Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Piscovery

Navionics sjökort

Rekommendera Poster

Hei Grisslan2  Navionics har feil i kartene sine, selv om vi jobber hardt med å eliminere så mange feilkilder som mulig. Vi gjør egne feil, og vi bruker kildedata som kan ha feil. Ingen sjökart er feilfrie. Ofte blir feil diskutert på forumer, uten at det blir rapportert videre til Navionics.  Etter en lang oppdateringsprosesss , viste Mackey i en annen tråd til at vi fortsatt hadde feil på kartene våre da vi hadde en holme nord for "Öja" som ikke fantes i virkeligheten.  Dette viste seg å være feil fra Sjöfartsverket. De hadde lagt inn i kartet en holme som ikke finnes.  Om denne har kommet inn ved bruk av flyfoto (som Sjöfartsverket bruker i prosjekt NSL) vites ikke.  Uansett, dette ble rapportert til Sjöfartsverket, og korrigert slik at datagrunnlaget ble korrigert. I og med at denne feilen lå i kildedata så vistes denne både på raster og vektoriserte kart. Takket være Mackey sin rapportering, ble dette korrigert og rette i databasen.

 

Med henvisning til detaljer langs kystlinjen i dag, så er det i Sverige de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart, henholdsvis om datagrunnlaget er fra Hydrographica eller Sjöfartsverket.  Navionics viser ikke Hydrographica sitt kart som det har vært omtalt tidligere,  men vi bruker dataene og presenterer dette på den måten vi mener det vises best på i en kartplotter.  Her kan andre ha egne meninger og det må vi akseptere.  Men når det blir sagt at kystlinjen er mindre detaljert på Navionics kart enn på  raster kart, vil jeg si meg uenig.

 

Hvis du har spørsmål, eller vil ta en prat angående Navionics kart er det bare å ta kontakt med meg Grisslan2,  Jeg kan nåes på +47 41934605 eller epost hcgrande@navionics.com

 

Har forsøkt å laste opp noen bilder som viser eksempel men dette bare feilet.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga med Navionics sjökort är att de saknar felaktigheter, enligt egen uppgift. Detta trots att de senaste åren har felen staplats på hög och efter påvisade fel har man ändrat sina kort och talat om att nu visas korten rätt.

Sjöfartsverken är ärliga och talar om var man har brister i både djupmätning och strandlinjer.

 

Ett sjökort eller en karta kan aldrig bli 100% överensstämmande med verkligheten det känner alla till som arbetar med kartor i alla former.

Inte ens Hydrographicas papperssjökort är 100% rätt även om man kommer ganska nära den siffran.

Jag håller absolut med dig.

Som du kanske sett i andra trådar - eller andra fora - är jag en av de som ihärdigt kritiserat Navionics för olika felaktigheter och från början fick jag kraftig kritik från såväl forumdeltagare som från Navionics.

 

Navionics har nu - vad jag kan se - fått ordning på data och presentation och då tycker jag att även det förtjänar uppmärksamhet.

Om Navionics säger att det nu helt saknas felaktigheter får det stå för dem, men helt klart är kartunderlaget (från Sjöfartsverket) och presentationen av kartdata nu är betydligt tydligare och säkrare än tidigare, tyvärr på bekostnad av just justeringen av strandlinjen som jag verkligen uppskattar.

 

Jag hoppas att Sjöfartsverket gör en lika bra justering av strandlinjen som Navionics tidigare gjorde - förutom de misstag som smög sig in- så att alla pirar, bryggor, mm. kommer med i verklig storlek och med verkligt läge så att man utan större fara kan ta sig in i en okänd hamn i mörker. Det kan man inte idag om man inte har en äldre version av Navionics kort eller ett särskilt hamnkort.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, Jeg setter pris på tilbakemeldingene dine!  Jeg sier ikke at vi nå er feil frie, ingen kart er feilfrie.  Det jeg prøver å si er at det er ikke alltid feil i kartene er Vår feil.  Derfor brukte jeg din tilbakemelding tidligere som eksempel.

post-105080-0-90778100-1450435957_thumb.jpg

 

Bildet viser feil ved Öja som tidligere beskrevet.

 

Hans-Christian Grande

Navionics

 

Det märkliga med Navionics sjökort är att de saknar felaktigheter, enligt egen uppgift. Detta trots att de senaste åren har felen staplats på hög och efter påvisade fel har man ändrat sina kort och talat om att nu visas korten rätt.
Sjöfartsverken är ärliga och talar om var man har brister i både djupmätning och strandlinjer.
 
Ett sjökort eller en karta kan aldrig bli 100% överensstämmande med verkligheten det känner alla till som arbetar med kartor i alla former.
Inte ens Hydrographicas papperssjökort är 100% rätt även om man kommer ganska nära den siffran.


Jag håller absolut med dig.
Som du kanske sett i andra trådar - eller andra fora - är jag en av de som ihärdigt kritiserat Navionics för olika felaktigheter och från början fick jag kraftig kritik från såväl forumdeltagare som från Navionics.

Navionics har nu vad jag kan se fått ordning på data och presentation och då tycker jag att även det förtjänar uppmärksamhet.
Om Navionics säger att det nu helt saknas felaktigheter i deras kartdata och presentation får det stå för dem, men helt klart är kartunderlaget (från Sjöfartsverket) och presentationen av kartdata nu är betydligt tydligare och säkrare än tidigare, tyvärr på bekostnad av just justeringen av strandlinjen som jag verkligen uppskattar.

Jag hoppas att Sjöfartsverket gör en lika bra justering av strandlinjen som Navionics tidigare gjorde - förutom de misstag som smög sig in- så att alla, pirar, bryggor mm. kommer med med verklig storlek och verkligt läge så att man utan större fara kan ta sig in i en okänd hamn i mörker. Det kan man inte idag om man inte har en äldre versin av Navionics kart eller särskilda hamnkort.

