Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Thure

!!!!!!!!!!!!!!VARNING!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rekommendera Poster

Jag har startat upp min båtmotor idag!!! Det var något konstigt för den sög inte vatten till kylningen. Tyckte det var konstigt för det var en ny impell (ska se ut ung som bilden, det är den gamla, tryck på den för förstoring) och den kostade 270:- att köpa ny för den gamla den var VÄLDIGT SLITEN. Jag har startat den innan och då sög den fast dåligt. [KUR]Forts. i nästa inlägg....[/KUR]

post-5601-1394234374,496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att muffen som sitter över drevet och ser till att vattnet kommer in i kylkanalerna hade kasat ner och därför sög pumpen (impellen) tjuvluft. Enligt skrönor så kommer impellen gå kaputt omedelbart om man inte för in vatten tillräckligt snabbt men det ska klara sig en stund om man smörjer impellen innan vilket jag hade gjort. Testa massa olika saker och till slut så revs pumphuset ner och hittade min NYA impel där och då såg den ut så här. Se bilden (tryck på den för förstoring). [KUR]Forts. i nästa inlägg...[/KUR]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång saga kort så behöver jag en ny impel för 270kr OCH ett nytt pumphus för 1200kr för det var brännt i väggarna… Tänkte jag skulle varna er alla så ni inte gör samma misstag!!! Mvh Thure :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en volvo diesel du har? Har du hittat ALLA gummidelar från impellern? Dom brukar annars ligga och täppa till i laddluftkylaren.... Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis så har alla blad från impellern blivit kvar i huset då inget vatten fört in dom i kylkanalerna! Har du kollat så att alt vart kvar i huset och inte åkt vidare in i drev/kylkanalerna? Är inte så bra att ha lösa blad som kan täppa till kylsystemet! Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heehee.....du hann svara Ricky medans jag skrev... PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercruicer 454 och jag har spolat slangarna irfån väreväxlaren och ner till pumpen och från drevet till pumpen med vatten (utan att ha de fast i pumpen då...) Lät det rinna ut under motorn och ut genom dreneringshålet. De sista skiten sög jag upp med en grovdamsugare från motorrummet så jag tror jag har fått ut alla bitarna nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte läxa upp,men brukar man inte koppla vatten till slangen som sitter i drevskölden istället för vid propellern.Eller var det det du hade gjort?Kanske bara funkar på gamla penta drev. Härligt att du är vid gott mod iallafall.Lycka till ! Mvh Goffy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det går men muffen funkar utmärkt om den sitter rätt. Den hade kasat ner lite bara. Men vem är inte efterklok :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste man väl plocka ur impellern innan, annars blir det ju samma smet ;) Vad har du för drev? Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Bravo3 med duo eller twin-propp som det heter på mercruicer språk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...