Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
emmavanemo

Bygga om en kanadensare till en oceanroddbåt

Rekommendera Poster

En svårighet är att kunna värma/koka vatten i en båt som är minst sagt livlig i sjön.

 

Det finns ju sätt att värma mat och vatten utan att ha eld.

 

http://www.barocook.nu/sv/produkter.htm

 

Emma hade ett annat fabrikat  som värmde färdigrätter enligt samma princip, men på ett lite annorlunda sätt, som hon redovisade längre upp i tråden.

 

Fördelen med ovanstående är att man kan värma vatten - om man vill ha varm dryck. Te eller pulverkaffe tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på stå-rodden som förre ägaren tog sig hem från Spanien?

 

Är det så dumt egentligen? Har seglat bräda en gång i tiden och det gick bra stående. Förre ägaren bör ha klarat sig hem stående. Är han kontaktbar eller är det hans släkt som sålt båten. Du kanske skrev det förresten.

 

Fördelen är väl att utan att ha glidsits får du nytta av benmusklerna också.

 

Jag tycker du ska testa att ro stående. Du kan kanske ha årtullarna kvar och alternera så du får lite variation. Tror kroppen uppskattar det. När baken, rygg och magmuskler behöver vila sig och situationen tillåter ror du stående.

 

Det är säkert inte kul att stå när det blåser hård motvind t.ex. Men lugna dagar eller i moderat medvind kan du passa på att träna lite andra muskler.

 

 

 

Det är ju en viss skillnad att ro från Spanien till Sverige. Man kan ju ta sig från hamn till hamn och invänta tjänligt väder.

 

Å andra sidan har du en poäng i att spara den redan färdiga anordningen för stående rodd och ha möjligheter till variation. 

 

Det finns väl inget arbete som är så farligt som att sitta på en kontorsstol dag efter dag (egen erfarenhet). Råkade dessutom utför två "fallolyckor", när den bult som höll ryggstödet på min mycket sofistikerade kontorsstol helt plötsligt brast och dessutom vid  två olika tillfällen.

 

När jag fick mitt höj och sänkbara skrivbord var en "lisa" för en redan "trasig" rygg.

 

Det finns säkert dar när Atlanten "ligger blank som ett nybonat golv"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köket som man kan ladda telefonen med ger 2W. Inte mycket men kul idé med dubbel nytta, nåt jag gillar.

 

2W räcker för att driva en ventilationsfläkt samt ladda ett batteri som driver fläkten resten av dagen. Det var det jag tänkte. Samma firma säljer en annan tingest som ger 10W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på stå-rodden som förre ägaren tog sig hem från Spanien?

 

Är det så dumt egentligen? Har seglat bräda en gång i tiden och det gick bra stående. Förre ägaren bör ha klarat sig hem stående. Är han kontaktbar eller är det hans släkt som sålt båten. Du kanske skrev det förresten.

 

Fördelen är väl att utan att ha glidsits får du nytta av benmusklerna också.

 

Jag tycker du ska testa att ro stående. Du kan kanske ha årtullarna kvar och alternera så du får lite variation. Tror kroppen uppskattar det. När baken, rygg och magmuskler behöver vila sig och situationen tillåter ror du stående.

 

Det är säkert inte kul att stå när det blåser hård motvind t.ex. Men lugna dagar eller i moderat medvind kan du passa på att träna lite andra muskler.

 

Beträffande varm mat och dryck har jag ingen känsla för hur det lämpligen löses. Ett gaskök med fastspänd kastrull och tätt lock med säkerhetsventil? Sitter köket fastspänt också borde det gå att koka på det. Gas är väl enklast eller sprit/fotogen kvittar väl. Enklast och driftsäkrast kan diskuteras.

