Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emmavanemo

Bygga om en kanadensare till en oceanroddbåt

Rekommendera Poster

Och förresten, hur kunde jag glömma Aina Cederblom. Tror inte det finns någon bok men hon är värd att läsa om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aina_Cederblom

 

//Nils Nobbing

 

Tack för infon. Om jag inte hinner innan, så får böckerna följa med på färden ;)

 

På tal om böcker... Vet du om Ola Skinnarmo har släppt en bok om sin expedition till Upernavik. Han ska, 2013, ha seglat med ett forskningsteam till Grönländska västkusten. Tog samma rutt som jag tänker ta nämligen. Men lyckas inte hitta någon info om en bok om just denna expedition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Då kan ström och vind föra dig bakåt"

Därför är det så viktigt att färdas med strömmen.

Helst ska nog båten isoleras med 50 mm skum, det håller kylan ute och ger nog tillräckligt med reservdeplacement.

--

Om man nu skulle "go high-tech" så är nog en bränslecell + ett litet batteri något att satsa på. Totalvikt, bränslecell, metanol och batteri blir 25 kg då har man tillgång till ca 1kWh/dygn för elektronik och matlagning. Men dessutom avger bränslecellen drygt 2kWh/dygn i värme.

Men, det är dyrt och behöver provas ut så det är ju inget att rekommendera bara så där men tanken är intressant. Om inte en leverantör av bränsleceller tycker det är kul att sponsra, reklamvärdet är ganska stort.

 

Har nu läst på om vad en bränslecell är. Vilken fantastisk uppfinning. Men ja, den kostar skjortan. Men jag skickar iväg mig projektplan till olika återförsäljare, helst tillverkare. Kanske http://www.seacomfort.se/sv/branslecell/. Det kan ju generera till god publicitet och kanske t.o.m. vara prestigeartat för tillverkaren. (Förutsatt att jag ror utmaningen i hamn, säger jag högst ödmjukt) ;) Tillsammans kan man kalkylera hur mycket energi som kommer förbrukas och därav plocka fram en modell som passar min tripp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som du funderat behövs ventilation av sinnrikt slag. Bör tåla en del rullning utan att släppa in så mycket vatten.

 

Sven Yrvind hade ju en ventilation i nån av sina båtar. Ett rör som gick från lite över däcksnivå nästan ända ner i botten. Om båten skulle hamna upp och ner, var inloppet högt över den nya vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att hon skrivit flera böcker som finns på biblioteket. Tyvärr ingen e-bok. Sök på libris och Aina Cederblom. Har för mig att bibliotek skickar böcker mellan varandra. Då tar det några dagar innan man kan låna den. Har bokat en på stadsbiblioteket i Göteborg.

 

Har funderat lite över båten du har skaffat. Den verkar ju vara av rätta modellen. Är den tillräckligt rymlig för dig att sova i? Mat och vatten blir en skaplig last som tynger men den ser rätt bärig ut.

Om den slår runt bör den vända sig själv med last. Om den inte gör det vid prov kan du lägga till flytblock av nåt slag på däck. Det kan även vara uppblåsbart. Som en RIB eller som en gummimadrass. Plastade fästen är enkelt att fixa.

 

En grej som jag tänker på är när du slutat att ro för att vila dig. Då kan ström och vind föra dig bakåt. Där bör seglet komma till nytta. Fixa en självskotning så att den styr någorlunda åt rätt håll ska inte vara så omöjligt. Tror det är viktigt att inte lita för mycket på elektroniska grejer. De passar bra i plastpåsar. Som ett par gps och SPOT-grejen. Saltet ombord förstör lätt det mesta elektriskt. Solceller är frestande att ha och det stör inte framfarten när det ligger ner på däcket. Bör gå att täta så kopplingspunkter blir vattentäta. Lätt borttagbara vid dåligt väder kan vara ett sätt. Enkla kopplingar som sockerbit av bättre kvalitet som inte rostar och vulktejp. Inte bästa täthet men enkelt att laga. Lite basala praktiska elkunskaper och en multimeter grejar oxiden.

 

"Har funderat lite över båten du har skaffat. Den verkar ju vara av rätta modellen. Är den tillräckligt rymlig för dig att sova i? Mat och vatten blir en skaplig last som tynger men den ser rätt bärig ut."

