Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
berggren71

Båthus/täckställning till Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av båthus eller täckställning till Ryds 23 DC?

Skall ta upp och vinterförvara min nyköpta Ryds i dagarna och funderar på Noas däckställning 8 m eller att bygga ett båthus själv med reglar och aluminiumkopplingar. Några erfarenheter från andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en NOA A-ställning på 9 meter till min Ryds 23 DC för några veckor sedan. Var tvungen att komplettera den med fästen i pulpit på benparet som ska stå på fördäck eftersom det inte finns någon reling eller liknande att vila benen mot. Jag misstänker att du kommer att få samma problem med en däckställning, men det är alltså lätt löst. Jag valde A-ställning framför däckställning mest för att jag var osäker på hur jag skulle fästa däckställning en i akter. Ska den sitta i badbryggan tror jag benen är för korta. Sen tycker jag det känns bra att inte allt tryck hamnar på pulpiten heller. Jag valde 9 meters ffa för att den hade längre A-ben, så att man får upp överliggaren ordentligt (min båt står på ganska höga bockar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl medveten om att jag skakar i en rätt gammal tråd, men jag gör en chansning. Vi har i dagsläget en täckställning av ett annat fabrikat som inte alls håller måttet (på en Ryds 23 dc). Erlandsons har erbjudit oss att få returnera den och istället rekommenderar man Noas A-ställning. I och med att produkttexten på hemsidan anger att det passar bäst till båtar utan pulpit så är jag lite nyfiken på din lösning med fästen i pulpit? Kanske till och med en liten länk till en produkt som löser detta lilla problem? 🙂 

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-10-03 vid 12:38 skrev _Frippe_:

Jag köpte en NOA A-ställning på 9 meter till min Ryds 23 DC för några veckor sedan. Var tvungen att komplettera den med fästen i pulpit på benparet som ska stå på fördäck eftersom det inte finns någon reling eller liknande att vila benen mot. Jag misstänker att du kommer att få samma problem med en däckställning, men det är alltså lätt löst. Jag valde A-ställning framför däckställning mest för att jag var osäker på hur jag skulle fästa däckställning en i akter. Ska den sitta i badbryggan tror jag benen är för korta. Sen tycker jag det känns bra att inte allt tryck hamnar på pulpiten heller. Jag valde 9 meters ffa för att den hade längre A-ben, så att man får upp överliggaren ordentligt (min båt står på ganska höga bockar).

 

Min fundering ovan var alltså ställd till dig, Frippe 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är stark anhängare till NOA-ställning. Min första däcksställning köptes för drygt 30 år sedan. Efterhand som jag bytt till större båt så har jag kunnat komplettera med delar och byggt ut ställningen både på längden o bredden. De flesta delarna är från den ursprungliga satsen o alla delar är fortfarande kompatibla med varandra. Några rör har krökts under årens lopp, ibland går de att kröka tillbaka o ibland går de av men då går det att köpa nya som passar. Jag har aldrig haft sönder något fäste! (Press&Sons fästen har enligt min uppfattning inte samma kvalitet som NOA)

 

Extra fästpunkter för pulpitanslutning, fästen till mantågsfötter och liknade finns att komplettera med så det kan passa alla båttyper.

 

(Nu låter jag nästan som en försäljare men jag har inga som helst kontakter eller intressen mot företaget. Är bara en jättenöjd kund.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...