Mackey

 

 

Redigerad av Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Hans-Christian

 

Se vad Dagens Båtliv skriver:

"Trots att alla sjökorten kommer från samma databas skiljer det en hel del i hur de presenteras i en surfplatta. Alla sjökortsbilder är från respektive säljares senaste utgåva när skärmdumparna gjordes.

 

Skilj på "Hydrographicas sjökort ingår" och "Hydrographicas sjömätningar ingår"

 

 

 

Det är dags att vi skiljer på när "Hydrographicas sjökort ingår" och när "Hydrographicas sjömätningar" ingår.

Från och med nu är vår ståndpunkt följande:
När Hydrographicas sjökort ingår menar vi att sjökortsbilden presenteras med Hydrographicas utseende i original. Så är fallet med deras egna sjökort och sjökortsbilderna som levereras med Marine Navigator. I Marine Navigator får man betala extra för Hydrographicas sjökort.

När det gäller Navionics ingår inte Hydrographicas sjökort. Det som ingår och redovisas nedan är sjömätningar från Hydrographica. Presentationen är gjord i Navionics färger.

När det gäller Seapilot får man betala extra för Hydrographicas sjömätningar. Således ingår inte Hydrographicas sjökort när man betalar extra för Hydrographica. Det är Hydrographicas sjömätningar som man betalar för och det presenteras i Seapilots färger och utseende."
 
Arikeln ovan beskriver sjökort i surfplattor men presentationen i plottrar är den samma.
 
Ett litet observandum att du skriver:  "de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart,"
 
Det är inte rätt att säga att det är samma data som sjökorten görs av därimot har dom ursprung från samma databas. Rastersjökorten innehåller betydligt mera data än vad vektorkorten gör, det framgår av Dagens bålivs artikel. Detta är speciell märkbart när det gäller Hydrographicas sjökrt och specialer. Det är ju också mycket väsentligt att användaren vet vilket underlag som ligger till grund för det som visas på skärmen.
 
Påpekas bör också att både rastersjökort och vektorsjökort är digitala sjökort. inte som du skriver om rastersjökort och digitala sjökort.
 
Läs vad Wikipedia skriver on Digitala sjökort som dom benämner som Elektroniska sjökort https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6kort
 
 
 

 

Hei Grisslan2  Navionics har feil i kartene sine, selv om vi jobber hardt med å eliminere så mange feilkilder som mulig. Vi gjør egne feil, og vi bruker kildedata som kan ha feil. Ingen sjökart er feilfrie. Ofte blir feil diskutert på forumer, uten at det blir rapportert videre til Navionics.  Etter en lang oppdateringsprosesss , viste Mackey i en annen tråd til at vi fortsatt hadde feil på kartene våre da vi hadde en holme nord for "Öja" som ikke fantes i virkeligheten.  Dette viste seg å være feil fra Sjöfartsverket. De hadde lagt inn i kartet en holme som ikke finnes.  Om denne har kommet inn ved bruk av flyfoto (som Sjöfartsverket bruker i prosjekt NSL) vites ikke.  Uansett, dette ble rapportert til Sjöfartsverket, og korrigert slik at datagrunnlaget ble korrigert. I og med at denne feilen lå i kildedata så vistes denne både på raster og vektoriserte kart. Takket være Mackey sin rapportering, ble dette korrigert og rette i databasen.

 

Med henvisning til detaljer langs kystlinjen i dag, så er det i Sverige de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart, henholdsvis om datagrunnlaget er fra Hydrographica eller Sjöfartsverket.  Navionics viser ikke Hydrographica sitt kart som det har vært omtalt tidligere,  men vi bruker dataene og presenterer dette på den måten vi mener det vises best på i en kartplotter.  Her kan andre ha egne meninger og det må vi akseptere.  Men når det blir sagt at kystlinjen er mindre detaljert på Navionics kart enn på  raster kart, vil jeg si meg uenig.

 

Hvis du har spørsmål, eller vil ta en prat angående Navionics kart er det bare å ta kontakt med meg Grisslan2,  Jeg kan nåes på +47 41934605 eller epost hcgrande@navionics.com

 

Har forsøkt å laste opp noen bilder som viser eksempel men dette bare feilet.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem/vad är Wikipedia?

Jo det är du grisslan2, jag, Hans-Christian Grande och/eller alla andra som vill hjälpa till och skriva om något som vi är mer eller mindre kunniga om.

 

Jag tycker frågeställningarna om olika kartmaterial och presentationen av data är för viktig för att tjaffsa om vad som räknas som ett elektroniskt sjökort.

 

Fortsätt gärna att diskutera det som är viktigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran,  Vi kommer nok til å fortsette å være uenige,  du som produsent og leverandør av rasterSJÖkart, og jeg for vektorkart.  Jeg ser at jeg bommer på små nyanser, og at dette blir et tema.  Poenget mitt er at du skrev i et tidligere innlegg at "Det är ju fortfarande så att vektorgrafiken inte ger ett naturligt utseende på små holmar och skär utan dessa är ofta förenklade i stor skala." samt " S57 grafiken är avsedd för de stora fartygen som knappast ger sig in i skärgårdarna. Av det skälet passar inte den typen av teknik till oss som gillar att segla i skärgårdar."  til dette er mitt svar at både rastersjökort og vektoriserte kart kommer fra den samme databasen hos enten Sjöfartsverket eller Hydrographica.  Dine rastersjökort har de samme data (sjömätningar som du referere til) som vi bruker, hentet fra den samme databasen - Det er kun spørsmål om hvilken type format dataene blir eksport til, og hva de forskjellige produsenter velger å vise / hvordan de velger å vise dette. Kystlinjen på et Rasterkart er nok ikke noe dårligere for et Vektorsjökart enn et Rastersjökart.