 

Det är ett mycket sparsamt utrymme. Det kommer inte bli en bekväm strapats vill jag lova. Men som tur är, är människan otroligt anpassningsbar och med vilja så kommer det gå. Jag kan knappt sitta upp i utrymmet och jag kan precis ligga raklång. Men det är bättre än den första idén som Yrvind var inne på - en kajak!!! ;)

 

Ja, frågan är hur mycket vikt båten kan bära (ska undersöka detta i sinom tid). Men i.o.m. alla stopp jag har längs resan, så bör inte vatten-/ matproblematiken bli någon större panik. Jag fyller helt enkelt på depåerna längs vägen.

 

"En grej som jag tänker på är när du slutat att ro för att vila dig. Då kan ström och vind föra dig bakåt. Där bör seglet komma till nytta. Fixa en självskotning så att den styr någorlunda åt rätt håll ska inte vara så omöjligt."

 

Enligt pilotkorten, har jag medströms. Kan bli aningen motigt på vissa ställen. Kan ska ha self-tacker i bakhuvudet. Vill helst inte nyttja seglet. Men visst... utifall något oförutsägbart händer. Ska genast skriva upp detta!

 

De solcellspaneler som sitter där idag, är mjuka och fastmonterade. Ska se av vilken kvalité de är, har ännu inte haft möjlighet till detta. Jag måste noga välja rätt utrustning. Har fått massor med idéer här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle vilja åka med näsan i färdriktningen å är stark cyklist så kanske trampdrivna skovelhjul skulle vara grejen? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven Yrvind hade ju en ventilation i nån av sina båtar. Ett rör som gick från lite över däcksnivå nästan ända ner i botten. Om båten skulle hamna upp och ner, var inloppet högt över den nya vattenlinjen.

 

Ja, periskop! Ingen dum tanke allas.

 

Om man nu skulle vilja åka med näsan i färdriktningen å är stark cyklist så kanske trampdrivna skovelhjul skulle vara grejen? :)

Det vore ju något, cykla över Atlanten! Men det kräver nog en del funderande och utprovning. Kanske för nästa trip, det måste ju bli Nordostpassagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju något, cykla över Atlanten! Men det kräver nog en del funderande och utprovning. Kanske för nästa trip, det måste ju bli Nordostpassagen?

 

 

Om jag inte missminner mig var det ett par grabbar som skulle cykla jorden runt och hade en pedaldriven båt till oceanöverfarterna. Det jag minns av historien var att det var krävande och de blev till slut osams i båten på väg över Atlanten och cyklade olika vägar över USA för att sedan tillsammans ta sig över stilla havet.

 

Jag vet inte hur det gick och en snabb googling gav inte mig några bra träffar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

.. att det räcker att isolera liggutrymmet med 10-20mm runt om. 

 

Skojar du? Med en vattentemperatur på typ 4°C utom i områden med drivis där vattentemperaturen kan bli under 0°C.

 

Spana in Roamer Dinghy, byggd för Dinghy cruising och för att vara självrätande om jag inte minns fel. De har stora flytblock som ska hjälpa till att räta båten. Snyggt? Nej, men kanske funktioabelt.

 

Exempel finns här: http://bills-log.blogspot.se/2009/12/roamer-dinghy.html

 

//Nils Nobbing

 

Festlig jolle, men att ro över Atlanten i den?

 

 

Det var aldrig tanken.Tänkte att man kan hämta ideer därifrån om man vill tänka vidare på konceptet att göra båten självrätande.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om detta är jag rädd. Han verkar vara en glad och trevlig typ, kontakta honom så ger han säkert tips om han kan.

 

//N.N

 

 

Och förresten, hur kunde jag glömma Aina Cederblom. Tror inte det finns någon bok men hon är värd att läsa om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aina_Cederblom

 

//Nils Nobbing

 

Tack för infon. Om jag inte hinner innan, så får böckerna följa med på färden ;)

 

På tal om böcker... Vet du om Ola Skinnarmo har släppt en bok om sin expedition till Upernavik. Han ska, 2013, ha seglat med ett forskningsteam till Grönländska västkusten. Tog samma rutt som jag tänker ta nämligen. Men lyckas inte hitta någon info om en bok om just denna expedition.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta skrovet som är påbyggt i efterhand?

 

http://whitehallsolo.com/

 

Vad är copolymer? Går det att laga på vanligt vis eller ska man "svetsa", läste nåt om termoplast?

 

Kan vara bra att veta vad man kan ska laga med om det blir ett jack i skrovet.

 

Beträffande att vända båten om den hamnar i stabilt uppånedläge kan jag tänka mig att den lätt borde gå att kränga med en åra som hävstång. Bra att kolla innan isen lägger sig. Lasta ungefär som du tänker dig men med tyngder som tål vatten och kräng båten i uppånedläge. Troligen snurrar den upp på rätt köl av sig själv. En åra som hävstång annars eller bara snurra den rättutan hjälpmedel.

