Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AM2010

Lagerhaveri i stävhylsan

Rekommendera Poster

Efter två säsonger med nyinstallerad motor och drivlina hörde jag till min undran slagljud från akterskeppet nu på sensommaren. Gjorde en yttre inspektion med cyklop och avlägsnade havsanemoner i stort antal, men ljudet kvarstod.

 

Idag lyfte vi båten och se där! Propelleraxeln hänger ut ur stävhylsan och saknar lagerbussningen. Det är ett vattensmort lager som uppenbarligen inte byttes när motorn installerades.

 

Jag bifogar några foton och emotser kommentarer av teknisk karaktär, t ex vad det kan tänkas vara för stävhylsa och hur bussningen (lagret) ser ut. Båten är en -83:a och hylsan är säkert original. Propelleraxeldiameter 25 mm.

 

 

post-90264-0-30491900-1443723493_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite halvt amatörmässigt skulle jag vilja påstå att det inte nödvändigtvis måste vara lagerfel.

Att axeln åkt ut en bit tycker jag snarare tyder på att axelkopplingen gått isär. Det ser dessutom ut så på bild1. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite halvt amatörmässigt skulle jag vilja påstå att det inte nödvändigtvis måste vara lagerfel.

Att axeln åkt ut en bit tycker jag snarare tyder på att axelkopplingen gått isär. Det ser dessutom ut så på bild1. 

 

/B

Okej, intressant iakttagelse. Hur ser du det?

 

Nu hade jag inte möjlighet att lägga upp en filmsnutt men det går alltså att röra axeln när den kommer ut ur stävhylsan - vilket ger upphov till slamrandet. Så skall det inte vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se något tecken på att klämhylsan gått isär?

 

Jag förstår din poäng: om axeln rört sig akteröver måste den ju "hänga" men styrningen borde väl ändå vara centrerad ut från hylsan?

post-90264-0-50622500-1443724580.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, att något är fel förstår jag. Men att lager haveri skulle göra axen längre låter inte rätt. Ett lagerhaveri gör kanske att axeln slänger, men den blir inte längre av det.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, rubriken är slarvigt skriven. Skulle kanske stå vattensmort lagerhaveri istället men faktum kvarstår, så det blir till att dra ur hela axeln och sedan lossa originalhylsan...usch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till från en sprängskiss för ett vattensmort cutlasslager. Jag petade lite på lagret genom "spolportarna" på sidan av stävhylsan förut, samtidigt som jag snurrade på propellern. Inte skall väl denna snurra med runt och kännas gummilik?

 

Finns det någon annan än Bosse som har tankar kring detta?

 

 

post-90264-0-07648800-1443725056_thumb.jpg

Redigerad av AM2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt tydligt att det vattensmorda lagret har nötts ut och bara metallhylsan är kvar. Vanligtvis består ju vattensmorda lager av en räfflad gummilik yta som sitter fastvulkaniserad på en metallhylsa. När de här gummilagren börjar nötas och axeln får lite spelrum går det ganska fort att nöta bort resten. Kanske har spolportarna varit igenväxta eller så har man "torrkört" dvs. kört motorn på land (med kylvatten till motorn förstås) med växeln i, de här lagren är nästan lika känsliga för torrkörning som impellerpumpar. Ålder är förstås också en naturlig orsak, inget håller för evigt...

 

Tyvärr är nog det enda man kan göra i det här läget att byta. Om hylsan roterar i sitt läge kan det ju gå att få ut den bara genom att ta bort propellern och få tag i den med en tång efter att ha hjälpt till genom att trycka på via spolportarna. Om inte så skall axeln ut för att komma åt.

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt tydligt att det vattensmorda lagret har nötts ut och bara metallhylsan är kvar. Vanligtvis består ju vattensmorda lager av en räfflad gummilik yta som sitter fastvulkaniserad på en metallhylsa. När de här gummilagren börjar nötas och axeln får lite spelrum går det ganska fort att nöta bort resten. Kanske har spolportarna varit igenväxta eller så har man "torrkört" dvs. kört motorn på land (med kylvatten till motorn förstås) med växeln i, de här lagren är nästan lika känsliga för torrkörning som impellerpumpar. Ålder är förstås också en naturlig orsak, inget håller för evigt...

 

Tyvärr är nog det enda man kan göra i det här läget att byta. Om hylsan roterar i sitt läge kan det ju gå att få ut den bara genom att ta bort propellern och få tag i den med en tång efter att ha hjälpt till genom att trycka på via spolportarna. Om inte så skall axeln ut för att komma åt.

 

Tack för ditt svar.

 

Ja, ena spolporten var inte helt öppen längre, så det är kanske förklaringen till att ljudet plötsligt uppträdde.

 

Du råkar inte känna igen hylsan? Jag ser på Hjertmans att det finns två diametrar men jag kan ge mig den på att de inte passar till just min hylsa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att svararna inte riktigt förstått ditt problem, eller så är det jag som har fel.

 

Men jag svamlar väl lite om ditt lager i största allmänhet alltid någon som kan få någon insikt.

 

Som jag ser det så är det uppenbarligen cuttleslager som är slut, Lossa propelleraxeln inne i båten dra ut axeln, förmodligen får du montera av rodret.

 

Förmodligen sitter lagret fäst med insexskruv, tycker mig kunna se den på din bild,kan vara flera, montera loss stävbeslaget, pressa ut lagret endera med en hydralpress, eller så gör du en avdragare med brickor gängstång o muttrar.