Kardanupphängt enlågigt gasolkök är det enklaste som fungerar. Många nya sportbetonade segelbåtar har den lösningen. Vad man får ha i åtanke är gasens flyktighet och att den stannar i vätskeform i för kall temperatur, iallafall den vanligt förekommande propangasen. Butan går väl att använda lägre ner i tempregistret har jag för mig? Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, Pseudonym, ren butan används tex nere i europa där det inte så kallt.

Ett litet gasolkök med engångstuber tror jag också är det bästa. Största problemet är nog risken att det kan skvalpa ur kastrullen. Jag har sett en kastrull någon gång som var hög och med hål i mitten som en sockerkaksform.

Bäst en liten gasvärmd tank med avtappningskran som en enkel kaffeautomat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ganska smart med en förvrängd sockerkaksform. En som tappat bredd men byggt på höjden istället. Hålet i mitten ansluts till skorstenen när man sätter "kastrullen" på spisen. En sån blir en godkänd värmare sett ur luftväxlingshänseende. Kör värmaren, få bort fukten tillfälligtvis, ta en kopp kvällsté och kryp till kojs. En liter kokhett vatten värmer en stund tills du somnar.

 

Godnatt alla vågor som kluckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet är nog risken att det kan skvalpa ur kastrullen. Jag har sett en kastrull någon gång som var hög och med hål i mitten som en sockerkaksform.

 

 

Texten får mig att tänka på ena delen av en "Burkugn".

 

post-106994-0-56249700-1445846233_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Kelly Kettle" heter orginalet.

http://www.kellykettle.com/kelly-kettles.html

Tack, där var den!

Kunde man förse den med "avtappningskran" så blir den lite säkrare i en båt.

 

 

På den rostfria varianten borde det väl gå att svetsa dit en nippel på utsidan och montera en kran.

 

Det går det väl kanske på de i aluminium också om mekanikern kan svetsa aluminium.

 

Faran att elda i ett slutet rum kan väl aldrig betonas för mycket.

 

Det är många fiskare som omkommit i skansar på fiskebåtar .

 

För några år sen var det två bröder, som hade lackat ett golv i sommarstugan och gick ner och la sig i båten - som stod på land. För att få lite värme tände man en engångsgrill och la sig att sova. Om det var för sista gången för bägge eller om den ene brodern klarade sig kommer jag inte ihåg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänkte jag:

Typ Kelly Kettle som är fast monterad och med en skorsten som slutar utomhus.

Luftintag från sittbrunnen, alltså helt slutet förbränningsrum.

En kran från en kaffeautomat el likn.

post-80529-0-43535900-1445893176.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänkte jag:

Typ Kelly Kettle som är fast monterad och med en skorsten som slutar utomhus.

Luftintag från sittbrunnen, alltså helt slutet förbränningsrum.

En kran från en kaffeautomat el likn.

attachicon.gifkaffeventil.png

 

Iden är inte dum, vad för typ av brännare tänker du på.

 

Kombinerad vattenkokare och enkel uppvärmning med relativt liten effekt.

 

Bilden var lite liten och otydlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen bra bild, kranarna satt på gamla Jede-Matic men finns på många ställen tex för vatten på restauranger.

 

Brännare tror jag är typ campingkök med engångstuber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emma, spännande ide att ro till Kanada!

Jag har ingen erfarenhet av annat än svenska skärgården så du får norpa det du tycker är relevant. Mycket av detta har redan skrivits i tråden redan.

 

Jag skulle kompletterat utrustningen/båten med bl.a.

Tjock isolering invändigt. Vattnet kyler rejält i vår båt på hösten och då har vi ändå en Vallasvärmare.

Två olika värmekällor, t.ex. en enkel fotogeneldad med skorsten ut samt en bränslecell. Värmarna kan även med lite fix torka kläder och värma mat.