 

Första gången jag gick runt med en segeljolle blev det så skarpt läge att jag höll på att omkomma. Insåg då att jag skulle ha tränat i badviken och inte i 8-gradigt vatten under en segling ganska långt från land. I nollgradigt vatten måste man klara sig ombord på några minuter så handgreppen ska vara inövade helst.

 

Går det att få till en tät "bubbla" över sittbrunnen vore mycket vunnet och jag antar att det är vad du tänker fixa. Då är det ju inte hela världen att hamn uppåner ibland. Kan ju gå att flytta om lasten så den kommer ur ev stabilt uppånedläge.

 

Kan bubblan göras som ett dragspel kanske? Då kan den vara öppen utom när det blåser småspik.

 

Som du funderat behövs ventilation av sinnrikt slag. Bör tåla en del rullning utan att släppa in så mycket vatten.

 

"Är det detta skrovet som är påbyggt i efterhand?

 

http://whitehallsolo.com/"

 

Ja, det stämmer alldeles utmärkt.

 

Jag har hittat, eller han hittade mig rättare sagt, en båtbyggare. I dagarna som kommer, ska vi transportera den tills hans varv. Ska bli riktigt kul att börja pyssla med båten. Då kan han säkert klura ut vad det är för material :P

 

"Beträffande att vända båten om den hamnar i stabilt uppånedläge kan jag tänka mig att den lätt borde gå att kränga med en åra som hävstång. Bra att kolla innan isen lägger sig. Lasta ungefär som du tänker dig men med tyngder som tål vatten och kräng båten i uppånedläge. Troligen snurrar den upp på rätt köl av sig själv. En åra som hävstång annars eller bara snurra den rättutan hjälpmedel."

 

Jag väntar på dagen, med skräckblandad förtjusning, då jag ska börja öva på olika rullningar. Däremot... när det är oväder, tillräckligt illa för att kunna ro, då är planen att jag ska krypa in i min "hytt", och vänta på bättre tider. Mardrömsscenariot är om jag måste ligga fastspänd i flera dagar i sträck. Det som inte får hända, är att båten förblir i stabilt uppånerläge när Jag är instängd. Men du(?), nilsnobbing och några andra var inne på att göra den självrätande med hjälp av flytblock. Jag måste kolla på sådana lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Mardrömsscenariot är om jag måste ligga fastspänd i flera dagar i sträck. Det som inte får hända, är att båten förblir i stabilt uppånerläge när Jag är instängd. Men du(?), nilsnobbing och några andra var inne på att göra den självrätande med hjälp av flytblock. Jag måste kolla på sådana lösningar.

 

 

Drivankare - som förhoppningsvis håller båten i längsled så den inte lägger sig tvärs i sjöarna och slår runt!?

 

Dessutom bromsar den avdriften.

 

Fast det är inte en helt enkel problematik.

 

Nån med erfarenhet av detta hjälpmedel? 

 

Jag har det inte - men jag har ett drivankare som nog inte ens förre ägaren provat.Kanske av lagom storlek.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drivankare

 

Det riskablaste momenten är kanske när man skall ta in det i en sån liten båt!?

 

Varför måste du ligga fastspänd räcker det inte att du ligger i den minmala "kojen". Det blir ju som en stickkoj. Det -är nog viktigare att allt annat är fastspänt och sjösurrat.

 

Läste om nån vars båt slog runt och vars köksknivar hamnade lite varstans.  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma rutt har Ariel från Helsingborg gått.

 

Kolla hemsidan

 

http://www.arielfyra.se/nordvastpassagen/nordvastpassagen.html

 

Eric Boye och hans fru skriver böcker om resorna. Nordvästpassagen är en.

 

Har läst ut boken som Ainas resa på Rhen Donau Svarta havet Medelhavet och Franska kanaler hem i sin lilla 5-meters snurrebåt. Den finns att låna på biblan i Göteborg. Grönlandsresan är utlånad till Karlsborg fast den är ledig till lån enl biblioteket i Göteborg hemsida. Det är fel i deras system så man blir lurad. Men jag har gångväg till biblioteket. Hen i Karlsborg kanske är en snabbläsare. Jag har bokat Grönlandsfärden av Aina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag googlade nyss 'nordvästpassagen' å om jag inte misstar mig så bör man lotsas av en isbrytare om man vill ro den vägen. Eller fanns det möjligen genvägar som en mindre båt kan använda för att undvika is?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag googlade nyss 'nordvästpassagen' å om jag inte misstar mig så bör man lotsas av en isbrytare om man vill ro den vägen. 