 

Mät ytterdia på lagret, axeln visste du redan diametern på beställ nytt lager.

 

Pressa i lagret nya låsskruvar, återmontera.

 

Släng axelanoden, montera ingen ny, så får du mindre med tulpaner på proppen.

 

 

Jag skulle rekomendera att du kollar upp maskinens uppriktning gentimot axeln när du har nytt lager!

 

Dålig uppriktning plus gammalt hårt lager kan vara orsaken till att lagret gett upp.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning att demontera axeln. Ta bort rodret och propellern, sen lossar propellerhylsan utifrån och du kan lätt byta till ny cutlesslagerhylsa, som ju finns i standardstorlekar.

Orsaken till haveriet tycks vara att vattentillförseln varit blockerad. de hål som sitter på sidorna ska vara försedda med rörstumpar som riktas framåt några grader, så att vatteninströmningen underlättas. Om dessa vattenintag sätts igen av havstulpaner e.d. så blir smörjfunktionen starkt försämrad och lagermaterialet slits bort.

Lycka till, en enkel reparation om inte rodret sitter svårdemonterbart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på dålig smörjning på grund av för liten vattengenomströmning. Dom främre hålen måste naturligtvis vara rengjorda och öppna, men dessutom måste vattnet kunna komma ut i bakkant på gummilagret. Offeranoden har nog tagit bort mycket av cirkulationen genom lagret.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog enklare för en glad amatör att lossa axeln inne i båten än att ta bort propellern!

 

Propellern kan sitta något så in i h.....e, speciellt om man inte har tillgång till en propelleravdragare.

 

 

 

I all välmening/ Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog enklare för en glad amatör att lossa axeln inne i båten än att ta bort propellern!

 

Propellern kan sitta något så in i h.....e, speciellt om man inte har tillgång till en propelleravdragare.

 

 

 

I all välmening/ Kalle

 

Man måste ju I alla fall lossa hylsröret för att skruva av stävlagerhållaren. Att lämna axeln I och dra ut bara hylsan är rent dumt. Man repar axeln och tar bort dess stöd så den lätt blir krokig. Att få ut cutlesslagret utan att ta loss hylsröret är inte lätt eller att rekommendera. Det enklaste är att pressa ur det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är nog enklare för en glad amatör att lossa axeln inne i båten än att ta bort propellern!

 

Propellern kan sitta något så in i h.....e, speciellt om man inte har tillgång till en propelleravdragare.

 

 

 

I all välmening/ Kalle

 

Man måste ju I alla fall lossa hylsröret för att skruva av stävlagerhållaren. Att lämna axeln I och dra ut bara hylsan är rent dumt. Man repar axeln och tar bort dess stöd så den lätt blir krokig. Att få ut cutlesslagret utan att ta loss hylsröret är inte lätt eller att rekommendera. Det enklaste är att pressa ur det.

 

 

Tack för alla tekniskt intressanta kommentarer.

 

Så om jag skall tolka era svar rätt så "vinner" alternativet att dra ut hela axeln över propellerdemontage? Det var väl så jag tänkt göra. Då kommer jag åt de andra delarna också.

 

Har jag otur (och det har jag säkert) har även inre kylbälgen havererat, kände på den igår och den var stenhård, jämfört med hur den kändes i våras vid sjösättning (inte mjuk men..). Kanske sitter rester av lagret däruppe som fått den att tätna...det känns inte bra.

 

Uppriktning nämndes. Jag funderar fortfarande på om installatören bytte cutlasslagret vid nymontage av axeln för två år sen. Skall bli intressant att ta del av kvittona från arbetet.

 

Hur görs en sådan uppriktning? Jag måste ju utgå ifrån att motorn monterades rätt när det gjordes eftersom vi inte förrän i sensomras började höra slagljuden i aktern.

 

Några framåtriktade rör har aldrig funnits på stävhylsan tidigare. Kollar man på nya ser de inte ut att ha dylika. Hur ser era ut?

 

Så cutlasslagret är inte bara pressat i hylsan utan även skruvad? Jag ser inga insexskruvar men det är ju en del färgrester över.

 

Förhoppningsvis är detta en enkel grej att fixa som jag naturligtvis tänker dokumentera. Kanske det kan hjälpa någon annan i framtiden.

 

Tack igen, superbra input!

 

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka räta ut dina frågetecken.

 

"Inre kylbälgen"  är nog den jag kallar axeltätning, din sälgs under namnet BlackJack, en bra tätning till vettigt pris.

Det kan mycket väl vara så att rester av gummilagret tryckts upp och gjort att du känner att den är hårdare

.

När du nu har beslutat dig för att följa mitt råd och ta ut hela axeln, så blir det ju liksom en bonus att det går lätt att kolla och eventuellt rensa, passa även på att rensa hylsröret, då det brukar vara ganska mycket gammalt fett där efter den gamla tätningen som förmodligen var fettsmord.

 

Har du inte avtalat med installatören att lagret ska bytas så är det inte bytt, man får inte åtgärda något utan att hämta tillstånd av beställaren, blir nästan alltid så att verkstaden får stå för sådana kostnader om frågan drivs till sin spets.

 

Uppriktning har jag och andra skrivit om åtskilliga gånger, använd sökfunktionen.

 

Olika fabrikat har olika utformning på vattenintagen.

 

Jag tycker mig se en insexskruv mitt på ditt stävlager.

 

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...