Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
agnemannen

Owatrol på mahognyöverbyggnad och teakdäck

Rekommendera Poster

Hej på er! Ska inom kort behandla min mahogny överbyggnad med owatrol (D1 D2), och vad jag förstått ska man först mätta med D1 och sedan lägga på D2. Min första fråga lyder: Hur många lager bör jag MINST lägga på av D2? Min andra fråga: Jag funderar även på att owatrol'a mitt teakdäck. Gäller samma förfarande på däcket som på överbyggnaden, eller är det någon som kan ge tips på lämpligare olja för teakdäck, och i sådant fall beskriva arbetsgången med den oljan. Det finns ju även Owatrol Teakolja, är den att föredra? Tack för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du skrev mätta med D1. Gör du som det står på bruksanvisningen så kommer du sedan inte att bli besviken. Några saker att tänka på är att det skall vara varmt när du gör detta. Då tränger oljan verkligen in. Håll på tills trät verkligen är mättat. D2, hur många lager? Jag dristar mig till att påstå, ju fler desto bättre resultat. Desto fler lager du lägger på desto tåligare blir ytan och du också vid underhåll slipa utan att vara rädd för att du går igenom. Du hade också en fråga om man kunde ta Ovatrol på teak. Det kan man visst. Det som du skall tänka på är att vara ännu nogrannare med underarbetet för teak är ju ett fett träslag och det kan vara svårt att få fäste. Ifall du som jag har en del av däcket i mahogny och en del i teak är det ganska behändigt att arbeta med samma konserveringsmedel, eller? Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...