 

post-105080-0-94874300-1450438293_thumb.png

Skjermbilde hentet fra Raymarine e125 som viser Soltek sitt Rastersjökart og Navionics kart med Hydrographica data.

 

Jeg synest forresten at du som leverandør og produsent kan operer med fullt navn og firma når du poster på forum.

 

Hans-Christian Grande

Navionics

 

Bäste Hans-Christian

 

Se vad Dagens Båtliv skriver:

"Trots att alla sjökorten kommer från samma databas skiljer det en hel del i hur de presenteras i en surfplatta. Alla sjökortsbilder är från respektive säljares senaste utgåva när skärmdumparna gjordes.

 

Skilj på "Hydrographicas sjökort ingår" och "Hydrographicas sjömätningar ingår"

 

 

 

Det är dags att vi skiljer på när "Hydrographicas sjökort ingår" och när "Hydrographicas sjömätningar" ingår.

Från och med nu är vår ståndpunkt följande:
När Hydrographicas sjökort ingår menar vi att sjökortsbilden presenteras med Hydrographicas utseende i original. Så är fallet med deras egna sjökort och sjökortsbilderna som levereras med Marine Navigator. I Marine Navigator får man betala extra för Hydrographicas sjökort.

När det gäller Navionics ingår inte Hydrographicas sjökort. Det som ingår och redovisas nedan är sjömätningar från Hydrographica. Presentationen är gjord i Navionics färger.

När det gäller Seapilot får man betala extra för Hydrographicas sjömätningar. Således ingår inte Hydrographicas sjökort när man betalar extra för Hydrographica. Det är Hydrographicas sjömätningar som man betalar för och det presenteras i Seapilots färger och utseende."
 
Arikeln ovan beskriver sjökort i surfplattor men presentationen i plottrar är den samma.
 
Ett litet observandum att du skriver:  "de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart,"
 
Det är inte rätt att säga att det är samma data som sjökorten görs av därimot har dom ursprung från samma databas. Rastersjökorten innehåller betydligt mera data än vad vektorkorten gör, det framgår av Dagens bålivs artikel. Detta är speciell märkbart när det gäller Hydrographicas sjökrt och specialer. Det är ju också mycket väsentligt att användaren vet vilket underlag som ligger till grund för det som visas på skärmen.
 
Påpekas bör också att både rastersjökort och vektorsjökort är digitala sjökort. inte som du skriver om rastersjökort och digitala sjökort.
 
Läs vad Wikipedia skriver on Digitala sjökort som dom benämner som Elektroniska sjökort https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6kort
 
 
 

 

Hei Grisslan2  Navionics har feil i kartene sine, selv om vi jobber hardt med å eliminere så mange feilkilder som mulig. Vi gjør egne feil, og vi bruker kildedata som kan ha feil. Ingen sjökart er feilfrie. Ofte blir feil diskutert på forumer, uten at det blir rapportert videre til Navionics.  Etter en lang oppdateringsprosesss , viste Mackey i en annen tråd til at vi fortsatt hadde feil på kartene våre da vi hadde en holme nord for "Öja" som ikke fantes i virkeligheten.  Dette viste seg å være feil fra Sjöfartsverket. De hadde lagt inn i kartet en holme som ikke finnes.  Om denne har kommet inn ved bruk av flyfoto (som Sjöfartsverket bruker i prosjekt NSL) vites ikke.  Uansett, dette ble rapportert til Sjöfartsverket, og korrigert slik at datagrunnlaget ble korrigert. I og med at denne feilen lå i kildedata så vistes denne både på raster og vektoriserte kart. Takket være Mackey sin rapportering, ble dette korrigert og rette i databasen.

 

Med henvisning til detaljer langs kystlinjen i dag, så er det i Sverige de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart, henholdsvis om datagrunnlaget er fra Hydrographica eller Sjöfartsverket.  Navionics viser ikke Hydrographica sitt kart som det har vært omtalt tidligere,  men vi bruker dataene og presenterer dette på den måten vi mener det vises best på i en kartplotter.  Her kan andre ha egne meninger og det må vi akseptere.  Men når det blir sagt at kystlinjen er mindre detaljert på Navionics kart enn på  raster kart, vil jeg si meg uenig.

 

Hvis du har spørsmål, eller vil ta en prat angående Navionics kart er det bare å ta kontakt med meg Grisslan2,  Jeg kan nåes på +47 41934605 eller epost hcgrande@navionics.com

 

Har forsøkt å laste opp noen bilder som viser eksempel men dette bare feilet.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem/vad är Wikipedia?

Jo det är du grisslan2, jag, Hans-Christian Grande och/eller alla andra som vill hjälpa till och skriva om något som vi är mer eller mindre kunniga om.

 

Jag tycker frågeställningarna om olika kartmaterial och presentationen av data är för viktig för att tjaffsa om vad som räknas som ett elektroniskt sjökort.

 

Fortsätt gärna att diskutera det som är viktigt.

 

Mackey

Oj, vem/vad är grisslan2? (se fg. Inlägg av Navionics)

 

Det här är ju mera spännande än man kunde förestäla sig.

Är grisslan2 en konkurent till Navionics som vill smutskasta vektoriserade sjökort?

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga som helst ambitioner att smutskasta något annat företag eller produkt utan försöker att redovisa fakta.

För att förtydliga mina påståenden visar jag nedanstående bild.

