Jump to content
Friday 20 September 2019
emmavanemo

Bygga om en kanadensare till en oceanroddbåt

Recommended Posts

SPOT sänder positionsuppgifter tex en gång i timman via satellit. Kan även sända textmeddelande och nödanrop. Anhöriga mm kan via datorn följa ekipaget. Går ca 50 dagar på torrbatterier. Pris runt 1500kr + en dryg tusenlapp per år för abonnemang. 

 

Batterier, det är nog LiFePO4 som gäller, låg vikt, säkra och extremt låg skälvurladdning. 40Ah@12V kostar 2000kr och väger 6 kg. 

En blinkande 1W LED och en aktiv radarreflektor drar ca 15Ah på en 20-dagars period, en gissning är att 2x20Ah batteri skulle räcka bra även yta sol.

 

Värme/matlagning. Här är det nog fotogen eller gasol som gäller, båda har högt energiinnehåll men gasol i engångsflaskor kanske är att föredra? Ur 1 kg får man runt 10kWh, ett kg per dygn måste räcka mer än väl?

 

Mat är väl frystorkat. 0,5 kg per dygn säger de. Ett par ståltermosar som man kan fylla med varmtvatten en gång per dygn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS har nog, sedan sin "cykeltur" stor erfarenhet av minimalistisk leverne. Ett kilo gas räcker två veckor för mig när jag fjällvandrar. Däremot är jag nyfiken på båten. När jag tittar på bilden i första inlägget så ser den dels ut som att den är forberedd för, eller använd till, en längre tur (solceller mm.) dels ser den ut att vara byggd för att sitta framåtvänd? Det ser ut som att det sitter ett skott alldeles i akterkant på luckan. Viktigast ser jag är att skapa en "huv" över luckan som tål en brytande våg. Jag tänker mig en huv i glasfiber på glidskenor som skjuts förut över däcket i "rodd-mode".

Det vore mycket intressant att se fler bilder och/eller en skiss på båten i dess nuvarande form.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS har nog, sedan sin "cykeltur" stor erfarenhet av minimalistisk leverne. Ett kilo gas räcker två veckor för mig när jag fjällvandrar. Däremot är jag nyfiken på båten. När jag tittar på bilden i första inlägget så ser den dels ut som att den är forberedd för, eller använd till, en längre tur (solceller mm.) dels ser den ut att vara byggd för att sitta framåtvänd? Det ser ut som att det sitter ett skott alldeles i akterkant på luckan. Viktigast ser jag är att skapa en "huv" över luckan som tål en brytande våg. Jag tänker mig en huv i glasfiber på glidskenor som skjuts förut över däcket i "rodd-mode".

Det vore mycket intressant att se fler bilder och/eller en skiss på båten i dess nuvarande form.  

 

Bilder har jag tyvärr inte i dagsläget, men jag bifogade däremot ett dokument som jag hoppas ska vara av intresse. Båten står idag hos en vän, några mil härifrån. Däremot har jag goda nyheter. Tack vare tråden här på Maringuiden så har jag nu fått kontakt med en entusiast som har ett livet varv som han pysslar med på fritiden. När båten är på plats så uppdaterar jag gladeligen med fler bilder.

 

Det hade varit roligt att dela åsikter om diverse problemlösningar när tiden kommer.

 

post-108069-0-01190300-1444910949_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ro till Oslo!? - en väldig omväg upp i Oslofjorden.

 

 

Ja, du ser ju själv hur dåligt insatt jag är I NULÄGET! Detta kommer att förbättras, jag lovar! ;) Fniss!

 

Jag ska kolla upp Göta Kanal. Har inte hunnit tänka på att det kanske är stängd när jag ska börja ro. Det stämmer att jag börjar från Stockholm. Att ro Sveriges kust blir nog vad jag måste göra. Jag ska klura lite på hur lång tid detta tar. Men det är absolut ett bra sätt att få erfarenhet, känna efter om det är något som behöver justeras - innan jag börjar styra mot horisonten. Oslo är inte aktuellt, tänkte fel.

