Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Riro

Blästra stålbåt

Rekommendera Poster

Ska blästra min 40fots motorseglare i stål till våren. Tycker dock att det är lite väl dyrt att leja, 40.000:-, så jag tänkte göra det själv. Jag kan låna proffsutrustning men funderar på att våtblästra då det eliminerar allt dammproblem.  Tycker att det bör torka rätt snabbt så det inte hinner korrodera på den korta stund det är fuktigt. Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av blästring, mer än ett misslyckat försök att blästra bort gammal och ingrodd bottenfärg med "sodablästring". http://www.maringuiden.se/forum/topic/79688-sodablästring

 

Om du skall blästra en stor båt skulle jag mig kunna tänka att man får göra det i två omgångar.

 

Grovblästra bort allt, och då skulle man väl kunna tänka sig att göra det vått för att minska dammet.

Innan du hunnit runt båten har det redan börjat ytrosta. 

 

Ett andra steg skulle då va att blästra ytan bitvis och lägga på ett rostskydd efter hand.

 

I en bok av Björn Peter Behrens http://www.tradera.com/item/100207/237964744/bjorn-peter-behrens-plastbatsvardannger han en metod att göra ren ytan som börjat rosta i små bitar och direkt föra på epoxy, som arbetas in med en roterande stålborste, för att helt komma bort från det ytrost som bildas efterhand.

 

Heltäckande klädsel både på sliparen och slipmaskinen anbefalldes

 

Om metoden är bra eller inte har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte endast blästra upp till och med vattenlinjen. Blästra en sida, blåsa torrt med tryckluft, låta det torka ytterligare en stund och sedan spruta på första lagret epoxy för för att komma in i alla porer.

Efterföljande lager rollar jag på.

Ska man torrblästra krävs det helt annan skyddsutrustning (heltäckade friskluftsmast etc.) samt att man bygger ett tätt tält runt båten för att förhindra att hela varvet ser ut som sahara. Våtblästring kräver endast mask, skyddsglasögon, overall, samt t.ex. skidhuva. Lägger man en pressenning under så är det även lätt att samla ihop sanden efteråt. Jag har våtblästrat en 24fot segelbåt med plastpest för många år sedan, blött skitjobb men effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du?

Jag använde Blästerkungen i Stockholm, kostar inte särskilt mycket. 5000:- kr för en 32 fots segelbåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du?

Jag använde Blästerkungen i Stockholm, kostar inte särskilt mycket. 5000:- kr för en 32 fots segelbåt.

 

Mackey

Bor i Hässelby, Stockholm. Låter klart intressant, ska definitivt höra med dom. Hur länge sen var det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag blästrade för ett år sedan.

 

Blästerkungen torrblästrar och tar i princip hand om alla färgrester. Nedsmutsad blästersand får du ta hand om själv. Det blev ca. 25 kg som jag körde till ÅVC Bromma.

 

Jag satte själv upp presenningar som en tunnel

 

12087089_1025863200781851_49003962478946

 

och sedan kom Blästerkungen och anslöt en fläkt i fören med en stor "dammsugarpåse" efter.

 

12132399_1025863197448518_72663750529202

 

Inga problem med damm på grannbåtarna.

 

Hoppas det går bra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna.  B)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna.  B)

Vill du tipsa lite om hur du gick till väga. Hur snabbt gick du på med färgen efter blästring och vad torkade du med där mellan? Var det blästerföretaget som även hjälpte till med sprutning av färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna.  B)

Vill du tipsa lite om hur du gick till väga. Hur snabbt gick du på med färgen efter blästring och vad torkade du med där mellan? Var det blästerföretaget som även hjälpte till med sprutning av färgen?

 

Jag la presenningar på marken under båten för att samla upp sand. Blästringsföretaget hägde sedan pressar från reling ned till marken. Blästringen (torr sand) utfördes sedan med högt tryck för att få rätt ytfinhet så färgen får bra fäste, tidsåtgång på min båt ca: 4-5tim (ca 60 m2). Färgen köpte jag och blästringsföretaget sprutade med högtrycksspruta, tidsåtgång ca. 20-30 min. Så båten fick första lagret färg inom en timme efter att blästringen var klar. Jag ska rolla på några lager till.

 

OBS även om man hänger presenningar runt båten så dammar det en del. Det är därför bra om det är så långt som möjligt till andra båtar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalsumman för blästring och målning under vattenlinjen (och en liten bit upp på friborden) kommer inte att överstiga 15.000:- för min båt. Vilket jag tycker är överkomligt då det är ca 50-60 m2. :)  

Det som ingår är:

- Sandblästring (utfört av blästringsföretag)

- Sprutning av första lagret färg (utfört av blästringsföretag, färg inköpt av mig)

- Rollning lager 2 och 3 (utföres själv)

 

Färgen jag använder är Jotamastic 87 med vinterhärdare som fungerar ned till -5 grader.

Har rollat lager 2, lager 3 får nog vänta till våren då det är för fuktigt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...