Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emmavanemo

Bygga om en kanadensare till en oceanroddbåt

Rekommendera Poster

Till våren är planen att jag lämnar Sverige i min båt. Jag ska ro. Målet är Alaska, men jag får se vart jag hamnar.

 

Jag har köpt en båt som jag hittade på nätet. Detta är ursprungligen en kanadensare som det gjorts en överbyggnad på. Jag kan ingenting om båtar, renovering, skötsel, navigation o.s.v. ÄNNU.

 

Visst finns det båtar som är ämnade för denna typ av resa, så kallade oceanroddbåtar. Men sådana kostar multum och är dessutom stora och klumpiga. Min tanke är att kunna manövrera båten även i floder.

 

Hur som haver... Båten är i nuvarande skick inte redo för en oceantur. Den behöver förbättras. Det finns idag ett packutrymme som är stort nog att förvara mig i. Där tänkte jag sova. Jag behöver därför göra den nuvarande luckan stängbar inifrån och 100% tät. Jag vill även göra en lucka som kan slutas om sitt/- ståbrunnen, gärna med fönster så att jag har sikt inifrån båten. Ett ventilationssystem till hytten känns också klokt.

 

Jag har hört mig för till närliggande båtvarv i Stockholm, men ingen har tid. Hade jag bara varit lite händig, så hade jag kunnat fixa det själv. Men så är inte fallet. Nu undrar jag om någon här känner till någon entusiast som vill hjälpa en modern upptäcktsresande att komma iväg på sin livs resa. Jag kan köra båten till annan ort om det så skulle va.

 

Tack på förhand.

 

Emma

post-108069-0-86154600-1444385012_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden

 

Är det båten på bilden som det gäller. Den ser all betydligt mer stabil ut än en kanadensare.

 

Den som är mest lämpad att ge råd i det här fallet är Sven Yrvind.

 

Det han inte kan om små båtar och deras säkerhet är inte värt att veta. Så jag tycker att du skall rådgöra med honom. (Han kanske tom följer med på färden om han har tid.  ;) )

 

Att du tror att du inte är händig, beror på att du aldrig försök - åtminstone inte tillräckligt mycket. Det är som man säger:"övning ger färdighet"

 

Lycka till och va rädd om dig. Projektet är inte helt riskfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Sven Yrvind som står vid båten på bilden! :)
Detta skall bli roligt att följa! Har du någon hemsida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://theskippingkangaroo.com

 

Har hon cyklat 1700 mil till Kapstaden i Sydafrika klarar hon nog att ro till Kanada! Men jag skulle inte vilja byta för allt smör i Småland. Inte ens att segla dit i en lika liten jolle. Men lycka till på färden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden

 

Är det båten på bilden som det gäller. Den ser all betydligt mer stabil ut än en kanadensare.

 

Den som är mest lämpad att ge råd i det här fallet är Sven Yrvind.

 

Det han inte kan om små båtar och deras säkerhet är inte värt att veta. Så jag tycker att du skall rådgöra med honom. (Han kanske tom följer med på färden om han har tid.  ;) )

 

Att du tror att du inte är händig, beror på att du aldrig försök - åtminstone inte tillräckligt mycket. Det är som man säger:"övning ger färdighet"

 

Lycka till och va rädd om dig. Projektet är inte helt riskfritt.

 

Tackar :)

 

Jo visst är det båten på bilden det gäller :)

 

Det är faktiskt Yrvind som är på fotot tillsammans med mig. Han har varit till otroligt stor hjälp och är fortfarande. Men han har sin egen båt att bygga på och bor alldeles för långt bort för att kunna vara mig behjälplig i själva byggandet (ifall jag gör det själv) Han har kontakter och så, men trots det så har jag inte hittat någon som har tid att hjälpa :/

 

Nej, resan är inte riskfri. Men jag tror på ett kort och ett kvalitativt liv. Och blir lite smått (MYCKET) frustrerad när någon talar om vad jag kan och inte kan göra, haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Sven Yrvind som står vid båten på bilden! :)

Detta skall bli roligt att följa! Har du någon hemsida?

 

Haha, visst är det han.

