Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AM2010

Byte av dieseltank Skilsö 23

Rekommendera Poster

Är det någon som bytt bränsletank på sin Skilsö 23?

 

Tanken på min snipa sitter inklämd bakom aktra skottet och under det lilla akterdäcket. Svåråtkomlig placering för rengöring och demontage.

 

Så...är det någon som gjort detta jobb? Troligen börjar det bli hög tid att se över denna tank och eventuellt flytta placeringen helt till stuvfacket på BB sida, alternativt ha dubbla tankar i aktra delarna av stuvfacken.

 

Tankar, funderingar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tanken tas bort för rengörning?

 

Är det en rund tank, utan skvalpskott?

 

Sugledningen i botten?

 

Är det ja på de två sista frågorna går det säkert att rengöra på plats.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tanken tas bort för rengörning?

 

Är det en rund tank, utan skvalpskott?

 

Sugledningen i botten?

 

Är det ja på de två sista frågorna går det säkert att rengöra på plats.

 

 

 

Kalle

 

Hej Kalle!

 

Nej, det är en rektangulär tank om ca 40 liter, sannolikt inga skvalpskott. Suger från botten och är försedd med ett grovfilter med avtappning. Men eftersom jag inte kan se ner i tanken (inte ens om jag försöker med ficklampa i påfyllningsröret) vet jag inte hur mycket mikroorganismer som finns därnere.

 

Det skulle vara bra att ha en tank med "manlucka" istället och ett nytt tankgivarinstrument.

 

Ingen Skilsö-ägare som gjort denna åtgärd?

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ägare till en skilsö men har väl egentligen inte så mkt tips... Man lucka har jag funderat på men inte kommit så långt.... Hade ner min tank för rengöring för nåra år sen... Var trångt och besvärligt att montera bort den man fick plocka bort mkt innan man kom åt.... Som du skrev så gick det knappt se genom påfyllnimgsröret hur de såg ut i tanken.... Ja sög ur tanken innan demontering och fick upp ganska mkt slem i dieseln.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt tanken från sidan?

 

Hjertmans säljer en 10cm manlucka som går att montera på tanksidan med ett hål stort nog till en någorlunda smal arm. Jobbigt att ta upp hålen men gott att komma åt att torka ur tanken samt vinterförvara med tom tank.

 

Dieseltjuvar göre sig ej besvär :P , tanken är tom är skyltat i öppningen på pressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer alltid tanken med hävert på hösten. Suger upp det sista med oljesugen.

När tanken är tom brukar jag koppla på en extra slang på våtdammsugaren. Jag kör runt med slangen i tanken för att få bort skräp som blivit kvar i tanken.

 

Har demonterat tanken och monterat givare för bränslemätare och en extra anslutning för returledning från motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer alltid tanken med hävert på hösten. Suger upp det sista med oljesugen.

När tanken är tom brukar jag koppla på en extra slang på våtdammsugaren. Jag kör runt med slangen i tanken för att få bort skräp som blivit kvar i tanken.

 

Har demonterat tanken och monterat givare för bränslemätare och en extra anslutning för returledning från motorn.

 

Intressant! Hur gick du till väga för att få loss tanken? Uppsågning av akterstäv eller bortplockning av akterskottet? Det är bra trångt därbak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...