Ja, vad är problemet? Ryssarna kan nog ställa upp med isbrytare, de behöver ju bättra på sitt rykte lite ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivankare, eller möjligen sjöankare, verkar vara viktigt. Lars Wallgren på Långe Orm har jag för mig använde detta när de seglade jolle till Färöarna. Frank Dye likaså när de korsade Nordsjön i en wayfarerjolle. Vill man verkligen grotta ner sig i användandet av drivankare har jag för mig att det finns ett helt kapitel i bibeln Hårt väder till havs.

 

 

Vill å det bestämdaste skriva en liten varning för att ta mig på för stort allvar. Jag har semesterseglat i 20 år längs kusten. Alla mina expeditioner över djupa mörka hav har skett med bokstävernas hjälp. Teoretiker med andra ord, så du får ta råden för vad de är.

 

 

Mvh

Anders Mossing aka Nils Nobbing

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

 

 

Jag önskar dig lycka till. Och om du tror på dig själv, så kan du bestiga berg, oavsett vad andra säger tycker och tänker. Folk har ofta en enastående förmåga att sprida sin egna rädsla bara för att de själva inte vågar sig utanför sitt egna vardagsrum. Och om man väljer att lyssna på det snacket så kommer det en dag när man vaknar upp och inser att det har gått 50 år och tillfället har försvunnit.

 

Men du har ju redan bevisat för din närmsta omgivning att du kan om du verkligen vill.

Att det sedan inte har med rekordsättande att göra är bara bra, utan snarare målet att se vad man själv klarar av. Men sponsring är bra, och ju fler som ställer upp, desto bättre!

 

En fråga om båten bara.

Det ser ut som om du ska ro båten framvänd. Alltså med näsan mot fören.

Är det verkligen rätt metod? Nu kan jag inte mycket om roddbåtar, men de flesta jag har sett sitter med ryggen mot det håll man skall...

 

I förhållande till det elektriska ombord så förstår jag att vikt är något man ska spara på.

Men det jag hade önskat att ha med ombord vore nog en hand/fot driven watermaker, en spot, en ais så att man syns för yrkessjöfarten, en bränslecell, någon form av portabel spis, en wifi-antenn och en vatten/stöt tålig dator.

Sedan skulle jag nog även se till att det finns med en vagga, så att jag kan dra båten på land vissa sträckor.

Bra skor, tåliga kläder, mycket ombyte, snorkel, etc. etc.

 

 

Det verkar som om du pratar av erfarenhet. Visst grundar det sig på egen rädsla och avundsjuka. Jag mötte en del motståndare ang. cykelutflykten till Sydafrika. En del uttrycker sig ganska märkligt "Du ber om att bli våldtagen!", "Du kommer bara komma till Marocco och sen trampar du på en glasskriva och foten blir infekterad!" Ja, den sista kommentaren antar jag var ironisk.

 

Har även fått märkliga kommentarer på ett forum för äventyrare ang. kommande resa. Nu behöver ju inte kommentarerna komma från "utövare", utan från medlemmar som endast har ett intresse, men som aldrig själva utfört något av rang.

 

Inför kommande resa så försöker jag vara mer ödmjuk. Havet kan vara fullständigt likgiltigt och nu finns det andra faror än lejon, våldtäktsmän och kidnappare. Jag brottas med tanken på att skaffa "för stora" sponsorer. Sponsring av material för mindre summor, går bra. Men ju högre summor det handlar om, desto mer publicitet vill de möjligtvis ha. Framförallt så ska man diskutera vad de vill ha ut av det o.s.v. Jag vill aldrig hamna i en position där jag känner mig "ägd".

 

Jag var först inne på att skaffa en oceanroddbåt. Jag gjorde ett försök att ro in en huvudsponsor. Men insåg efter några veckor av intensivt arbete utan ett enda napp, att jag hade gjort mer pengar av att ta den tiden till att jobba extra istället. Jag hann inte ens träna i den utsträckning som jag tror är nödvändig.

