Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skeebum

110% fock på en Birdie 32?

Rekommendera Poster

Är det någon som har provat att segla med en 110% fock på en Birdie 32?

 

Jag har idag en rullgenua, men möjligheten att rulla in (reva). Och ett nytt fint storsegel.

Redan i ganska lätta vindar, ca 5 m/s, behöver jag plana segel och i lite starkare vind spilla vinden mha vagna ned storen osv.

 

Jag funderar nu på om Birdien är en ganska så lättdriven båt som skulle klara sig med en 110% fock.

 

Vad jag förstår så var den konstruerad för en självslående fock. Dock har en sådan aldrig varit monterad på min båt.

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan båt, men har både en 110% och eg genua till min. Som med alla båtar från den tiden... de kommer funka bra på kryss, men när det öppnar upp mot halvvind tappar du fart jämfört med genuan. I hårdare vindar gör det ingen, men i lättvind blir det lite trögt och trött. Kan du kombinera din 110% med en code du sätter när det blir öppnare bogar i lättare vindar funkar det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan båt, men har både en 110% och eg genua till min. Som med alla båtar från den tiden... de kommer funka bra på kryss, men när det öppnar upp mot halvvind tappar du fart jämfört med genuan. I hårdare vindar gör det ingen, men i lättvind blir det lite trögt och trött. Kan du kombinera din 110% med en code du sätter när det blir öppnare bogar i lättare vindar funkar det bra.

 

Jo, det är just det jag är rädd för.

Den är kosntruerad med fock, men får ha genua på 30 kvm enl mätbrevet.

En 110% blir ca 20 kvm.

Så jag förlorar ca 10 kvm. Och det är ju klart att öppnare bogar blir lidande, särskillt halvvind innan vi bär spinnaker.

 

Just nu med gamla rullgenuan så känns det tråkigt att behöva rulla in så tidigt, och inte få segla ordentligt.

Vet inte hur det blir med en ny rullgenua som har bättre form. Men med den som jag har så fungerar det att segla med en del inrullat, men det blir inte jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju nackdelen med rulle - så länge man bara använder ett segel så funkar det ju bra, men ska man byta är det ju värre... men det går ju också såklart. Ett alternativ kan därför vara att ha både fock och genua för förstagsprofil, så får man byta vid behov. Har valt birt rulle själv och tar omaket att vika för att lättare kunna välja segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en annan båt, men har både en 110% och eg genua till min. Som med alla båtar från den tiden... de kommer funka bra på kryss, men när det öppnar upp mot halvvind tappar du fart jämfört med genuan. I hårdare vindar gör det ingen, men i lättvind blir det lite trögt och trött. Kan du kombinera din 110% med en code du sätter när det blir öppnare bogar i lättare vindar funkar det bra.

 

Jo, det är just det jag är rädd för.

Den är kosntruerad med fock, men får ha genua på 30 kvm enl mätbrevet.

En 110% blir ca 20 kvm.

Så jag förlorar ca 10 kvm. Och det är ju klart att öppnare bogar blir lidande, särskillt halvvind innan vi bär spinnaker.

 

Just nu med gamla rullgenuan så känns det tråkigt att behöva rulla in så tidigt, och inte få segla ordentligt.

Vet inte hur det blir med en ny rullgenua som har bättre form. Men med den som jag har så fungerar det att segla med en del inrullat, men det blir inte jättebra.

 

Har du provat att reva storen ett / två steg innan du revar / rullar genuan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju nackdelen med rulle - så länge man bara använder ett segel så funkar det ju bra, men ska man byta är det ju värre... men det går ju också såklart. Ett alternativ kan därför vara att ha både fock och genua för förstagsprofil, så får man byta vid behov. Har valt birt rulle själv och tar omaket att vika för att lättare kunna välja segel.

 

Jo, helt klart så tar det emot lite mer att byta segel när det sitter på rullen. Lättare att bara rulla ut det.

Men det blir väldigt dyrt att köpa två segel, eller allra hällst 3 st.

 

Min rulle sitter under däck och har två likrännor, så det går att byta segel under segling. Men det bygger på att jag har hissat det första utan sviverln till rullen, annars går det ju inte att få ned det första seglet.

 

Fick jag välja fritt så skulle jag ha en självslående fock och rullbar code/gennacker för familjesegling. Och 110% och en genua 1 till tävling.

 

Därför funderar jag på om inte en 110% är en bra kompromiss, som enda segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

110% fock med en code som komplement är en jättebra kompromiss, speciellt om du har en med t ex stående latta så du får lite akterrunda på den, se exempelvis Gransegels Glider. Enbart 110% - du tappar för mycket i lättvind.

Har själv ersatt min självslående med en 110% - en självslående drar förjävla dåligt eftersom den saknar överlapp. Har man en båt med stort storsegel och rejäl rigg funkar det, men det har varken du eller jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...