Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tottos

290 DP Styrning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det några här som har erfarenhet av styrarmen på 290 drevet? På min styrarm är det två skruvar extra som går in i styrgaffeln. Se bild. Där ser man den stora som klämmer runt styrgaffeln och finns med på sprängskisserna, och sedan en mindre bakom, finns en likadan på andra sidan också. Dom har jag ej hittat på nån sprängskiss. Är det nåt hempul nån har gjort för att armen slirat på styrgaffeln? Eller är det original?

 

Totto

post-89559-0-79823900-1444493691_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning

men ev. svåråtkomlig vid demontering.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning

men ev. svåråtkomlig vid demontering.

Ingemar

 

Då är det alltså bara att köpa en styrgaffelsats och styrarm :huh: och börja skruva.

Nån som vet vad som ingår i satsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på styrningen idag?

 

Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på styrningen idag?

 

Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i...

 

Styrningen funkar men gaffeln har ramlat ner och glappar så mkt att den slår i upphängningsgaffeln. Sen verkar det ju som nåt j.... hempul som kan släppa när som helst.

Nyköpt båt styrningen slirade vid provkörning mäklarn sa att det skulle fixas på ett fackmannasätt. Det dom gjorde var väl att dra åt skruvarna mer. Pga långt avstånd fick jag lov att lita på mäklarn. Det ska man tydligen inte göra.

 

Totto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom axeln är av aluminium, slits splinesen ut snabbt, om inte styrarmen sitter ordentligt fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Jag har också en fråga gällande DP 290. 
 

Har en Flipper 760 som jag börjat rusta inför årets säsong. Medan jag kröp runt i motorutrymmet såg jag att ”ytterhöljet” till styrcylindern (om den nu heter så) gled i sidled varje gång jag rattade åt motsatt håll. 

AQAD41
DP290

Ska det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rollen:

Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern .

Har ringat in den del jag menar 😄

93E35247-A4C0-4446-9753-BC8BCEA02C77.jpeg

F78E7291-48A4-4C26-8042-0ABBB6DB9BA1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om en båtmäklare/skötselfirma kommit med denna lösning bör han ställas till svars.

Styrarm + styrgaffel med hjälm kostar en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...