Här kan vi tydligt se att rastersjökortet innehåller betydligt mera data en sjökortet från Navionics.post-82570-0-32653500-1450451180_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographica sine papir kart, og også hydrographica sine rasterkart har mer informasjon om topografi på land, det er det ingen tvil om, og har heller ikke vært en diskusjon.  Utifra diskusjonene over, hvor vi diskuterer sjömätninger og kvalitet på kystlinje, så kan jeg ikke se at det er mangler på Navionics kartene har mindre eller dårligere tegning.  

 

Når jeg har testet og sammenliknet kart, må jeg innrømme at jeg ikke får de samme detaljene som du viser til på dette bildet. Navionics kartet ser jeg er hentet fra webappen, men høyre bildet er jeg usikker på om er tatt på en plotter eller ikke.

 

Hans-Christian Grande

Navionics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föregående bilder var från PC dator, här kommer bild från Harstena i en Raymarine Plotter e95. Bilden visar del av Hydrographica sjökort 622-13 över Harstena.

 

Vi kan tydligt se all information som har betydelse för navigation utöver djupdata och strandlinjen,  höjdkurvor, bryggor, master, byggnader i skalenlig storlek och form.

Det finns betydligt mycket mera information att hämta i ett rasterkort för säker navigering.

 

Vad det gäller strandlinjen har Söfartsverket justerat kustlinjen från Strömstad till Karlskrona. Vidare är strandlijen klar Stockholms norra skärgård och områden kring Gävle. Allt finns att läsa i Sjöfartsverkets sjökortskatalog 2015.

 

 

Hydrographica sine papir kart, og også hydrographica sine rasterkart har mer informasjon om topografi på land, det er det ingen tvil om, og har heller ikke vært en diskusjon.  Utifra diskusjonene over, hvor vi diskuterer sjömätninger og kvalitet på kystlinje, så kan jeg ikke se at det er mangler på Navionics kartene har mindre eller dårligere tegning.  

 

Når jeg har testet og sammenliknet kart, må jeg innrømme at jeg ikke får de samme detaljene som du viser til på dette bildet. Navionics kartet ser jeg er hentet fra webappen, men høyre bildet er jeg usikker på om er tatt på en plotter eller ikke.

 

Hans-Christian Grande

Navionics.

 

post-82570-0-60707600-1450465528_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det finns betydligt mycket mera information att hämta i ett rasterkort för säker navigering."

 

Kan du ge några exempel på kortet ovan.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vem/vad är Wikipedia?

Jo det är du grisslan2, jag, Hans-Christian Grande och/eller alla andra som vill hjälpa till och skriva om något som vi är mer eller mindre kunniga om.

 

Jag tycker frågeställningarna om olika kartmaterial och presentationen av data är för viktig för att tjaffsa om vad som räknas som ett elektroniskt sjökort.

 

Fortsätt gärna att diskutera det som är viktigt.

 

Mackey

Oj, vem/vad är grisslan2? (se fg. Inlägg av Navionics)

 

Det här är ju mera spännande än man kunde förestäla sig.

Är grisslan2 en konkurent till Navionics som vill smutskasta vektoriserade sjökort?

 

Mackey

 

 

Jag undrade detsamma när jag såg den här formuleringen lite tidigare i tråden.:

------ Citat ----

"Det är dags att vi skiljer på när "Hydrographicas sjökort ingår" och när "Hydrographicas sjömätningar" ingår.

 

Från och med nu är vår ståndpunkt följande:

När Hydrographicas sjökort ingår menar vi att sjökortsbilden presenteras med Hydrographicas utseende i original. Så är fallet med deras egna sjökort och sjökortsbilderna som levereras med Marine Navigator. I Marine Navigator får man betala extra för Hydrographicas sjökort."

----- Slut citat------

 

Efter lite Googlande så har jag förstått att "Marine Navigator" är en produkt från Solteknik, så med största sannolikhet döljer sig det företaget bakom signaturen grisslan2. Å jag håller med Navionics att det hade varit hederligt att våga redovisa vilket företags produkter han agerar för och intresset av att framhålla deras val av presentationsteknik. Sedan är det ju upp till oss konsumenter att bedöma fördelar/nackdelar med de olika teknikerna.

 

Jag tycker att Navionics inledningsvis "stack huvudet i sanden" lite väl länge när deras sjökortsprodukt kritiserades men de har verkligen ändrat riktning. De har tagit åt sig av kritiken och lagt ner ett stort arbete för att göra sin produkt säkrare att använda. Jag tycker att Navionics ska ha all heder av det sätt de idag sköter sitt kundbemötande. Jag har inte sett någon annan leverantör som är lika lyhörd som Navionics är idag.

 

Frågan om rasterkort eller vektorkort är nog lite som motorbåt/segelbåt, fenköl/långköl, Saab/Volvo (på 70-talet), hyresrätt/bostadsrätt, mm mm. Vi har alla lite olika syn på och behov av funktioner i produkterna, så ge oss konsumenter en bra produktbeskrivning och låt var och en välja efter sina behov.

 

Jag ser med intresse fram emot att lära mig mer om fördelar/nackdelar ur navigationssynpunkt och säkerhetssynpunkt med de olika presentationsteknikerna när/om jag ska byta teknik i framtiden (sedan många år Garminägare och BlueChart-användare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det finns betydligt mycket mera information att hämta i ett rasterkort för säker navigering."

 

Kan du ge några exempel på kortet ovan.

Det finns en toa, klart bra att inte vara nödig när man ska koncetrera sig på att navigera.  :unsure:

 

Jag ser fram mot bättre svar från grisslan2 (leverantören av produkten?).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey, Lintott och Skoter m.flera

 

Det stämmer att jag heter Göran Johansson och är ägare till Solteknik HB som varit i branschen sedan 1996.

