Jump to content
Friday 30 October 2020
Sign in to follow this  
Mackey

Luffande fritidsseglare - VARFÖR?

Recommended Posts

Man kan inte hålla på att blanda gamla och nya regler då vet man inte var man ska ta vägen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var vid fyren Kolebådan som båten plötsligt drev mot klipporna och snabbt slag blev nödvändigt. Pinsamt när man tvingar andra båtar att plötsligt väja. Dörjen hängde långt ut när alla andra båtar passerade, men inget fastnade som tur var. Makrillen nappade först på vägen hem mot Göteborg. Oftast blåste det ju friskt och gick för fort för makrillen.

 

Då var du i "Tångerännan"

 

post-106994-0-95099800-1443807176_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag gick kustskepparkursen fick jag lära mig att väjningsreglerna är annorlunda vid fritidssegling än vid kappsegling. Vid fritidssegling gäller att upphinnande båt har väjningsplikt under HELA omseglingsförfarandet, medan det vid kappsegling bara gäller tills upphinnande båt passerat midskepps.

 

Reservation för att jag mycket väl kan ha lärt mig fel.

 

Det där med midskepps är en regel som man avskaffat för länge sedan. Nu gäller det att få ett överlapp på båten som man hinner upp. dvs att fören 'kommit i kapp' aktern på den andra båten som någon nämde tidigare i den här tråden. Så är det på kappseglingsbanorna och det känns lite väl mycket begärt av fritidsseglaren att kunna alla de reglerna.

 

Som fritidsseglare så borde det räcka med att båt med vind in från styrbord har företräde mot båt som har vind från babord, om man seglar för samma vind så håller lovarts båt undan för båten i lä och till sist upphinnande båt håller undan.

 

Att hållsa på och pressa upp lovartsbåten känns ju bara fånigt. Jag tycker att det är mycket häftigare om man lungt och stilla glider förbi i lä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan som totalt saknar tävlingsistingt har ju lite svårt att förstå att livet alltid skall va en tävling.

 

Fast å andra sidan;

 

Kom norrifrån i Väddö kanal med min storfidra - Lys 0.91 har jag för mig. Sist i en rad med båtar. Båten före mig hade kappseglingsstuk och var nog ganska snabb. Besättningen bestod av en pappa med två grabbar runt 10-års åldern.

 

De hissade segel på plattlänsen så snart vi kom igenom bron. Jag gick för motor till det blev lite bredare, sen gick jag upp i vind och hissade storen. Storseglet ville alltid böka och haka sig om jag inte var uppe i vindögat. 

 

Sen la jag mig på slör ner mot "kappseglingsbåten". Det var grabbarna som seglade. När jag nästan var i kapp dem fick pappan se det. Då blev det fart på honom och hans besättning. De trimmade och båten skjöt fart som en raket.

 

Det tog inte lång tid innan de hade seglat från mig rejält och försvann ner åt Björköfjärden.

 

Det är just en sån  händelse som jag kommer ihåg (med glädje) som det var igår, trotts att den inträffade för mer än 10 år sen. Ibland kan det va trevligt att träffa på kappseglare - även om det blir ett väldigt kort möte.  ;)

 

 

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns alltid någon som skall visa att de är tävlingsseglare. Enligt mig helt onödigt när det inte skarpt läge på tävlingsbanorna. Som sagt är det bara att rycka på axlarna och segla vidare.

 

Med förra båten råkade jag ut för båtar som på kryssen slår snett framför båten så jag får skräpvind ett tag. Även detta är ett j-la sätt och helt obefogat utanför tävlingarna. Det gör inget att man seglar någon minut till och sedan slår så man stör andra  båtar mindre.

 

En annan sak man kan tänka på är att alltid lämna företräde för kryssande båtar, även om de seglar för babords halsar.

