Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bytorpet

Värmare

Rekommendera Poster

Hej! Nu ska här monteras värmare.

Har ni några erfarenheter av dessa sk kinavärmarna?

post-75053-0-21268200-1444216935.jpg

Eller ska man satsa på en wallas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tittar på bilden, ser den ju precis ut som den sats med en Webastovärmare som jag köpte och installerade för ett par år sen.

 

Vad kostar paketet?

 

och vad ingår?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det finns tillfällen då svaret liksom finns inbäddat frågan. Det enda kinesiska jag skulle kunna tänka mig är en rask promenad på den kinesiska muren. Den är inte kopierad och håller än...

 

Tre ord lär inte finnas i det kinesiska språket; mänskliga rättigheter och kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tillfällen då svaret liksom finns inbäddat frågan. Det enda kinesiska jag skulle kunna tänka mig är en rask promenad på den kinesiska muren. Den är inte kopierad och håller än...

 

Tre ord lär inte finnas i det kinesiska språket; mänskliga rättigheter och kvalité.

Så du köper inget som är tillverkat i Kina ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan allt är idag tillv. i Kina eller innehåller komponenter och delar därifrån.

Så jag skulle säga att det är nästan omöjligt att inte köpa made in China :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade in en sådan i våras, köpte till en extern tempsensor, köpte den på Keatrade!

Den har funkat klockrent från dag 1 så jag kan inte avråda dig tvärtom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda kinesiska jag skulle kunna tänka mig är en rask promenad på den kinesiska muren. Den är inte kopierad och håller än...

 

 

 

Då får du skynda dig. Att den håller än - är en sanning med modifikation.

 

25% av den kinesiska muren har redan försvunnit och den förfaller sten för sten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Kinavärmare för, jag tror det är 4år sedan och den funkar klockrent enligt nya ägaren.

I våras köpte jag en 5kw som av olika anledningar inte blivit monterad än.

Kolla husbilsforum, de köper Kinavärmarna och har en del erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden så var en riktig kamera gjord i Tyskland, sen kom det en massa skräp från Japan med  konstiga namn som Nikon, Cannon mm.

 

Jag skulle utan tvekan våga köpa en kinestillverkad efter att läst på lite vilken man ska ha. Men jag har lärt mig tycka om Wallas. De fungerar och drar lite ström. Min båtgranne satte in sin 1974, den fungera forfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft Vallasvärmare, men fördelen med Webasto och Ebersprächer och nu den snarlika Kinavärmaren, är ju att de kan placeras på ett "bra ställe", man kan dra slangar till lämpliga ställen i båten och man tar bränsle ur båtens dieseltank.

 

Vallasen satt i garderoben och hade en jeepdunk med lysfotogen i samma utrymme och varmluftsutsläppet vid värmaren. Fungerade bra, men jag blev "lam i tummen" av att hålla in startknappen tillräckligt länge.

 

Beträffande att ta bränsle ur dieseltanken. Dykröret gjorde jag en del kortar till värmaren än det är till motorn, för att värmaren inte skall köra slut på dieseln. Det kan ju va en fördel att ha en del diesel kvar om man behöver ta sig i land.  :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån på bilden, permaheat 2kw heter den som är såld av simson motor company. Finns säkert under olika namn. Kopia på webasto 2000st i vilket fall.

However... Det var båtens förre ägare som köpte värmaren och påbörjade installationen. Jag tog över och installerade klart den i förra veckan. Fick dock inte igång den så jag kontaktade simson motor via mail. De svarade med bra support, snabbt som tusan trots att det var lördag kväll och söndag morgon!! Mycket imponerad!

 

Efter att ha skickat lite bilder och beskrivning av hur jag kopplat fick jag svaret att installationen verkar ju vara okej, så skicka hit den så får vi felsöka den.

Det gjorde jag igår så vi får se hur det går. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När man tittar på bilden, ser den ju precis ut som den sats med en Webastovärmare som jag köpte och installerade för ett par år sen.

 

Vad kostar paketet?

 

och vad ingår?

http://www.keatrade.se/store/p/dieselv%C3%A4rmare-203278/dieselv%C3%A4rmare-2kw-luft-400574

 

 

Vad betyder alla tillbehör.

 

Det som visas på bilden är långt ifrån det man behöver för att montera värmaren.

 

När jag köpte min Webasto ingick förutom den sats man ser på bilden, en monteringssats för att kunna montera värmaren och en slangsats för att göra en enkel installation i en liten båt. Priset var styvt dubbelt så mycket som priset för Kinavärmaren.

 

Den här satsen från den firman var vad jag köpte för att få installerat värmaren och få en fungerande grundanläggning i min båt. Året var 2010

 

http://www.ssbilbehor.se/webasto-2000-st--marin-installationssats-p-971-c-230.aspx

 

Sen fick jag köpa till en hel del slang av olika slag och grovhet, ett antal ventiler och avgreningar mm mm. för att få installationen som jag ville ha det.

 

Med det som visas på bilden får du inte ens monterat värmaren, utan att köpa till en massa prylar - vad kostar dom!? Men det kan säkert bli några tusenlappar billigare.

 

Reklamens "alla tillbehör" är inte alla tillbehör som behövs för att få en fungerande anläggning.

 

Det där med reklam är lite att slå blå dunster i ögonen på folk.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har en Planar 44D, köpt från USA på Ebay men byggd i Ryssland. Fungerar utan problem 3 år senare och kändes mer gedigen än billigare varianter.

Finns guide på Albinklubben samt min blogg för den som kan hantera google!

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...