Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SR280

Renovera gammal motor el. byta ut

Rekommendera Poster

Nu inför vintern ligger jag och funderar på vad jag borde göra med motorn i båten. Nuvarande motorn, VP TAMD40B, har bakom sig ca. 1100 timmar/29 år. Motorn är orginal, dvs. inga större renoveringar utförda. Vid nuläget fungerar allting riktigt fint, men sanningen är att en större grundrenovering av motorn ligger "bakom hörnet". Vad borde man då göra :o ? Tanken jag har är att båten kommer jag hålla i en längre tid. Är det då klokt att renovera gammalt, eller byta till nytt? Isf. att man besluter att köpa nytt, vilka olika möjligheter finns det ute på marknaden? Frågan är om en Nimbus 3000. Många(?) pratar om att köpa en Hyundai, men finns det fler märken som skulle passa istället för VP? Har läst en del negativt om Hyundain. :wacko:

 

Ingen skillnad vad man gör, så är det frågan om ett stort beslut. Vi pratar ändå om en hel del pengar, ingen skillnad gör man en grundrenovering av gammalt el. byter man till nytt. Välkomnar alla att komma med åsikter och förslag kring ämnet. Är det kanske någon som utfört ett byte, kanske du vill berätta lite om ditt projekt... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1100 timmar är ju inte så mycket tycker jag, dessa motorer kan gå många tusen timmar om de sköts rätt.

Du kan ju också ta ett mellanting och ge motorn ett lyft genom att plocka ur den, byta alla packningar/slangar, renovera dieselpump och spridare samt uppgradera turbon. Billigt jämfört med att helrenovera, mycket billigt jämfört med ny maskin och du åtgärdar i princip allt som kan tänkas gå sönder. Bättre prestanda än ny, men inte som en modern motor kanske, men det förutsätter ju att du är nöjd med den som den är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat av en pentamekaniker - tamd 40 - bästa motorn som penna gjort.. 

 

Frågan du kanske ska ställa dig - gillar du den gamla motorn som den är? Hur båten går i vattnet med motorn? Om ja - renovera.

 

Skall du sälja inom något år kommer du troligtvis inte få tillbaka pengarna.

 

Om båten känns undermotoriserad och du gillar båten som sådan och tänker ha kvar då kan du byta ju byta motor.

 

Jag har haft endel problem med båda mina Kad42 i sommar, nu är det nya turbos, matarpumpar, instrument osv. Jag har funderingar på att byta till modernare motorer - VP D4.

Jag hade inte stoppat i hyundai  motorer eller något annat - svenskar är svåra och vill ha beprövade märken som man känner igen för att kunna få hjälp med service och har lätt att komma åt reservdelar. 

 

Ska du byta ska du nog fundera på att köpa känt märke. 

 

Går båten bra med motorn som sitter hade jag rekommenderat att renovera och uppgradera befintlig knota. Det är en bra maskin. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn börjat strula för dig eller vad komme det sig att du har dessa tankar?

Som nämns är 1100 timmar inget för denna motorn om den är normalt/rätt skött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du kunna sälja båten? Köp nytt....

Samtidigt... du får inte tillbaka pengarna för den nya motorn.

Visst - då får båten såld, men till vilket pris..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant, men vad är alternativet? skrota en fungerande båt för att den inte går att sälja? 

Jag vet att det låter idiotiskt att byta den, men marknad är marknad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant, men vad är alternativet? skrota en fungerande båt för att den inte går att sälja? 

Jag vet att det låter idiotiskt att byta den, men marknad är marknad....

 

Allt går att sälja - det handlar bara om att sätta rätt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovt sett så är det mycket dyrare att byta motor. Men… det finns andra därute som sitter med samma tankar. Du kan alltså antingen sälja din motor och då inkasserar du lite bidrag. Eller så köper du någon annans motor som är genomgången redan, en likadan passar garanterat!

 

För då behöver du inte byta motorbädd, elkablar, vattenintag ( om det är andra dimensioner ) eller avgasrör. Fast det är klart, lyfter du ur din egen motor för renovering enligt ovan så byter du ju allt i alla fall? Och då blir hanteringskostnaden nästan samma som för en ny motor, motorbädd oräknat.

 

Hur man än gör så blir det svårt att avgöra. Sök på motorbyte här på siten så kanske du hittar lite mer text...

 

Själv bytte jag till en modern motor men jag tänker ha kvar min båt länge. Plus att jag blev lite skraj när jag ringde runt för att få motorn renoverad ( 35 år gammal MD17 ) och inser att det finns färre mekaniker som jobbar med dessa motorer än jag trodde. Hur ser det ut om 10 år då tänkte jag? OM det strular trots renoveringen...