 

/R

 

Fast jag brukar försöka lägga slagen så att jag inte kommer för nära andra båtar alls. De med undanvind vet ju inte vart jag ska, och kan bara gissa vilka slag jag tänker göra, medan jag lättare ser vart de är på väg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. kanske jag e för nybörjare då men tycker mej förstå att om den jag möter, som går på kryssbog, kan slippa en eller ett par slag genom att jag tydligt visar att jag ger fri... för dom att ta höjd så krävs det nästan inget av mej och jag får glad min tillbaka. Även om jag råkar ha vinden i höger och den jag möter i vänster öra. Många, dom flesta, gör så och det tycker jag känns både bra och självklar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det finns alltid någon som skall visa att de är tävlingsseglare. Enligt mig helt onödigt när det inte skarpt läge på tävlingsbanorna. Som sagt är det bara att rycka på axlarna och segla vidare.

 

Med förra båten råkade jag ut för båtar som på kryssen slår snett framför båten så jag får skräpvind ett tag. Även detta är ett j-la sätt och helt obefogat utanför tävlingarna. Det gör inget att man seglar någon minut till och sedan slår så man stör andra  båtar mindre.

 

En annan sak man kan tänka på är att alltid lämna företräde för kryssande båtar, även om de seglar för babords halsar.

 

/R

 

Fast jag brukar försöka lägga slagen så att jag inte kommer för nära andra båtar alls. De med undanvind vet ju inte vart jag ska, och kan bara gissa vilka slag jag tänker göra, medan jag lättare ser vart de är på väg.

 

 

Det jag skrev gäller på öppet vatten. I trånga kanaler gäller som andra skrivit andra regler. Det är tveksamt om man skall kryssa i trånga farleder alls.

Seglar man på fjärdar har man långa slag och kan därför inte planera för andra båtar när man gör slagen. När man seglar på en bog kan man få möte med ett antal båtar som inte var i sikte när man gjorde slaget. Hur planerar du slagen då?

De på undanvinden ser vilket håll du seglar. Seglar jag undanvind och ser att jag har en kryssbåt på kollisionskurs styr jag i god tid så jag passerar akter om båten. Det handlar om en kursändring på max 5 grader en kortare tid. Inga problem ens om du seglar plattläns. Spinnakern kanske inte drar lika bra den kortare tiden, men det kan man bjuda på.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

 

Att det är förbjudet är väl att ta i? Det finns ingen lag på att man måste ha motor i en båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är en trång farled, Abbe2..?

 

Därom tvista de lärde. Men det är fortfarande, vad jag vet, tillåtet att kryssa där. Dock så måste man ta mycket hänsyn till trafik som är begränsad av sitt djupgående. Dvs. det kommer inte att gå fort framåt om det är mycket trafik av stora båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Farleden är inte en trång farled så länge det är fritt fram för alla att passera; hindrar du dem när du kryssar är den trång och då får du inte kryssa. Så... det är inte OK att kryssa i en trång farled.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Farleden är inte en trång farled så länge det är fritt fram för alla att passera; hindrar du dem när du kryssar är den trång och då får du inte kryssa. Så... det är inte OK att kryssa i en trång farled.

 

Om jag är själv i farleden så får jag kryssa utan problem. Men jag måste planera min segling noga, och hålla god utkik så att jag kan slå i tid så att andra båtar kan komma förbi. Det kan också mycket väl vara så att farleden inte är trång för mig, men för de båtar som jag möter eller som vill köra om. Isåfall får jag gå till sidan och lämna företräde för dem, då de kan vara hämmade av sitt djupgående.

 

Så risken är att jag blåser mer bakåt än kommer framåt, men jag får mycket väl försöka kryssa, om jag vill. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

 

Att det är förbjudet är väl att ta i? Det finns ingen lag på att man måste ha motor i en båt.

 

 

Men Peter_K

 

Du svarae inte på frågan om det är förbjudet att ha en segelbåt som inte har nån motor.

 

Och i vilken lagstiftning står det i så fall.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

Att det är förbjudet är väl att ta i? Det finns ingen lag på att man måste ha motor i en båt.

Men Peter_K

 

Du svarae inte på frågan om det är förbjudet att ha en segelbåt som inte har nån motor.

 

Och i vilken lagstiftning står det i så fall.

Det är inte förbjudet att ha en segelbåt utan motor. Varför skulle det vara det? Jag har inte påstått det, så varför vill du jag svarar på den frågan?

