Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eken

16 volt från solcellsregulator

Rekommendera Poster

Tog upp båten i det fina vädret u Lör och när jag gick där och grejade så såg ja att voltmätaren visade 16.1 volt... Hmm det verkar för mkt tänkte jag och mätte för säkerhetskull på batt polerna och det visade med 16.1 volt.... Detta måste väl ändå vara för mkt? Kan regulatorn ha pajat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag haver ett antal multimetrar av olika fabrikat.

De flesta visar för hög spänning när batteriet i mätaren är nergånget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodets volt mätare visade samma som multimetern när ja mätte på batt polerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del modeller är kända för att lämna för hög floatspänning. Bl a Naps Maxpower, finns trådar som om dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxPowern ger för hög spänning men inte så hög. Möjligen en regulator med utjämningsladdning men det låter udda. Jag har sett en del regulatorer men ytterst få som gott söder och då har de inte lämnat någon spänning alls.

Har du en bild eller namn på regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter på det där viset förstörs kanske batterier. Det kan vara så att den tror att det är en 24V batteri som den försöker ladda upp och har en bit kvar.

 

Man ska ju ge regulatorn chans att ställa in rätt batterityp. Alltså ska batteriet anslutas innan solcellspanelen. Då hajar den att det är ett 12V batteri.

 

Lossa kablar och kolla om det blir rätt då.

 

Kan ju också vara utjämningsladdBing den jobbar med.

 

Är det utjämningsfasen så ska den gå ur den efter några timmar.

 

Kan ju vara trasig. Allt som kan gå sönder gör det förr eller senare.

 

Jag har jobbat med service och det är många som är förvånad över att en apparat plötsligt går sönder.

 

Vanligen säger man att det är så konstigt för att den gick hur bra som helst tills den bara inte funkade.

 

Jag brukar då tänka att det är rätt vanligt att apparaten är hel tills den går sönder. Frestande att säga det också men man har ju hört att det är viktigt med kundvården.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en ganska vanlig regulator som säljs under olika namn. Den kan ju fått för sig att det är ett 24V system som Forgus31 säger. Koppla bort solpanel och batteri, anslut batteriet igen och sist solpanelen.

Och visst kan den gått sönder även om det är ovanligt. Märkligt att den så skulle läman för hög spänning, men, man upphör aldrig att förvånas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag får testa att koppla ifrån solpanel och batt och koppla in på nytt och se om de hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute vid båten en sväng nu och de visade 13.1 volt på polerna mulet väder... Kopplade ifrån allt och kopplade in 8 rätt ordning.. Visade fortf 13.1 volt men får väl kolla nån dag när solen lyser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...