Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kalle_AMK

Propellerfunderingar - High five

Rekommendera Poster

Det debatteras ofta om vilken propeller som fungerar och inte gör det, jag vet det. Ändå slänger jag in en ny  tråd i detta ämne eftersom detta inte är klarlagd vetenskap utan man provar sig fram och behöver bolla idéer med andra lika intresserade.

Nåväl. Jag har byggt om en Smuggler 21. Den hade tidigrare inombordare men nu en 250hk Yamaha 2-takt EFI som sitter på bracket ca 50cm bakom akterspegeln. På denna sitter nu en High five 25P. Mina beräkningar säger att jag kommer övervarva med denna prop dvs om jag vågar köra 55 knop eller mer, Hur som helst provkörde jag mitt bygge för första gången igår. Båten är klarmen styrningen saknar en distansbricka som jag beställt så den glappar betänkligt än så länge. Därför har jag långt ifrån maxat båten. Som mest varvarde jag 4200 rpm och höll då 42 knop. Det ger 10% slip. I lägre hastigheter slippar den klart mer. Jag har inte några anteckningar och anger därför inga andra varvtal och hastigheter eftersom det bara blir fel då.

Till min förvåning slirar propellern betänkligt förbi planingströskeln och även i låg planingsfart. Hissning 50mm. Jag trodde High Five klarade mycket hiss. Vid nästa provkörning sänker jag motorn till 0mm och ska försöka notera skillnader. Jag har även en Yamaha Perfomance 27P 3-bladig som jag egentligen tror är rätt propeller för detta ekipage. Men båda dessa proppar har mycket stävlyft (tror jag) och det kändes vid provkörningen som att båten var tung bak och lätt i fören. Detta utan att trimma ut alls. I 30-35 knop slår båten som om man trimmat ut max och trimmar jag ut bara lite känns det tydligt hur mycket luft det är under skrovet.

 

Men som sagt - jag har bara provkört en gång och det jag beskriver kan vara mer mina känslor än rena fakta.

 

Jag tar gärna emot både idéer och kritik. Och givetvis återkommer jag med mer input när jag har det.

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på vart jag ska börja.

 

Hissning - tanken med att hissa motoren är att få mindre motstånd i vattnet av motoren. Men bibehålla skyvet från propeller. Det vil vara ett give&take.

Detta kan de mer fart på maks, men vil ge mindre fart i låga hastigheter. Eftersom slip og evt ventilastion vil ske på låga varv, men kan de positiv effekt på höga varv. Vid start och till båten är i plan, ska man ha mycket vatten kring en propeller. Annars ventilerar den. Alla gör det. Cleavers och alt som finns av proppar. Så motorn ska inte hissas innan båten är i plan.

 

Propeller och vad den kan ge av ändrat beteende på båten. Utgångspunkt i din båt. Propellrar kan ge akterlyft eller stävlyft eller lite av båda/neutrala. Din båt med en 250hk på distans 50 cm från aktern är mest sannolikt i obalans. Dvs den är (mycket) aktertung. Jag ville haft en mycket kortare brakett och sågat ur en motorbrunn i aktern. I stället för att forstöra balansen i fartriktning. Om du vill åka fort. För du vill nu ha en stäv som stikker i väg så fort du möter en våg...inte bra. Jag tror du kommer kämpa lite. Med att trimma in motorn för att klara av vägor innan toppfart, sen neutral trim i hög fart, men där du fortfarande kör med mycket liten marginal innan det studsar i väg med stäven.

Men det kan du kompensera nogot med att inte ha stävlyftande propeller. Men jag ville också kompenserat med att flytta bensintank, batteri, ankare, svärmoder och allt annet frem i båten.

 

Men till propeller: du ska ha en propeller med låg rake vinkel på propellerbladen och lång i röret/navet. För att lyfte aktern. Men rake ger också grepp när du hissar. Mindre rake ger mindre grepp vis hissning. Och stävlyft. Det är inte lett att hittan ogot som greppar och inte ger stävlyft. Den andre designelementet vid proppar för att ge grepp är cup, den lilla ekstra vinkeln på bladen vid slutat av varje blad. Detta ger ochså grepp vid hissning och ger samme effekt som rake....ekstra stävlyft. Inte lätt detta.

 

Flera blad ger akterlyft. Låg rake och ingen cuppning ger akterlyft/eller mindre stävlyft. Mercury Bravo1 kan gå. Bravo1 ger också mindre torque i vattnet så att om du drar av på gasen snabbt kan High Five vrida hela båten till sidan så att den lutar mycket, -snabbt. Medans Bravo1 är snäll.