 

Det är alltså tillåtet att kryssa i en smal farled, men inte i en trång farled.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

 

Att det är förbjudet är väl att ta i? Det finns ingen lag på att man måste ha motor i en båt.

 

Nej man måste inte ha motor.

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled."

 

Den trånga farleden kan ju vara ett smalt sund eller med grund på sidorna vilket tvingar alla båtar att gå i den trånga farleden. Då kan det bli omöjligt att segla där utan att "hindra genomfarten". Vilket ju gör att det, åtminstone tidvis, i praktiken blir det förbjudet att segla där och den som då saknar motor har problem ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får man göra som i Sotekanalen, där segling är förbjuden - bli bogserade.

 

post-106994-0-38078300-1444164715_thumb.jpg

 

På bilden har vi visserligen hunnit en bra bit söder om Sotekanalen och vi blev bogserade av en snäll Smögare pga att jag skörat storseglet strax norr om bron. Kompisen - som tog kortet - passade på att åka snålsjuts för att slippa kryssa genom hela kanalen eller i förekommande fall dra båten längs de avbärare som finns där det är som smalast.

 

På den tiden fick man segla i kanalen.

 

Men har man ingen motor försöker man nog segla så mycket som det går, även om en del blir irriterade för att de känner sig hindrade i viss mån.

 

Förstår inte varför ni Stockholmare har så brått alltid. Alla kör väl inte passagerarbåtar yrkesmässigt på turlista.

 

Hänsyn skall tydligen bara den ta som har svårast att ta sig fram och som är minst miljöförstörande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Nej, man ska inte kryssa i trånga farleder. Det är förbjudet, men det är inte självklart för alla vad som är en trång farled.

Vad är en trång farled för dig, rgson..?

Att det är förbjudet är väl att ta i? Det finns ingen lag på att man måste ha motor i en båt.

Men Peter_K

 

Du svarae inte på frågan om det är förbjudet att ha en segelbåt som inte har nån motor.

 

Och i vilken lagstiftning står det i så fall.

Det är inte förbjudet att ha en segelbåt utan motor. Varför skulle det vara det? Jag har inte påstått det, så varför vill du jag svarar på den frågan?

 

Det är alltså tillåtet att kryssa i en smal farled, men inte i en trång farled.

 

 

Därför att du fick den frågan tidigare men valde att babbla på om trång farled i stället för att på frågan.

 

Om alla använde det sunda förståndet så finns det nästan inga trånga farleder för nöjesbåtar.

 

Jo - jag vet var det verkligen är trångt i Stockholms skärgård.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Den trånga farleden kan ju vara ett smalt sund eller med grund på sidorna vilket tvingar alla båtar att gå i den trånga farleden. Då kan det bli omöjligt att segla där utan att "hindra genomfarten". Vilket ju gör att det, åtminstone tidvis, i praktiken blir det förbjudet att segla där och den som då saknar motor har problem ...

 

Precis. Man får helt enkelt vänta på att det finns plats och möjlighet att kryssa igenom passagen. Vilket är något annat än att det är helt och hållet förbjudet att göra det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Den trånga farleden kan ju vara ett smalt sund eller med grund på sidorna vilket tvingar alla båtar att gå i den trånga farleden. Då kan det bli omöjligt att segla där utan att "hindra genomfarten". Vilket ju gör att det, åtminstone tidvis, i praktiken blir det förbjudet att segla där och den som då saknar motor har problem ...

Precis. Man får helt enkelt vänta på att det finns plats och möjlighet att kryssa igenom passagen. Vilket är något annat än att det är helt och hållet förbjudet att göra det.

Exakt. Och när du då väntat så att farleden är tom, är det inte längre en trång farled. Möjligtvis är den smal, men inte trång. Och du får kryssa i en smal farled, men inte i en trång, precis som jag skrivit hela tiden.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Den trånga farleden kan ju vara ett smalt sund eller med grund på sidorna vilket tvingar alla båtar att gå i den trånga farleden. Då kan det bli omöjligt att segla där utan att "hindra genomfarten". Vilket ju gör att det, åtminstone tidvis, i praktiken blir det förbjudet att segla där och den som då saknar motor har problem ...

