Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Balticseabuoy

Ny vädertjänst till Östersjön

Rekommendera Poster

Jag har skapat ny vädertjänst för segling och båtliv i Östersjön. Här hittar du observationer och prognoser en interaktiv karta och det finns en mobil version som ska användas på havet. Jag hoppas att du tycker det är bra! Om du har idéer för att göra det bättre, vänligen dela det. Ledsen om min dåliga svenska, jag är från Finland.
www.balticseabuoy.com?lng=se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Känns lite som om man har löst ett icke-problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid något att förbättra? Det börjar bli populär här i Finland, även vi har många vädertjänster redan. En viktig egenskap är att observationerna är från många länder. (nu från Sverige, Finland, Estland, Tyskland. Kanske fler länder senare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt överskådligt och snyggt, bra jobbat. Det jag saknar är frontsystemen, fast det är kanske bara jag. Mobilversionen var inte så bra men jag har inte kollat så noga.

00_UKMet_Boden+00.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sida tycker jag, riktigt bra att många typer av data från flera olika länder samlas på ett ställe.

 

Det finns flera geografiska platser att få vindhastigheter, temperaturer mm ifrån på www.viva.se

 

Vindprognoser är bra, men det saknas en hel del kuststäder i Sverige.

 

Varifrån kommer data till din sida?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thanks for the comments. I will continue in english, since it is bit easier to me. There is pressure charts, but the front systems are missing. I will look if it is possible to add those. The data is from SMHI, FMI, EMHI and DWD open data. (I trying to get data from all baltic sea nations)

You can get forecast from any location on map. Just right click on map (or long press on tablet) and select the forecast type you want in that location. I can also add more cities in the menu. Now there is only 500 most populated cities listed in the whole Baltic sea area. Maybe you can give a list which cities should be added?

 

I couldn't open the viva.se site. The site is "under konstruktion".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktiverar trådhuvudets väderlänk...
http://www.balticseabuoy.com/?lng=se

Mycket bra initiativ, håller inte med om att den kan jämföras med "löst ett icke-problem" enligt inlägg 2 ovan.
Visst går det alltid att knappa fram samma info på andra sätt men snyggt upplagda samlings-sajter där just fritidsbåtars speciella behov tillgodoses är bra. Sådana kan väl i mina ögon reducera antalet knapptryck för att hitta och sammanställa intressanta saker. Kort sagt ge bättre överblick snabbare?

Mackeys VIVA-länk är från början svenska sjöfartsverkets interna ansamling av aktuella väderdata i realtid för olika mätstationer avsett för anställda. (Dess klickbara trend-kurvor bakåt i tiden för en enstaka näraliggande mätstations vindstyrka kan ibland ge värdefullt tips. Har exempelvis en frontpassages värsta vindstyrka redan kulminerat, verkar trenden nu klart nedåtgående etc.)
Här en alternativ VIVA-länk som förhoppningsvis fungerar...
http://vivakarta.sjofartsverket.se/

 

Ps1. Förstår engelska hyfsat bra men skriver ändå helst på svenska. (Lovar att försöka skriva på tydlig svenska utan konstiga slangord så att google translate inte krånglar onödigtvis. :-)
Ps2. Hoppas du klickade på Mackeys egenutvecklade MarinWiki nederst i hans inlägg? Också webbdesign i den högre skolan kan jag tycka.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Blir översikten bättre så finns det såklart en vinst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...