Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrplasma

Yamarin Cross 64 br -Fundering kring monteringshöjd Yamaha F150

Rekommendera Poster

Har nu tagit upp båten och har därmed avslutat första säsongen med Yamarin Cross 64 BR..

Är i det hela riktigt nöjd med båten efter ha kört drygt 23 timmar totalt 420 distans. Har dock några funderingar kring propeller och monteringshöjder?

Har kört med en Reliance 21" som Yamarin själv rekommenderar, men många menar att 19" är den rätta.

Har vid ett tillfälle fått motorn att varva 5700 v/min, men oftast max 5500 v/min och toppfart 44,8 knop (GPS).

Förbrukning ligger på ca 0,8 l/Nm (ex.4200 v/min ger 32 knop).

 

 

Motorn går att hissa ett hål till, men som den är idag är den riktigt känslig i tvära svängar mm (Bifogar bilder med höjd). Vet inte om bulthålen är satt lite högre än normalt vilket gör att 3:e hålet blir lite för högt?

Motorn är trimmat ut till läget som går bäst. Mitten på mätaren.

 

Hade en 64 dc tidigare som man kunde svänga betydligt hårdare utan att den tog luft. Jag vet att man tiltar in motorn, men då går den nästan på nosen och plogar vatten långt fram på förskeppet.

Funderingar?

Skulle man testa att sänka motorn ett snäpp? Då borde problemet med att ta luft minimeras, men då blir jag genast orolig för maxvarven och framför allt toppfarten?

Kan jag få mera stävlyft om jag sänker motorn?

Vet att JARB sagt att man kan skada motorn om man inte för upp den i 5700 v/min.

 

post-87055-0-02355600-1443521420_thumb.jpg

post-87055-0-40445100-1443522026_thumb.jpg

post-87055-0-16310100-1443522474_thumb.jpg

Redigerad av mrplasma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit upp båten och har därmed avslutat första säsongen med Yamarin Cross 64 BR..

Är i det hela riktigt nöjd med båten efter ha kört drygt 23 timmar totalt 420 distans. Har dock några funderingar kring propeller och monteringshöjder?

Har kört med en Reliance 21" som Yamarin själv rekommenderar, men många menar att 19" är den rätta.

Har vid ett tillfälle fått motorn att varva 5700 v/min, men oftast max 5500 v/min och toppfart 44,8 knop (GPS).

Förbrukning ligger på ca 0,8 l/Nm (ex.4200 v/min ger 32 knop).

 

 

Motorn går att hissa ett hål till, men som den är idag är den riktigt känslig i tvära svängar mm (Bifogar bilder med höjd). Vet inte om bulthålen är satt lite högre än normalt vilket gör att 3:e hålet blir lite för högt?

 

Hade en 64 dc tidigare som man kunde svänga betydligt hårdare utan att den tog luft. Jag vet att man tiltar in motorn, men då går den nästan på nosen och plogar vatten långt fram på förskeppet.

Funderingar?

Skulle man testa att sänka motorn ett snäpp? Då borde problemet med att ta luft minimeras, men då blir jag genast orolig för maxvarven och framför allt toppfarten?

Kan jag få mera stävlyft om jag sänker motorn?

Vet att JARB sagt att man kan skada motorn om man inte för upp den i 5700 v/min.

Hej.

 

Kul att du är nöjd.

Jag har lurat lite själv på motorhiss, då kan du laborera utan att behöva flytta motorn manuellt upp o ner.

Vad tror du om det?

 

 

 

post-64422-0-00282700-1443522812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara bra, men vilken modell skulle man då köpa och är det svårt att montera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara bra, men vilken modell skulle man då köpa och är det svårt att montera?

Jag hade köpt den på bilden.

Monteringen är jag inte orolig över.

Ser ut som att man kan använda befintliga hål, men det tar jag inte gift på.

