Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

16 timmar sedan skrev kossor:

Detsamma till er, på söndag natt trailar vi till stora staden, och får kanske med bra väder fortsätta utforska era underbara fjärdar, siktet inställt på Sandhamn bla.

Hittat bra ramp att lägga i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo sjösätter i strängnäs vid gorsingeholm, kanon ramp 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Jo sjösätter i strängnäs vid gorsingeholm, kanon ramp 

 

Aha, trodde du skulle lägga i på rätt sida slussarna....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Aha, trodde du skulle lägga i på rätt sida slussarna....😎

Hahaha nä nöjet är ju Hammarby slussen ett måste...…. Har ju bara en timme drygt dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-05-21 vid 02:25 skrev kossor:

Ja då går arbetet in i sin slutfas, idag har däcket rengjorts med ett kanon medel jag köpte på de jissel. Blev ett fantastiskt resultat.

Jag läse ett tre år gammalt inlägg. Sorry om det är litet inaktuellt, men vad var det för medel som verkade vara så bra? Jag skall polera hela överbyggnaden, och skulle inte ha nåt emot att ha ett riktigt kanonmedel att prova med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag läse ett tre år gammalt inlägg. Sorry om det är litet inaktuellt, men vad var det för medel som verkade vara så bra? Jag skall polera hela överbyggnaden, och skulle inte ha nåt emot att ha ett riktigt kanonmedel att prova med :)

Hallå !

3Ms grejer blir aldrig inaktuella😉 jag kör med polermedel grön kork om det finns oxid sedan med burkvaxet. Sen på halkskydd och i ruff på durkar kör jag net diamant det använder du en mjuk skurborste och jobbar med. Det viktiga innan polering är tvätt,,efter polering tvätt sedan vaxning. du kan gå in på De jissels hemsida där finns hur du ska gå till väga med ytbehandling samt de medel som är effektiva för glans på gelcoat, bifogar en länk till Hedbergs industrier. http://de-ijssel-coatings.se/

 

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har faktiskt tänkt på att det borde funka med borste och polermedel på halkskydd :) 

Våran 40 år gamla Nimbus börjar se gammal ut i överbyggnaden. Lite puts skulle nog göra susen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-30 vid 13:18 skrev kossor:

3Ms grejer blir aldrig inaktuella😉 jag kör med polermedel grön kork om det finns oxid sedan med burkvaxet.

 

Har Du testat 3M:s nya Perfect-It Gelcoat Medium + Wax? Jag använde under flera år deras "färgkorkar" med tillhörande pads, men nu vete katten om inte färgkorkarna år passerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Har Du testat 3M:s nya Perfect-It Gelcoat Medium + Wax? Jag använde under flera år deras "färgkorkar" med tillhörande pads, men nu vete katten om inte färgkorkarna år passerade.

Ja du faktiskt köpte jag detta medel i år, i början tyckte jag det var skit, ville kladda sig i poler rondellerna. Antagligen hade jag på lite för mycket polermedel. Gjorde rent rondellerna och körde längre utan att ha på mer medel. Och ja det blev ett enastående resultat Du menar det nya, lila flaska med orange kork gjort för gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Du menar det nya, lila flaska med orange kork gjort för gelcoat?

 

Stämmer bra, lila flaska med orange kork. Jag provade också "Light+Wax-versionen" men jag hittade inte nyttan med den. Kanske provar den nästa år igen, då kanske inte "Medium+Wax-versionen" behövs eftersom vi använde den rejält i år. Jag hade samma uppfattning från början och gjorde som Du, minskade mängden polermedel. Jag vill nog påstå att den gamla "Grön-korken" fick däng av denna nya varianten. Vi polerade fem båtar från 40 fot till 17 fot, kulörerna är vita i olika varianter och alla blev lika sanslöst bra för såväl skrov som överbyggnad.

 

Vi använder Flex PE 14-3 och kör den på 1100 rpm och använder lammullshättor (buffers) från 3M. Nackdelen med denna kombination är väl att man inte kommer åt i trängre utrymmen. Därför skaffade jag bollar av lammull och använde en liten batteridriven borrmaskin. Funderar på att köpa någon bra excenterroterande maskin för att testa skillnaden mellan vanlig roterande och excenterroterande.

 

Ska också testa Ditt tips om Nett Diamant på däck med halkskydd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Stämmer bra, lila flaska med orange kork. Jag provade också "Light+Wax-versionen" men jag hittade inte nyttan med den. Kanske provar den nästa år igen, då kanske inte "Medium+Wax-versionen" behövs eftersom vi använde den rejält i år. Jag hade samma uppfattning från början och gjorde som Du, minskade mängden polermedel. Jag vill nog påstå att den gamla "Grön-korken" fick däng av denna nya varianten. Vi polerade fem båtar från 40 fot till 17 fot, kulörerna är vita i olika varianter och alla blev lika sanslöst bra för såväl skrov som överbyggnad.

 

Vi använder Flex PE 14-3 och kör den på 1100 rpm och använder lammullshättor (buffers) från 3M. Nackdelen med denna kombination är väl att man inte kommer åt i trängre utrymmen. Därför skaffade jag bollar av lammull och använde en liten batteridriven borrmaskin. Funderar på att köpa någon bra excenterroterande maskin för att testa skillnaden mellan vanlig roterande och excenterroterande.

 

Ska också testa Ditt tips om Nett Diamant på däck med halkskydd.

Jo att komma åt speciellt på däck i alla prång inte lätt. Kollade på maskiner på mässan i år, ska köpa till nästa oscillerande stor och liten maskin. Jag använder skumkuddarna till både polering och för att lägga ut vaxet. Håller med dig om grön korken går ävan mindre åt med det nya medlet. Men lägger vax efter iaf för att låsa glansen. Ja net diamant är helt otroligt man tror inte sina ögon när man jobbar med detta medel skurborste och lite vatten sen torkar av. Efter brukar jag lägga Lefant halkskyddsvax blir riktigt fint och hållbart samt lätt rengöring under säsongen. Vaxet lägger du med svamp, skurar med borste sen gnider jag av allt med polerduken blir kanon. Men som Hedbergs säger du måste tvätta innan polering och efter polering så du jobbar med rena ytor hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här va det tyst!😉 ovanligt 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎07‎-‎23 vid 21:56 skrev Nim26:

Här va det tyst!😉 ovanligt 😁

😊 Nja finns inte så mycket mer skriva egentligen, båt och motor harmoniserar äntligen, och den är ju totalrenoverad nu, så jag tänkte lämna tråden åt att segla på havet i fortsättningen. Om jag inte kommer på något nytt projekt förstås. Just nu åker vi på mälaren och på måndag blir det några dagar på kungliga motorbåtsklubben eller i Wasa hamnen. Tänkte göra Stockholm några dagar löpning runt djurgården, nån pubvända samt så ska döttrarna shoppa, och de tänkte jag skippa.😲. Sen får ju de som vill titta på en snygg båt 😄

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade förmånen att kika på denna båt igår och kan säga att den håller världsklass! Fin var man än tittar och nybåtskänslan är påtaglig:)

 

Efter en rundtur i båten och en trevlig kopp kaffe i det fina vädret börjar jag till och med bli lite sugen att ta mig att det svarta hålet till båt som står på min egen uppfart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-31 vid 11:07 skrev Mange249:

Hade förmånen att kika på denna båt igår och kan säga att den håller världsklass! Fin var man än tittar och nybåtskänslan är påtaglig:)

 

Efter en rundtur i båten och en trevlig kopp kaffe i det fina vädret börjar jag till och med bli lite sugen att ta mig att det svarta hålet till båt som står på min egen uppfart.

Vad kul du tyckte den var fin, det glädjer mig när man får bra vitsord. Är ju ett betyg att man lyckats då. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven ägare till en äldre Nimbus 26 dc Epoca är jag otroligt imponerad av ditt dokumenterade arbete. Hoppas att du om andan faller på fortsätter att hinta om ev lösningar på problem som uppstår. Vore toppen om jag ev kunde bolla frågeställningar i det här "bibliska epoca forumet"🙂

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Romulus:

Som nybliven ägare till en äldre Nimbus 26 dc Epoca är jag otroligt imponerad av ditt dokumenterade arbete. Hoppas att du om andan faller på fortsätter att hinta om ev lösningar på problem som uppstår. Vore toppen om jag ev kunde bolla frågeställningar i det här "bibliska epoca forumet"🙂

 

 

Ok kul tack ! Jo då du är välkommen höra av dig och bolla frågor. Skicka mig ett pm så kan vi byta telnr.

Vad har du köpt för modell och vad har du för drivlina diesel bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här några bilder på min Epoca. Modell -89 med orginal bensinare och hyfsat utrustad och i relativt hyggligt skick. Men som alltid finns det att göra. Blir extra spännande att lyfta henne i höst för mera ingående kunskaper om status.

Just nu brummar vi runt med leende på läpparna 🙂

 

Nimbus26DCEpoca-01.jpg

Nimbus26DCEpoca-14.jpg

Nimbus26DCEpoca-04.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Romulus:

Här några bilder på min Epoca. Modell -89 med orginal bensinare och hyfsat utrustad och i relativt hyggligt skick. Men som alltid finns det att göra. Blir extra spännande att lyfta henne i höst för mera ingående kunskaper om status.

Just nu brummar vi runt med leende på läpparna 🙂

 

Nimbus26DCEpoca-01.jpg

Nimbus26DCEpoca-14.jpg

Nimbus26DCEpoca-04.jpg

Trevligt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in receptet på kokning av kylsystem så finns den här sedan.

image.thumb.png.22f04d08cddb322e93ee82a854c50a28.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAHA DÅ VAR HÖSTEN HÄR, DENNA ÅRSTID SOM JAG AVSKYR DET ÄR LIKA DEPPIGT VARJE ÅR.

Sommaren var ingen hit iår efter att den är summerad nu. Blåsigt kallt och få fina kvällar, iaf där vi varit. Värmaren har i princip mullrat de flesta kvällar. I går tog det roliga så slut båten gled in i sin trailer och rullades upp. I natt har vi således tröskat de runda 20 milen hem, i piskande regn. Nu återstår all urplockning samt demonteringar av bla drev. Och det är just nu som jag är glad att båten är så pass liten som den är, helst skulle man velat ha en roddbåt att plocka ur nu. Motorolja filter bytta innan upptagning. Tänkte lägga upp lite bilder längre fram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha nya problem och detta kan jag inte, så nu för alla elkunnande medlemmar ge mig råd. Plockade ner drevet idag och oj vad det oxiderat, oxid på proppar kolvar offeranoder som ett vitt damm. Aldrig sett något liknande tidigare. Vad beror detta på? All el i båten nydragen och allt ordentligt avisolerat. Då båten ligger vid bryggan har vi ingen ström tillslagen. Legat med landström i en vecka i Stockholm och i tio dagar i följd vid en klubbholme. Ska lägga upp bilder ikväll, inga anoder målade och det är rätt anoder för söt och bräckt. Båten har ju bara legat i i tio veckor och den mesta tiden i hemma hamn utan landström, samt med avslagna brytare. Äger jag problemet eller kan det vara då vi legat på klubbholme.

DSC_0198.JPG

DSC_0195.JPG

DSC_0193.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter här då inte det går att ladda upp mer i förgående inlägg. Måste åtgärdas om det går. Vad säger den elkunnande expertisen hur går jag till väga?

DSC_0197.thumb.JPG.65cf046eff31e7e84807b3ef4964ac03.JPGDSC_0194.thumb.JPG.cc4a39ba52e57eaf80982d76aaffd96e.JPG

DSC_0196.thumb.JPG.84d2416d28e3fe94cfd07ab7f2d8afba.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju koll på det mesta och lite till så det mesta är nog i sin ordning. Men en förmodligen fullständigt dum tanke: Det är väl inte så att Du i Dina demonteringar och monteringar missat någon jordledning? Om inte jag har helt fel (vilket jag anses ha rätt ofta) finns det väl någon sådan på sköldens insida? Jag missade dessa vid nyinstallation av en 5,7GXiE/DPS-A och jisses vad det korroderade på drev och propellrar på några månader. Drevet såg inte likadant ut efter en sommar i vattnet som det såg ut i kartongen... Efter det att jag monterat dessa jordledningar har inte drevet korroderat något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du har ju koll på det mesta och lite till så det mesta är nog i sin ordning. Men en förmodligen fullständigt dum tanke: Det är väl inte så att Du i Dina demonteringar och monteringar missat någon jordledning? Om inte jag har helt fel (vilket jag anses ha rätt ofta) finns det väl någon sådan på sköldens insida? Jag missade dessa vid nyinstallation av en 5,7GXiE/DPS-A och jisses vad det korroderade på drev och propellrar på några månader. Drevet såg inte likadant ut efter en sommar i vattnet som det såg ut i kartongen... Efter det att jag monterat dessa jordledningar har inte drevet korroderat något mer.

Nä jordningarna som sitter i skölden och går till motor samt sjövattenintag sitter på sina platser. Det jag undrar är om någon i hamnen där vi låg i 10 dagar med landström kan vara boven det är det jag måste komma underfund med. Varmvattenberedaren går ju på 240v och det är ju det enda som ligger i kontakt med motorns kylvatten, funderar om den kan vara en bov. Men detta med el är def inte min grej, så jag tar gärna input från den samlade kompetensen här vad gäller el och landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig landström kan absolut vara en bov och från det jag sett kan det gå mycket fort, en vecka är absolut tid nog att få den oxid du har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...