Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
trarob

lämpligt lim mellan furu och plywood?

Rekommendera Poster

cement? Vad är fördelen och motiveringen?

Det finns inga fördelar mer än att det är billigt. Jag tror inte riktigt på konstruktionen framförallt på dess livslängd. Cement är "Quick&dirty". 

Nej, det enda riktiga sättet är nog att injicera epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju väldigt många olika konstruktionsvarianter, mer eller mindre bra. Det viktigaste är nog att den man väljer ska utföras ordentligt med rätt metoder. En bra konstruktionsmetod som är slarvigt utförd fungerar inget vidare.

I det här fallet tror jag att det är avgörande för livslängden att plywoodens sidor tätas ordentligt mot funktintrång. Och jag vill inte ha dolda hålrum som kan hålla vatten som fryspränger över vintern.

En hel del jobb... ja! Men för mig är jobbet lika roligt som användningen... Kan dock erkänna att jag inte alltid tycker så hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på konstruktionen... är det du som byggt båten själv, eller har du tagit över ett projekt? Finns det en instruktion..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tittat på de nya bilderna. När jag svarade så framgick det inte, jag förstod inte, att det var kravell utanpå  plyfan. Man kan undra varför fast jag tror mig ana anledningen, enkelt att få till det hela så det ser "riktigt" ut.

 

Till saken. Är det den yttre bordläggningen som släppt från plyfan? Inre behandling är som tidigare men om du har håligheter mellan plyfa å planken på utsidan har du problem.

Thallathas metod funkar pga att epoxi behöver ingen limpress.

 

Själv skulle jag kolla bräderna å ev "slita loss" dem å sedan limma tillbaka med "press" Man stämplar reglar utifrån som trycker brädan mot plyfan. Eftersom det inte går att använda tving.

 

Äre bara ett fåtal ställen som släppt så kör som Thallatha sagt. Epoxin måste vara lättflytande. Jag hatar kletgöra så jag skulle inte göra jobbet. Jag skulle borra genom å sätta gängstång å stora brickor å mutter för att dra ihop å sedan plugga hålen å snygga till.

Men lycka till.

 

 

 

(rättat stavfel)

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul båt! ..men märklig byggmetod.

Har båten varit i sjön någon gång? Har du haft problem med läckage som inte svällt igen, eller handlar det mest om en oro inför en kommande första sjösättnig? (såg att det satt en motor där som man kanske inte vill bada det första man gör).

 

Känns som att konstruktionen är en mix mellan ett traditionellt sätt att bygga och ett modernt och du måste nog välja vilken väg du skall gå här... av bilderna att döma hade jag valt det moderna. Jag ska förklara hur jag tänker så får du ta till dig om du vill :)

 

Det ser ut som att "spanten" sitter ganska glest i båten. Detta är inget problem om skrovet endast bestått av plyfan (eftersom den styvar upp konstruktionen mer än nog). Utanpå plyfan hade man kunnat ytbehandla med epoxi och väv och fått en fungerande tät båt som fungerat bra. Men jag misstänker att konstruktören ville att det skulle se ut som ett traditionellt kravellfuruskrov, varför hen har satt en bordläggning (furun) utanpå plyfan. Snyggt men problematiskt.. 

 

Jag antar att hålrummen du pratar om mellan kravelle-bordläggningen och plyfan finns där för att skivorna tar den kortaste vägen mellan spanten, medan borden får en "naturlig" kurva (samt inte får de skarpa "knäckar" som skivorna får). 

 

En traditionellt byggd båt blir tät för att den sväller. Dvs. den behöver fukten för att bli tät, materialet rör sig och tillåts röra sig. Men jag tycker som sagt att det ser ut som att ditt skrov har glest mellan spanten detta gör (spekulerar jag) att furuskrovet på din båt inte kommer att hållas ihop tillräckligt mycket för att behålla formen och bli tät. (Det är mycket krafter som skall ta vägen någon stans när trät sväller)

 

Om du fyller upp utrymmet mellan skroven med lim eller dyl tror jag att resultatet kommer att bli en himla massa fukt mellan de olika lagren och på sikt röta. Samt att furuskrovet inte kommer kunna svälla ihop.

 

Så, vad göra?

 

Jag hade behandlat skrovet utvändigt med epoxi (som bland annat kajakbyggare gör). Detta gör att du får en tät, stark och snygg båt. Jag är ingen epoxi-expert men visst finns det väl metoder som gör att man ser trät tydligt genom epoxin? 

 

Så tänker jag, håll till godo!

 

/Pelle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte svarat på ett tag.

Tack alla för fina inlägg och speciellt tack till Pelle! Efter mycket funderande och konsulterande låter detta som en korrekt analys av läget och den effektivaste metoden för denna båt.

2-komp transparent epoxi med glasfiberarmering ytterst utanpå träet.

Japp, då är det "bara" att börja spendera timmar :) Just nu kliar det riktigt ordentligt i fingrarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...