Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
toso

Motorn går inte att stänga av

Rekommendera Poster

Jag köpte en Orrskär 850 med en Volvo Penta AQAD41B förra året och i torsdags lät jag en mekaniker serva motorn inför upptagningen. På eftermiddagen ringde jag och frågade hur det hade gått. Allt hade gått bra sa han men motorn hade startat "av sig själv" en gång då han slog på huvudströmbrytaren. Konstigt tänkte jag eftersom det aldrig hänt mig.

 
På lördagen skulle båten ur vattnet. Jag åkte dit tidigt för att se om allt var i sin ordning men det var det förstås inte. När jag vred på huvudmotorströmbrytaren startade motorn direk utan att tändningsnyckeln satt i låset. Jag satte i tändningsnyckeln och försökte stänga av motorn men inget hände. Jag stängde av motorströmbrytaren men inget hände då heller. Panik! Hur stänger man av en diesel som inte vill stanna... Jag vred på nyckeln fram och tillbaka, satte i och drog ur nyckeln samt provade då och då även att vrida på huvudströmbrytaren (men inte till "max läge" för då gick startmotorn och det lät inte bra). Jag vet egentligen inte om huvudströmbrytaren har fler lägen än av och på. Tillslut stannade motorn när jag vred på huvudströmbrytaren. Efter detta vred jag en gång försiktigt på huvudströmbrytaren men vred tillbaka direkt då startmotorn ville börja snurra. Tillslut, på något sätt, lyckades jag slå på huvudströmbrytaren utan att motorn gick igång.
 
Efter det gick det att starta och stoppa motorn som vanligt med nyckeln. Frågan är nu vad som är fel? Kan det vara så att tändningslåset glappar och att eventuella reläer och/eller magnetventilen som används för att starta och stoppa motorn hamnat i fel läge? Jag tänkte försöka mäta på tändningslåset och se hur det verkar. Vad tror ni att det är för fel? Tips inför felsökningen mottages tacksamt.
 
Jag har bifogat lite bilder. En på tändningslåset (inifrån instrumentpanelen, den runda burken som är delad) en på magnetventilen som ska strypa bränsletillförseln och en på motorhuvudströmbrytaren (den silvriga till vänster). Jag antar att det finns något som kopplar in startströmmen också. Kanske den delen "hängt sig"?
 
Jag måste fixa det här innan jag vågar vinterkonservera. Vill inte motorn stanna då får jag STORA problem med kylningen...

 

post-105111-0-04982000-1443043075_thumb.jpg

post-105111-0-48527500-1443042978_thumb.jpg

post-105111-0-12038600-1443043363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad som kan vara felet, men det finns en mekanisk stoppmekanism på insprutningspumpen. Aktivera den så stryper du soppatillförseln och motorn stannar. Sitter åtkomligt en bit under där gasvajer är fäst.

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med generatorn när du bröt förbindelsen med startbatteriet.

 

Jag har en Lombardini där stoppen sitter i tändningdnyckeln, men det finns även en vanligt stoppreglage på motorn, som man kan stoppa motorn med.

 

Det finns även en liten spak man kan koppla bort den elektriska stoppen med.

 

Var inte mekanikern, mekaniker nog att ta reda på vad som var felet med att motorn startar av sig själv!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter en spänn på tändningslåset. Kommer inte ihåg hur det är kopplat men troligtvis har startmotorns + länkat ihop sig med batteriet.

Prova att lossa kabeln från startmotorn på tändningslåset och se om motorn startar av sig själv.

 

Nytt lås kostar 2000kr på volvo men borde gå att ersätta med något annat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonserveringen i veckan skulle motorn startas och köras på sötvatten och därefter glykolblandning.

Tyvärr hade jag glömt startnyckeln hemma.

Inga problem för en elektriskt "bevandrad" man.

Med ena handen höll jag vattenslangen i sjövattenfiltret och med den andra tjuvstartades motorn.

Tyvärr så hände ingenting då jag tryckte på stoppknappen.

Känner inte motorn så bra då det är första säsongen med den.