 

Från Sveriges västkust, så styr jag nordväst mot Norges västkust. När jag är omkring Bergen, så tar jag vänster mot Shetlandsöarna, vidare mot Färöarna, Island Grönland och om möjligt, följa Nordvästpassagen hela vägen till Alaska. Detaljer kommer jag att klura på.

 

Ett besök inom Kungshamn verkar ju vara givet ;)

 

OM jag märker att det blir ont om tid att ro Sveriges kust, då jag bör ro Nordvästpassagen under en viss tid på året, så är det ju inte värre än att jag kör båten till västkusten och startar där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En SPOT hade varit roligt att ha. Då kan folk följa mig via min hemsida. Kan om annat vara skönt för stackars mamma att "veta" var jag befinner mig.

 

När det kommer till den tekniska biten, så är jag hopplöst förlorad. Är därför tacksam för alla åsikter ang. absolut nödvändig utrustning.

 

När det kommer till mat... Av bekvämliga skäl, och dagar då vädret inte tillåter en att använda köket, så finns det så kallade värmepåsar, som militären använder sig mycket av, kombinerat med 24 Hour Meals. Spana in länken: http://gprifle.se/24_hour_meals_hotpack_heater.html.

 

Jag har några påsar hemma, samt måltider. Jag ska prova och se hur effektivt det är.

 

På så sätt förbrukar jag mindre mängder vatten, då frystorkat kräver en del.

 

Många av de som ror södra Atlanten, bryr sig inte om att äta varm mat. Detta kan man nog stå ut med då temperaturen och luftfuktigheten ökar ju mer man närmar sig Karibien. Men i mitt fall, så är varm mat/dryck kanske ett "måste" för att hålla sig i god form.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goda nyheter om varvet!
Grundreceptet för välbifinnande är torr-varm-mätt. Torr får du nog räkna bort så varm mat är nog helt riktigt en viktig sak. De där dygnspåsarna är lite olika kvalitet på. Det finns flera olika tillverkare så prova dig fram (hör av dig till dom och fråga om de vill sponsra med ett par provpåsar då du kommer att köpa en större volym om de är bra). Det stora bekymret blir nog att få tillräckligt högt energiinnehåll. Soldater som jobbar hårt kan ha tre sådana dygnsförpackningar per dygn för att få tillräckligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"På så sätt förbrukar jag mindre mängder vatten, då frystorkat kräver en del."

Nja, kroppen behöver runt 2liter/dygn sen om man dricker eller blandar frystorkat spelar ingen roll.

--

Det är klart du ska gå Göta Kanal! De öppnar 6 maj, men det kan gå tidigare. I värsta fall finns det säkert folk som kan hjälpa till att bära förbi slussarna om de inte släppt ut vattnet.

 

Det kan ge väldigt fin publicitet med möjlighet att få sponsorer. Många kommuner kan säkert bjuda på middag om inte annat. Kanalbolaget släpper nog igenom dig utan kostnad.

En tjej som ska ro över att Atlanten med början på Göta Kanal? Det är unikt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ro till Oslo!? - en väldig omväg upp i Oslofjorden.

 

 

Ja, du ser ju själv hur dåligt insatt jag är I NULÄGET! Detta kommer att förbättras, jag lovar! ;) Fniss!

 

Jag ska kolla upp Göta Kanal. Har inte hunnit tänka på att det kanske är stängd när jag ska börja ro. Det stämmer att jag börjar från Stockholm. Att ro Sveriges kust blir nog vad jag måste göra. Jag ska klura lite på hur lång tid detta tar. Men det är absolut ett bra sätt att få erfarenhet, känna efter om det är något som behöver justeras - innan jag börjar styra mot horisonten. Oslo är inte aktuellt, tänkte fel.