Min kortversion av CV är att jag har skepparexamen, varit flygnavigatör i Flygvapnet, flygledare både militärt som civilt.

Seglare sedan barnsben men har numera en Grisslan för test och "åka"  till sommarhuset i Sankt Anna skärgård.

 

Jag har jobbat mycket med "säkerhetstänk" som jag anser är en viktig del vid navigering.

 

Nog om mig. När det gäller Rasterkorten har jag jobbat med dessa sedan 1996 och tycker att jag har en bra inblick vad som är viktigt vid navigering till sjöss.

 

I ett rasterkort som är en avbildning av papperskortet finns information som har betydelse för navigation utöver djupdata och strandlinjen finns höjdkurvor, bryggor, master, byggnader i skalenlig storlek och form, dessutom finns nautisk information som text  som beskriver öppethållning för broar, tydliga och väl utritade fyrsektorer m.m.

 

De citat om rasterkorten som jag hade i föregående inlägg är från sidan "dagens båtliv" som skrivs av Bengt Utterström. Han är navigationslärare och journalist och har lång erfarenhet av sjökort och navigation. Det finns många läsvärda artiklar på den sidan  http://www.dagensbatliv.se/sjokort

 

Vad är då ett rasterkort och hur skapas det?

 

Rasterkorten skapas av en kartograf som lägger in all information på det sätt som skapar en verklighetsbild av verkligheten. Kartografen ser till att all viktig nautisk information blir så synlig och lättförståelig och inte skyms av text eller annan information.

Det är viktigt att kartan/sjökortet beskriver verkligheten i så stor utsträckning som möjligt.

Kanske ett flygfoto med nautisk information vore det optimala?

Rastersjökorten för oss  fritidsbåtägare är ett hjälpmedel att se position i kortet och jämföra det med omgivningen. Nu med GPS som positionsgivare har navigeringen förenklats betydligt, men fortfarande bör navigeringen göras genom att jämföra sjökortet med omgivningen.

 

Någon säger att,  i mörker ser man inte omgivningen. Det kan vara riktigt men i mörker är det kanske ännu viktigare att se omgivningen som den är med siluetter av höjder, belysta master men framför allt se fyrsektorer och jämföra med sjökortet. I rastersjökorten finns all denna information direkt på kortet medan vektorkorten oftast kräver att klicka på fyren för att få fram informationen. Detta i sin tur betyder att du måste förflytta själva kortet eller zooma ut om du inte så att du ser fyren i kortet. I rasterkorten är fyrsektorerna väl synliga lång ut från själva fyren. se bifogad bild.

Till vänster ett S57 vektorkort och till höger ett rastersjökort i BSB format.

 

Eftersom jag har avtal med Sjöfartsverket har jag tillgång även till S57 data och har provat den typen av data men använder själv alltid rastersjökorten.

 

Ber om ursäkt om någon tycker att jag seglat med "falsk flagg" men det har inte varit och är inte min avsikt. :huh:

 

 

Bästa hälsningar och God Jul

 

Göran

 

Solteknik HB

 

 

post-82570-0-32571600-1450514717_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran, ditt förtroende har sjunkit snabbt och djupt som en sten i Landsortsdjupet, men det förstår du säkert.

 

Jag håller med dig om att det är bra med höjdkurvor på öar och tydliga fyrsektorer som i ditt exempel, men...

 

Det är ju inget som egentligen har med raster- eller vektorsjökort att göra utan beror mer på hur man väljer att presentera informationen. Det finns tex. inga höjdkurvor på kortet i ditt landsortsexempel.

 

Jag ser fördelar och nackdelar med båda teknikerna och det är något man får leva med till någon gör något listigt som förenar det goda från respektive teknik. Kanske ett rastrerat kort med möjlighet att välja till och välja bort information eller ett vektoriserat kort där viss information är fast.

 

Hur svårt kan det vara? :unsure:

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man fokuserar på ngt positivt så är det att agera på ett forum med öppenhet kring vem man är. Exvis Navionics. Heder åt det. Företag brukar inte vilja spela på ngn annans planhalva, det är svårt att kontrollera hur mediefrågor kan skena iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är då ett rasterkort och hur skapas det?

 

Rasterkorten skapas av en kartograf som lägger in all information på det sätt som skapar en verklighetsbild av verkligheten. Kartografen ser till att all viktig nautisk information blir så synlig och lättförståelig och inte skyms av text eller annan information.

Det är viktigt att kartan/sjökortet beskriver verkligheten i så stor utsträckning som möjligt.

 

Jag håller inte med dig om att kartografen skapar en verklighetsbild av verkligheten när han gör "en papperskarta". Han gör en karta som ska vara lätt att orientera sig i. Men en del av kartografens korrigeringar för att skapa den orienteringsbarheten på en karta  - i en viss skala - innebär just att flytta objekt från sitt rätta geografiska läge. Undanhållning kallas det för när kartografer t.ex. flyttar en strandlinje eller en väg för att huset som ligger mellan stranden och vägen ska bli tydligare återgivet.

 

När den kartan görs om till rasterformat så blir vägen eller huset eller strandlinjen felpositionerad (så var det i alla fall med de första rasterkartorna, tekniken för att hantera detta har kanske förändrats på senare år - rätta mig i så fall). Vid ut/in-zoomning i en sådan karta så följer den felaktiga positioneringen med. Med en vektorbaserad karta så kan hussymbolen göras större (kartproducentens sätt att presentera objekten) vilket innebär att den i vissa zoomningsgrader kan täcka vägen eller strandlinjen. Men alla objekten har hela tiden sina rätta positioner.

