Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tonyex

Råd om propellerval

Rekommendera Poster

Snart är det dags att ta upp båten och jag har funderat på att byta propeller.

Anledning till det är att min Suzuki 90hk 4t från 2008 varvar 500 varv över maxvarv.

Båten, en Bella 561 HT, har bra acceleration, dvs att båten har lätt att komma upp i planing  och har helt ok toppfart dvs runt 30 knopp med 4-6 vuxna ombord. Det är värt att tillägga att 90hk är den största motorn som tillverkaren rekommenderar för den båten.


Det jag vill uppnå är att minska varvtalet på motorn och enligt det jag har läst, då räcker det med att öka stigning på propeller. Idag har Sukan en 3x14x17 och jag tror att jag uppnår det jag vill med att gå upp i 2 tum stigning.

Finns det andra sätt att sänka varvtalen med 400-500 varv  som t. ex.  med att byta till en 4-bladid propeller eller öka diametern på en 3-bladig?

 

Häls //T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå upp 2" i stigning och det ger ca 400 lägre varv. Samma propelltyp. Om du är nöjd med hur din båt går i sjön och trim möjlighet så ville jag gjort detta.

 

Om du tycker att du vill ha bättre marchfart och så kan en 4 blad ge dig detta, men då gärna med lägre max fart. 1-2 knop.

 

Så detta beror nogot på om du är nöjd!

 

Å få lägre varv med större dia är inte så bra. Detta har med effektivitet att göra. En större dia kan ge dig mindre effektivitet så att fart går ner, med lägrevarv. Större dia mer motstånd i vattnet. Det er inte så bra. Jag tror mera på med evt större bladarea på en propell med ungefär samme dia som nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Precis, jag är lite inne på att gå upp 2 tum i stigning bara utan att öka bladarea eller antal blad.  Det jag  inte vill är att modifiera båtegenskaper för med de är jag nöjd med.

Det jag tror är att om jag går upp 2 tum i stigning, då kommer toppfarten  förmodligen att öka lite grann utan att tappa så mkt i acceleration.  Att öka toppfarten på sådana relativ små båtar med mkt hästkrafter där bak, betyder i sin tur att marschfarten kan bli "bättre" oxå.

Att byta propeller till en propulse har varit i tankarna oxå, men det känns som lite overkill i mitt fall. Skulle jag inte bli så nöjd med hur det blir med en 3x14x19, då kan jag alltid ha den som reservpropp om olyckan är framme.

Häls //T

Redigerad av tonyex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pro pulse - ok ursäkta, men kasta inte pengar... Ingen olycka blir så illa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också testat med en 19". Har en 3 blad, 13 3/4 19" på min DF90 från 2012. Har ca 5700 helt intrimmat och når max varv utrimmat precis innan den börjar släppa. Mindre båt än din 5,3 m och ca 550 kg. Allt med 1 pers i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även propellerkalkylatorn på tex drev.se.

Ta steget längre och hissa motorn ett hål eller tre. Sen kanske du kan hoppa 3tum i storlek på propeller.

Hissad motor = mindre broms i vattnet villket ger ökad fart samt minskad förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, propulse finns inte med på kartan längre och jag tycker att kav. platta ligger rätt till, dvs i nivå med botten  så jag ser ingen anledning att hissa motor ett håll eller tre för att det är inte att jaga toppfarten som är poängen här [det skulle vara trevligt med högre toppfart , men det är inget måste], utan det jag vill är att hålla mig inom tillverkarens rekommendationer för maxvarv för att annars kan det bli j..... dyrt.

 

//T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det blev en 3x14x19 i vintras och båten med den nya proppen provkördes idag. 

Båtens egenskaper ändrades till det bättre, tycker jag. Planingströskeln försvann helt och det är ganska skönt att kunna puttra fram i 8 knopp utan att båten reser sig upp. Båten planar redan vid 11-12 knopp. Man kommer upp till 25 knopp redan vid 4500-4700 varv och maxvarvet blir fortfarande 200 varv över gränsen. Det jag saknar är en högre maxfart som jag uppskattade att skulle hamna vid 35 knopp men det är inget jag är missnöjd med. Så tack för all hjälp. 

 

Häls //T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...