Tycker man att det är ok att bränna lite pengar, så är det väl bara att beställa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9K7jg7hIMCw

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville vel påstå att hiss på denna båt med motor inte vill ge så mycket nytta. Dvs att den reducerade hydrodynamiska motstånd vid hög hissning inte vill ge så store skillnaden. Båtens skrov är så oerhört mycket större än detta. Och det skyvet du måste ha för att 150hk ska ge nogon hastighet vill ge att du måste ha mycket vatten kring propellern.

 

Men om du vill testa ville jag satsat på en modell som inte ger mycket set-back - altså avstånd til akterspegeln. Med stort avstånd till akterspegeln vill du få mycket fel balans i båten. Dessa har vel redan bensintanken långt akter, och nogot akterdominerande viktbalans i skrov redan.

 

4" är vel det kortaste jag hittat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag börjar med att sänka ett snäpp. Den tar som sagt luft vid minsta sväng om jag inte parerar med trimmen. (Vilket man gör, men inte så här mycket).

 

Har någon kommentarer på höjden= De bifogade bilder ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ser ut att vara i lagom höjd från bilden med planken långs med skrovet går i samme höjd som antiventilationsplattan på motorn.

 

Har du nogot lågt monterade trimplan? Om dom inte hissas ur vattnet så vill dom lyfta aktern vid sväng och kan ge dig ventilation. Testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag börjar med att sänka ett snäpp. Den tar som sagt luft vid minsta sväng om jag inte parerar med trimmen. (Vilket man gör, men inte så här mycket).

 

Har någon kommentarer på höjden= De bifogade bilder ovan!

Tveksamt om jag hade sänkt den.

Tycker av bilden att döma motorhöjden ser bra ut.

 

Kan du inte ge oss ett mått från kavitationsplattan till botten?

 

Viktigt att allt är i våg bara.

 

Tror min motor sitter monterad 15mm upp från botten.

Men det är iofs. en helt annan båt o motor.

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ställt undan båten för denna säsong, så jag har svårt att fara och mäta! Vad gäller trimplanen, så är det färdigborrade hål från Yamarin fabriken och jag har testat båten utan trimplan och den hade samma problem. Kan det vara så att en 19" propp får bättre grepp?  

post-87055-0-89740200-1443706256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ställt undan båten för denna säsong, så jag har svårt att fara och mäta! Vad gäller trimplanen, så är det färdigborrade hål från Yamarin fabriken och jag har testat båten utan trimplan och den hade samma problem. Kan det vara så att en 19" propp får bättre grepp?  

Vi får väl ropa in Jarb i detta ärende....

 

//BB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAAARB, Var är du? ;-)

 

Vill förtydliga att båten går riktigt bra, men jag som är van med 64 DC känner att jag inte riktigt får samma stävlyft. Känns som att det skvittrar vatten långt fram på skrovet och det kan som jag sagt tidigare bero på steglister som drar upp vattendimma mm. (Är nog lite petig)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror jag börjar med att sänka ett snäpp. Den tar som sagt luft vid minsta sväng om jag inte parerar med trimmen. (Vilket man gör, men inte så här mycket).

 

Har någon kommentarer på höjden= De bifogade bilder ovan!

Tveksamt om jag hade sänkt den.

Tycker av bilden att döma motorhöjden ser bra ut.

 

Kan du inte ge oss ett mått från kavitationsplattan till botten?

 

Viktigt att allt är i våg bara.

 

Tror min motor sitter monterad 15mm upp från botten.

Men det är iofs. en helt annan båt o motor.

 

//M

 

Tror min är mer än 15 mm?!

Motorn är i mittenläget gällande powertrimen.

 

Testade skala ut från bilden och tror det handlar om 24-30mm i framkant på kavitationsplattan.

 

Redigerad av mrplasma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tror jag börjar med att sänka ett snäpp. Den tar som sagt luft vid minsta sväng om jag inte parerar med trimmen. (Vilket man gör, men inte så här mycket).

 

Har någon kommentarer på höjden= De bifogade bilder ovan!

Tveksamt om jag hade sänkt den.

Tycker av bilden att döma motorhöjden ser bra ut.

 

Kan du inte ge oss ett mått från kavitationsplattan till botten?

