Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
trarob

lämpligt lim mellan furu och plywood?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en halvfärdig träbåt som ska bli klar i framtiden.

Skrovet är i furubrädor med en stomme av plywoodklädda spant.

Det är lite glapp mellan en del brädor och plywooden och min tanke är att injicera lim i mellanrummet.

Har inte klart för mig vilket lim som kan passa...

Furu är rätt så rörligt vid fuktändringar medan plywood är ganske stumt.

Tacksam för förslag!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mellan spanten och plyfan det är mellanrum eller är det mellan skrovet och plyfan?

 

Är det mellan skrovet och plyfan är det nog ok att det är lite mellanrum med tanke på att skrovet rör sig.

 

Är plyfan skruvad till spanten?

 

Har du nån bild på "problemet"!?

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är mellan plyfan o furubräderna(som är kravell-monterade). När man knackar på de yttre furubräderna kan man höra ett speciellt ljud på några ställen på båtens undersida som jag tolkar som "glapp" eller mellanrum till plyfan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plyfan är skruvad i spanten och spanten är skruvad i skrovet!?

 

post-106994-0-53313300-1444150504.png

 

Nu är jag ingen specialist på träbåtsbygge, men på en plastbåt vill man inte ha skottens plyfaskiva sitta dikt an mot plastskrovet. Skulle misstänka att det gäller även för plyfaskivor mot ett träskrov.

 

Jag skulle vilja ha ett mellanrum mellan träskrovet och plyfaskottet som jag rita på bilden ovan.

 

Det är inte spantet som inte ligger ann mot skrovet!? som du hör när du knackar.

 

Ett lim med goda fyllnadsegenskaper - det blir skum som liknar fogskum, om det är större mellanrum där man limmar - är Cascos Poluretanlim

 

http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1200

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också en bild vore på plats. För här vill man inte göra fel.

Furun kommer att svälla vid sjösättning. Inte plywooden. Limmar du ihop dessa på fel sätt - vad händer då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag får upp några bilder nu...

Uppladdningen misslyckades

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande kravellskrov med plywoodspant, här behövs bilder!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Furun kommer att svälla vid sjösättning. Inte plywooden."

Om det är ett starkt skott så kommer nog furun att svälla utåt. Tror jag.

Byggmetoden låter udda. När man byggde mahogny på ekspant så nitade man men inte limmade man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag får upp några bilder nu...

Uppladdningen misslyckades

 

Filerna var med all sannolikt för stora.

 

Brukar minska dem till 600x800 (är det pixlar!?)

 

Så blir de ca 100 kB

 

post-106994-0-53762900-1444164011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande kravellskrov med plywoodspant, här behövs bilder!

 

 

Kalle

 

"Skrovet är i furubrädor med en stomme av plywoodklädda spant."

 

När jag läste den texten tolkade jag det som om det var helt normala spant av furu med skott av plyfa fastskruvade på spanten - precis som det brukar va.

 

Kan det röra sig om spant tillverkade av plyfa!?

 

Det är inte lätt att förstå, när TS - som oftast - lämnar knapphändiga och svårtolkade uppgifter. :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter spännande kravellskrov med plywoodspant, här behövs bilder!

 

 

Kalle

 

"Skrovet är i furubrädor med en stomme av plywoodklädda spant."

 

När jag läste den texten tolkade jag det som om det var helt normala spant av furu med skott av plyfa fastskruvade på spanten - precis som det brukar va.

 

Kan det röra sig om spant tillverkade av plyfa!?

 

Det är inte lätt att förstå, när TS - som oftast - lämnar knapphändiga och svårtolkade uppgifter. :( 

 

 

Du har säkert rätt som alltid Tommy, jag vädrade någon ny revoiutionerande byggmetod.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också fundera på om det är lamell-limmade spant vi talar om här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också fundera på om det är lamell-limmade spant vi talar om här...

 

I giggar (livbåtar) och den del andra båtar, som grannes passbåt och den bohusjullen som jag lärde mg segla i, var det "band" av massivt trä som "basats" och nitats fast mot borläggningen. Nåt segt träslag, kanske 15x 20 mm, som på grannes passbåt i bakgrunden på bilden.

 

post-106994-0-27321400-1444225386_thumb.jpg

 

Killen i förgrunden heter Göran. Lastbils och busschaufför som bara haft motorbåtar. En av mina första lekkamrater. Konstigt nog följer han med och seglar 12- och 24-timmars om han kan när jag ringer. Han fungerar lite som en vindmoderator. Är han med ombord blir det nästan ingen vind. Om Göran inte kan och vi får segla utan honom blåser det in i helsike. Vid ett tillfälle så mycket att vi bröt.

 

Tre startande båtar - två bröt. En 42-fotare fullföljde 12-timmarsseglingen. Den andre som bröt fick riggproblem. Vi bröt av bekvämlighet. Varför skall man segla i sånt skitväder när man inte behöver.  :P

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Jag börjar också fundera på om det är lamell-limmade spant vi talar om här...

I giggar (livbåtar) och den del andra båtar, som grannes passbåt och den bohusjullen som jag lärde mg segla i, var det "band" av massivt trä som "basats" och nitats fast mot borläggningen. Nåt segt träslag, kanske 15x 20 mm, som på grannes passbåt i bakgrunden på bilden.

