Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pfroven

"Hemgjord" torrboll, ok att sätta den i vask och handfat ?

Rekommendera Poster

Har skapat egna "torrbollar" med Cacl köpt på Granngården, och hällt i durkslag.

 

Frågan är, är det ok att sätta dessa durkslag i vasken och handfatet på toan där de finns avrinning.

 

Tanken är att slippa oroa sig för att hinken blir full. 

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt samma tanke och min uppfattning är att det inte behöver vara något problem med placering i handfat och vask. Möjligen kan den koncentrerade saltlösningen ge ytkorrosion i en rostfri vask. Där är jag osäker. Man bör också tänka på var den eventuellt avrunna lösningen hamnar. Risken för rostskador på t.ex. båtvagnar, stöttor etc måste beaktas.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hällde ut en torrboll i en rostfri vask för några år sedan och den var en vecka senare inte ett dugg rostfri längre. Skulle alltså inte rekommendera det. Jag skulle inte heller vilja ha torrbollsvattnet rinnande ner för min båtsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en torrboll säck från biltema hängandes ovan vasken.

 

Hade det i två vintrar. Gick fint, vart lite märken i vasken, men gick lätt att rengöra. Syns lite på sidan av båten, men är så långt ner på skrovet, så märks knappt.

 

Har nu tänkt på att det blir en öppen luftning ut, stänger ju alla andra luftspjäll, så tänkte även nu mera stänga vasken med propp.

 

Blir att köpa en stor hink och ställa under. För min del så räckte en 15l hink för påse nr2, som satt monterad i båten, efter detta så var påsen tom, hinken fylld till 4/5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte ha "lösningen" i vasken även om det var tilltalande enkelt. Plasthinkarna försågs med bordgenomföring i plast och med en slang ut genom dyvikan till en dunk så man kunde se hur mycket fukt som hade torkats bort. Nu fick jag tillgång till el  och då ersattes torrbollen med en avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka synpunkter.

Kanske är tryggast att använda "hinkmetoden" trots allt. Då jag har en jänkebåt finns inte så mkt rostfritt att oroa sig för, fast missfärgningar på skrovsidorna hade jag inte hoppats på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka synpunkter.

Kanske är tryggast att använda "hinkmetoden" trots allt. Då jag har en jänkebåt finns inte så mkt rostfritt att oroa sig för, fast missfärgningar på skrovsidorna hade jag inte hoppats på.

Skulle förvåna mycket om du får missfärgningar på skrovsidorna. Det handlar ju om en saltlösning och båten ligger ju i en annan saltlösning (havet) hela sommaren utan andra problem än en eventuell gul missfärgning som är lätt att bli av med. Den missfärgningen beror dessutom med största säkerhet inte på natriumkloriden i vattnet. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri diskbänk är nog oftast av den billigare typen som inte är syrafast. Vi har fått brun missfärgning av torrsaltet. Hink är bra och även saltlösningen är hygroskopisk sägs det. Den fortsätter att göra nytta. Går även att återanvända för den som gillar återbruk. Då går det bra med vanlig rostfri kastrull den korta tiden för vattnet att koka bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hemmagjord torrboll i "rostfri" vask och det blev rejäla märken och dessa går inte att polera bort.

Nä, bäst att investera 20 spänn i en spann :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan hemmagjord torrboll, men i garaget för bilen.

 

 

Du behöver absolut inte oroa dig för att hinken ska bli full. Ett fyllt rågat durkslag ger ungefär 3 liter vatten. Men detta vatten är inte så roligt att hålla på med. Det blir liksom en fet hinna på fingrarna om man känner på det, så det kan stämma att det blir någon slags saltlösning av kalciumkloriden.

 

Jag hade tidigare en vanlig torrboll inne i bilen vintertid. Men jag råkade ut för att den välte och vattnet rann ut, och det gick inte att få bort från golvmattan sedan. Så jag skulle inte vilja ha ner det vattnet i vasken om det gick att undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte en byggplats för ett antal år sedan. Dit hade ett utländskt företag levererat inplastade dusch/wc-moduler helt färdiga med ytskikt och sanitetsporslin osv. Inplastningen var gjord för att allt skulle hålla sig rent och fint. Man hade lagt en torrbollsrefill ovanpå de rostfria gallren till golvbrunnarna för att minska mängden kondens inne i dessa inplastade kokonger. Tror Ni att de rostfria gallren påverkades av torrbollsrefillen? 

 

Svar: Det fanns knappt något kvar av gallren! Tur att golvbrunnen i övrigt var av plast.

 

Så..., använd hinkmodellen. 10 liter vätska kommer inte att genereras över vintern.

 

För egen del börjar jag avfuktningen av våra båtar med en elektrisk avfuktare ett par veckor. Därefter två Mega Torrboll i salongerna och en dito i eventuell akterruff. Den elektriska avfuktaren får jag tömma två gånger, vilket blir cirka 4 liter vatten. Torrbollarna är nästan fulla när våren kommer. Hygrometern visar högst normala värden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märken i vasken efter lite spill av saltlösningen och de går inte att polera bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl omöjligt fylla en hink med vatten från ett durkslag med cacl? Jag kör hink och durkslag och när allt cacl är slut att inte hinken ens halvfull. Kör på hink och om du har möjlighet kolla någon gång under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska hygrometern visa för att man ska vara på den säkra sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ofta 90%RF och inget mögel. Lämnar kvar madrasser och textilier. Tvättar jag taket blir det inget mögel där. Det är fett från matlagningen som möglar annars.

 

Kolla hygrometern i en skål med lite vatten. Hygrometern går att justera oftast. Den ska visa 100% när den varit en stund i en burk med lock och en fuktad wettextrasa. Plastpåse oc fuktig trasa går också bra. Då ser man också vad hygrometern visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att mögel ska trivas behövs tre faktorer, en luftfuktighet på min 75%, en temperatur mellan 5 och 40 grader. Dessutom behövs näring, organiskt material, men det finns nästan alltid. Man kan möjligen lägga till att det behövs tid också.

Låg temperatur förhindrar mögel. Om båten står utomhus är i princip det enklaste sättet att se till att luftfuktigheten hålls nere i båten, alltså, stäng allt och sätta fuktslukare.

Förr fanns det antimögel i all fernissa, olja mm. Mögelproblemet har ökat radikalt i samhället, vissa påstår att det har att göra med förändringar i miljön, klimat mm.

Metoden med öppet och god ventilation fungerade  när vintrarna var kalla men inte numera.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...