 

När jag insåg att det skulle bli en omöjlighet att fixa en ordentlig oceanroddbåt så började jag fundera på andra möjligheter. Var det verkligen tvunget att skaffa en oceanroddbåt för flera 100 000-tals kronor, eller kan man ta sig överlevande över en ocean i en betydligt mindre bekväm båt och teknisk utrustning. Den som jag trodde kunde sitta på svaret var Yrvind. Utan att ha någon som helst anknytning till honom, så googlade jag hans nummer och vips så satt jag på en buss på väg ner till honom i somras :)

 

Jag har inte kommit igång med bloggandet om min kommande resa. Men ja, jag har en hemsida. www.theskippingkangaroo.com. Där kan du iaf läsa om min solo långfärdscykling från Helsingborg till Kapstaden 2012-2013.

 

Jag bloggar dock åt Isikost på https://isikost.se/isilife/emmasexpedition/. Där skriver jag något inlägg i veckan om min träning inför och annat. Där kommer även att bloggas om nyheter kring oceanrodden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://theskippingkangaroo.com

 

Har hon cyklat 1700 mil till Kapstaden i Sydafrika klarar hon nog att ro till Kanada! Men jag skulle inte vilja byta för allt smör i Småland. Inte ens att segla dit i en lika liten jolle. Men lycka till på färden.

 

Det blev totalt 2070 mil :) Jag tänker samma sak. Om jag har cyklat i ett år solo genom två kontinenter, då ska jag nog kunna ro också, om inte vädret stället till det förstås. Jag tränar som en gris inför.

 

Tack så mycket för lyckoönskningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att du inte tog illa upp att jag med en absolut visshet tror att du klarar ganska mycket. Problemet med många människor är att de tror sig om nästan inget.

 

Hittade jag en blogg som jag tror är din. Om bl.a. att cykla till Sydafrika och om boxning. 

 

Efter det tror jag att du klara väldigt mycket.

 

Tror absolut att du klarar det du förutsatt dig. Båten klarar sig oftas. Kan man göra den osänkbar gör den det absolut. Det absolut farligaste är rädsla som beror på okunskap och just den detaljen tror jag att du arbetar dig runt.

 

Sen har du ju alldeles rätt i tänket om du kan få nån som gör vissa arbeten på din båt, så är det lika bra som att försöka själv. Bara att lura ut hur man skall göra det tar tid och kraft och dessutom behöver man ofta en hel del verktyg som man kanske bara får användning för nån enstaka gång.

 

Skillnad är det ju på oss halvtokiga, som hela tiden håller på att bygga och bygga om på båten och allt annat. 

 

Sven Yrvind är väl ett praktexempel. Han får en idee, bygger en båt och sticker ut och testar. Får nån annan idee och seglar hem och bygger en ny båt. 

 

Nu är ju hans strapatser i syd- och nordatlanten inte att förringa på något sätt. Han har ju rundat Cap Horn åt bägge hållen. Men ibland tror jag att han gillar bättre att klura på fiffiga lösningar och få dem att fungera - än att segla.

 

Tyvärr bor jag i stort sett lika långt bort som Sven Lundin.

 

Fast ett tag bodde han nästan granne, när han bodde strax intill Lysekil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://theskippingkangaroo.com

 

Har hon cyklat 1700 mil till Kapstaden i Sydafrika klarar hon nog att ro till Kanada! Men jag skulle inte vilja byta för allt smör i Småland. Inte ens att segla dit i en lika liten jolle. Men lycka till på färden.

 

Pseudonym är en duktig seglare men lika feg som jag - tydligen

 

Det fanns en kille som byggde om en liten livbåt och seglade fram och tillbaka till USA

 

http://www.arrandir.se/arrandir/fakta.html

 

Har även gått nåt program på TV om hans seglats.

 

Lars Wallgren, seglade en öppen jolle från Birka i Mälaren till Färöarna

 

https://biblioteket.stockholm.se/titel/305738

 

Sen finns det ju en del som rott över atlanten, men dem har du väl koll på.

 

http://www.expressen.se/nyheter/peder-forsta-svensk-att-ro-over-atlanten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på när man är på öppet hav är att det farligaste på vattnet är land, och ibland är det bara 1000 meter till närmsta land, RAKT NER!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://theskippingkangaroo.com

 

Har hon cyklat 1700 mil till Kapstaden i Sydafrika klarar hon nog att ro till Kanada! Men jag skulle inte vilja byta för allt smör i Småland. Inte ens att segla dit i en lika liten jolle. Men lycka till på färden.