 

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Tamd40B med 1100 timmar i en äldre båt skrämmer inte bort köpare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nimbus 3000 turbo med en D4-260 installerad av förra ägaren. Båten är en dröm för oss. Har dock inte provat eller åkt en 3000 med original motorn i så jag vet inte skillnaden. Men den axar snabbt och vi ligger på allt mellan 6-8 och 12-18 kn. normalt med en topp på 30 kn eller lite över tom. Har lite data på varv vid olika farter om du är intresserad. PM:a gärna om jag kan hjälpa på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt funkar bra och du är nöjd med motorn ser jag ingen anledning att röra nåt. Motorn borde ha massor av timmar kvar, bara slöseri att byta eller renovera.

Börjar den visa tecken på slut så är det ju däremot en annan sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske helt irrelevant men i segelbåtar verkar det ungefär så att att en ny motor höjer båtens värde med en tredjedel av kostnaden för motorbytet under max 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte renovera en gammal 40-motor. En variant är att försöka få tag på en bra 41-motor, och att börja leta innan din gamla motor rasar. Då har du gott om tid att hitta en bra motor. Det blir en mycket bättre båt. Bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning, och du behöver inte bygga om motorbädden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att inte lägga ut en stor hög pengar att renovera gammalt, det känns bara inte rätt. Jag vet att det kostar bara en bråkdel att renovera än att köpa nytt, men sist och slut så har du ändå kvar den gamla motorn. Har inte nu pengar att lägga ut på ett motorbyte, tyvärr. Blev erbjuden en Hyundai S250 för ca. 227 tusen monterad på plats och sedan om jag ger gamla motorn i byte så ger de ca. 46 tusen för den. Detta betyder att ett byte skulle ligga på totalt ca. 180 tusen... :o

 

Nuvarande orginal motorn har inte strulat el. så, men alltid finns det den risken att "problemet ligger bakom hörnet". Såklart är det ingen garanti att med en ny motor går allt som en dans på rosor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu tänker behålla båten en längre tid kan det ju vara värt att satsa på motorn ganska omgående så att du får glädje av den nya eller renoverade motorn så länge som möjligt. Risken är ju annars att du tvingas byta/renovera när det börjar närma sig att sälja om kanske 10 - 15 år.

 

Ta tid på dig, du har ju trots allt en motor som funkar.

En båtmässa är ett bra tillfälle att prata med alla motorleverantörer och få lite mera kött på benen. Det finns många motorfabrikat (även om flera av blocken är de samma) och det finns säkert flera som kan har något som passar i din båt.

 

Dagens motorer är lättare och mindre så du kan säkert få in en större spis om du vill.

 

Tänk på att prata med propellerleverantörer också, de finns också på båtmässorna.

 

Kolla vilka motorfabrikat som har bra service både i dina omgivningar och där du tror att båten kan ha en köpare framöver.

 

En ny motor är sannolikt snålare än din nuvarande, kanske sparar du några dl/M och det blir säkert några tusenlappar per säsong. Kör du mycket kanske du sparar halva räntekostnaden för lånet till en ny motor. Då kanske det visar sig att det blir samma månadskostnad att byta motor som att renovera.

 

Först när du varit på båtmässan och pratat med motor- och propellerleverantörer så tycker jag du ska bestämma om du ska byta eller renovera.

 

Som jag förstått det så vill du gärna ha tryggheten som en ny motor ger och då skulle jag göra allt för att kunna satsa på en ny motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga beslut gjorda ännu... Min TAMD 40B fungerar så har ingen brådska med saken. Nu undrar jag om det är någon ide i att byta motorn mot en grundrenoverad TAMD 41B? Är det en "stor" skillnad i att lägga en motor med 200 hk, istället för nuvarande 165 hk?

 

En del bekanta har även sagt att jag borde leta efter en D4 som inbytesmotor... Det skulle visserligen vara riktigt fint, men priset på en använd D4 är ganska högt... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga beslut gjorda ännu... Min TAMD 40B fungerar så har ingen brådska med saken. Nu undrar jag om det är någon ide i att byta motorn mot en grundrenoverad TAMD 41B? Är det en "stor" skillnad i att lägga en motor med 200 hk, istället för nuvarande 165 hk?

 

Ingen med erfarenhet av inverkan vid byte från 40B till 41B?

 

Vilka backslag är passliga(enkelt monterade utan större ändringar) till en 41B?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...