 

Jag måste erkänna att jag tycker det är betydligt mer häpnadsväckande om jag lyckas genomföra utflykten i min lilla båt ;) Jag är ändå inte tillräckligt erkänd, eller ännu viktigare - erfaren för att folk ska våga satsa på en... inte ännu ;)

 

Hur som... Ja, båten är idag konstruerad efter en herre som rodde stående. Kul att du nämnde det. För jag vill INTE stå upp. Det kan för all del vara skönt att byta till stående för variationens skull. Men för bekvämligheten, kanske säkerheten, och för hastighetens skull, så vill jag titta på andra lösningar. Problemet är bara hur. Om du tittar på hur en oceanroddbåt ser ut: https://www.google.se/search?q=ocean+roddb%C3%A5t&espv=2&biw=1368&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMIl7zp4tXPyAIVA_NyCh2augfw#imgrc=Pzgel0WEP1ZafM%3A, så är den genomtänkt, med en slide mellan överbyggnationerna. Min båt har en svaghet. Ni får gärna komma med förslag. Att montera fast en slide på överbyggnationen bör väl göra båten instabil eftersom min tyngd placeras för högt upp? Blir nog lätt för mig att kastas av dessutom om en större våg passerar.

 

En WIFI-antenn hade varit grymt coolt på ett sätt. Jag vet att Erik och Stefan hade en sån. http://www.nordicendurance.se/page/stefan. Kan man lyckas hålla omvärlden informerad med aktuella uppdateringar, så kommer resan att intressera i större utsträckning. Samtidigt så måste jag påpeka att jag går igång på ovissheten. Frustrationen som uppstår hos följarna av att inte veta hur jag har det. Idag känns det som att man inte existerar om man inte blottar sitt liv i media. Sorgligt på ett sätt, men samtidigt en del av mänsklighetens framfart. Jag brukade som liten, dagdrömma mig bort till 1600-1800-talen, att jag var en upptäcktsresande. Tänk vilken ovisshet De levde i, snacka om tålamod. Folk har inget tålamod idag :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kom att tänka på en sak som inte framgår av ritningen/skissen på båten.

 

Har båten självlänsande sittbrunn. En sak som jag tycker är nödvändigt för en sån här färd. Dvs det vattnet som kommer in i sittbrunnen, rinner ut av sig själv

 

post-106994-0-18923700-1445323758_thumb.jpg

 

Självlänsande sittbrunn är i princip en durk som ligger över vattenlinjen med en avrinning ut genom skrovet. I det här fallet gärna i aktern och helst med någon form av backventil, som hindrar havsvattnet att rinna in genom självlänsens avlopp.

 

På min havsfidra hade jag en kork till en nyckelring, som satt på utsidan bordgenomföringen och hölls på plats med en gummicord som var trädd genom slangen. Har för mig att jag stal iden från Kristina Karlström och hennes havsfidra Arktis.

 

Men det finns ju andra typer av backventil - sen kan ju en självläns ställa till andra problem - om den inte fungerar som det är tänkt.

 

post-106994-0-32415700-1445324289.jpg

 

I sammanhanget.

 

Handmanövrerad länspump. Det brukar ju rekommenderas för långseglare två. En i sittbrunnen och en inne.

 

Det var en svensk jordenruntseglare, som efter att han gått från Kapstaden mot Cap Hoorn, krockade med en val. Både han och båten blev skadad. Han låg inne i båten och pumpade för hand så att båten höll sig flytande i flera dygn. Han lyckades hålla sig flytande så att en faryg från Sydafrika kom fram till honom och kunde bärga honom. Båten sjönk sedan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar så här...
Ordna en bra sittställning för effektiv rodd (vänd akterut). Gör ett "urtag" i det aktre stuvfacket så att benen får plats. Sitsen måste ju vara löstagbar så att du kan ta bort den när du skall sova. Då kan du sitta lite högre när du ror och lite lägre när det är dåligt väder.
Jag ser på denna båten http://www.searchmagazine.se/News/view/3553 och tänker att du kan göra en uppbyggnad i fören och aktern som är luft/skumfylld. Den måste inte vara särskilt välvd utan kan vara mer fyrkantig/platt. Då blir båten självrätande och ev. osänkbar. Det kan även gå att använda dessa utrymmen för lättare packning. Sedan gör du en vattentät lucka som är över akterdelen när du ror och över huvet när du sitter i viloutrymmet med roddsitsen borttagen.

 

Angående sponsorer tror jag du resonerar helt rätt. Har du en stor sponsor så kan du känna dig tvingad att ta dåliga beslut för att hinna fram i utsatt tid eller ta en viss väg. Om du istället gör klart att du planerar denna resan och berättelsen och all reklam får de i efterhand när du skiver hela berättelsen på hemsidan/boken etc.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag funderar så här:

Gör sittbrunnen så liten som möjligt (i fall den vattenfylls). Glidbänk att sitta båt och sitt med ryggen fram.