Pseudonym är en duktig seglare men lika feg som jag - tydligen

 

Det fanns en kille som byggde om en liten livbåt och seglade fram och tillbaka till USA

 

http://www.arrandir.se/arrandir/fakta.html

 

Har även gått nåt program på TV om hans seglats.

 

Lars Wallgren, seglade en öppen jolle från Birka i Mälaren till Färöarna

 

https://biblioteket.stockholm.se/titel/305738

 

Sen finns det ju en del som rott över atlanten, men dem har du väl koll på.

 

http://www.expressen.se/nyheter/peder-forsta-svensk-att-ro-over-atlanten/

Det har inte med feghet att göra om man avstår det valet att segla tvärs över jordklotet. Det handlar mer om bekvämligheten eller att inte vara utan den. Jag har aldrig attraherats av den typen av långsegling där man tvingas vara vaken mer än 48 timmar åt gången, och ensam ombord. Jag är nog mer typen som gärna har folk och sällskap runt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en utmaning som heter duga! Vägen till Kanada ser tuff ut. För att inte få för mycket motström måste rutten troligen gå via Norge, Island och Grönland. Väldigt långt norröver. Samtidigt verkar man få motvind mest hela tiden. Men det går nog med god planering.

Båten behöver nog en del modifieringar tex utrymmen för att kunna hålla både besättning och utrustning torr. Extra viktigt eftersom luft/vattentemperaturen kommer att vara låg. 

Det behövs nog bra skydd mot sjö och vind för att kunna orka ro, i synnerhet om vädret är dåligt.

 

De so skulle kunna hjälpa till med ombyggnad/modifieringar är ett marintekniskt gymnasium. Kolla med Danderyd tex. Annars finns det fler som kanske är mer inriktade på bygg/reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att du inte tog illa upp att jag med en absolut visshet tror att du klarar ganska mycket. Problemet med många människor är att de tror sig om nästan inget.

 

Hittade jag en blogg som jag tror är din. Om bl.a. att cykla till Sydafrika och om boxning. 

 

Efter det tror jag att du klara väldigt mycket.

 

Tror absolut att du klarar det du förutsatt dig. Båten klarar sig oftas. Kan man göra den osänkbar gör den det absolut. Det absolut farligaste är rädsla som beror på okunskap och just den detaljen tror jag att du arbetar dig runt.

 

Sen har du ju alldeles rätt i tänket om du kan få nån som gör vissa arbeten på din båt, så är det lika bra som att försöka själv. Bara att lura ut hur man skall göra det tar tid och kraft och dessutom behöver man ofta en hel del verktyg som man kanske bara får användning för nån enstaka gång.

 

Skillnad är det ju på oss halvtokiga, som hela tiden håller på att bygga och bygga om på båten och allt annat. 

 

Sven Yrvind är väl ett praktexempel. Han får en idee, bygger en båt och sticker ut och testar. Får nån annan idee och seglar hem och bygger en ny båt. 

 

Nu är ju hans strapatser i syd- och nordatlanten inte att förringa på något sätt. Han har ju rundat Cap Horn åt bägge hållen. Men ibland tror jag att han gillar bättre att klura på fiffiga lösningar och få dem att fungera - än att segla.

 

Tyvärr bor jag i stort sett lika långt bort som Sven Lundin.

 

Fast ett tag bodde han nästan granne, när han bodde strax intill Lysekil

Fniss! Yrvind berättade om sin tid på västkusten. Han blev väl mer eller mindre bannlyst från sin kommun haha. Han är rolig den där Yrvind. Jo visst går han igång på att klura och uppfinna. Jag sov några nätter i hans hem. Det var en upplevelse i sig ska jag tala om. Där var trångt som satan. Uppfinningar täckte ytorna, böcker täckte väggarna och det var sparsamt med bestick. Fantastiskt!

 

Ja, det är faktiskt lite klurigt att bygga på en båt då jag inte äger några verktyg, eller har någonstans, inom cykelavstånd, att förvara båten på. Det känns på något sätt onödigt att "slösa pengar" på verktyg som jag kanske bara behöver någon enstaka gång, precis som du sa.