 

Från Sveriges västkust, så styr jag nordväst mot Norges västkust. När jag är omkring Bergen, så tar jag vänster mot Shetlandsöarna, vidare mot Färöarna, Island Grönland och om möjligt, följa Nordvästpassagen hela vägen till Alaska. Detaljer kommer jag att klura på.

 

Ett besök inom Kungshamn verkar ju vara givet ;)

 

OM jag märker att det blir ont om tid att ro Sveriges kust, då jag bör ro Nordvästpassagen under en viss tid på året, så är det ju inte värre än att jag kör båten till västkusten och startar där.

 

 

Tror inte det är fel att få lite erfarenhet av båten, så att ro från Stockholm är inte fel. Då får du testat båten och utrustningen och har möjlighet att göra vissa justeringar innan du lägger ut från Kungshamn.

 

Du bör nog komma iväg från Stockholm rätt tidigt på året, så att du även kan lägga ut från Bergen tidigt. När det är bäst att passera nordvästpassagen vet jag inte - har inte själv funderat på detta.  :unsure: Annars är ju rutten du anger den du bör ta.

 

Är det två solceller som sitter på båten - som nån skribent lagt märke till. Dum som man är trodde jag det var nån form av luckor.  :mellow:

 

Vet du om det finns några batterier ombord!? av vilken typ!? Hur gamla!? Batteri är ju lite av en förbruknongsvara.

 

Var i Stockholmsområdet är du?

 

Jag själv är just nu i Täby/Vallentuna (norr om Åkersberga) Dessvärre har jag väldigt dåligt med tid och det är tveksamt om jag hinner klart det jobbet jag håller på med, innan jag måste åker hem på söndag, men det hade varit intressant att se din båt.

Edited by Thallatha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goda nyheter om varvet!

Grundreceptet för välbifinnande är torr-varm-mätt. Torr får du nog räkna bort så varm mat är nog helt riktigt en viktig sak. De där dygnspåsarna är lite olika kvalitet på. Det finns flera olika tillverkare så prova dig fram (hör av dig till dom och fråga om de vill sponsra med ett par provpåsar då du kommer att köpa en större volym om de är bra). Det stora bekymret blir nog att få tillräckligt högt energiinnehåll. Soldater som jobbar hårt kan ha tre sådana dygnsförpackningar per dygn för att få tillräckligt. 

 

Jag har läst lite av Stefans och Eriks blogg. De rodde i par över södra Atlanten säsongen 2013-2014. I ett av inläggen skriver de om kostråden de fick av en specialist i neurokirurgi och som forskat i energiåtgång och tillförsel på soldater i svenska armen: http://nordicendurance.se/blog/post/hur-ska-vi-aeta.

 

Temperaturskillnaderna mellan deras rodd och min är ganska stora. Ett 24Hour Meals-förpackning, väger 1355 g och innehåller 3600 kcal. De "icke-frystorkade" målen väger en hel del mer än de frystorkade. Något jag får ta med i beräkningarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste se till att möta upp och se detta när du når västkusten. Hoppas du håller oss uppdaterade på olika vis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste se till att möta upp och se detta när du når västkusten. Hoppas du håller oss uppdaterade på olika vis!

 

Det hade varit fantastiskt! Jag kommer absolut att göra uppdateringar. Kanske på min blogg www.theskippingkangaroo.com. Men jag återkommer om detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"På så sätt förbrukar jag mindre mängder vatten, då frystorkat kräver en del."

Nja, kroppen behöver runt 2liter/dygn sen om man dricker eller blandar frystorkat spelar ingen roll.

--

Det är klart du ska gå Göta Kanal! De öppnar 6 maj, men det kan gå tidigare. I värsta fall finns det säkert folk som kan hjälpa till att bära förbi slussarna om de inte släppt ut vattnet.

 

Det kan ge väldigt fin publicitet med möjlighet att få sponsorer. Många kommuner kan säkert bjuda på middag om inte annat. Kanalbolaget släpper nog igenom dig utan kostnad.

En tjej som ska ro över att Atlanten med början på Göta Kanal? Det är unikt!