 

Som användare av elektroniska sjökort så gäller det att känna till sådana felaktigheter/förenklingar/justeringar (benämningen är nog olika beroende på hur produkten används). Med den kunskapen och en erfarenhet man skaffar sig av att använda en viss produkt, så fungerar nog båda teknikerna för de flesta fritidsbåtsnavigatörerna.

 

Sen är ju sjömätningsunderlagen rätt bristfälliga längs stora delar av vår långa kust så där spelar det ingen större roll. Marginalerna måste ändå bli grova. Men i de områden som karterats av Hydrographica så kan det spela roll. Där går det att finnavigera med mindre marginaler om alla objekt placerats i rätt position

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott

 

Med verklighetsbild avser jag just en bild av verkligheten, det vill säga en bild av hur terrängen ser ut.

Ett annat ord för detta är verklighetsuppfattning.

I och för sig hårklyverier men jag vill ändå förklara vad jag menar.

 

Undanhållning görs aldrig för objekt som är väsentliga för navigering utan det görs möjligen för vägar och liknande objekt. En väg eller järnväg görs oftast inte i skala på kartan då den i så fall knappast skulle synas på sjökortsbilden.

Att flytta t.ex. en strandlinje i ett sjökort för att få plats med en väg eller hus har jag aldrig sett och tror knappast att det förekommer.

 

Det du skriver om rasterdata är främmande för mig då rasterdata är en exakt kopia på papperskartan.

Populärt kan man säga att vi använder det tryckoriginal som tryckpressarna får och INGEN förändring sker därför av kartbilden.

 

Problemet med vektorsjökort är att text kan skymma viktig information. Detta beror på att en text sätts in i vektorkartan utan att ha en helt bestämd plats. Man markerar var insättningspunkten skall vara för texten och eftersom texten vrider sig beroende på sjökortets förhållande till nord kan texten i vissa fall och zoomlägen lägga sig över viktig information för navigering.

Detta händer aldrig i ett rastersjökort. Där har kartografen sett till att text och symboler ligger på en väl synlig plats utan att störa övrig information. Nackdelen är att om kartan vrids från sitt N_S läge får texten i värsta fall läsas uppochner. 

 

Sjöfartsverket skriver angående användning av vektorsjökort.Användaren måste ständigt vara observant på hur inzoomad (uppförstorad) sjökortsbilden är . Vid kraftig inzoomning ser avståndet till bojar, prickar och grund mm stort ut även om det i trånga passager kan se inbjudande breda ut på skärmen.

 

Vid användning av elektroniska kort som rastersjökort behövs ingen mera kunskap än att sköta själva plattformen som sjökortet presenteras på. Kan användaren läsa papperssjökort så är det problemfritt att läsa rastersjökortet. Detta eftersom det är exakt kopia av papperssjökortet.

Dessutom har alla våra kort de symboler på prickar,  grund, bränningar m.m. som helt följer Internationell standard.

 

Om sjömätningar och djupdata finns information från sjöfartsverket. I årets sjökortskatalog finns en mycket bra redovisning av detta.

Generellt kan sägas att djupmätningarna indelas i gröna, gula och röda områden. Där gröna områden är av högsta kvalitet och uppfyller standarden s-44 = uppmätta med Multibeam ekolod eller s.k.ramning.

Gula områden är ekolodsmätta med uppfyller inte standarden S-44.

Röda områden är uppmätta med handlod före 1940.

 

Lite kuriosa är att vid uppmätning av Landsortsdjupet 456 meter med modern teknik var skillnaden inte mera än 5 meter mot det handlodade resultatet.

 

Jag har själv några sjökort från 1812 runt Häradsskärs Fyr som jag i sommar kalibrerat och faktiskt seglat på. En mycket häftig upplevelse.

 

 

Bästa hälsningar

 

Göran

Solteknik HB

 

 

 

post-82570-0-98569500-1450628339_thumb.png

post-82570-0-39943000-1450628508_thumb.png

post-82570-0-40281100-1450628358_thumb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina kompletteringar och förtydligande grisslan2/Göran.

Den här typen av produktinformation är ju så viktig för att bilda sig en uppfattning om vilken produkt som passar bäst för det sätt som jag vill kunna arbeta på när jag navigerar.

 

Om sjömätning: Det är imponerande med vilken precision de tidiga sjömätarna med sina handlod kunde producera dåtidens sjökort. Vi ska vara tacksamma för det jobb de lade ner så att fritidsbåtsanvändandet kunnat utveclas till vad det är idag. Ålänningarna har ju t. ex. inte haft tillgång till lika bra sjökort för att utöva sin hobby på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott

 

Angående svensk sjökortshistoria!

 

För den intresserade av historisk tillbakablick om våra svenska sjökort kan jag rekommendera en bok som heter Sveriges sjökartor sammanställd/skriven av Anders Hedin.

http://www.maxstrom.se/Bocker/Bokpresentationssida/?isbn=9789171260550#.VnetVY-cHcs

 

Vi har också Svenska sjöarkivet i Göteborg som sammanställt äldre sjökortsmätningar (original) från 1700 talet och framåt och säljer dessa. En verklig historieskatt för den intresserade.

Se mera info på deras hemsida   http://www.svenska-sjoarkivet.se/newsite/main.php

 

Vi är lyckligt lottade i Sverige och har en av världens bästa sjökort. Att Hydrographica också förser oss fritidsbåtägare med specialsjökort över "knepiga" vatten ger oss ännu flera möjligheter till säker navigation.

 

/Göran

 

 

Tack för dina kompletteringar och förtydligande grisslan2/Göran.
Den här typen av produktinformation är ju så viktig för att bilda sig en uppfattning om vilken produkt som passar bäst för det sätt som jag vill kunna arbeta på när jag navigerar.