 

Hur vet man om den är osänkbar? Vad är det som definierar osänkbar? Genom att ha så många lufttankar som möjligt eller? Ja, det är skrämmande, men jag kan i dagsläget ingenting om båtar, MEN jag har en jävla vilja och ska lära mig så mycket jag kan! ;)

 

Det är just detta jag menar. Jag har köpt en båt, men sen då?? Jag vill ha nån som typ kan gå igenom båten med mig, inspektera hur pass osänkbar den är, om den flippar över igen då den kapsejsar. Jag vill kunna plocka isär och ihop den tekniska utrustningen jag har. Jag vill kunna laga läckor. Finns det material som man kan laga med trots att båten ligger i vatten, o.s.v, o.s.v. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://theskippingkangaroo.com

 

Har hon cyklat 1700 mil till Kapstaden i Sydafrika klarar hon nog att ro till Kanada! Men jag skulle inte vilja byta för allt smör i Småland. Inte ens att segla dit i en lika liten jolle. Men lycka till på färden.

 

Pseudonym är en duktig seglare men lika feg som jag - tydligen

 

Det fanns en kille som byggde om en liten livbåt och seglade fram och tillbaka till USA

 

http://www.arrandir.se/arrandir/fakta.html

 

Har även gått nåt program på TV om hans seglats.

 

Lars Wallgren, seglade en öppen jolle från Birka i Mälaren till Färöarna

 

https://biblioteket.stockholm.se/titel/305738

 

Sen finns det ju en del som rott över atlanten, men dem har du väl koll på.

 

http://www.expressen.se/nyheter/peder-forsta-svensk-att-ro-over-atlanten/

 

 

Ja, Atlantenroddisterna har jag koll på. Har tagit kontakt med några stycken av de också.

 

MEN, ett sjukt stort tack för infon du!!! Den där Wallgren bör väl vara vid liv, och om han utgick ifrån Birka, så innebär ju det att jag i princip skulle kunna hoppa upp på cykeln och knacka på hans dörr imorgon, med en påse bullar. ;) Japp, jag ska googla denne herres nummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju inte hur mycket research Emma har gjort men att ro över atlanten är inte längre så nytt som man kan tro. De som har gjort det är säkert villiga att delge sina erfarenheter och tips om man frågar.

https://www.taliskerwhiskyatlanticchallenge.com/

 

Jag har koll på en del av dem. Peder Åström, Sveriges förste att solo ro från La Gomera till Karibien, har jag fått en del tips av. Nä, det är inte särskilt nytt. Läste någonstans att det är fler som rott över Atlanten än människor som bestigit Mt Everest.

 

Många av de som ror över Atlanten, signar upp sig via en organisation som anordnar tävlingar, olika race. Detta är en prestation utan dess like ändå, och Jag är enormt imponerad av de som provar och framförallt av de som klarar av rodden. Men, utan att låta nedlåtande, så är det få (understryker FÅ) av dem som egentligen vet någonting om skötsel, navigation, reparation och annat relevant, för de behöver inte tänka på detta då de får allt inkluderat i den orimligt skyhöga summan som det kostar att medverka. Bekvämlighet. Jag vet inte heller mycket, inte ännu, men jag vill lära mig. Jag vill kunna båten utan och innan, veta dess svagheter, kunna lösa problem som kan uppstå.

 

Om det går att missförstå mig rätt, så gör det ;) Jag tycker det är ballt oavsett Hur man genomför det, men personligen så vill jag göra det med så lite bekvämligheter som jag tycker är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en utmaning som heter duga! Vägen till Kanada ser tuff ut. För att inte få för mycket motström måste rutten troligen gå via Norge, Island och Grönland. Väldigt långt norröver. Samtidigt verkar man få motvind mest hela tiden. Men det går nog med god planering.

Båten behöver nog en del modifieringar tex utrymmen för att kunna hålla både besättning och utrustning torr. Extra viktigt eftersom luft/vattentemperaturen kommer att vara låg. 

Det behövs nog bra skydd mot sjö och vind för att kunna orka ro, i synnerhet om vädret är dåligt.

 

De so skulle kunna hjälpa till med ombyggnad/modifieringar är ett marintekniskt gymnasium. Kolla med Danderyd tex. Annars finns det fler som kanske är mer inriktade på bygg/reparation.

