Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pangiplurret

Kad42 Vevhusventilation blåser vattenånga

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag tror jag har något problem med min KAD42 eftersom vevhusventilationen blåser ut vattenånga, jag har också fukt under oljepåfyllningslocket samt lite fukt under ventilkåporna.

Inget vatten i oljan på stickan eller när jag tömde oljefiltret.

Glykolvattennivån normal och motorn går normalt på alla varvtal.

Ångan som kommer ut är rätt så ren, ingen oljedimma, har en plastflaska i änden på slangen för att ta reda på oljestänk och den blir tids nog full av "rent" vatten.

Vissa jag pratat med säger att det är normalt med fukt under oljepåfyllningslocket men jag har haft motorn i 8år och aldrig sett en vattendroppe där. Vissa har också menat att vattenångan från vevhusventilationen är normal men jag har aldrig sett detta förut, det ryker ju som ett ånglok.

 

Motorn nedplockad för kolvhaveri för ett år sedan så topplockspackning mm är nytt, bytte dock bara ett foder och en kolv samt lät en bra motorfirma kontrollera resten.

Drifttid ca 1300h.

 

Länkar till två Youtubefilmer, på den första har jag tagit bort slangen från ventilkåpan och på den andra sitter slangen monterad.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yeYzKC6ILrM

https://www.youtube.com/watch?v=mtkLVboevro

Om inte dessa funkar så kan ni söka på "vevhusventilation kad42" på Youtube.

 

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom flaskan blir full med vatten, och ingen kylvätska försvinner, måste det vara sjövatten som kommer in i vevhuset på något sätt. Jag skulle först kolla sjövattenpumpen och sedan laddluftkylaren. De är de enda ställena jag kan tänka mig orsakar problemet. Har du möjlighet att koppla vattnet förbi laddluftkylaren, och tömma den på vatten med bottenpluggen, och provköra, kan du utesluta den utan att demontera den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har öppnat locket på intercoolern och nivån där var full. Om det läcker in där borde det väl rinna in genom insugsventilerna och fylla cylindrarna och kanske vidare genom kolvringarna. Tycker dock att nivån på vatten i laddkylaren skulle sjunkigt. Kan ju såklart tömma laddluftkylaren och koppla förbi den, det var inte en dum ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på blow by så ser du vad det antagligen är frågan om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, att förbränningen går ner i vevhuset förbi kolvringarna alltså.....men det borde väl inte generera vattenånga. Om jag luktar på röken luktar det inte avgaser, och den är ju helt vit.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn som vanligt. Har du samma kraft som innan? Skulle det vara genomslag på någon kolv och ökade vevhusgaser, skulle ångorna pulsera. Samt du skulle ha sämre kraft och den trycker ofta ut oljan vid varv över 3000-3500. Om laddluften skulle läcka, skulle det också innebära ånga efter båten när du kör? Har du upplevt vita avgaser?  

Med den info du hittills givit skulle jag, som rollen också påpekar, börja sökandet i sjövattenpumpen. Renoveringssatser finns för några hundringar, och det är relativt lätt att göra detta själv. Simringarna börjar läcka efter ett tag och kan dra in vatten i vevhuset, som förångas. En annan tanke vore om vattnet gick ner i vevhuset via oljereturen på turbot, men det blir nästa sökning enl. mig iaf.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma kraft,fart och varvtal som innan, inga vita eller svarta avgaser, motorn går bra.

Renoverade sjövattenpumpen för ett år sedan samt har bytt turbot för två år sedan. Hade en kolv som skar förra hösten pga en trasig spridare, så då plockade jag ner motorn och lämnade in blocket för byte av kolv och foder mm på en cylinder.

Tyvärr tog jag inte komprov då, det ångrar jag mycket, men det var panik, använder båten i mitt företag och jag hade bokat upp mig.

Sedan raset förra hösten har den gått ca 150 timmar.

 

Tack för visat intresse, skönt att få lite nya infallsvinklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var mycket ånga. Ett vattenläckage in i oljan som gav upphov till så mycket ånga skulle synas på oljastickan i form av ökad nivå - med en oljetemp på säg 90 grader är avdunstningen av vatten ur motoroljan rätt liten.

 

Om du har våta avgaser genom drevet lär du inte se någon ånga ovanför ytan. Jag skulle tro att du har ett mindre läckage i aftercoolern - tar den in vatten där kommer det att ånga som tusan bara genom normalt blow by. Risken om du fortsätter att köra, och läckaget går från litet till stort, är hydrolock (vatten komprimeras inte nämnvärt) och då är det totalhaveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, att förbränningen går ner i vevhuset förbi kolvringarna alltså.....men det borde väl inte generera vattenånga. Om jag luktar på röken luktar det inte avgaser, och den är ju helt vit.....

Det bildas en del vatten vid förbränningen så det kommer definitivt ånga ur vevhusventilationen vid blow by. Sen om det kan bli så mycket som du har vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett läckage i aftercoolern behöver inte läcka när vattentrycket är lågt och aftercoolern kall - gå alltså inte bara på att du inte förlorar vatten i den med motorn avstängd.

 

Lite vatten ger upphov till mycket vattenånga. Antingen kommer vattnet in via bränslet eller via luften (insuget). Om du inte kan koppla förbi aftercoolern kanske du kan plocka ur impellern och köra den torr för att se om det slutar ryka (inte för länge dock).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon testar jag Rollen och Firefish råd att försöka koppla förbi sjövattenmatningen till laddluftkylaren för att utesluta att det är den som läcker....återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om du har våta avgaser genom drevet lär du inte se någon ånga ovanför ytan. "

 

Hm. Ja så kanske funkar ja. Laddluftkylaren kvalar isf in som het kandidat.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och kört några timmar. Började med att koppla över laddluftkylaren genom att tömma den på sjövatten och koppla ihop slangarna med ett rör.

Körde ca 30 min utan att röken avtog men sedan avtog röken......kopplade in den igen och körde 30 min till för att se om röken kom tillbaka, och det är svårt att avgöra men jag tror att röken har tilltagit något, är det ett litet läckage tar det kanske flera timmar innan det märks. Ska byta olja och köra som vanligt men hålla stenkoll på vatten i oljan och om röken kommer tillbaka.

Detta lutar väl åt att jag har ett litet läckage i intercoolern, får provtrycka den om några månader när båten åker upp.

 

Stort tack till alla som kommit med råd, speciellt Rollen och Firefish.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägger att jag fortfarande tycker det är konstigt att vattnet hittat ner i vevhuset förbi kolvringarna, speciellt efter att jag öppnat laddkylaren och nivån var full, om det bara läckt under drift borde ju fukten försvunnit med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om det fortsatte efter du kopplade ur vattnet ur kylaren,borde det isf innebära att det var vatten kvar i insuget ett tag. Om det tränger igenom sådana mängder borde det väl också droppa ur dränagehålet på botten av kylaren när det nu är återmonterat...? Kommer du åt att kolla under? Känna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

x

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-09-27 vid 15:44 skrev pangiplurret:

Inget droppande, men det kan ju vara som firefish menar längre upp, att läckaget kommer vid drift.

Många år sen sist men hur slutade det hela? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har @pangiplurret inte varit inloggad sen 4 September 2016 men vi kan ju alltid hoppas på svar :)

För övrigt borde det vara obligatoriskt att avsluta trådar som man startat och så att säga knyta ihop säcken, om inte annat som ren kunskapsbank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Makro:

Tyvärr har @pangiplurret inte varit inloggad sen 4 September 2016 men vi kan ju alltid hoppas på svar :)

För övrigt borde det vara obligatoriskt att avsluta trådar som man startat och så att säga knyta ihop säcken, om inte annat som ren kunskapsbank.

Jo jag såg det men tänkte att det var värt ett försök ändå :) Kanske plingar till i inkorgen och vips så är hen inloggad igen. 

 

Har råkat ut för samma problem och hoppas kunna samla in info om hur det gått

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry alla, borde såklart berättat fortsättningen,  skäms……..

Det var en spricka i avgaslimpan. Fick tag i en ny av en privatperson i Gbg eftersom den inte fanns kvar som reservdel hos Volvo Penta.

Jag såg sprickan när jag inspekterade den demonterade avgaslimpan.

Lycka till Swadop.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pangiplurret:

Sorry alla, borde såklart berättat fortsättningen,  skäms……..

Det var en spricka i avgaslimpan. Fick tag i en ny av en privatperson i Gbg eftersom den inte fanns kvar som reservdel hos Volvo Penta.

Jag såg sprickan när jag inspekterade den demonterade avgaslimpan.

Lycka till Swadop.

Tack för att du presenterade lösningen på ditt problem, det uppskattas :)

Men jag är inte riktigt med på hur läckaget i limpan orsakade vatten i vevhuset?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en teori om att vattnet läckte in från limpan genom avgasventilerna vidare ner i cylindrarna och in i motorn när motorn var avstängd. Det enda jag kan komma på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-01 vid 19:55 skrev pangiplurret:

Sorry alla, borde såklart berättat fortsättningen,  skäms……..

Det var en spricka i avgaslimpan. Fick tag i en ny av en privatperson i Gbg eftersom den inte fanns kvar som reservdel hos Volvo Penta.

Jag såg sprickan när jag inspekterade den demonterade avgaslimpan.

Lycka till Swadop.

Tack för att du tog dig tid och svarade :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...