Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikael_matsson

Hur köldskydda sötvattenkyld motor utan drev?

Rekommendera Poster

Min VP md11c är sötvattenkyld, slutet system alltså.

Jag har läst två olika skolor nu.

 

Den ena säger att jag bara behöver dränera sjövattendelen.

Lossar jag bara lägst placerade slanganslutning då? Till backslaget t.ex och låter vattnet rinna ur?

 

Den andra säger att jag ändå ska köra runt sjövattensystemet med glykol.

 

VAD GÄLLER?

 

Om jag ska köra igenom med glykol, hur gör jag då rent praktiskt på en båt som saknar drev?

Med drevsäck vet jag hur man gör. Men Wingan har rak axel så jag antar att jag använder spolmuff istället? Men hur får jag då in glykolen? Eller lossar man inloppslangen å ansluter den till en dunk?

 

Tacksam för hjälp av er som vet. Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dunk med glykolblandning som du stoppar ner impellerpumpens sugslang i och startar maskinen och låter pumpen suga upp blandningen.

 

När det kommer ut blandning i avgasröret så är det hela klart, ja du kan ju samla upp det som kommer ut i avgasröret om du vill, och komplettera med glykol till lämplig fryspunkt och återanvända det nästa år.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dunk med glykolblandning som du stoppar ner impellerpumpens sugslang i och startar maskinen och låter pumpen suga upp blandningen.

 

När det kommer ut blandning i avgasröret så är det hela klart, ja du kan ju samla upp det som kommer ut i avgasröret om du vill, och komplettera med glykol till lämplig fryspunkt och återanvända det nästa år.

Bra svar!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, har båten en sjövattenfilter så stäng botten kranen , ta av locket på filtret och fyll upp glykolblandningen med en vattenkanna i filterbehållaren när du kör motorn. Brukar vara det enklaste tillvägagångsättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar, låter ju rätt enkelt.

Läste instruktionerna för martec (kylsystemet) om hur man dränerar så det kan jag svara på själv.

Man öppnar en dräneringsskruv och en zinkanodförsedd skruv samt avtappningspluggen på backslaget, klart.

Enligt martec ska man dränera, inte glykolfylla sjövattendelen.

Är det någon här som gör så eller är alla eniga om att man kör i glykol ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör i glykol, då vet jag att backslaget och ljuddämparen är frysskyddade, (lite bökigt att dränera dom).

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert räcka med att dränera men varför chansa? Motorn ska ju ändå köras igenom med färskvatten.

När man byter bordgenomföring till motorn så sätter man en trevägsventil sen är det hur enkelt som helst att köra i färskvatten/glykol.

post-80529-0-63837600-1443514194_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...