Bravo1 kan ochså hissas ganska hyfsat utan att tappa grepp. Bättre grepp vid hissning än HighFive.

 

Din Yamaha Performance lyfter förstäv. Inte akterlyft als. Din båt som sagt är redan lett i fören. Så inte förvånende att du ärfarer detta. Har inte så mycket med proppen att göra, men med den naturliga balans eftersom du hängt 250kg 50 cm bak båten...

High five är ganska neutral, men har så mycket grepp av sina fem blad att du kan lyfta stäven. Men inte som många andra propellrar som har mer rake.

 

Så gör nogot med balansen i båten mhp att flytta vikt framåt. Testa gärna med sandsäck eller annat. Sen ville jag provat med 4bl neutral propeller som Bravo1. Lett att få tag på billigt. Och mycket enklare att håndtera 4bl när man hissar högt. Mycket mindre kraft i ratten för att svänga.

 

Lycka till! Jag tror det kommer bli mycket provande innan du hittar nogot som funkar eftersom du börjar med att kompensera för ett balansfel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra och uttömmande svar.

Att båten ÄR aktertung vet jag och jag har räknat med mycket laborerande innan jag når ett fullgott resultat.

Visst vill jag åka fort, men det är inte främst därför jag har så stor motor. Den blev jag med för att priset och vissa omständigheter stämde. Jag har redan skannat marknaden efter ett lättare altenativ. Suzuki F140 ser ut att vara rätt med låg vikt och förhoppningsvis tillräcklig ork. 45-50 knop skulle räcka gott för mig som topphastighet även om det vore kul att kunna köra 45 knop med 7 personer i båten.

 

Tack som sagt. Jag provar och berättar hur det går. Det kommer inte vara färdigtestat denna höst, det känner jag på mig.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte byttat motor. Det är cm bakom båten som gör mest. Varje cm ger mycket i moment. Så ett batteri några meter fram kan göra mycket!

 

Nogra bygger inn vattentank i fören, med möjlighet att fylla och tömma denna iunder fart. Finns lösningar på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte byttat motor. Det är cm bakom båten som gör mest. Varje cm ger mycket i moment. Så ett batteri några meter fram kan göra mycket!

 

Nogra bygger inn vattentank i fören, med möjlighet att fylla och tömma denna iunder fart. Finns lösningar på detta.

 

Jag börjar med att lägga vikt i fören och se vad det ger. En kompis kan få agera sandsäck.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tanke jag haft är att montera speedrails på den översta steglisten (längst från kölen) mot aktern till. På så sätt tänker jag mig att jag får lyftande effekt i låga farter upp till marchfart ungefär och när båten går så snabbt att den kommer ur vattnet beter sig båten som nu eftersom speedrails inte längre har någon verkan då de är i lyften. Kanske ett lite farligt sätt att komma runt problemet? jag menar att om båten är för lätt fram kanske den inte blir bättre av av bli lätt även bak? Den skulle nog vara fin upp till 40 knop i alla fall och det är ju det som är mitt register egentligen.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just mine tankar också. Att kontra ett balansproblem med att lyfta hela skrovet ur vattnet kan ge ett mycket närvöst beteende. Därför hellre batteri/kompis i fören.

 

Jag monterade hiss på min båt på 4,5 tummer distamns från akterspegel (med 193kg motor) då var balans återställt med 5kg ankare alldeles i längst frem i stäven (7 meter båt), och extra tank på 10 l bensin i mittkonsoll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prova med ca 100kg i fören. 20kg vatten och 80kg kompis.

Med 100kg och noll trim går båten bra och stadigt över 40 knop. Med bara vattendunken i fören och kompisen bredvid mig (mitt i båten) är hon fortfarande orolig.

Nu är det testat så nu går jag vidare på olika propellrar.

Just det! Jag sänkte även ner motorn så kav-plattan ligger precis ovanför köllinjen.

 

Återkommer.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns højd kan göra båten mer orolig om du sänker den, men detta beror lite på propell og balans. Inte så sagt att det var fel att sänka motorn, men tänk på det! Det kan vara att det blir bättra eller mindre orolig om du höjer den igen.

 

Men för att testa tycker jag att vanlig höjd är bästa startpunkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat 3 olika propellrar:

Ensam i båten och 20kg liggandes i fören.