 

Jag ska noga läsa på om rätta perioder att ro de sträckorna. Jag har lite löst funderat på att ta Göta kanal, Oslo, Färöarna, Island, Grönland och vidare till Kanada. Brutalare förhållanden, men fler stopp på vägen för återhämtning och omfallsplanering om så krävs ;)

 

Wow, tack för tipset. Jag ska genast höra med skolor. Intressant tanke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? Ska du inte ro allt i ett svep? Det trodde jag ;) Jonas Colting SIMMADE ju från Sthlm till Gbg!

Fast även med stopp är det en sjuhelsikes bedrift, lycka till!

 

Här är en länk till "Pilot Charts" som visar vilka strömmar, vindar mm man kan förvänta sig månad för månad. Man kan grovplanera med dem, sen bör man nog ha en kontakt på SMHI som kan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om den är osänkbar? Vad är det som definierar osänkbar? Genom att ha så många lufttankar som möjligt eller? Ja, det är skrämmande, men jag kan i dagsläget ingenting om båtar, MEN jag har en jävla vilja och ska lära mig så mycket jag kan! ;)

 

Det är just detta jag menar. Jag har köpt en båt, men sen då?? Jag vill ha nån som typ kan gå igenom båten med mig, inspektera hur pass osänkbar den är, om den flippar över igen då den kapsejsar. Jag vill kunna plocka isär och ihop den tekniska utrustningen jag har. Jag vill kunna laga läckor. Finns det material som man kan laga med trots att båten ligger i vatten, o.s.v, o.s.v. ;)

 

Jo - Sven bråkade väl en del med både myndigheter och sin granne - Raffinaderiet Scanraff. Han gjorde tom  nåt eldfängt sabotage på "raffet" pga att de hade olika uppfattningar. Det är inte lätt för politiker och tjänstemän  i en kommun och andra myndigheter, som har en strikt och byråkratisk lagstiftning att förhålla sig till, att hantera en person som har en helt egen uppfattning om hur saker va, när man hanterar resten av befolkningens önskemål efter gällande lagstiftning.

 

Det är gott att inte va politiker.

 

En båt är ju osänkbar om den flyter i vattenfyllt läge med all utrustning som finns ombord. Man kan ju ha tankar och vattentäta skott mm

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

 

Sven har ju löst problemet genom att bygga sina båtar med en stomme av cellplast - som lite slarvigt brukar kallas "Divinycell" (som egentligen är ett fabrikat/varumärke på en typ av cellplast - det finns lite olika fabrikat)

 

Sven brukar ju ha distansmatrialet mellan inre och yttre plasten ganska tjockt, 50 - 70 mm

 

http://www.seasea.se/Start.aspx?gclid=COPXic2Xt8gCFaHhcgodE-oErw

 

Samtidigt ger ju distansmatrialet en god isolering. Fast nu har du ju en färdig båt och Svens metod tar ju bort mycket utrymme.

 

Har renoverat de flesta av mina båtar. Brukar isolera de delar (tex förpiken) som jag åtgärdar med dubbla 10 mm liggunderlag som jag klär med en ytmatta. Dubbla för att det är lättare att få en slät yta där inte skarvarna syns så tydligt och sen täpper man ju till de ev små mellanrum (köldbryggor) som det lätt kan bli.

 

Isoleringen förhindra dessutom kondensen på skrovet. Fukten i luften - som bl.a kroppen avger - kondenseras ju mot den kallaste ytan. Ligger man ute och seglar, redan tidigt på höstarna, med en båt byggt av enkellaminat kan det va fruktansvärt fuktigt på alla ytor.

 

Hade en havsfidra, där skrovet hade en ytmatta på 3 mm. Däcket var däremot inte byggt på traditionellt sätt. I sandwich, dvs plast på utsidan, en kärna av nåt distansmatrial (balsa/divinycell) och plast på insidan.

 

Havsfidrans däck var byggt av en ytterdel och en innerdel (innerline) i enkellaminat, som var ihopsatt utan nån isolering emellan. Båten var ju lika slät och blank på insidan som på utsidan, men all fukt kondenserades under däcket. Det gick åt "en hushållsrulle" varje morgon för att torka bort all fukt som hängde under däcket.

