Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Thallatha

Sodablästring

Rekommendera Poster

I min förra tråd angående att ta bort all gammal bottenfärg sen urminnes tider på min båt.

 

Berättade JWlund om en metod med "Sodablästring". Själv hade han tagit bort bottenfärgen på en båt på 32 fot på 3 timmar och gjort av med ca 50 kg "soda".

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79441-ta-bort-bottenfärg/#entry559098

 

Metoden togs fram som ett miljövänligt och skonsamt alternativ när man skulle göra ren "Frihetsgudinnan"i New York.

 

Ett förslag var att använda bakpulver i stället som var mycket billigare än "blästringssoda" Fanns att köpa på CittyGross i 1,2 kg förpackningar för 25 kr. Det som fanns på CittyGross i 1,2 kg förpackningar för 35 kr, var Bikarbonat och det var nog egentligen det som avsågs. Köpte en förpackning är jag var inne på CittyGross i Västerås.

 

Köpte även en blästringsspruta och 5 kg "blästringssoda" på Jula i Arninge.

 

Min båt, 28 fot, har nån stans mellan 25 och 30 m2 botten.

 

post-106994-0-43240600-1443256844.jpg

 

Har slipat ner botten på tre båtar tidigare, en på ca 15 fot, en på 20 fot och en på 25 fot. Använde min exenterslip kopplad till dammsugare. Övervägande delen av slipdammet hamnade i dammsugarens påse.

 

25-fotaren tog för mig ca 40 timmar att slipa ner. 

 

Det där med att slipa bort bottenfärgen på en 32-fots båt på tre timmar lät ju väldigt bra.

 

Hade ett gammalt roder i garaget med gammal bottenfärg av olika slag, där lagren säkert suttit lika länge som på min stora båt. Perfekt att testa sodablästring på.

 

post-106994-0-67348900-1443257126_thumb.jpg

 

Har en ganska skaplig kompressor, vars tryck ut på slangen var 5 kg, samma som uppgiftslämnaren kommit fram till var det bästa. Inställningen på kompressorn att den bröt när trycket i  trycktanken låg på 9 kg.

 

Fyllde blästringssprutan med ett styvt kg blästringssoda. Bearbetade ca 1 dm2 av den gamla bottenfärgen, som inte blev helt rent.

 

post-106994-0-61815100-1443257419_thumb.jpg

 

Fyllde sedan på lika mycket Bikarbonat i sprutan och bearbetade ytterligare 1 dm2. Upplevde det lite mindre effektivt och det blev och en aning mindre bottenfärg försvann.

 

post-106994-0-07398300-1443257584_thumb.jpg

 

Däremot blev den presenning och omgivande asfalt full av "blästringssoda"/Bikarbonat, som jag fick dels hälla i soptunnan och dels spola bort med vatten från en ganska stor yta.

 

post-106994-0-36373500-1443257711_thumb.jpg

 

Nej - jag upplevde inte "sodablästring" som nån revolutionerade metod för att göra ren en båtbotten från gammal bottenfärg. 

 

Om jag ger mig på att göra ren min båtbotten, blir det nog den beprövade och fungerande metoden - exenterslip kopplad till dammsugare.

 

Möjligtvis att jag provar sodablästringen på den delen av skrovet - 30/40 cm från vattenlinjen och nedåt - där jag slipade ner och la en epoxygrund för några år sen. Detta för att skada epoxygrundfärgen så lite som möjligt.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga pulversläckare innehåller i princip bikarbonat, tyvärr är nog trycket lite dåligt annars finns de ju lätt tillgängliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga pulversläckare innehåller i princip bikarbonat, tyvärr är nog trycket lite dåligt annars finns de ju lätt tillgängliga.

 

Man skulle ju kunna springa runt och "låna" brandsläckare lite var stans. Fast då hade det nog kommit "på tal". Bor ju på en liten ort där i princip alla känner alla.  :ph34r:

 

Nej "sodablästring" går nog bort för min del. Det var inte mycket att komma med på gammal, tjock, väl intorkad bottenfärg. Det får bli exenterslipen och grovt papper, som jag vet fungerar. 

 

Alternativet att leja en firma som sandblästrar går också bort. Om man mot all förmodan skulle få tag på nån som gör det för 4000 kr som nån påstod, så blir det 80 kr/timme om jobbet tar 50 timmar utifall jag slipar med min maskin. Jag är ju pensionär och min tid kostar ju inget.

 

Skulle det kosta 17 000 kr, som nån hade fått offert på, så är det ju ungefär det jag får ut i pension före skatt. Det alternativet är över huvud taget inte att tänka på. Då slipar jag hellre själv. Lite trevligt jobb måste man ju spara åt sig själv. Det tråkiga målningsjobbet får jag ju göra själv oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenblästring kan vara en bra metod,en högtrycks pump på 400-500bar och ett rotormunstycke.Men man måste vara väldigt noga så att man inte tar mer en färgen(gäller i övrigt alla typer av bearbeten)

Bifogar en bild när min ventilkåpa vattenblästras  med 2000bar tryck .(dom två vatten strålarna snurrar runt med otrolig kraft )

post-66565-0-11733700-1443283277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs ju väldigt positivt om sodablästring. Fast jag vet ju hur det ser ut efter man har använt en pulversläckare ....

Någon som har någon positiv erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du testat. Jag hade funderat på om jag skulle prova men nu ska jag nog hålla mig till min ursprungsplan för hur jag ska ta bort cirka 10 kvadratmeter bottenfärg från min motorbåt. Det blir först Lefants färgborttagning som tar bort de översta lagren någorlunda modern bottenfärg och därefter excentersĺip för att ta bort den riktigt gamla bottenfärg en som Lefant inte verkar bita på.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar en bra skrapa med karbidblad samt slutjobb med excenterslipen så blir det ganska fint. Skrapan är lika eller mer effektiv än färgborttagning, dessutom slipper man kemikalier / N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...