 

Göran Lundin.jpg

 

Killen i förgrunden heter Göran. Lastbils och busschaufför som bara haft motorbåtar. En av mina första lekkamrater. Konstigt nog följer han med och seglar 12- och 24-timmars om han kan när jag ringer. Han fungerar lite som en vindmoderator. Är han med ombord blir det nästan ingen vind. Om Göran inte kan och vi får segla utan honom blåser det in i helsike. Vid ett tillfälle så mycket att vi bröt.

 

Tre startande båtar - två bröt. En 42-fotare fullföljde 12-timmarsseglingen. Den andre som bröt fick riggproblem. Vi bröt av bekvämlighet. Varför skall man segla i sånt skitväder när man inte behöver. :P

Kul att se att vissa unnar sig lyxen att vara duktigt offtopic o samtidigt gnälla över andra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul att se att vissa unnar sig lyxen att vara duktigt offtopic o samtidigt gnälla över andra...

 

 

Max

 

Du kan inte ha det så lätt som blir så missförstådd hela tiden - oavsett vilka intelligenta kommentarer du kommer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kul att se att vissa unnar sig lyxen att vara duktigt offtopic o samtidigt gnälla över andra...

 

 

Max

 

Du kan inte ha det så lätt som blir så missförstådd hela tiden - oavsett vilka intelligenta kommentarer du kommer med.

 

 

Så pojkar, inte bråka! Eller förresten, gör det, ni behövs för att ge forumet lite liv!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bra med bilderna trarob!

För 17 gubbar, det är frågan om plyfa bordläggning samt furuspant.

Det skall helst inte vara nått tomrum nånstans mellan dem.

Jag har haft en sådan båt. Det har sina för å nackdelar.

Vet ej vad för lim man har använt förutom att skruva plyfaskivorna in mot spanten.

Men de skruvskallarna måste isoleras ordentligt  under färgen  å lacken.

Spanten kommer att svälla inåt bara, ställler inte till med besvär alls.

Det är limmet som håller, inte skruvarna.

Har du ett tomt utrymme-glipa så fyll upp med fukthärdande enkomponent vattenfast lim. En lite flaska kostar ca 70:-

Det bildar skum precis som Thallatha sade. När det härdat skär du bort överskottet.

 

Vet ej vem som byggt båten, hon ser fin ut, men du måste kolla så att alla kanter av all plyfa är förseglad med epoxi! Alltså även på insidan överallt! Även de stora ytorna måste få ett epoxilager eller 2-komp färg/lack. Sedan i framtiden måste du använda 2-komp lim å färger eller epoxi.

Inget annat på plyfa.

Å ingen olja å sånt bara för att det är "trä". Plyfa är att betrakta som plast å inte som trä i det avseendet.

 

Jag har själv gått på minan å lyssnat på felaktiga råd om behandlingen å fick extra jobb å kostnader.

Många lager klarlack å alla kommer att beundra båten sedan. (2-komponent lack, eller hur? Alltså ej vanlig oljebaserad fernissa.)

Lycka till.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalman!

Oerhört värdefulla råd. Detta är ju nytt territorium för mig och att undvika större misstag är ju bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna visar ju att båten är en plyvodbåt på trä(furu)spant, med knä av plyfa.

 

Precis tvärt emot den första beskrivningen - vilket ju ledde till en viss förvirring. Båten är inte kravellbyggd.

 

Den är nog byggt ganska nyss efter som den är limmad med poluretanlim - som skummar.

 

Byggde en sån båt 1967/68 - fast segelbåt.

 

Har för mig att man limmade men bara skruvade i balk-och slagvägare (de längsgående förstärkningarna) i för och akterstam och i kölplankan. Inte mot spanten - men jag kan missminna mig. laskarna - skarvarna mellan plyfaskivorna på bordläggningen nitades.

 

Det limmet som  användes var Cascofen med flytande härdare - ett riktigt skitlimm, som åldrades snabbt.

 

Är det mot spanten som du upplever att det är lite släpp. Då kan du försöka trycka i lite lim. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Fläskar upp några bilder till:

x8_zpsqtnkgjls.png

 

x7_zpsaktyobwj.png

 

x4_zpsiywte18b.png

 

x3_zps8h6klwkm.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken helmärklig byggmetod.

Var kommer idén med den ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha, ja du, jag vet inte! Det är det som är det roliga :) Ska vara någon konstruktör norr om Roslagen, eller ännu längre norrut men jag vet inte mer än det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å katten.

 

Plyfabåten är klädd med bräder för att se klinkbyggd ut. Är det mellan plyfan och "bodläggningen" som det har släppt!?

 

En tanke som slog mig är att injisera epoxy. Borra tex ett 10 mm hål där det är släpp. skruva i en nippel. anslut en slang. sätt en liten tratt i andra änden på slangen. Häng tratten högt upp. Blanda epoxy - helst med lång öppentid. Slå i tratten.

 

På plastbåtar där det är släpp mellan järnköl och plastlaminatet kan man göra så.

 

Gjorde så på en båt efter rekommendation från en plastbåtsreparatör.

 

Borrade i en nippel lågt i "släppet", Borrade ett anta små hål tex 3 mm, över den ytan som hade släppt. Fyllde på plast. När plasten började sippra ur hålen, slog jag i en spik som tätade hålet. Fortsatte öälla plast  tratt(arna) tills det kom plast  det sista lilla hålet.

 

Bara en tanke. Du får väl fundera på om det är möjligt på din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha's metod tror jag på. Skulle man vara elak så skulle jag säga att med tanke på materialen så kan man välja cement istället för epoxi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...