 

Rutinen blev ofta. Sträcka upp en arm ur sovsäcken. Torka bort det värsta rakt ovanför. Krypa lite ur sovsäcken med överkroppen så jag kom åt att tända kaminen och krypa ner i sovsäcken igen stund.

 

Efter att jag isolerat skrov och däck väldigt redigt, flyttades kondenseringen till mera lämpliga ytor i båten.

 

Även ytan man ligger på har väldig betydelse för hur fuktig madrassen blir -fast du kanske bara ligger på ett liggunderlag!?

 

När det gäller att täta akuta läckor finns det ett medel som kom för några år sen. "Stay Afloat"

 

 

http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/sakerhetsutrustning/tatningsmedel/stay-afloat-tatmassa-025kg

 

Köpte två små burkar, för jag funderade på att prova på en på nåt riktigt grisigt ställe i båten,och ha kvar en burk om det fungerade tillfredställande. Men burkarna blev ståendes i bokhyllan hemma - läge. Nu har jag i alla fall burit ner dem i båten - sen nåt år.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte med feghet att göra om man avstår det valet att segla tvärs över jordklotet. Det handlar mer om bekvämligheten eller att inte vara utan den. Jag har aldrig attraherats av den typen av långsegling där man tvingas vara vaken mer än 48 timmar åt gången, och ensam ombord. Jag är nog mer typen som gärna har folk och sällskap runt mig.

 

 

Du får inte ta uttrycket "feg" så hårt. Jag innefattade även mig.

 

Jo jag skulle heller inte klara av att leva i så små utrymme. Jag är ju välväxt på alla ledder som du vet. Skulle heller inte kunna tänka mig att leva under så spartanska former.

 

På den tiden jag var ung och vacker drömde jag om att segla jorden runt. Jag kom aldrig iväg av en viss anledning. Du har träffat henne.

 

Det var nog tur att jag inte kom iväg och speciellt inte den vanliga rutten. Jag blir totalt utslagen bara av en varm svensk sommardag. För mig är det nog bra att vi har såna somrar som vi har. Kyla kan man skydda sig mot, men inte värme.

 

Rutten Färöarna, Island, Grönland, Canada hade nog passat mig bätter. Dvs den rutt som den gamle munken Brendan tog. http://www.samfundet-sverige-faroarna.se/artiklar/boktips/309-brendans-resa

 

 

De som ensamseglar - eller ror med för den delen - är väl knappast vakna i 48 timmar i sträck. Det handlar nog snarare om att vila under ett annat mönster.

 

Man ser ju hur vissa fungerar under bara en 24-timmars segling. Alla vill va med och segla. Ingen vill lägga sig och vila. Sen kl. 01.00 är resten av besättningen helt slut. Vis av erfarenhet brukar jag ta första frivakten. Under hundvakten får jag alltid sitta till rors själv. Har väl bara haft med en kille som fungerade ungefär som jag. Dessvärre blev det bara under en segling.

 

Nej det gäller nog att vila i kortare pauser och under hela tiden när man seglar. Ror man får man nog hitta en rytm mellan arbete och vila.

 

Att däremot va ensam under långa perioder skulle inte va nåt problem för mig. Jag är enstöring till min karaktär och har inte alls ont av att inte träffa eller ha kontakt med människor under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med denna typ av båt är väl inte så mycket att få ett hål i skrovet som att en våg slår över medan luckan är öppen och vattenfyller hela båten. Detta är nog något som man måste förutsätta kommer att hända.

 

Jag funderar högt på hur jag skulle ha gjort en sådan här båt...

Flytmaterial (typ skum) eller luftfyllda flytelement (typ uppblåsbara kuddar) tar så mycket utrymme att de inte är ett alternativ på en så liten båt. Det som återstår är att göra alla stuvutrymmen som separata, vattentäta fack. Om huvudutrymmet blir vattenfyllt så flyter båten på alla de andra utrymmena. Detta förutsatt att huvudutrymmets volym är så liten att det inte rymmer mer vatten än vad båten i övrigt har flytkraft (de vattentäta utrymmenas sammanlagda volym + båtens och utrustningens sammanlagda vikt).

När båten är vattenfylld kommer den att ligga mycket lågt och dessutom instabilt. Då måste man kunna pumpa ut vattnet samtidigt som man hindrar mer att komma in - i princip stänga luckan och sitta i det vattenfyllda utrymmet och pumpa. Till kajaker finns fotmanövrerade pumpar så man är fri att ro/ösa/stänga lucka eller vad annat man behöver göra.

