Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Vinterkonservering AQ145

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har fått lära mig att man först tömmer ut vattnet ur sjövattensystemet och sedan drar igenom en glykolblandning. Jag är dock ny med båten och när jag tog upp den erbjud sig en båtgranne att hjälpa till med konserveringen.

 

Han gjorde tvärtom, vi började med att köra igenom glykolblandningen och sedan tömde vi enbart ur kärlet i värmeväxlaren som mycket riktigt inte fått något glykolvatten.

 

1. Kan man lika gärna göra det åt det här hållet? Dvs Glykol först och tömning sen?

2. Räcker detta eller bör jag även tömma oljekylare osv som jag sett i instruktioner? Enligt båtgrannen var det onödigt och "så hade han aldrig gjort på sin motor".

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkyld motor så är det en riskabel metod. Är den sötvattenkyld så fungerar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sötvattenkyld. Dvs det interna kylsystemet är slutet och fyllt med en glykolblandning och kyls via värmeväxlare av sjövattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränerar man inte innan glykolblandningen, spädes ju blandningen ut av sjövattnet i systemet, så man inte har någon koll på vilken fryspunkt det hela har!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen glykol i värmeväxlarens sjövattendel?

 

Är nog bäst att du dränerar oljekylare, värmeväxlare, sjövattenfilter.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...skit också, då låter det ju snarare som att jag får göra om hela processen

 

Har tittat på den här guiden och hade ju egentligen tänkt att göra enligt denna:

http://ockelbo.plars.org/album/vinterkonservering/

 

Vad jag förstår är det ändå rätt många som bara kör glykol genom motorn och skiter helt i dräneringen. Spelar de lotto med sina motorer eller varför verkar det fungera också?

 

Så vad gör jag nu?

 

Dränera på alla ställen och kör glykolblandning igen låter ju säkrast men något jag gärna slipper...

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå dränera?! I min värld behövs inte det på en sötvattenkyld maskin. Det vill dock till att köra igenom tillräckligt med glykol/vatten.

Har du rent vatten i värmeväxlaren efter att kört glykol/vatten så har ni gjort något galet, eller så är det något fundamentalt fel i systemet.

 

Har frostsäkrat sötvattenkylda maskiner i över  tiotals år bla AQ151 som ser i princip lika ut som AQ145, aldrig dränerat och har inte haft några problem.

 

Lossa  slangen för vatteninloppet på skölden, antingen på utsidan eller på svanhalsen på insidan beroende på åtkomlighet. Jag föredrar på insidan.

Skarva på den några meter lämplig slang och stoppa ner i en 20 litersdunk med vatten. Varmkör lite, byt sedan ut vattnet mot 50/50 glykol/vatten. Går att köra glykolblandningen direkt utan varmkörning. Men ska man byta olja så är varmkörning att rekommendera.

Motorn ska alltså suga vattnet själv ur dunken.

Samla upp glykolvattnet som kommer ut  ur drevet och när glykolvattnet i dunken håller på att ta slut så ta en mugg och samla upp lite glykolvatten från utloppet på drevet och kolla frystalet.

Det första glykolvattnet som kommer ut är ganska utspätt, men kollar man efter ca 15 liter så är det ganska rättvisande vad sjövattendelen har för frysskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränerar man inte innan glykolblandningen, spädes ju blandningen ut av sjövattnet i systemet, så man inte har någon koll på vilken fryspunkt det hela har!

 

 

Kalle

Till att börja med tycker jag att man alltid ska skölja med sötvatten när man tagit upp ur salt eller bräckt vatten. Sedan är det enligt min mening inget problem med utspädning på sjövattensidan i ett sötvattenkylt system. Det finns inga ställen där gammalt vatten utan glykol kan bli stående utan allt sköljs igenom om man sett till att man skickat in glykolblandningen i vattenintaget och sett att den kommit ut ur avgasröret. Man behöver inte tömma systemet innan. Vill man vara riktigt säker kan man kolla fryspunkten på det som kommit ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på detta nu...

 

Jag tömde värmeväxlaren på det ställe där muttern är borttagen på första bilden på denna länk:

http://ockelbo.plars.org/album/vinterkonservering/

 

På min motor sitter där istället en liten kran som är där som en förberedelse för gångvärme.

Jag tömde väl rätt system? Kollar jag verkstadsmanualen tycker jag snarare det ser ut som att man ska lossa på den mutter som inte är lossad på ovan nämnda bild. Vattnet som kom ut här var inte blått på något sätt.

 

Idag tömde jag oljekylaren och där var vattnet precis lika blått som det som jag lät motorn suga upp.

 

När jag skulle tömma limpan fick jag en mindre chock. Nippeln satt inte där! Det visade sig att den låg under motorn. Såhär har jag kört 500nm under sommaren och tempen har alltid varit korrekt enl. mätaren. Nu är nippeln på plats hursomhelst men vad kan detta innebära? Det har inte läckt något eller så lite att det inte gått att se från limpan...

 

,Olle

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tömt fel system så kan du ju se att det är tomt i motorn. Gammal glykolblandning brukar i och för sig inte ha kvar originalkulören.

 

Jag upptäckte när jag haft min båt ett år att nippeln på knäet saknades, det var bara ett hål. Inte kom det ut något där för det. (Jag förstår inte ens vitsen med den avtappningen eftersom den sitter precis intill stället där kylvattnet dumpas i avgasröret. Knäet töms alltså alltid ner i avgasröret och nippeln verkar helt onödig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tömt fel system så kan du ju se att det är tomt i motorn. Gammal glykolblandning brukar i och för sig inte ha kvar originalkulören.

 

Jag upptäckte när jag haft min båt ett år att nippeln på knäet saknades, det var bara ett hål. Inte kom det ut något där för det. (Jag förstår inte ens vitsen med den avtappningen eftersom den sitter precis intill stället där kylvattnet dumpas i avgasröret. Knäet töms alltså alltid ner i avgasröret och nippeln verkar helt onödig.)

Det skulle ju isåfall även förklara varför det inte var någon speciell färg. Det är definitivt lite kylarvatten för jag kunde inte ens pumpa upp något med den glykolprovare jag köpte på Jula. Är nu rätt säker på att jag i själva verket tömde delar av motorns interna system eftersom gångvärmen, vad jag förstått, normalt kopplas på det interna systemet och det var där jag tömde.

 

Ibland ska man tydligen lita mer på sig själv än kunniga båtgrannar för hade jag bara gjort som jag tänkt och läst mig till från början hade detta aldrig blivit ett problem men nu har jag ju lärt mig något i alla fall! 

 

Frågan är nu bara vilkenm glykol jag ska fylla på med...det verkar ju tydligen vara väldigt viktigt att man inte blandar vissa sorter med varandra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå tömt ut så mycket är det väl lika bra att byta alltihop? Häll i etylenglykol, den skyddar bättre än propylenglykolen och är dessutom billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtgrannen kanske trodde att du hade sjövattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ändå försökte jag förklara för honom att jag inte hade det...men men det är som det är.

 

Tack för tipset angående glykolen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...