Om sjömätning: Det är imponerande med vilken precision de tidiga sjömätarna med sina handlod kunde producera dåtidens sjökort. Vi ska vara tacksamma för det jobb de lade ner så att fritidsbåtsanvändandet kunnat utveclas till vad det är idag. Ålänningarna har ju t. ex. inte haft tillgång till lika bra sjökort för att utöva sin hobby på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har nå tenkt til å avslutte denne tråden fra Navionics sin side.  Min intensjon med å svare på denne tråden var ikke skape en diskusjon mellom  to produsenter på et offentlig forum. Jeg hadde  heller ingen intensjon om å snakke ned en annen produsents kart her, men jeg føler at jeg har rett til å forsvare meg og Navionics når det blir sagt ukorrekte ting om oss som produsent og våre produkter, i dette tilfellet fra en konkurent som utga seg for å være en privat forum bruker.

Jeg er ingen kartograf, derfor kan det hende at noen av formuleringene som jeg bruker ikke er 100% politisk korrekt, men jeg skal allikevel prøve å forklare under på en forståelig måte.

 

Navionics sin elektroniske database kommer fra samme database som papirkartene og rasterkart, men det forskjell på prosesseringen og presentasjonen av dataene som er i kartet. Navionics kart er vektoriserte sjøkart, noe som gir flere funksjoner i kartene.  Ved å bruke vektorisert kart har vi et kart som er bygd opp av mange objekter og vektorer som vi viser i de  forskjellige kartlagene, egentlig på lik måte som man gjør med vanlige papirkart (ôversiktskort, Kustkort, skärgårdskort, specialkort).

I kartene viser vi i utgangspunktet den samme dataen som sjöfartsverket viser i de forskjellig lagene. Med Vektoriserte kart gir det også muligheter for brukere og gjøre endringer på presentasjonen av hva som skal vises i kartlagene, på noen plottere kan man endre detaljgraden, det vil si flytte informasjon ut i andre zoomnivå for å få et enda mer detaljert kart.  Adre brukere ønsker derimot å fjerne informasjon som han anser som uvesentlig for sitt bruk.  Dette kan f.eksempel være å fendre nivåer for sikkerhetskonturer (blåe områder som markerer grunne farvann.  Standard står dette til 20m i mange plottere, men dette kan f.eksempel justeres ned til 5m hvis dette er ønskelig. Det er også mange som vil ta bort uvesentlige dybder, for å få et enda renere og lettlest kart.  Andre igjen vil kanskje markere et dybdeområde f.eks 20-40, hvor de ønsker å fiske. I pltter softwaren ligger det ofte sperrer slik at "all" informasjon ikke kan fjernes.  Raymarine har foreksempel mulighet for å fjerne all dybder dypere enn minimum 10m, og alle grunner dypere enn minimum 5m  det vil si at du ikke kan fjerne en grunne på 1m eller en dybdevisning på 2,5m ved en feil. I og med at vi jobber med objekter, ligger mye av informasjonen også på objekt nivå.  En ting er at vi kan selv definere hvordan en "prick" skal se ut.  I svenske papirkartet ser du for eksempel røde og grønne "pricker" som sorte, med tekst (G) eller ® ved siden av, i Norge er de samme "prickene" enten sorte eller sort uten fyll.  Navionics kan selv velge utseende på merker, og har valgt å vise disse som fysisk røde eller grønne slik at det er lettere å forstå. I dette tilfellet kan det være vanskelig for fargeblinde å se forskjellen, men vi jobber med å få på plass toppmerket for se forskjelle på "prickene". Informasjon om objekter ligger på hvert objekt, så brukeren kan klikke på de forskjellige objektene for å få detaljene som ligger på  de forskjellige objektene. I Skandinavia har vi flyttet endel informasjon som brohøyder og ledninsgpenn ut i kartet for å gi enkel tilgang til denne viktige informasjonen.

Når det gjelder tegning av landkonturer og dybdekonturer, så er vi like nøyaktige her som papirkart, enten det er data fra Hydrographica eller Sjökartverket,   data er som sagt før hentet fra de samme databasene.  I og med at dette er vektorgrafikk, kan vi derimot zoome sømløst i kartet, det vil si at konturene og objektene forblir samme størrelse når man zoomer i kartet, og man kan også zoome langt inn for å gjøre kartet mer lesbart i trange farvann.  Kartet blir ikke mer detaljert enn oppmålingen vi mottar, men det er ofte lettere og skille mellom objekter og det blir lettere  og se detaljer i kartet.

I de forskjellige kart typene kan vi også behandle data, og legge inn enda mer data på forskjellig måte.  Ett eksempel som har kommet de siste årene, og som det konstant jobbes med er Autorouting.   Med Vektoriserte datat kan vi behandle data og finne en kalkulert rute som kan benyttes. Auroutingen kan aldri kompensere for mennesklig kløkt, og det er derfor viktig at man selv må gjennomgå ruten og sjekke om det er feil i kalkulasjonene.  Her kan dere se hvordan Autrouting fungerer i en prototype for Raymarine som skal slippes til våren: https://www.youtube.com/watch?v=6dh0w-Op79U.

I platinum+ kartene har vi lagt til satelittbilder og havne bilder for mange områder.  Dette gjør det enklere hvis du kommer til en ukjent havn for å få litt overblikk over hvord havnen og miljøet ser ut før du skal legge til.

post-105080-0-56070400-1450691573_thumb.pngpost-105080-0-42047900-1450691428_thumb.png

 

Ønsker med dette alle en riktig God Jul og et Godt Nytt båt-år.