 

Viktigt att allt är i våg bara.

 

Tror min motor sitter monterad 15mm upp från botten.

Men det är iofs. en helt annan båt o motor.

 

//M

 

Tror min är mer än 15 mm?!

Motorn är i mittenläget gällande powertrimen.

 

Testade skala ut från bilden och tror det handlar om 24-30mm i framkant på kavitationsplattan.

 

Sitter den så högt?

Men det måste väl finnas rekommendationer från Yamarin?

Du kan säkert lösa det med en annan propp.

Mina tidigare motorer har suttit ungefär 10-15mm upp.

När jag laborerade med uppåt 30mm, så ficka jag ha en rätt kupad propp, för att den inte skulle tappa fästet.

 

Men jag tror att vi får blanda in Jarb,

 

Såg på min 65DC med 225:an, den sitter som jag skrev 15mm upp, men den går inte att hissa mer utan att borra nya hål.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grepp og stävlyft får man med rake-vinkel och cup på bladen. Denna Reliance har vel enkel cuppning på inre delen av bladen. Det ger inte sådär bra grepp. Och moderat rake vinkel som inte ger grepp eller stort stävlyft...

 

Men säkert en billig och bra propeller. Men det bästa till denna konfiguration...inte så säker.

 

Jag ville trott att Enertia borde vara bättre prop til denna. Med större bladarea, cuppning og rake vinkel. Men då måsta man prova. Ända sättet att få veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dvs med motsvarigheten til SDS. Och den finns i 20" och 19, och 21...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dvs med motsvarigheten til SDS. Och den finns i 20" och 19, och 21...

Med tanke på varvtalen borde det ju vara perfekt med en 20"

Har idag 13*3/4, ska man ta samma storlek på 20"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta ett skvatt om vad som är rätt eller fel hade jag sänkt motorn ett snäpp och testat med en 19" med samma storlek. Varför?

- bättre grepp i svängar

- högre varvtal

- möjligheter att trimma lite mer (högre varv och samma toppfart?) => mer stävlyft samtidigt

 

Samma storlek så ändras iaf bara en parameter samtidigt. Ser på bilderna ut som om motorn är hissad ca 30-40 mm.

 

Som skrivits tidigare - vad tror Yamarin och Yamaha är rätt? Ingen aning, men det hade jag testat först om möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EsoxDalbo, det var precis min tanke också. Yamaha i Sverige säger 19", men i Yamarins ägarhandbok står det 21".

Känner en som har en likadan båt och motor i grannkommunen och hans motor varvade inte ut med en 19"! Till saken hör att han bytte till en 21" och fick bättre marschfarter, men samma fel vad gäller madvarje. Detta gör att man misstänker något problem med motorn eller gasvajern. Han ska mäta sin monteringshöjd när han tar upp båten. Jag köpte min i Finland och där bestyckas de med 13x3/4-21".

Redigerad av mrplasma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, svårt att komma med råd här. Men ändå så känns det som en 19" skulle testas, både med nuvarande monteringshöjd och med ett snäpp ned.

 

Annars kanske en annan propellertyp med 19" eller 20" och samma storlek. 44-45 knop är ju en bra toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du slippar 9% vid 44,8 knop och 5700 rpm. Jag antar att du nomalt när du bara når 5500 rpm gör strax över 43 knop..?

 

Om man räknar på 44 knop och att slippen går ner till 8% landar du på runt 6100 rpm med 19" och runt 5800 rpm med 20"

 

Jag hade inte behållt 21" och tycker du inte att du har grepp nog ska motorn ner. Att ha motorn för högt bara för att få ut de sista 0,3 knopen men tappa körbarhet vid normal körning är det nog bara riktiga toppfartsentusiaster som står ut med :)

 

Proppning är SVÅRT och det är tyvärr bara test i verkligheten som ger svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Jarb och tror att jag sänker den ett snäpp för att se om jag får bättre grepp i svängarna. Ska försöka låna en 19" eller 20".

 

Visst ser det ut som att den sitter lite högt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...