Bygg upp en "hajfena" för om sittbrunnen, den ger lä och gör båten självrättande.

Sov i den främre delan av båten, stängd med vattentät lucka så att det alltid är torrt där.

En "störtbåge" över sittbrunnen med ett fast tak och möjlighet att sätta väv på sidorna som väderskydd.

Båten kommer starkt att likna en ubåt men blir förhoppningsvis lika tålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Det verkar som om du pratar av erfarenhet. Visst grundar det sig på egen rädsla och avundsjuka. Jag mötte en del motståndare ang. cykelutflykten till Sydafrika. En del uttrycker sig ganska märkligt "Du ber om att bli våldtagen!", "Du kommer bara komma till Marocco och sen trampar du på en glasskriva och foten blir infekterad!" Ja, den sista kommentaren antar jag var ironisk.

Har även fått märkliga kommentarer på ett forum för äventyrare ang. kommande resa. Nu behöver ju inte kommentarerna komma från "utövare", utan från medlemmar som endast har ett intresse, men som aldrig själva utfört något av rang.

 

Inför kommande resa så försöker jag vara mer ödmjuk. Havet kan vara fullständigt likgiltigt och nu finns det andra faror än lejon, våldtäktsmän och kidnappare. Jag brottas med tanken på att skaffa "för stora" sponsorer. Sponsring av material för mindre summor, går bra. Men ju högre summor det handlar om, desto mer publicitet vill de möjligtvis ha. Framförallt så ska man diskutera vad de vill ha ut av det o.s.v. Jag vill aldrig hamna i en position där jag känner mig "ägd".

 

Jag var först inne på att skaffa en oceanroddbåt. Jag gjorde ett försök att ro in en huvudsponsor. Men insåg efter några veckor av intensivt arbete utan ett enda napp, att jag hade gjort mer pengar av att ta den tiden till att jobba extra istället. Jag hann inte ens träna i den utsträckning som jag tror är nödvändig.

 

Jag måste erkänna att jag tycker det är betydligt mer häpnadsväckande om jag lyckas genomföra utflykten i min lilla båt ;) Jag är ändå inte tillräckligt erkänd, eller ännu viktigare - erfaren för att folk ska våga satsa på en... inte ännu ;)

 

Hur som... Ja, båten är idag konstruerad efter en herre som rodde stående. Kul att du nämnde det. För jag vill INTE stå upp. Det kan för all del vara skönt att byta till stående för variationens skull. Men för bekvämligheten, kanske säkerheten, och för hastighetens skull, så vill jag titta på andra lösningar. Problemet är bara hur. Om du tittar på hur en oceanroddbåt ser ut: https://www.google.se/search?q=ocean+roddb%C3%A5t&espv=2&biw=1368&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMIl7zp4tXPyAIVA_NyCh2augfw#imgrc=Pzgel0WEP1ZafM%3A, så är den genomtänkt, med en slide mellan överbyggnationerna. Min båt har en svaghet. Ni får gärna komma med förslag. Att montera fast en slide på överbyggnationen bör väl göra båten instabil eftersom min tyngd placeras för högt upp? Blir nog lätt för mig att kastas av dessutom om en större våg passerar.

 

En WIFI-antenn hade varit grymt coolt på ett sätt. Jag vet att Erik och Stefan hade en sån. http://www.nordicendurance.se/page/stefan. Kan man lyckas hålla omvärlden informerad med aktuella uppdateringar, så kommer resan att intressera i större utsträckning. Samtidigt så måste jag påpeka att jag går igång på ovissheten. Frustrationen som uppstår hos följarna av att inte veta hur jag har det. Idag känns det som att man inte existerar om man inte blottar sitt liv i media. Sorgligt på ett sätt, men samtidigt en del av mänsklighetens framfart. Jag brukade som liten, dagdrömma mig bort till 1600-1800-talen, att jag var en upptäcktsresande. Tänk vilken ovisshet De levde i, snacka om tålamod. Folk har inget tålamod idag :P

 

Erfarenhet?, Hmm, nja, kanske inte, snarare en naiv inställning till livet, något som många här inne kan skriva under på. Men tack för din tanke... ;)

Men att befatta sig med folk som inte vågar sig utanför sin skyddade verkstad är sällan något bra, tyvärr måste man ibland.

