Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Olleman82

Byta bakre packbox sjövattenpump VP AQ145

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Flipper 700 som läcker lite sjövatten precis runt/bakom sjövattenpumpen. Jag tror att det kan vara en bakre packboxen (13 på bifogad bild) som är boven men jag är lite osäker på vilka moment jag behöver göra för att byta ut den. Någon som kan beskriva hur man gör?

 

Jag är INTE van vid att meka så ta gärna en detalj extra än mindre :)

 

 

Mvh

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva loss de fyra bultarna på locket till sjövattenpumpens hus. Skruva loss de två kopparrören (fyra bult till). Huset är nu löst och går att dra rakt ut.

Du får då med axeln till sjövattenpumpen och eventuellt korsstycket. Ta bort dessa och knacka bort packningen som sitter runt axeln.

Smörj den nya packningen med marinfett och knacka dit den med lämpligt dorn (en hylsnyckel funkar fint).

Smörj axeln och sätt tillbaka den, sätt sedan ihop hela paketet igen med en ny packning för locket till sjövattenpumpen.

Dessa båda packningar brukar komma i samma paket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super, tack!

 

Marinfett - måste det just vara det? Vart köper man det :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema, Jula? Finns nog lite överallt, skillnaden mot vanligt smörjfett är att det står emot vatten lite bättre men det är ju inget abolut krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kom på en sak...jag har ju vinterkonserverat motorn precis, är det lämpligt att skruva loss rören och göra detta moment nu och därmed tappa glykolen i kopparrören eller bättre att vänta till våren?

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte står och läcker kan du ju vänta till i vår. Jag ser inte att det är något som blir lidande av att du väntar med bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenpumpen på din motor är glidlagrad. Ofta är bussningarna utslitna, och då rör sig axeln så mycket att tätningsringen inte kan hålla tätt. Ofta är axeln sliten också. Titta också på lockets insida. Brukar också vara slitet. Om allt detta är slitet lönar det sig inte att renovera pumpen. Bättre att köpa ny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, tar med hela pumpen till en på jobbet som har lite koll så får vi se om han kan utröna vad som är bäst att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket brukar se lite slitet ut pga impellerrotationen, är läckaget på baksidan av sjövattenpumpen och inte på framsidan kan du utgå ifrån att locket är OK. Det finns ingen skåra i locket utan axeln går fritt mot locket så slitaget sitter som Rollen säger förmodligen i bussningarna i så fall.

 

Då en ny packbox kostar 65 kr (och ett helt sjövattenshus 3500 kr) är det värt att prova att bara byta denna om nu inte bussningarna ser riktigt dåliga ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En komplett ny pump kostar 2185:-. En reparationssats kostar 2791,25:-.  Priserna från Marineparts europe, som säljer originaldelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har nu monterat av vattenpumpen och det var inte alls den bakre packboxen utan medbringaren/korsstycket som satt innanför. Gummidelen var i två delar så där hade nog ingen packbox i världen hållit tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag inte...........

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...