 

Andra tankar:

Ett drivankare så att du inte driver för mycket i fel riktning medan du vilar.
Vill du göra prestationen att ro hela vägen eller har du funderat på att använda någon typ av kite för att segla om vinden blåser åt rätt håll?

Rutten Färöarna, Island, Grönland, Canada ger ju kortare delsträckor med mindre behov av förråd och möjlighet att rätta till brister längs vägen, + att det finns mycket mer att uppleva på öarna än ute på atlanten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt! Försökte inte Yrvind övertala dig att sätta på en liten mast å ett fyrkantsegel? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på hur det blåser i de områdena är nog inte segel till någon hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på hur det blåser i de områdena är nog inte segel till någon hjälp.

 

 

Om det är så illa - hur kunde då Brendan och Tim Sewerin segla den rutten med var sin läderbåt med ca 1200 års mellanrum!?

 

Fast å andra sidan är det väl mest vi seglare som tänker - segla -  och har kanske svårt att förstå att nån vill "ta det med ro", medan vi helst vill slippa anstränga oss.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tittar man på hur det blåser i de områdena är nog inte segel till någon hjälp.

 

 

Om det är så illa - hur kunde då Brendan och Tim Sewerin segla den rutten med var sin läderbåt med ca 1200 års mellanrum!?

 

Fast å andra sidan är det väl mest vi seglare som tänker - segla -  och har kanske svårt att förstå att nån vill "ta det med ro", medan vi helst vill slippa anstränga oss.  :huh:

 

 

Det är en väldigt intressant fråga, även vikingarna anses ju ha gått ungefär samma väg. Tim Sewerin tog god tid på sig, 13 månader. Bilden nedan är från ett Pilot Chart för september med Brendans (eller var det Bredan...) rutt i violett. Se vindrosorna i blått resp strömmarna i grönt. Man har gått väldigt långt norr där både ström och vind samverkar. Tittar man tex i juli så är det inte alls lika gynnsamt. Dygnet medeltemperatur ligger på 8°C, vattnet håller 4-8°C. När man närmar sig Grönland så är man i isbergsområdet (röd streckad linje).

Om rutten går Bergen - Orkny - Island - Grönland - NewFoundLand så är strömmen gynnsam med undantag för Orkney - Färöarna. Att ro är nog inte så dumt, vikingarna rodde nog en hel del.

 

post-80529-0-95093400-1444499147_thumb.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!
Var hittar du dessa pilot charts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer Yrvinds projektblogg regelbundet och blev glad när jag såg "bloggästen" dyka upp här!

En idé kan ju vara att utrusta båten med "vingar" som snor energi från vågorna för att driva båten framåt, och samtidigt dämpar både rullning och tippning. En fram och en bak. De är undervattensvingar som kan vinklas uppåt och neråt runt sin axel, och fjädrar tillbaks till mittpunkten. När en våg passerar trycks de upp, vinklas så vingen får en så kallad anfallsvinkel mot vattenflödet och ger då dragkraft framåt. På väg ner vinklas de ner och ger dragkraft framåt igen. De fungerar enligt samma princip som en vrickåra, bara det att de är automatiska och all energi kommer från vågorna.

 

Se på filmen här:

 

 

Jag tror att Yrvind själv funderar på att använda sig av detta, eller nåt närliggande.

Hade jag bott i villa och haft ett stort garage så hade jag gladeligen ställt det till ditt förfogande och hjälpt till så mycket jag hade kunnat. Såna här projekt är ju superkul att ta sig an!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast grejen är väl att ro utan hjälpmedel? Annars hade det ju varit enklare att bara segla. Att ro över Atlanten, det är en verklig prestation!

--

Vågdrivna båtar har det funnits lite olika tex med en stor upphängd vikt vars rörelse överfördes med hydraulkolvar till en hydraulmotor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast grejen är väl att ro utan hjälpmedel? Annars hade det ju varit enklare att bara segla. Att ro över Atlanten, det är en verklig prestation!

 

Har det uttryckts så? Emma kanske bara inte tänkt tanken? Jag kom med ett tips. Hon får göra vad hon vill med informationen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...