 

Men man kan göra mycket med en båt, antingen gör man som jag och gör för mycket, så mycket att den aldrig kommer bli klar, eller så gör man bara små detaljer här och där. Jag tror på ombyte förnöjer, alltså om du kan ro din båt framlänges och ståendes men även baklänges då blir inte tråkiga dagar svåra att överleva, för man kan byta perspektiv under pågående färd. Du kommer stöta på tråkiga dagar, skitiga dagar, regniga och blåsiga dagar, men även suveränt vackra och ljuvliga dagar. Att då kunna dreja bi i ett skyddat utrymme och vänta ut vädret är ingen dum ide. Det finns många lösningar för att uppnå det målet.

Men glädjen i att göra någonting själv är jättestor, och om det sedan fungerar och blir bra är värt oerhört mycket. Det kanske inte ser snyggt ut, men det spelar mindre roll för det är funktionaliteten man är ute efter, inte utseendet!

 

Du sade någonstans att du skulle ha ett skydd över sittbrunnen. Åk ner till närmaste byggvaruhus och köp aluminiumrör som du kan böja till lämplig form. Gör en 3-4 stycken och sätt fast en bricka eller borra hål i ändarna. Skruva fast en hållare i sargen på sittbrunnen och skruva fast dessa rör med en vingmutter.

Nu tar du kontakt med en kapellfirma som syr ett litet kapell åt dig med fönster på de rätta ställena och som passar över dessa rör. Och med hjälp av kapellknappar kan du nu skapa ett skyddande tak över huvudet, otroligt värdefull när du ska sova eller ligger i skyddad hamn med mängder av myggor. Samma kapellfirma tar även fram ett passande kapell som du kan sitta i och som skyddar sittbrunnen medans du ror.

Men att sitta med ryggen bak eller fram mot fören eller stå i båten medans ror skapar omväxling, så prioritera de lösningarna först. Så skapa ett hål i aktern där du kan stoppa in fötterna och sitt på en glidsits.

 

Gällande sponsring så har du helt rätt på den punkten att med för många och för stora sponsorer får man orimliga krav på sig, krav som man kanske inte har lust att leva upp till. Men några få som kan sponsra med några få kronor här eller där är värdefullt, kanske ett medlemskap i Stockholms roddarförening kan vara en värdefull väg att gå. Om inte kan du av dem få värdefulla tips på hur din båt ska se ut!

Du kan kanske använda dig av denna vägen för sponsring av din färd, men då måste du å andra sidan ha en bra uppdaterad hemsida. Tjejen som har ovan sponsring ensamseglar med dålig båt nere kring Panama.

 

Men jag förstår din tanke om att man måste vara så utåtriktad som bara är möjligt med blogg och facebook och andra liknande sociala engagemang. Och en låt som beskriver din inställning borde väl vara denna

Så det kanske bara räcker med en spot och en ais, en dator att skriva loggbok i och en kamera att fotografera allt du ser omkring dig, sedan när du kommer i land så letar du upp närmaste internetcafe och uppdaterar dig till dina nära och kära den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sven Yrvind hade ju en ventilation i nån av sina båtar. Ett rör som gick från lite över däcksnivå nästan ända ner i botten. Om båten skulle hamna upp och ner, var inloppet högt över den nya vattenlinjen.

 

Ja, periskop! Ingen dum tanke allas.

 

 

Om du med nåt som man skjuter upp och ner, var nog Yrvinds ventilationsrör mera statiskt, för att vatten inte skulle rinna in om båten hamnade upp och ner. Men det kan nog Yrvind själv utveckla vid intresse för TS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, resan är inte riskfri. Men jag tror på ett kort och ett kvalitativt liv. Och blir lite smått (MYCKET) frustrerad när någon talar om vad jag kan och inte kan göra, haha.

 

 

Man kommer ju inte ihåg allt som står i tråden och jag letade efter en detalj när jag fick se ovanstående och fick en tanke.

 

Synd att jag inte kan komma på ditt 90-årskalas - då har jag sen länge haft "en etta med jordvärme". Ännu trängre än sovutrymmet i din båt.  :wacko:

 

När var det du tänkte ro från Stockholm!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sven Yrvind hade ju en ventilation i nån av sina båtar. Ett rör som gick från lite över däcksnivå nästan ända ner i botten. Om båten skulle hamna upp och ner, var inloppet högt över den nya vattenlinjen.

 

Ja, periskop! Ingen dum tanke allas.

 

 

Om du med nåt som man skjuter upp och ner, var nog Yrvinds ventilationsrör mera statiskt, för att vatten inte skulle rinna in om båten hamnade upp och ner. Men det kan nog Yrvind själv utveckla vid intresse för TS. 

