Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
IngemarE

Vinterkonservera gammal Johnson 25hk ?

Rekommendera Poster

Sonen har en Johnson 25hk -76 på sin båt. Den har bara gått i sötvatten i sommar. Står förvarad (på båten) i en ouppvärmd men torr lokal.

 

Funderar på nödvändigheten av att köra igenom glykolblandning inför vintern. Så som den är konstruerad verkar allt vatten rinna ur när den hänger på båten (men rätta mig gärna om jag har fel), och jag behöver inte glykolets rostskyddande egenskaper. Det är ju en del bök och stök att göra det....

 

Har aldrig haft bensinutombordare tidigare i mitt vuxna liv, och på ekan när jag var liten var det aldrig tal om någon vinterkonservering - motorn togs av och hängdes bara upp i uthuset.

 

Vad säger "expertisen" på forumet om nödvändigheten att köra glykolblandning under dessa omständigheter och på denna motor ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolblandning körs normalt inte i utombordare.

Som du skriver så rinner allt vatten ut med motorn nertippad.

Du bör dock varmköra den i sötvatten, spruta in konserveringsspray i insug samtbyta växelhusolja.

Inte fel heller att skruva ur tändstiften spraya lite i cylindrarna och dra runt ett par varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolblandning körs normalt inte i utombordare.

Som du skriver så rinner allt vatten ut med motorn nertippad.

Du bör dock varmköra den i sötvatten, spruta in konserveringsspray i insug samtbyta växelhusolja.

Inte fel heller att skruva ur tändstiften spraya lite i cylindrarna och dra runt ett par varv.

 

Varmkört i sötvatten är ju redan gjort, den har ju som jag skrev enbart gått i sötvatten (rena dricksvattnet)... :huh:

Växelhusolja byttes bara för någon månad sedan.

 

Undrar varför de flesta av mina båtgrannar kör sina utombordare i tunnor med glykolblandning före vintern (trots att även de enbart gått i sötvatten) om det inte är det normala.

 

Men då låter vi det vara :) .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glykolblandning körs normalt inte i utombordare.

Som du skriver så rinner allt vatten ut med motorn nertippad.

Du bör dock varmköra den i sötvatten, spruta in konserveringsspray i insug samtbyta växelhusolja.

Inte fel heller att skruva ur tändstiften spraya lite i cylindrarna och dra runt ett par varv.

 

Varmkört i sötvatten är ju redan gjort, den har ju som jag skrev enbart gått i sötvatten (rena dricksvattnet)... :huh:

Växelhusolja byttes bara för någon månad sedan.

 

Undrar varför de flesta av mina båtgrannar kör sina utombordare i tunnor med glykolblandning före vintern (trots att även de enbart gått i sötvatten) om det inte är det normala.

 

Men då låter vi det vara :) .

 

Javisst missade att du redan kör i sötvatten. Att dina grannar kör utombordaren i glykolblandning låter underligt aldrig hör talas om att man kör utombordaren i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju tipsa dina grannar att det dom gör är helt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag brukar göra, och det är däremot viktigt, är att byta drevolja.

Underförutsättning att det är tvåtaktare vi pratar om. Fyrtaktare bör också motoroljan bytas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhusolja byttes bara för någon månad sedan.

Byte görs oftast inte för att oljan blivit "utsliten". Bytesintervall brukar vara var 100:de drifttimme och det uppnår knappt någon fritidskeppare.  Anledningen är mer att säkerställa att det inte läckt in vatten som orsakar korrosion. Detta kan du kolla genom att lossa den undre av skruvarna, den för påfyllning. Helst efter att motorn fått hänga nedfälld några dagar. Är det första som kommer olja och inte vatten så är oljan OK. På min motor bytte jag olja vart annat år och kollade på detta sätt åren dessemellan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhusolja byttes bara för någon månad sedan.

Byte görs oftast inte för att oljan blivit "utsliten". Bytesintervall brukar vara var 100:de drifttimme och det uppnår knappt någon fritidskeppare.  Anledningen är mer att säkerställa att det inte läckt in vatten som orsakar korrosion. Detta kan du kolla genom att lossa den undre av skruvarna, den för påfyllning. Helst efter att motorn fått hänga nedfälld några dagar. Är det första som kommer olja och inte vatten så är oljan OK. På min motor bytte jag olja vart annat år och kollade på detta sätt åren dessemellan.  

 

Jo, detta vet jag.

Därför växelhusoljan byttes, alltså för att kolla ev. vatteninträngning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...