 

Måste ju erkänna att det hade varit roligt att gå via Göta Kanal. Filmen "Göta Kanal" är kult och såg den första gången som litet barn. Det hade varit en mäktig känsla att ro den. Jag funderar på att lämna Stockholm i mars/april. Vill inte riskera att missa säsongen över Nordvästpassagen. Men det finns ju inget som hindrar mig för att höra mig för med kanalbolaget.

 

När det kommer till tjänster och produkter, så är det inte helt omöjligt med sponsring. När jag vet vad jag behöver i utrustningsväg så ska jag ta ett ryck att försöka få lite sponsrat. Det skadar ju inte att försöka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrvind har väl bra tumme med diverse företag också. Han kanske kan hjälpa dig att få kontakt med bra företag som har prylar du behöver. Jag antar att du hört talas om när han hjälpte Thomas Grahn med en Atlantsegling för 6-7 år sen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste se till att möta upp och se detta när du når västkusten. Hoppas du håller oss uppdaterade på olika vis!

 

Du får väl ta "Seacatten" och se om du klarar att hålla Emmas takt, när hon ror över Skagerack.

 

När jag seglade med havsfidran mellan Smögen och Kristiansand - 110 distansminuter - brukade det ta runt 35 timmar. Dvs ca 3 knop i snitt. Spåret som registrerades på min kartlösa GPS visade att jag normalt brukade driva tillbaka en del under  natten, när det var vindstilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag måste se till att möta upp och se detta när du når västkusten. Hoppas du håller oss uppdaterade på olika vis!

Du får väl ta "Seacatten" och se om du klarar att hålla Emmas takt, när hon ror över Skagerack.

 

När jag seglade med havsfidran mellan Smögen och Kristiansand - 110 distansminuter - brukade det ta runt 35 timmar. Dvs ca 3 knop i snitt. Spåret som registrerades på min kartlösa GPS visade att jag normalt brukade driva tillbaka en del under natten, när det var vindstilla.

Tror inte Raol vill gå tillbaka till en Trabant när man har fått en gratis Porsche. ;-) han seglar i åttor runt en Seacat och även runt en Fjord 28 cs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Jag måste se till att möta upp och se detta när du når västkusten. Hoppas du håller oss uppdaterade på olika vis!

Du får väl ta "Seacatten" och se om du klarar att hålla Emmas takt, när hon ror över Skagerack.

 

När jag seglade med havsfidran mellan Smögen och Kristiansand - 110 distansminuter - brukade det ta runt 35 timmar. Dvs ca 3 knop i snitt. Spåret som registrerades på min kartlösa GPS visade att jag normalt brukade driva tillbaka en del under natten, när det var vindstilla.

Tror inte Raol vill gå tillbaka till en Trabant när man har fått en gratis Porsche. ;-) han seglar i åttor runt en Seacat och även runt en Fjord 28 cs.

 

 

Det var just därför jag föreslog Seacatten. Det är väl inget kul att segla i åttor hela tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jag är en äventyrare av rang och har befarit alla klotets farvatten. Ja, från fotöljen alltså...

 

Tänkte bidra med lite literaturtips. De flesta av dem handlar om segling i små båtar, men jag föreställer mig att man kan hitta en del tips där.

 

Blokes up north. Bok om två grabbar som seglar nordvästpassagen i en öppen jolle. Har ej läst den än.http://www.amazon.com/Blokes-Up-North-Through-Northwest/dp/1907206248/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1445022671&sr=1-1&keywords=blokes+up+north

 

The Open boat, Webb Chiles. Fantastisk bok om en kille som seglar nästan jorden runt i en 17-fots öppen båt. Välskriven bok och en av de bästa seglingsskildringar jag läst. Finns att ladda ner på hans webbplats: http://www.inthepresentsea.com/the_actual_site/books.html

 

Ocean Crossing Wayfarer, Frank Dye. Mycket kunnig seglare som bl a korsat nordsjön i en wayfarer-jolle. Lite träig men lärorik. Mycket information att hämta:
http://www.amazon.com/Ocean-Crossing-Wayfarer-Iceland-Norway/dp/0713675683

 

The crazy swede, om Anders Svedlund som 1971 rodde över Indiska Oceanen och Stilla havet. Boken har skrivits om honom, och inte av honom, vilket gör att det är mer av hans levnadsöde som tecknas, Men ändå...
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/bocker/bokrecensioner/den-galne-och-havet/
 

The Unlikely Voyage of Jack De Crow. Mer inspiration, men det visar att små båtar kan. Från englands landsbygd till Svarta havet i en tremeters mirror-jolle. Rolig bok!
http://www.amazon.co.uk/The-Unlikely-Voyage-Jack-Crow/dp/1574091522

 

Jag tror jag stannar där... :-)

 

Anders

 

Edited by nilsnobbing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag såg att hon skrivit flera böcker som finns på biblioteket. Tyvärr ingen e-bok. Sök på libris och Aina Cederblom. Har för mig att bibliotek skickar böcker mellan varandra. Då tar det några dagar innan man kan låna den. Har bokat en på stadsbiblioteket i Göteborg.

 

Har funderat lite över båten du har skaffat. Den verkar ju vara av rätta modellen. Är den tillräckligt rymlig för dig att sova i? Mat och vatten blir en skaplig last som tynger men den ser rätt bärig ut.

 

Om den slår runt bör den vända sig själv med last. Om den inte gör det vid prov kan du lägga till flytblock av nåt slag på däck. Det kan även vara uppblåsbart. Som en RIB eller som en gummimadrass. Plastade fästen är enkelt att fixa.

 

En grej som jag tänker på är när du slutat att ro för att vila dig. Då kan ström och vind föra dig bakåt. Där bör seglet komma till nytta. Fixa en självskotning så att den styr någorlunda åt rätt håll ska inte vara så omöjligt. Tror det är viktigt att inte lita för mycket på elektroniska grejer. De passar bra i plastpåsar. Som ett par gps och SPOT-grejen. Saltet ombord förstör lätt det mesta elektriskt. Solceller är frestande att ha och det stör inte framfarten när det ligger ner på däcket. Bör gå att täta så kopplingspunkter blir vattentäta. Lätt borttagbara vid dåligt väder kan vara ett sätt. Enkla kopplingar som sockerbit av bättre kvalitet som inte rostar och vulktejp. Inte bästa täthet men enkelt att laga. Lite basala praktiska elkunskaper och en multimeter grejar oxiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Då kan ström och vind föra dig bakåt"

Därför är det så viktigt att färdas med strömmen.

Helst ska nog båten isoleras med 50 mm skum, det håller kylan ute och ger nog tillräckligt med reservdeplacement.

--

Om man nu skulle "go high-tech" så är nog en bränslecell + ett litet batteri något att satsa på. Totalvikt, bränslecell, metanol och batteri blir 25 kg då har man tillgång till ca 1kWh/dygn för elektronik och matlagning. Men dessutom avger bränslecellen drygt 2kWh/dygn i värme.

Men, det är dyrt och behöver provas ut så det är ju inget att rekommendera bara så där men tanken är intressant. Om inte en leverantör av bränsleceller tycker det är kul att sponsra, reklamvärdet är ganska stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man tittar på bilden i första inlägget och skissen som Emma bifogat så sitter det redan solceller på däcket. Den är indelad i vattentäta fack och liggutrymmet är minimalt.

Notera måtten: längd 4,24 bredd 1,20. Jag tror att flytförmågan är fixad i och med facken och att det räcker att isolera liggutrymmet med 10-20mm runt om. Att göra båten självrätande även med vatten i liggutrymmet är centralt. Forgus31 idé om en överbyggnad i flytmaterial är inte dum.

Kanske en uppblåsbar jolle utan botten, alltså endast flytkorven, permanent fäst runt sittbrunnen/överbyggnaden annordnad så den kan tömmas eller blåsas upp manuelt efter väder/behov och med en CO2 patron för nödfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spana in Roamer Dinghy, byggd för Dinghy cruising och för att vara självrätande om jag inte minns fel. De har stora flytblock som ska hjälpa till att räta båten. Snyggt? Nej, men kanske funktionabelt.

 

Exempel finns här: http://bills-log.blogspot.se/2009/12/roamer-dinghy.html

 

//Nils Nobbing

Edited by nilsnobbing
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. att det räcker att isolera liggutrymmet med 10-20mm runt om. 

 

Skojar du? Med en vattentemperatur på typ 4°C utom i områden med drivis där vattentemperaturen kan bli under 0°C.

 

Spana in Roamer Dinghy, byggd för Dinghy cruising och för att vara självrätande om jag inte minns fel. De har stora flytblock som ska hjälpa till att räta båten. Snyggt? Nej, men kanske funktioabelt.

 

Exempel finns här: http://bills-log.blogspot.se/2009/12/roamer-dinghy.html

 

//Nils Nobbing

 

Festlig jolle, men att ro över Atlanten i den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

.. att det räcker att isolera liggutrymmet med 10-20mm runt om. 

 

Skojar du? Med en vattentemperatur på typ 4°C utom i områden med drivis där vattentemperaturen kan bli under 0°C.

Ta 30mm då men jag tänkte mest på att det räcker att isolera sovutrymmet istället för hela båten. Det går ju att komplettera med liggunderlag. 10 eller 20mm liggunderlag är vad jag använder när jag sover på snö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det detta skrovet som är påbyggt i efterhand?

 

http://whitehallsolo.com/

 

Vad är copolymer? Går det att laga på vanligt vis eller ska man "svetsa", läste nåt om termoplast?

 

Kan vara bra att veta vad man kan ska laga med om det blir ett jack i skrovet.

 

Beträffande att vända båten om den hamnar i stabilt uppånedläge kan jag tänka mig att den lätt borde gå att kränga med en åra som hävstång. Bra att kolla innan isen lägger sig. Lasta ungefär som du tänker dig men med tyngder som tål vatten och kräng båten i uppånedläge. Troligen snurrar den upp på rätt köl av sig själv. En åra som hävstång annars eller bara snurra den rättutan hjälpmedel.

 

Första gången jag gick runt med en segeljolle blev det så skarpt läge att jag höll på att omkomma. Insåg då att jag skulle ha tränat i badviken och inte i 8-gradigt vatten under en segling ganska långt från land. I nollgradigt vatten måste man klara sig ombord på några minuter så handgreppen ska vara inövade helst.

 

Går det att få till en tät "bubbla" över sittbrunnen vore mycket vunnet och jag antar att det är vad du tänker fixa. Då är det ju inte hela världen att hamn uppåner ibland. Kan ju gå att flytta om lasten så den kommer ur ev stabilt uppånedläge.

 

Kan bubblan göras som ett dragspel kanske? Då kan den vara öppen utom när det blåser småspik.

 

Som du funderat behövs ventilation av sinnrikt slag. Bör tåla en del rullning utan att släppa in så mycket vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta 30mm då men jag tänkte mest på att det räcker att isolera sovutrymmet istället för hela båten. Det går ju att komplettera med liggunderlag. 10 eller 20mm liggunderlag är vad jag använder när jag sover på snö.

 

 

 

Vatten leder bort värme ca 4 gånger bättre än snö. Även "dagrummet" behöver nog isoleras.

Men det är sådant som någon som kan det här bör räkna på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BonusVita

Till våren är planen att jag lämnar Sverige i min båt. Jag ska ro. Målet är Alaska, men jag får se vart jag hamnar.

 

Jag har köpt en båt som jag hittade på nätet. Detta är ursprungligen en kanadensare som det gjorts en överbyggnad på. Jag kan ingenting om båtar, renovering, skötsel, navigation o.s.v. ÄNNU.

 

Visst finns det båtar som är ämnade för denna typ av resa, så kallade oceanroddbåtar. Men sådana kostar multum och är dessutom stora och klumpiga. Min tanke är att kunna manövrera båten även i floder.

 

Hur som haver... Båten är i nuvarande skick inte redo för en oceantur. Den behöver förbättras. Det finns idag ett packutrymme som är stort nog att förvara mig i. Där tänkte jag sova. Jag behöver därför göra den nuvarande luckan stängbar inifrån och 100% tät. Jag vill även göra en lucka som kan slutas om sitt/- ståbrunnen, gärna med fönster så att jag har sikt inifrån båten. Ett ventilationssystem till hytten känns också klokt.

 

Jag har hört mig för till närliggande båtvarv i Stockholm, men ingen har tid. Hade jag bara varit lite händig, så hade jag kunnat fixa det själv. Men så är inte fallet. Nu undrar jag om någon här känner till någon entusiast som vill hjälpa en modern upptäcktsresande att komma iväg på sin livs resa. Jag kan köra båten till annan ort om det så skulle va.

 

Tack på förhand.

 

Emma

 

Intressant tråd.

Jag önskar dig lycka till. Och om du tror på dig själv, så kan du bestiga berg, oavsett vad andra säger tycker och tänker. Folk har ofta en enastående förmåga att sprida sin egna rädsla bara för att de själva inte vågar sig utanför sitt egna vardagsrum. Och om man väljer att lyssna på det snacket så kommer det en dag när man vaknar upp och inser att det har gått 50 år och tillfället har försvunnit.

 

Men du har ju redan bevisat för din närmsta omgivning att du kan om du verkligen vill.

Att det sedan inte har med rekordsättande att göra är bara bra, utan snarare målet att se vad man själv klarar av. Men sponsring är bra, och ju fler som ställer upp, desto bättre!

 

En fråga om båten bara.

Det ser ut som om du ska ro båten framvänd. Alltså med näsan mot fören.

Är det verkligen rätt metod? Nu kan jag inte mycket om roddbåtar, men de flesta jag har sett sitter med ryggen mot det håll man skall...

 

I förhållande till det elektriska ombord så förstår jag att vikt är något man ska spara på.

Men det jag hade önskat att ha med ombord vore nog en hand/fot driven watermaker, en spot, en ais så att man syns för yrkessjöfarten, en bränslecell, någon form av portabel spis, en wifi-antenn och en vatten/stöt tålig dator.

Sedan skulle jag nog även se till att det finns med en vagga, så att jag kan dra båten på land vissa sträckor.

Bra skor, tåliga kläder, mycket ombyte, snorkel, etc. etc.

Edited by BonusVita

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

En fråga om båten bara.

Det ser ut som om du ska ro båten framvänd. Alltså med näsan mot fören.

Är det verkligen rätt metod? Nu kan jag inte mycket om roddbåtar, men de flesta jag har sett sitter med ryggen mot det håll man skall...

 

 

 

Att med åror förflytta båten framåt genom att putta dem framåt med ansiktet och kroppen vänt föröver, kallas här ute för att "skôdda".

 

Det var en småfiskare här i Gravarne, allmänt kallad "Skôddarn" som alltid rodde på det sättet när han var ute, tillsammans med sin fru (som gick under smeknamnet "mormor") och drog sina redskap. Man får ju god kontroll på båten, men man får samtidigt väldigt dålig kraft.

 

Skall man ro över Atlanten måste man nog ro på vanligt vis. Sitta med ryggen mot färdriktningen och dra årorna åt sig. Dom som kan ro, skevar ju dessutom årorna, så att de gör så lite luftmotstånd som mögligt på väg tillbaka genom luften. Sen får man ju kasta en blick över axeln med jämna mellanrum.

 

Kompassen monterad akter om roddaren och sen får man kolla på kölvattnet att man ror någorlunda rakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy