Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MagnusL81

Sprickor i plasten vid förstaget, problem?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Var och tittade på en båt igår.

Båten är från 2011.

 

Runt infästningen till förstaget är det sprickor i gelcoaten. Är detta något att bry sig om eller är det vanligt?

Jag har bilder men vet inte hur man bifogar här.

 

På vår gamla båt från 1980 har vi liknande vid infästning för vanten. Men det är ju lite skillnad på båt och ålder.

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vanligt med sprickor vet jag inte men bry sig om dom det bör man. Försök ta reda på orsaken till sprickorna och om det går att åtgärda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in i avancerad editor längst ner under fältet du skriver i så kommer det fram möjlighet att ladda in bilder. För en bild brukar man ju säga är som tusen ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, lite som du själv säger, en så ny båt kanske inte borde ha sprickor som är mer vanligt på en äldre båt. Samtidigt är det ofta på sådana ställen som de blir sprickor eftersom det är svårare att få till glasfibermattorna där? Och så belastas det precis på samma ställe...

 

Jag skulle titta undertill och bedöma hur man avlastat ner i skrovet. Ser det ok ut så är det nog ok.

Men är det ingen avlastning utan bara förstärkning under så får man börja räkna mer noggrant på laster och så! Det kan bli stora krafter när man drar åt en vantskruv ordentligt ( man bör dra åt ordentligt… )

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem sjutton kom egentligen i från början på detta med gelcoat, att liksom klä in båtskrovet med ett tunt sprickbenäget ägg-skal?  :huh:  ... Har jag surt muttrat för mig själv ibland, är ju inte ens vattentätt på undervattens-partier.
Fast man kan ju också se detta med sprickbenägenheten som något positivt, en sorts förvarnande indikator på stressat material.

Spindelnäts-mönstret av sprickor avslöjar nog ofta en hel del angående orsaken och ger en möjlighet att åtgärda innan det är för sent. Inte för att åtgärd alltid behövs, har många sådana som inte förändrats på drygt 30 år. Och ju mer man polerar desto tunnare gelcoat, alltså passande nog mer känslig "indikator" allt efter åren går och underliggande glasfiber åldras - om man nu väljer att se det förbaskade äggskalet med positiva glasögon? :-)  

Bildgooglade gelcoat stress cracks och hittade bl.a. den här sajten. Kanske blir du nåt klokare av att jämföra?

Antar att du redan försökt kolla att förstaget är fäst reglementsenligt för aktuell båttyp, att det exempelvis inte av slarv bara sitter små brickor på däckets undersida etc? Om infästningen verkar okej återstår visserligen att utröna orsaken, nyproducerad båt borde väl som Funkis också påpekar inte uppvisa sprickor. Kanske bara litet tunn gelcoat lokalt just där eller mer allvarligt usel tjocklek på själva glasfibern, ingen ko på isen oavsett. Plastbåtar går väl alltid ganska enkelt att skrovförstärka om så skulle va, låt alltså inte sprickorna påverka din köplust i nån större grad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min båt från -78 har liknande sprickor, något längre dock. Tror att det är en känslig plats men att få dem på en båt från 2011 känns ju lite sådär..det är väl inga större problem, som folk har skrivit, kolla hur infästningen ser ut på undersidan, jag tyckte min var långt ifrån optimal men det var original (frågade på klubbens forum) och verkar inte förvärras. Jag kommer slipa upp och fixa till under vintern, mest för syns skull men även så jag vet att det inte kommer in vatten i själva plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...