High 5 25P

Yamaha Perfomance 27P

samt en 3-bladig 23P som jag inte vet vad den heter. Den har just ingen rake vad jag kan bedöma. Bladen har ganska raka avslut. Jag hade tänkt lägga till ett foto av den men har tyvärr glömt ta bilden.

Egenskaperna med High five har jag beskrivit ovan. Det är tyvärr inte någon större skillnad med de andra proparna. Möjligen kom jag lättare upp i plan och kunde således hålla en lägre planingsfart med 23:an, men även med den slår båten som om det gick långa vågor.

Med Yamaha Performance har jag ändå behagligaste gången. Mellan 25 och 42 knop går båten mjukt och jag kan trimma ut ganska mycket vilket ger ett skönare gångläge. Lite högre ur vattnet och mindre slag. Ju lägre planingsfart desto mer slag. I 22 knop känns lite larvigt. Det är som att aktern håller på att trilla ner under under planingströskeln hela tiden.

Som det känns nu behåller jag Yamahapropellern och säljer High five. Kanske springer jag på en Bravo 1 som jag testar, men Jag är nog tämligen nöjd ändå.

Dock kan jag inte riktigt släppa tanken på speedrails på yttersta steglisten så långt akterut det går. Det borde lyfta båten i låg planingsfart. Tankar om det någon?

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den setbacken skulle jag hissa 10 cm sen är det bara hissa vidaRe tills du tappar greppet och sen sänka ett par cm. Tror även du får mindre stävlyft ju mer du hissar (mindre hävarm) . Att den pendlar mer vid lägre fart är normalt, så gasa mer så kommer du ifrån det.

Jag själv har 170cm Setback och 7 cm hiss med Orginalpropellern kunde jag bara köra fullt intrimmat köpte då en solas alu och kan nu köra fullt uttrimmat vid full fart, Ska lämna in den för cup för att kunna hissa lite till. Ju mer Setback man har ju mer kan man hissa finns någon formel hur mycket man kan hissa ju mer man flyttar bak motorn men minns inte hur den var.. Skulle flytta fram batteriet om jag var du det väger ca 20-25kg det blir alltså -20 till 25 kg i atern och +20-25kg i fören en skillnad på 40-50kg. Om du har lös tank kan du prova ställa den så lång fram du kan ev förlänga slangen,.

Det är bättre att flytta fram så mycket vikt du kan i båten då du får det dubbla i viktskillnad.

Jag har bara en 40hk motor men kör 36knop i en båt som är 4,2 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I låga hastigheter är det inte hydrodynamiska ändringar i vattenflödet som ger effekt. Tyvärr. Så man måste nogot upp i knop föran speed rails och vill ha nogon effekt. Men just hur mycket effekt det får och vilken plassering man borde ha och effekten - det är tyvärr så att det måste provas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ni har nog rätt i att jag bör flytta batteriet. Jag har redan ca 2 meter långa batterikablar och de blir väl ca 6-6,5 meter om jag flyttar batteriet längst fram i stuven. Frågan är då om jag måste upp i diameter. Jag har för mig att jag har 50mm2-kabel nu, men jag kan inte ta gift på det. De var hur som helst riktigt dyra - typ 850kr har jag för mig.

Ja ja, jag har beställt en hållare för jeepdunk som ska placeras så långt föröver det går. Jag köper väl en batterilåda också och lite kabel. Något ska man väl göra i vinter också...

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga om batteri - är det en bra idé att sätta ett 12V mc-batteri (1,5-2kg) närmare motorn och dra långa kablar till det egentliga startbatteriet som jag i så fall placerar i fören? Parallellkopplat. Eller får jag lustiga effekter då? Jag kanske är fel ute och bara ska köpa vettiga kablar, men jag tänkte att det blir extra knuff på vägen. Det är ju något konstigt med el som bekant och jag har inte blivit vän med den ännu.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Startkablar på biltema. Kanske inte finns i din längd men det går ju alltid skarva med plint på vägen. Angående diametern så går ju startmotorn så pass kort tid så man behöver inte följa diagrammen jättenoga.tror dom hade 35mm2 som tjockast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen. Nu har jag provat båten med 6 personer i. 6 vuxna. Med tre av dem sittandes i fören, jag själv i mitten och två lättviktare i aktern slår båten fortfarande. Visst blir det lite skillnad men det är mer än tendenser. Jag upplever att den går bättre ju högre fart man har. 6 pers och 48 knop och lite uttrimmat blev ganska behagligt. Dock tyckte mina ännu ej båtvana jobbarkompisar att det bitvis var lite väl spännande. Så jag tror att en flytt av batteriet gör viss skillnad men inte hela. Jag ska göra det ändå, var så säker, men som sagt - här finns större problem att finna.