Precis. Man får helt enkelt vänta på att det finns plats och möjlighet att kryssa igenom passagen. Vilket är något annat än att det är helt och hållet förbjudet att göra det.

Exakt. Och när du då väntat så att farleden är tom, är det inte längre en trång farled. Möjligtvis är den smal, men inte trång. Och du får kryssa i en smal farled, men inte i en trång, precis som jag skrivit hela tiden.

 

 

Smal för mig i en mindre båt. Den är fortfarande trång för andra. Och allt detta förutsatt att jag har en liten segelbåt,och inte ett större skepp, för då kan den vara trång även för mig. Och jag ser fortfarande inte i reglerna att det då skulle vara förbjudet för mig att kryssa i den. Precis som jag får kryssa i den i min lilla segelbåt samtidigt som det stora skeppet är där, så länge jag inte hindrar dess framfart, t.ex. genom att ligga akter om den på väg åt samma håll.

Edited by Abbe2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis. Och om du ligger akter om båten hindrar du inte det stora fartygets framfart, och farleden är då inte trång där du kryssar.

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Exakt. Och när du då väntat så att farleden är tom, är det inte längre en trång farled. Möjligtvis är den smal, men inte trång. Och du får kryssa i en smal farled, men inte i en trång, precis som jag skrivit hela tiden.

 

 

Du menar alltså på fullt allvar att det är förbjudet att kryssa i tex "Väståre Stenshoms sund" Där kryssar man inte gärna, men man gjorde det alltid med jullarna, som bara hade en paddel till hjälp. Har tom lyckats ta mig igenom med min Bianca 27 vid ett par tillfällen, men det får inte komma nån båt - då går det inte.

 

"Väståre (Västra) Stensholm sund ligger i inre leden till Sotekanalen. Två sommarmånader är det snörtjockt med båtar. Resten av året passerar inte många båtar per dag.

 

Jag tror att man skall va försiktig när man använder sig av uttryck som "förbjudet".

 

Jag anser att man måste anpassa sig efter rådande omständigheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Exakt. Och när du då väntat så att farleden är tom, är det inte längre en trång farled. Möjligtvis är den smal, men inte trång. Och du får kryssa i en smal farled, men inte i en trång, precis som jag skrivit hela tiden.

 

 

Du menar alltså på fullt allvar att det är förbjudet att kryssa i tex "Väståre Stenshoms sund" Där kryssar man inte gärna, men man gjorde det alltid med jullarna, som bara hade en paddel till hjälp. Har tom lyckats ta mig igenom med min Bianca 27 vid ett par tillfällen, men det får inte komma nån båt - då går det inte.

 

"Väståre (Västra) Stensholm sund ligger i inre leden till Sotekanalen. Två sommarmånader är det snörtjockt med båtar. Resten av året passerar inte många båtar per dag.

 

Jag tror att man skall va försiktig när man använder sig av uttryck som "förbjudet".

 

Jag anser att man måste anpassa sig efter rådande omständigheter.

 

Det verkar vara jättesvårt att förstå vad jag skriver, så jag försöker väl ytterligare en gång...

Om det kommer ett så stort fartyg att det endast kan framföras säkert i farleden i "Väståre Stenshoms sund" så får du inte kryssa där och då. Du skall hålla dig undan. Det är då en TRÅNG farled.

 

Om det inte finns något fartyg som är så stort när du kommer kryssande i "Väståre Stenshoms sund" så är det INTE en trång farled. Kanske är det tomt, kanske kommer någon körandes med sin lilla styrpulpet - vad vet jag. Då är det en SMAL farled på sin höjd, och du kan kryssa loss.

 

På samma sätt är t ex Oxdjupet en trång farled när Viking Salmonella dyker upp och du får då inte kryssa där, men om du och jag möts där är det inte så, och du kan utan problem möta mig på kryss (...jag hejar säkert också...).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hur långt är ett snöre ? :o

Tillräckligt långt eller för kort.

 

M.a.o. lika långt som bredden på en trång farled?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Hur långt är ett snöre ? :o

Tillräckligt långt eller för kort.

 

M.a.o. lika långt som bredden på en trång farled?

 

Ungefär så :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy