Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hakalm

Yamaha F50 växelhus fast i framåtväxel

Rekommendera Poster

Hej forumet

Jag har råkat ut för ett problem när jag bytte impeller på min Yamaha F50A från 1999. När jag hade loss växelhuset så kom jag åt växelväljaren (som låg i neutral) och råkade lägga i framväxeln. Efter det så går det inte att få ur framväxeln. Växelväljare går fortfarande att vrida fram och tillbaka ungefär ett kvarts varv, vilket är som det ska vara, men växeln ligger i framåt läge oavsett hur väljaren står.

Vad jag hittat hittills när jag sökt på internet är några enstaka amerikanska trådar om ämnet där lite olika lösningar på problemet presenteras, men jag är något osäker på den amerikanska terminologin och vill inte banka och dra för hårt i saker så att något går sönder.

Vad jag förstått så är det någon fjäderbelastad del inne i växelhuset som inte faller tillbaka som den ska när detta händer. Någon hade fixat det genom att vända upp och ner på växelhuset och banka på det, medan någon annan monterat bort propelleraxeln och petat rätt någon del inne i växelhuset. Jag har försökt att knacka och vrida på propelleraxeln och drivaxeln, men utan att någonting händer, så jag misstänker att jag måste plocka isär mer saker för att få ordning på det, om det inte finns någon magisk metod som löser det utifrån.

Så nu behöver jag lite hjälp: Är det någon som känner till detta problem och vet en fungerande lösning? Om inte, är det någon som vet hur man monterar ur propelleraxeln på en yamaha F50 utan att förstöra för mycket? Kan det finnas andra lösningar på problemet?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få, detta har gjort att jag inte har kunnat lägga i båten en enda gång nu på hösten vilket jag hade planerat :(

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förstå lösningen på problemet måste man förstå växelmekanismens kontruktion.

 

Växlingen utförs genom en vridande rörelse i en växelstång/axel som går uppifrån motorn under kåpan ned till en kam som påverkar en mekanisk koppling spm sitter mellan fram och backdrev. Axeln är delad med en splineskoppling brevid vattenpumpen, så att axeln bara syns som en tapp bredvid vattenpumpen

 

Mekanismen funkar på i princip samma sätt som kammarna på en motor med överliggande kamaxel påverkar ventilerna i topplocket. Om du inte förstår, så leta upp en video som visar hur det funkar. 

Det  utstickande delen av pereferin/varvet runt en enskild kam kallas nock och den del av varvet runt kammen som är rund kallas bascirkel. 

Precis som nocken står för manövreringen av ventilen i en motor, står nocken och bara nocken för manövreringen av växlarna. Längs bascirkeln är venluen alltid stäng och på båtmotorn ligger alltid framväxeln i.

 

Det som hänt är att växelaxeln vridits så att kammen vridits utanför sitt normala verkningsområde, kopplingen mellan dreven ligger mot bascirkeln på kammen och kan inte med reglaget vridas så långt att ens neutral kan läggas i därför ligger framväxeln i hela tiden.

Kammen är 51 och axeln 52  i denna skiss: 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/lower-casing-drive-1-f40tlrx-f50tlrx

 

Börja med att ta bort växelhuset från motorn.

Jag har inte koll på åt vilket håll 52 vrids vid manövrering så du får kolla själv på axeln i hålet upp mot motorn vrider sig då du vrider reglaget från fram mot neutral och back. 

När du konstaterat detta ska du vrida växelaxeltappen på motorn åt samma håll tills du laggt i neutral. Kolla genom att vrida propellern. Det brukar gå bra att vrida med en liten skiftnyckel. Undvik att vrida förbi neutral och lägga i backen. 

Nu är det bara att lägga också reglaget  i neutral och skruva tillbaks växelhuset. Skruva först fast provisoriskt med ett par skruv och testa neutral och fram. För att lägga i back bör motorn helst gå. Om det inte stämmer får du justera genom att ta isär och justera/vrida tappen en spline/kugg åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för info!

 

Verkar som 51 kammen har lossnat från 52 axeln.

 

Vad gör man nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj växelhuset måste öppnas, drivaxeln först därefter propellersxeln. Går att göra själv med rätt verktyg men överväg att lämna till verkstad. Om du lämnar in växelhuset så kolla oljan efteråt. Det förekommer att det återlämnas tomt på olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...