Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
annerborn

Hur få loss Penta290-drev?

Rekommendera Poster

Hej!


Jag håller på och demonterar mitt drev och har fått loss allt utom de sista "sprintarna" som drevet hänger på (se bifogad bild).


 


Enligt Selocs reparationsmanual så skall man skruva i en bult (5/16"-18) i sprinten och sedan ansluta en glidhammare till bulten och dra ut sprinten.


 


Frågan är då var man hittar sådana bultar. Kan de här tänkas vara rätt:


http://webshop.norrl...rtNo=295-S-1107


 


Hur gör ni när ni demonterar era Penta 290 eller liknande drev?


post-61491-0-04694700-1444410352_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite googlande har jag hittat följande:


 


1. Vissa säger att "sprintarna" är väldigt ömtåliga och att de kan deformeras om man är våldsam när man driver ut dem.


2. Vissa säger att man kan gänga i muttrarna som håller "sprintarna" på plats. Jag provade det, men tyckte att det tog emot och inte gängade bra.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag tog bort ett 290 drev så knackade jag in bultarna, vrid styrhjälmen åt sidan så går dom fria.

Eller ta en passande hylsa och en skruv som avdragare.

Anders..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tapparna är gjorda av ett ganska mjukt material, så om man slår på dem med ett hårt dorn, kan de expandera i hålen och fastna ännu värre. Om man inte har verktyg att dra ut dem, är det bättre att gänga i vanliga M8-skruvar, och knacka på dem. Då måste man se till att vrida undan styrgaffeln, så att tapparna inte träffar den, eller styrhjälmen. 280 och tidigare drev hade inte gängade hål i tapparna, så de var man tvungen att knacka in. Innan man monterar drevet, bör man se till att tapparna går lätt i skölden och bussningarna i upphängningsgaffeln. Om det inte är tätt mellan bussning och hålen de sitter i bildas oxid som klämmer ihop bussningen, så att tappen kärvar. När man byte bussningar måste man göra rent i hålen från vit oxid så att bussningarna går lätt i hålen. När man monterar bussningarna, bör man använda något tätningsmedel, så att vatten inte letar sig in. När de skriver att tappen är gängad 5/16" UNC, har de fel. Den är gängad M8. Boken är väl engelsk eller amerikansk, och där är väl millimeter ett okänt begrepp. När du monterar drevet med den nya knutbälgen, häng inte på den på drevet, förrän precis innan du skruva fast hjälmen i drevet. Det är annars lätt att göra hål i bälgen, när man vrider drevet fram och tillbaks, när man monterar avgasbälgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips till, klossa under drevet tight och använd samma klossar vid montering då e det bara o vika in drevet på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste använda ett mässingsdon som har nästan samma diameter som tappen. Går inte att använda hårdare material på donen, då vidgar man tappen som nyper fast.

 

I VolvoPentas manual står det att inget annat än mässingsdon får användas. Och tapparna knackas innåt med styrhjälmen ur läge dvs max vänster resp höger.

 

Så har jag gjort på mitt 280 drev, första gången jag plockade bort drevet satt tapparna satan. Men nu efter flera års infettning så sitter dessa ganska löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....slå in eller dra ut. Meningarna verkar gå isär.


 


Jag funderar på att göra ett försök att "skruva" ut dem på följande sätt (se bifogade bilder):


 


1. Jag tar en bult med rätt gänga (jag kanske måste tvinga in en M8. Jag fick den inte att gänga när jag försökte lite försiktigt)


2. Jag skruvar på en mutter långt upp på bulten


3. Jag trär på två brickor och en hylsa på bulten


4. Sedan skruvar jag i bulten i sprinten jag vill dra ut


5. När jag skruvar ner muttern längs bulten så kommer det förhoppningvis tvinga ut bulten och sprinten som sitter fast i den


 


Vad tror ni om det?


 


/ Nicke 


post-61491-0-68525300-1444499825_thumb.jpg

post-61491-0-03822600-1444499834.jpg

post-61491-0-43994700-1444499841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan funka så länge gängorna håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvinga inte i en M8 prova med en 5/16" istället. Det är dumt att förstöra gängorna i onödan. Det finns UNC skruv tex på välsorterade byggmarknader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en närmare titt på gängorna så verkar de redan vara risiga (se bifogad bild) så det kanske är lönlöst att försöka gänga i en skruv där.

 

Det lutar nog åt att jag slår sprintarna inåt istället. Det ser ut som det finns utrymme för det.

 

 

post-61491-0-21062500-1444593045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svetsade fast en skruv på en glidhammare, gängade in skuven i tappen och knackade försiktigt ut den. Ganska smidigt. Bor du i Stockholmsområdet får du gärna låna och prova om det funkar. Skicka PM isf.

Måste bara försäkra mig om att glidhammaren ligger där den ska så jag hittar den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen skred jag till verket.


 


Gängorna var skit, men med hjälp av en gängrenoverare från Biltema så kunde jag till slut få M8or att fästa någorlunda i hålen, sedan kunde jag dra ut dem med mina improviserade utdragare (se bilder i tidigare inlägg).


 


Jag hade stagat upp drevet både med kilar, ställning och rep innan jag drog ut sprintarna. Det saggade bara ner typ en halv mm när sprintarna släppte.


 


Sprintarnas "skallar" var mycket riktigt lite deformerade från tidigare demonteringar, så det var nog tur att jag inte försökte slå dem inåt. Då hade det förmodligen fastnat och/eller förstört bussningarna.


 


Till monteringen i vår måste jag antingen ha lagat befintliga sprintar eller köpt nya.


 


Tack för alla råd och tips!


post-61491-0-55395300-1445246048_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...