Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
fredriklindell

Marginal båtplats

Rekommendera Poster

Blir med segelbåt till våren och letar båtplats. Hur stor marginal behöver man? Funkar 4.00 m för en 3.75 m bred båt, i praktiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Är båtplatsen exakt 4.00 m? Kontrollmät!
2. Är båtplatsen det angivna måttet hela vägen?

Vår båtplats är nominellt 2.50 m, men är 2.48 m mellan bommarna när man mäter. Dessutom är ändarna på bommarna "skodda" med en avbärarbåge som bildar en "flaskhals" som är ca 12 cm smalare. För att passera in i båtplatsen utan att skava - vid perfekt manövrering! - krävs det alltså att båten bara är 2.35 m bred. En båt som alldeles precis klarar det kommer i praktiken att ligga inklämd med fendrarna mot bommarna utan rörelsemån. En Maxi 77 ligger nära oss, i just en sån ficka. Maxi 77 har 2.50 som största bredd, men uppskattningsvis ca 2.25-2.30 i höjd med bommarna. Den är inklämd.

 

Jag skulle personligen vilja ha minst en halvmeter bredare mellan bommarna än båtens bredd. För att få svajmån, plats för fendrar och också lite marginal när man ska in och ut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Y-bommar kan det vara intressant att bedöma hur bred båten är i Y-bomshöjd. Om det kniper kan det gå att knöka in den på en plats som på papperet verkar vara något för liten, det beror på skrovformen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare plats med stolpar, med bredd 3 meter... Båten är 3,05 meter bred. Hade inga som helst problem med att knô mig in... Så jag säger: Ja, det räcker gott och väl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3m båtplats med stolpar till 2,8m bred båt och det funkar. Båtarna intill är liknande så vi har ca en halvmeter emellan oss. Dock är stolparna bara 7m ut och båten 7,5m lång så jag ska montera halkipar på båten i vinter. Som det är nu lägger jag förtöjningarna runt pushpit innan de hängs på pollarna, annars håller de inte ut båten från bryggan tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båten fick jag låna en plats. Inga problem att komma in och ut. Tills den dagen då båtarna på sidorna var ute samtidigt, då knep stolparna till och det var nästan hopplöst att komma ut för min del.

Det beror nog på om det är stolpar, bommar eller boj. En halvmeter är nog ganska lagom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grefab tex har regler att båten inte får vara bredare än upp till 90%av platsens bredd och skall vara ca 15-20%kortare än platsens längd, (detta skall dom godkänna innan du får klartecken att hyra platsen) detta för att inte inkräkta på grannens plats och ha marginal vid hög och lågvatten för att inte belasta stolpar mm onödigt mkt.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast den regeln följer de i så fall inte på GREFAB. Jag har en "3,25x10m"-plats i Björlanda Kile som enligt avtalet är uppmätt till 3,10m. Båten är 2,95m bred. Det går givetvis inte att gå in med fendrar ute, men annars funkar det fint med 15cm marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GREFAB´s platsbredd är "ritningsmått", avståndet mellan pålarna är mätt från centrum till centrum, varför det "riktiga måttet blir 20-40 cm smalare.

Lånat en smal plats under hösten tills vinterplatsen blir ledig, haver 2 cm till gott när jag skall in.

Inga problem platsen är "lugn".

På ordinarie plats har jag 40 cm till gott.

Ändå knepigt för den platsen är inte "lugn".

post-52966-0-48886400-1444828936.jpg

Grefab Hinsholmen vintertid. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...