 

 

Jag tänkte mest på utseendet. Men, ett rör som går att skjuta upp och ner är ju både enkelt och smart. I nedersta läget, dyktätt. I översta (någon meter över däck) max ventilation. Normalläge typ 20 cm över däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte sluta tänka på hur det ska gå att ro en liten kanot genom en rutt som nästan inga båtar klarat någonsin pga is. En fördel med den lilla farkosten skulle vara att den kan vinschas upp över iskanten å användas tillsammans med påmonterade medar som släde, eller rentav isjakt om man nu vill ta hjälp av ett segel.

 

Detta skulle underlättas om kanoten redan har monterade pontoner på sidorna. Stabiliteten det ger borde även vara en fördel på havet när man inte har en rejäl köl. Den lilla trimaranen får självklart inte vara bredare än att de extralånga kraftårorna fortfarande går fria utanför.

 

Attans! Om jag inte redan hade köpt min segelbåt skulle jag varit sugen att själv bygga den lilla issäkra trimaranen å följa med. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar lite på trådens överskrift. Från "kanadensare"? mig veterligen är en kanadensare en kanot med uppdragna ändar som framförs med en paddel eller två om man är två ombord. Denna båten är ju redan från början en öppen roddbåt som har fått ett däck, så för mig är kanadensare fel benämning. Ingen stor grej egentligen, bara en parentes.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar lite på trådens överskrift. Från "kanadensare"? mig veterligen är en kanadensare en kanot med uppdragna ändar som framförs med en paddel eller två om man är två ombord. Denna båten är ju redan från början en öppen roddbåt som har fått ett däck, så för mig är kanadensare fel benämning. Ingen stor grej egentligen, bara en parentes.

Det är väl nån form av segelkanot? Om du ändå är vaken så här dags så kan du väl hjälpa mig att vara lite konstruktiv istället för att klaga över bagateller? ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans! Om jag inte redan hade köpt min segelbåt skulle jag varit sugen att själv bygga den lilla issäkra trimaranen å följa med. ;)

Nordostpassagen är tidigast nästa höst så du har gott om tid ;)

 

Jag reagerar lite på trådens överskrift. Från "kanadensare"? mig veterligen är en kanadensare en kanot med uppdragna ändar som framförs med en paddel eller två om man är två ombord. Denna båten är ju redan från början en öppen roddbåt som har fått ett däck, så för mig är kanadensare fel benämning. Ingen stor grej egentligen, bara en parentes.

 

Originalbåten är en klassisk roddbåt, formen liknar gamla tider liv/skeppsbåtar som var mycket sjödugliga. Men kanadensare är det inte fast hon ska ju till Kanada ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Attans! Om jag inte redan hade köpt min segelbåt skulle jag varit sugen att själv bygga den lilla issäkra trimaranen å följa med. ;)

Nordostpassagen är tidigast nästa höst så du har gott om tid ;)

 

Jag reagerar lite på trådens överskrift. Från "kanadensare"? mig veterligen är en kanadensare en kanot med uppdragna ändar som framförs med en paddel eller två om man är två ombord. Denna båten är ju redan från början en öppen roddbåt som har fått ett däck, så för mig är kanadensare fel benämning. Ingen stor grej egentligen, bara en parentes.

 

Originalbåten är en klassisk roddbåt, formen liknar gamla tider liv/skeppsbåtar som var mycket sjödugliga. Men kanadensare är det inte fast hon ska ju till Kanada ;)

 

 

Kan inte låta bli att skratta. Men om jag säger att skrovet är importerat från Kanada, då har jag ju lite rätt iaf, för det är informationen jag fick från familjen jag köpte den ifrån :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som dök upp i min take var "pipinett".  En liten behållare med tätt lock som bl.a säljs på apotek - avsett för tjejer att kissa i.

 

http://www.pipinette.com/Pages/se/Produkter/pipinette_pottan_bruksanvisning.html

 

Jag noterade att där fanns en skåra på golvet i sittbrunnen. Jag hoppas det är anledning, för jag har bekymrat mig lite över hur jag skulle kunna ta mig ut från hytten annars, ifall jag inte har en tillbyggd lucka över sittbrunnen och dessutom ingen självläns.

 

Båten hämtas i dagarna... fram tills dess så fortsätter jag att anteckna alla era fantastiska förslag och idéer. Backventilen var ju mycket fiffig!

 

Måste erkänna att pipnetten verkar ohyggligt bekväm och smart. Tänk om jag hade en sån på min cykelresa, då hade jag sluppit utföra mina behov i en plastpåse inne i tältet när vädret, insekter inte tillät en att gå ut. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...