Efter lite funderande slog det mig att jag inte nämnt att jag har en motor med XXL-rigg dvs 30 tum. Inte 20 och inte 25 utan 30. Det gör ju att motorn "drar" akterspegeln bakåt genom att skuta på framåt under akterspegelns nivå. Ju högre upp den "drar" desto längre hävarm och desto mer stävlyft. Har jag rätt?

Som Tugge skriver minskar stävlyft med hissning av motorn. Det gör skillnad även här, men nu kan jag inte hissa högre. i Så fall får jag hitta en motorlyft som hissar mer än den jag har. min hissar ca 4,5-5 tum. T-H Atlas hissar 7 tum har jag sett, men som sagt hamnar motorn ännu högre då. Det finns inte minsta tendens till att propellern släpper så jag kan nog hissa klart mer.

Nu undrar jag: Ska jag låta bygga om motorn till 20tums-rigg? Jag har fått ett pris på det som är klart acceptabelt, men då vill jag ju märka någon riktig skillnad också. Vad tror ni?

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge: Jag vill se en bild av din båt som är 420cm lång och har 170cm setback... ;)

 

K

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hn, men du kan montera hissen så högt som möjligt och sen montera/flytta motorn så att den är monterat högt på hissen. Sen lyftar du hissen. Då borde det vara möjligt att testa med motor i höjd med 25" om inte 20". Det finnas olika hål på hiss og skorv og plattan på motor så att du kan få nogot olika höjd på hur detta är monterat.

 

Men kolla hur högt "kavitationsplattan" ligger i förhållandet til skrovets botten. Vid olik hissning. Så kan du testa om din hiss ger dig ok nivå.

 

Bara snabbt: om du har en båt i balans, så har du en båt i balans. Oavsett om du har hög eller låg propell i vattnet. Dvs lång eller längre stam. Men om du så trimmar motorn så att du ska få lyft i fören så blir hävarmen längre med lång stam- och du kan få mer kraft/lyft i fören. Samme andre vägen så att du ska pressat fören ner. Men i neutralt läge - samma oavsett.

 

I låga hastigheter så vinner viktbalans över propell/hydrodynamik. I högre hastigheter så spelar propell och hydrodynamik mer inn. Så att få bättre balans vid mindre setback....

 

Känns som om Rocas speedrails vid hög hastighet kan fungera. Men tyvärr blir det som med mycket vikt i fören. Det kommer kanske fungera i hög hastighet...men hjälper inte vid låga hastigheter. Då är det byta av setback till 4" som ger dig bäst effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote name="Kalle_AMK" post="562789" timestamp="1444767346

Tugge: Jag vill se en bild av din båt som är 420cm lång och har 170cm setback... ;)

K

Haha det vart en nolla för mycket där. 17 ska det vara .

Tror ts ska försöka montera motorn på en mer neutral höjd innan du gör allt för mycket .

Antiventilationsplattan minst ca 5cm över botten är en bra start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt i det, Tugge. Jag ska bygga om motorn till 20tums rigg. Som det är nu kan jag inte höja den mer och antikav.plattan är ca 40-50mm ovan kölen nu. 

Jag hade tänkt bifoga en bild men vet faktiskt inte hur man gör. Kan man copy-paste:a en bild i textrutan?

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tycker någon att jag skjuter vilt åt olika håll med mina idéer och testande. Viktfördelning hit och hissa motor dit plus frågor om olika propellrar och speedrails.

Det har mycket att göra med hur och i vilken ordning jag berättar om mina problem. Jag har resonerat ganska mycket med mig själv och en kompis som åkt med på nästan alla provturer och jag har försökt att ändra på en sak i taget för att ha kontroll på vad som gör skillnad.

Och nu har jag till slut monterat Speedrails som jag pratat om tidigare. Det har jag sedan några år även på min andra båt där det gjort stor skillnad till det bättre. Dock är det en liten 17fotare. Den kan numera köras i plan i ca 11-12 knop trots ganska vass v-botten. tidigare gällde minst 15-16.

Nåväl - skillnaden på smugglern var avsevärd. Jag har bara kört ca 10 NM i blåsigt väder men kan ändå konstatera att jag har lägre planingsfart än tidigare. Ca 17-18 knop fungerar utan att hon sätter sig på baken. Helt intrimmad kan jag köra genom vågorna upp till 50 knop. Nu slår hon inte längre men jag kan tycka att fören ligger lite lågt dvs hela skrovet ligger i vattnet. När jag trimmar ut blir hon lätt i fören och går ganska högt i vågorna. Det blir långa och härliga luftfärder och jag känner att jag måste öva mer på detta för att känna mig säker.

