Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
papiljon

Lackad teak

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en Sölo 25 i våras och den förra ägaren lackade teakdäcket.

Nu undrar jag om man enkelt kan slipa rent all lack och få tillbaka teakdäcket till sitt ursprung.

Kan det vara så att det blir för svårt att ta bort lacken eller förstör man teakdäcket?

Det är många Solöbåtar som har lackat sina teakdäck och vet inte varför man har gjort detta.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd värmepistol och skrapa för att ta bort lack.
Man lackar däcket för att det ser snyggt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Köpte en Sölo 25 i våras och den förra ägaren lackade teakdäcket.

Nu undrar jag om man enkelt kan slipa rent all lack och få tillbaka teakdäcket till sitt ursprung.

Kan det vara så att det blir för svårt att ta bort lacken eller förstör man teakdäcket?

Det är många Solöbåtar som har lackat sina teakdäck och vet inte varför man har gjort detta.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh/Klas

 

Dom Solö 25 som jag sett har haft Origon Pine däck , är det verkligen teak ?

Jag är lite osäker men jag tror inte Storebro la teakdäck på den tiden ,men

rätta mig om jag har fel.

Mvh.

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Köpte en Sölo 25 i våras och den förra ägaren lackade teakdäcket.

Nu undrar jag om man enkelt kan slipa rent all lack och få tillbaka teakdäcket till sitt ursprung.

Kan det vara så att det blir för svårt att ta bort lacken eller förstör man teakdäcket?

Det är många Solöbåtar som har lackat sina teakdäck och vet inte varför man har gjort detta.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh/Klas

 

Dom Solö 25 som jag sett har haft Origon Pine däck , är det verkligen teak ?

Jag är lite osäker men jag tror inte Storebro la teakdäck på den tiden ,men

rätta mig om jag har fel.

Mvh.

Stefan

 

Tack för svaren.

Om däcket är Origon Pine kör man även då med värmepistol? Har sett en del andra Solöbåtar och tycker det ser ut som teak.

Vad är skillnaden ,mellan dessa träslag?

Mvh/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Köpte en Sölo 25 i våras och den förra ägaren lackade teakdäcket.

Nu undrar jag om man enkelt kan slipa rent all lack och få tillbaka teakdäcket till sitt ursprung.

Kan det vara så att det blir för svårt att ta bort lacken eller förstör man teakdäcket?

Det är många Solöbåtar som har lackat sina teakdäck och vet inte varför man har gjort detta.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh/Klas

 

Dom Solö 25 som jag sett har haft Origon Pine däck , är det verkligen teak ?

Jag är lite osäker men jag tror inte Storebro la teakdäck på den tiden ,men

rätta mig om jag har fel.

Mvh.

Stefan

 

Tack för svaren.

Om däcket är Origon Pine kör man även då med värmepistol? Har sett en del andra Solöbåtar och tycker det ser ut som teak.

Vad är skillnaden ,mellan dessa träslag?

Mvh/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Om däcket är Origon Pine kör man även då med värmepistol? Har sett en del andra Solöbåtar och tycker det ser ut som teak.

Vad är skillnaden ,mellan dessa träslag?

Mvh/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om däcket är gjort av Oregon Pine mår det bäst av att förbli lackat. Teak är såvitt jag vet det enda träslag som klarar att vara obehandlat på ett bra sätt. Den är "självimpregnerande" genom de oljor som ingår i träet. Detta gäller, såvitt jag vet inte O:P: Vad beträffar lackborttagning med värmepistol är min erfarenhet att det fungerar utmärkt på enkomponents lacker och fernissor, men mycket dåligt, eller inte alls, på tvåkomponentslacker. Kan du inte få lite information från förre ägaren när det gäller dåckmaterial och lack.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på däcket så ska vi snart analysera vad det är för trä.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Här kommer en bild på däcket.

Verkar inte funka att ladda upp en bild.

Hur gör jag?

 

Mvh/Klas

Redigerad av papiljon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg inte lackat ut, snarare oljat däck som tagit till sig en hel del smuts.

Men jag har svårt att avgöra vilket träslag, en vild gissning är teak, men det behövs mer och bättre upplösta bilder för att konfirmera det.

 

Rutramen är mahogny, men det visste du väl redan.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta teak?

 

Överst ser ut som mahogny, resten kan vara oregonpine.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla om det är lackat men tror det. Nåten har krypit upp en del och gör den inte de på teakdäck eller kan det även hända på oregonpine?

 

 

Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla om det är lackat men tror det. Nåten har krypit upp en del och gör den inte de på teakdäck eller kan det även hända på oregonpine?

 

 

Klas

 

Nåten har krupit upp en del, vet ej hur man skall tolka det .men oavsett träslag så har nåten samma egenskaper .

Nåten sväller på höjden när däcks ribborna expanderar pga.fukt,och tvärtom när det inte har regnat på ett tag.

Har ni möjlighet att bifoga en bild på hela båten så man ser vad det är för modell på eran Solö 25.

Erat däck ser ut att vara hårt betsat, och det brukar man inte göra om man har teak eller origon pine däck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Båten köpte jag i maj och håller på att renovera för fullt. Har börjat renovera trät runt fönster och det är friskt. Här är en bild på båten i dess ursprung. Har haft en annan träbåt i 20 och blev osäker på vad det är för träslag på däcket.

post-107201-0-32364100-1444595245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser mer ut som betsad oregon pine är teak. Prova att skrapa en bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla om det är lackat men tror det. Nåten har krypit upp en del och gör den inte de på teakdäck eller kan det även hända på oregonpine?

 

 

Klas

Teak är ett av de trämaterial vars svällning/krympning påverkas minst av fukthalten. O.P. spelar inte alls i samma division där, vilket är ett av skälen till att den bör skyddas med lack.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

vilket fantastiskt forum detta är med all eran värdefulla kunskap!

 

Skall skrapa rent på ett ställe  och se vad som döljer sig under.

 

 

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte Googla på Storebro,och se om det går o få fram vad dom använde för material?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade dåligt slippapper med kanske kan någon se vilket träslag detta är.

 

 

 

 

Klas

post-107201-0-05011400-1445012486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak luktar väldigt speciellt när man slipar den. Oregon Pine luktar mer som furu eller gran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Båten köpte jag i maj och håller på att renovera för fullt. Har börjat renovera trät runt fönster och det är friskt. Här är en bild på båten i dess ursprung. Har haft en annan träbåt i 20 och blev osäker på vad det är för träslag på däcket.

 

Det är teak på erat däck , när ni skrev solö 25 så tog jag för givet att ni menade solö 25 fluchdäckad.Eran Solö25

är  en kabinmodell som tillverkades fram till ca.1977(Enligt Storebro passion)och där kan man läsa att Storebro la teakdäck på eran modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  för era svar!

Det kändes faktiskt annorlunda när jag slipade denna lilla bit. pappret tog slut väldigt fort och luktade annorlunda. Har även fått svar från Storebro att det är ett teakdäck.

 

Frågan är om man skall slipa bort all lack eller slipa ner lite och lacka igen?

Risken är väl att man slipar ner trät för mycket att man får problem med ett läckande däck.

Har lite erfarenhet av detta träslag. Det är ju otroligt vackert när det är rent och fint grått.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Varför ringer du inte Storebro. Prata med Klas Pettersson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...