 

Send meg gjerne en epost hvis noen har flere spørsmål

 

Hans-Christian Grande

Navionics

hcgrande@navionics.com

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar härmed teknikaliteterna om de olika sjökortstyperna och har bara haft avsikt att visa det vi har och varför vi tycker att det är de lämpligaste sjökorten för oss småbåtsägare. Vi säljer också en försvarlig del till både lotsar och annat yrkessjöfolk, ja t.o.m. till Sjöfartsverket!?

 

Om inte flera frågor dyker upp om våra rastersjökort vill jag önska alla 

 

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

 

Eftersom frågetecknen har hopat sig efter mina inlägg om hur vår sjökort egentligen ser ut så vill jag passa på tillfället att visa dessa med hjälp av Youtube. Klicka på länken nedan så får du in visning.

 

.http://youtu.be/v4YwiCg9FJ8

 

Klicka bara på länken så visas korten i en Sony Xperia Z3 tablet.

 

Sonys läsplattor i Xperia serien är vattentäta (IP65 klassade) och har en mycket bra skärm. Jag har i sommar (2015) använt min Raymarine e95 vid sidan av Z3:an med våra rastersjökort och funnit dom jämbördiga vad det gäller läsbarheten.

 

Som sagt håll till godo och dyker det upp frågor så skriv gärna ett mail

 

Bästa hälsningar

Göran

 

goran@soltek.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är rolight med denna falska raster personen. Som lägger fram "fakta".

 

Jeg menar att på elektroniska verktyg så är vekoiriserade kart fantastiskt mycket bättre, eftersom man får bättre informasjon (inte data) vid låg och hög zoom nivå. Och man kan välja viklen datamängd som visas, medans ratser inte fungerar så...

 

Som betyder att informationsmängd blir bättre med vektoriserade kart. Eftersom jag kan styre vilken infomängd som visas!!! Och i båt i fart är det viktigt! Fakta!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alfa Alfa

 

Jag har noterat att du hellre använder vektorsjökort än rastersjökort min dina argument är inget som jag håller med om.

Jag har flugit åtskilliga timmar med tablet och våra rasterkartor och även testat rastersjökorten i 120 knops fart (HKP) inga problem med navigeringen där.

Som jag tidigare skrev har jag tillgång till S57 data och har verkligen provat dessa mot varandra. Jag föredrar rastersjökorten och då speciellt Hydrographicas sjökort som innehåller allt man kan begära av ett sjökort. Noggrannhet. tydlighet, höjdinformation, tydliga och väl placerade namn på öar, fyrar, vikar mm. Ingen riska att namnen skymmer viktig information vid navigeringen.

Lägg sedan till vid mörkernavigation tydlig markering av fyrsektorer.

 

När det gäller information på rasterkartor så kan jag konstatera att vi människor är överlägsna datorerna. Vi läser det vi vill se på en rasterkarta/rastersjökort så även om informationsmängden är hög har vi förmågan att selektera ut det vi vill se. Risken med att fysiskt ta bort information är att den är borta när jag skulle behöva den.

 

I verkligheten finns ingen möjlighet att ta bort information från omgivningen och det är verkligheten som rasterkartor och rastersjökort söker efterlikna.

 

Till slut kan vi kanske fundera varför papperskorten ser ut som dom gör!? Det vore ju enklare att printa ut en vektorbild och använda som sjökort än att lägga ner 100-talstimmar på att gör ett underlag till pappersjökort.

 

Göran

Solteknik HB

 

Jag tycker att det är rolight med denna falska raster personen. Som lägger fram "fakta".

 

Jeg menar att på elektroniska verktyg så är vekoiriserade kart fantastiskt mycket bättre, eftersom man får bättre informasjon (inte data) vid låg och hög zoom nivå. Och man kan välja viklen datamängd som visas, medans ratser inte fungerar så...

 

Som betyder att informationsmängd blir bättre med vektoriserade kart. Eftersom jag kan styre vilken infomängd som visas!!! Och i båt i fart är det viktigt! Fakta!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland vore det faktiskt väldigt skönt om man kunde bli av med information i rasterkorten. T.ex. kablar, rör, fyrsektorer på dagen och gränser av olika de slag. Det gäller även vektorsjökorten till viss del, men där går det i alla fall att zooma in utan att allt blir hur grötigt som helst:

 

post-92644-0-31506200-1450900618_thumb.jpg

Redigerad av Tomas99
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland vore det faktiskt väldigt skönt om man kunde bli av med information i rasterkorten. T.ex. kablar, rör, fyrsektorer på dagen och gränser av olika de slag. Det gäller även vektorsjökorten till viss del, men där går det i alla fall att zooma in utan att allt blir hur grötigt som helst:

 

sshot-1.jpg

Bra inlägg med vettiga synpunkter. Jag har precis köpt en ny B&G Vulcan 7 och har haft Garmin 720s tidigare. Blir nya Navionics+ i denna plottern i fortsättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse

 

I programmet Fugawi Marine ENC ser nattläget med rasterkorten ut enligt följande.

 

I vissa lägen är detta en alldeles för ljus bild men då kan man dra ner på skärmens ljusstyrka.

Mörkernavigering är något som inte är enkelt och kräver mycket och förberedelser.

 

Göran

 

 

Kört både med raster och vektorkort.

Trivs man inte med dom så kan man göra egna till PCen.

Raderade "allt" utanför 3-m kurvan.

http://lasselundell.se/sjokort.html

attachicon.gifdagkort2.jpgattachicon.gifnattkort.jpg

 

post-82570-0-36680200-1452796667_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är var nog den mest lärorika och intressanta tråden i MGs forum hittills. Tack både navionics och grisslan2 för all information och era argument!

Inte för att valet av sjökort har blivit ett dugg enklare :), men nu vet iaf jag oerhört mycket mer om de båda typernas för och nackdelar. Tack//Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...