Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pontus_pf

Tappade plastbit i oljeröret före filter

Rekommendera Poster

Jag skulle byta oljefilter och när jag tog bort det gamla såg jag en plastbit i röret som sen inloppet på oljefiltret anslutee mot. Med en spetstång fick jag ut en tredjedel av den men resten åkte ner i det tomma oljeröret som går ner nånstans under motorn. Den är kanske 1cm lång och som ett buntband fast hårdare så är nog nåt annat.

 

Kan jag låta detta vara?

 

Filtret sitter alltså högt monterat uppochned och så går den rör upp till filtret, inlopp och utlopp. Dett var det som går till mitten av filtret så är väl inloppet. Kommer plastbiten att fastna där eller kan den vandra bakvägen på nåt sett och paja motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att det är inombordare mercruiser 4,3 mpi och jag lär inte komma åt nåt samt att nu måste jag fylla på olja så jag kan åka till upptagningen imorn men frågan är om jag måste tömma allt igen och göra nåt jättejobb för att inte riskera motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror nog det tyvärr fungerar tvärtom och du kommer att plugga till eller strypa oljetillförseln. Vill du vara på säkra sidan hur det funkar så slå till på starten utan filter, fungerar som du tror åker ju biten ut.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm sökte lite och verkar som det du säger stämmer, oljan kommer in i de små hålen och ut i det stora i mitten.

 

Vad fasen gör man nu då? :( låta bli att köra alls och paddla bort den till rampen? För att sen fundera på hur lösa detta...

 

Förstår inte riktigt vad du menar, kommer det inte spruta ut olja utan filtret? Men oavsett ska jag väl inte göra så om jag hade fel ang. flödesriktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Japp lite olja hade det nog hoppat upp och hade jag haft fel hade du fått ut plastbiten. googlade din motor och går inte rören att lossa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag lyckats nu! Jo jag lossade hela filterfästet annars kom jag inte åt med min stora skiftnyckel som jag bara hade. Sen kunda jag bända plattan åt sidan och komma åt röret för att lossa det från filterplattan. Sen böjde jag ner röret till botten av båten (hoppas gummislangarna klarade böjen) och lyckades få min oljepump att sluta lite tätt mot röret (den man annars skruvar på oljestickshålet) så då fick jag lite sug så att det tillslut sipprade ut lite olja. Plötsligt låg plastbiten i pumpen. Nu kan jag ju bara hoppas att jag fick ut allt men jag tror det bara var en bit som trilla i. Inte så mycket mer att göra än att hoppas.

 

Stort tack för svaren! Hade du inte sagt jag hade fel hade jag startat motorn och då hade väl denna möjlighet försvunnit. Hag hade redan fyllt på oljan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...