 

Fortfarande är motorn för lågt monterad och det går inte höja mer, men jag ska som sagt byta rigg till en kortare och då kan jag hissa lite mer. Om jag förstått er rätt får jag mindre stävlyft ju mer jag hissar och nu är stävlyft inte längre ett problem så det kanske inte är nödvändigt för den sakens skull men det står en plym av vatten runt motorn så lite vill jag nog hissa i vilket fall. Skulle det visa sig att mina speedrails ger för mycket lyfteffekt kan jag alltid demontera dem men jag tror de kommer få sitta kvar.

 

Tack för all hjälp.

 

P.S. Jag har flyttat batteriet enligt ordination. Det sitter även en jeepdunk med dito hållare i fören.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. jag fortsätter i denna lite spretiga tråd om mina upplevda problem.

Sedan speedrails monterats når jag ett tillfredsställande resultat om jag placerar extravikt i fören och kör helt intrimmat. Extravikt förutom batteri och jeepdunk som nu är fast monterat.

Jag är alltså inte nöjd. Därför har jag bytt motor till en yamaha 225hk 2takt med 20tums rigg. Denna väger lite under 200kg. 196kg står det någonstans och på motorn står det 180-200kg. Dessutom är den mycket kortare som sagt. Den är inte sjösatt ännu, men monterad på båten tillsammans med en hydraulisk hiss.

Nu undrar jag vilken höjd jag bör välja som lägsta nivå på motorn. Just nu sitter antikav.plattan 35mm över kölens linje. Det är nästan exakt som den förra motorns högsta höjd vilket inte var några problem för propellern. Det är än så länge samma prop - Yamaha Performance 27P.

Jag vill flytta motorn ett eller helst två hål upp för att bättre få plats med styrning och annat. Det skulle isf bli 60mm över köllinjen. B la Tugge har skrivit att man kan hissa mer ju längre setback man har.

 

Så vad är lämpligt?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du kan börja i andra änden av problemet. Om du kollar hur högt du borde ha motorn på max hastighet. Vattnet blir "plattare" ut från stäven i säg 50 knop. Så att höjd/setback då blir nogot mer som att vattenytan kommer at gå 1" upp pr 10" ut från stäven (tum regel beroende på vikt/bredd/fart etc)

 

Så om du ska ha max höjd på din motor så att torpedo på växelhuset ska vara i vattenytan vid max hastighet med 1tum upp per 10 tummar ut från stäven - eller vad din erfarenhet ger dig. Och det blir din max hissning. Hur monterar du då motorn på hissen i detta läget?

 

Hur kommer du då ut om du hissar motorn max ner med denna montering tilpassat max hastighet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa - du har så klart rätt. Max hiss på liften ska vara högsta möjliga hissning. 

Du skriver: "max höjd på din motor så att torpedo på växelhuset ska vara i vattenytan vid max hastighet". 

Torpedo på växelhuset - är det anitkavitationsplattan? 

 

Tyvärr har min brackets utformning skapat lite problem med motormontaget så jag behöver samtidigt hitta en bra lägsta höjd för montering som fungerar i alla farter samtidigt som styrningen går fri utan att ta i bracketen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle,

du borde ha kylning och nogot vatten på propellern vid högsta hissning ;-) Så om du har intag til kylning på girhusets tjocka del (torpedo) der propellakseln's center sitter så borde den vara i vatten vid max, dvs mer än halve propellern måste vara i vatten.

 

Man du tar utgångspunkt i detta. Det bruker vara så att hissningen då inte är på max. Dvs att du kan välja om du vill ha hissen på max/med vanlig eller lågt monterad motor på hissens motorplatta -  eller du kan montera motorn högst möjligt på hissplattan och hissen lägre (för att få propellern på rätt höjd ift vatten).

Båda sätt att montera kan ge samme höjd på propeller ift skrov. Men du kan välja om du ska montera så att du får styrning på plats, eller om du ska få vatten på propellern vid låga hastigheter.

 

Eller möjligtvis båda? Testa med hiss på max upp och ner och med dom olika möjligheter för motormontering på hissplattan. Det brukar lösa sig efter lite kluring!

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för tips.

Jag ska klura och testa. Bara isen släpper snart så får jag testa i vattnet också.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...