Torrdräkt, jag hade absolut inte hoppat över denna detalj. Jag hade valt en som är tunn, som andas, som du kan ta på enkelt själv (inte kedjan på ryggen). Vidare tycker jag den skall ha lös huva av våtdräktsmodell samt utrusta den med kissventil, kissventiler har börjat bli populära i dykarkretsar och finns i både manligt och kvinnligt utförande. Tanken med torrdräkt är att det är det Enda som håller dig varm tillräckligt länge för att ha en chans att bli räddad om du slår runt eller liknande. Torrdräkten tas på när det blåser upp.

Epirb eller PLB, jag har dock ingen koll på vilket som är bäst.

Basala verktyg: skrumejslar, tänger, bågfilsblad, fasta nycklar, drillborr samt borr i olika dimensioner

Basala material: aluminium vinkelstång 30*30*2mm, rostfria skruvar och muttrar, buntband, eltejp (aka isoleringsband) samt massa silvertejp.

Förbandslåda.

VHF

Solceller.

Två små 12v batteri (istf ett) placerade på olika ställen. Ett laddas av solcellerna och ett av bränslecellen.

Elektrisk länspump

Handdriven länspump

Ficklampa, vattentät

AIS

Obs, detta är inget försök till komplett lista utan bara det jag kom på nu

 

Angående sponsring så tycker jag som jobbat med båttillbehör några år att det vore konstigt om du inte lyckas bli sponsrad med det mesta utan större motkrav än en logga på båten, jag hade gjort det direkt men du behöver inte bergskilar och hammare mitt på Atlanten...

 

M.v.h. Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans.

 

Jag vet inte vart jag ska börja! Det har hänt massor sedan sist. Om bara 5 dagar, 3:e april, så lämnar jag Råås Båtklubb i Helsingborg.

 

Nya planer:

Nordvästpassagen gäller inte längre. Sorry att göra er besvikna. Istället tar jag kanalsystemen via Europa ner till Medelhavet. Jag fortsätter sedan ner till Kanarieöarna och därifrån korsar jag Atlanten till Bahamas. Jag har fortfarande Alaska som sikte, men vilken väg jag tar efter Atlanten, det avgör jag då.

 

Jag hittade, via en kompis, kompis, kompis en båtbyggare som håller till i Roslagen. Mikael Fried på Trä & Komposit. Han har fixat en lucka och allt annat som behövts göras och jag är riktigt nöjd. Jag provrodde båten i måndags och då upptäckte vi att riggarna/årtullarna sitter för högt upp.

 

I fredags kom mamma och mammas kille upp till Stockholm för att hämta båten och alla mina prylar. Själv tog jag flyget hem igår, direkt efter mitt sista arbetspass.

 

Idag har jag varit hos en svetsare som gladeligen ville hjälpa mig med att justera riggarna - ALLT LÖSER SIG! ;)

 

Nu pirrar det i kroppen och jag är SÅ taggad på att börja ro.

 

Tyvärr innebär detta att jag inte kommer ro förbi många av er. Men har ni vägarna förbi Helsingborg den 3:e så är ni välkomna att vinka av mig :)

 

Tack för allt stöd och alla smarta tips, men framförallt att ni har engagerat er i mitt projekt. Det värmer enormt mycket.

 

Ni kan följa mig på min blogg www.theskippingkangaroo.com, eller på facebook, min sida där heter Emma Vånemo. Men Instagram är det absolut bästa. Där kommer jag dagligen genom Europa, lägga upp bilder.

 

Glada hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor från en novis...

 

Hur rors båten på första bilden i tråden?

Med ryggen förut?

Men då sitter väl årtullarna för långt fram, som det ser ut.

 

- Skulle det inte gå att isolera (kanske skumspruta) utifrån och sedan plasta ett tunt lager på utsidan?

Då finge man både flytkraft och isolation, utan att utrymmet påverkas.

Styvhet och styrka finns sedan tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte hon kommer att svara. Hon avbröt redan i Danmark och sålde väl roddbåten kort därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fel att bli ånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Inte fel att bli ånger

 

Vad betyder det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...