Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Grandecapitano

Hur dränera MD 2030

Rekommendera Poster

Min son köpte en segelbåt modell 2000 med en MD 2030 diesel. När vi skulle byta kylvätskan inför vinterförvaringen hittade vi inte dräneringskranen som enligt manualen borde sitta på blocket. Däremot fanns på dess plats en blind plugg med fyrkantskalle. Pluggen ligger mycket trångt och kräver någon typ av specialhylsa som vi naturligtvis inte har. Det underliga är att pluggen av färgen att döma aldrig har öppnats. Kan motorn ha gått 15 år utan att kylvätskan har bytts?  Tyvärr kan vi inte fråga den förra ägaren (avliden). 

Vet någon av er motorspecialister om det finns nån annan metod att dränera kylvätskan än att öppna dräneringsproppen ifråga? Kommer man t.ex. åt att suga ut vattnet övre vägen på nåt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en idiotisk plugg på dessa motorer. Jag har för mig att det är 3/4" nyckelvidd på pluggen. Då kan man använda en förlängare till en 3/4" hylssats, och trä den invändiga fyrkanten på pluggen, och använda en stor skiftnyckel i andra änden. Istället för att montera tillbaks pluggen, kan man montera en ballofixkran, så blir det mycket lättare nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet, skall försöka. Undrar fortfarande om motorn faktiskt gått 15 år med samma kylvätska. Proppen är definitivt aldrig öppnad. Om kylvätskan är så gammal, finns det då någon eventuell skada jag kan förvänta mig i en snar? framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Hur ofta byter du kylvätska i bilen? De flesta gör det aldrig om den inte rinner ut pga läckage eller reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att Volvo Pentas gröna glykol håller väldigt länge, medan den billigare , som båtbyggare verkar välja, ofta tappar rostskyddet efter bara ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätskan i kylsystemet blir snabbt syrefri och då rostar eller korroderar ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätskan i kylsystemet blir snabbt syrefri och då rostar eller korroderar ingenting.

Har aldrig riktigt tänkt över det där. Jag tillhör den gamla skolan. Vi lärde oss av våra "gamla kloka" förfäder att kylvätskan byts varje höst. Nu när du säger det märker jag att de nog var mer gamla än kloka och det kanske lönar sig att nu och då tänka om gällande gamla godtagna (men inte alltid så väl genomtänkta) metoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där snacket om att det inte rostar är bara nys. Jag har varit tvungen att rengöra kylsystem i många motorer, där kylvätskan har sett ut som rena chokladsåsen på grund av rost. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en MD2020, bytte vätska efter 12 år, första bytet.

Montera in en kran när du har tömt så blir det enkare nästa gång, Volvo sparade kanske 5 kr i produktionen på sista D-modellen, tidigare generationen A, B och C har kran. Jag fick klura ett tag och dimensionen är mellan 9 och 10 mm, dvs 3/8 mm som är ca 9,5mm. Genom att vända en lös hylsa och att använda "baksidan" fick jag loss den på min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...