Trevade febrilt på insprutningspumpen för att finna ev. det mekaniska stoppreglaget.

Fann ingen, Luftrenarens filter sitter fast med tvenne snäpplås.

Lossade filtret och la handflatan på insuget, och motorn stannade direkt.

Handen fick dragas loss och "ploppade" när den släpptes.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med på tilsvarande, men på utombordare. Defekt tändingslås. Den startade av sig själv. Plötsligt. Den gick inte att stansa. Lite senare så startede den varje gång strömmen gick på etc. Sen gick den inte att starta. Sen startade den igen av sig själv. Sen startade den igen vid att man satte på ström...

 

Defekt tändingslås, ville jag ochså föreslå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ett antal tändningslås beroende på att båtägarna haft stora tunga nyckelknippor, i något fall flera hekto, ni kan tänka vilken påfrestning det blir när båten dunsar i lite vågor.

 

Tändningslåset är enkel mekanik som inte kan ta stora laster utan att något går sönder!

 

 

 

Kalle

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång lyckats koppla tändningslåset fel med ett intressant resultat.

 

Det började med att jag hade glömt båtnycklarna hemma och därför tjuvkopplade motorn. Det fungerade bra, helt utan missöden. När jag avslutat båtturen satte jag tillbaka kablarna där de skulle vara,trodde jag... En vecka senare skulle jag ut i båten igen och startade motorn som vanligt men den lät inte alls som vanligt och jag försökte komma på vad det var för fel. När jag la i växeln tvärdog motorn. Då la jag i friläge varpå motorn omedelbart startade igen och lät lika illa. Det var då jag kom på felet. Jag hade förväxlat ledningen till tändningen och ledningen till startrelät på tändningslåset veckan innan. Så fort jag slog på "tändningen" fick startrelät spänning och tändningen matades baklänges via samma ledning. Startmotorn kopplades aldrig ur och maskineriet lät därför inte alls som det brukade. När jag la i växeln bröt brytaren i reglaget spänningen till startrelä och tändning men så fort jag la i friläge kopplades det hela ihop igen.

 

Jag bytte plats på två kablar på tändningslåset och problemet var löst. (De skulle sitta tvärtom mot vad som var logiskt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan länge tröttnat på "tändningslås" och ersatt med strömbrytare och startknapp. Dessa sitter innanför nedgången. En båt tar ju oftast inte mer än 5 min att tjuvkoppla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver i motorbåten tagit bort "tändningslåset" då kvaliteten inte var den bästa.

Ersatt med rejäl strömbrytare och startknapp.

Skall göra likaledes i seglaren.

Startnycklar är bara en källa till besvär. Man kan glömma dom, se inlägg ovan.

Om någon vill stjäla en båt är det bara att tjuvkoppla och "segla" iväg.

Mastade av och körde kompisens Bavaria nu i veckan för upptagning.

Bavarian hade ingen "tändnyckel" bara huvudströmbrytare.

Med den tillslagen, bara att trycka igång på instrumentbrädan.

Vad trevligt att köra Bavarian, fenkölad båt, otroligt lätt att manövrera i en trång hamn.

Jag är van vid långkölade båtar, då får man planera manöverutrymmet innan man kommer fram där det är trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har någon monterat pluskabeln fel på startmotorn? Om man sätter pluskabelskon innanför den sexkantiga distansen finns stor risk att kabelskon kommer i kontakt med manöverströmsanslutningen och då startar motorn direkt när man slår på huvudströmbrytaren.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade fel på tändningslåset. när jag öppnade upp det så var det helt fullt av olja, "låsolja" som förra ägaren sprutat in möjligen.. men den var helt fullt, så allt hade kläggat ihop. Så det var kortslutningar och felaktiga bryt och allt möjligt. hela elsystemet bettedde sig konstigt pga avd et. köpte ett nytt simpelt lås för kanske 150spänn. funkade perfekt.

är ju superenkelt att byta då alla kontakter är utmärkta enligt en standard.

 

så OM du misstänker tändningslåset, köp ett nytt (eller byt till elknappar). På så sätt kan du iaf vara trygg med att just det fungerar

 

även om det kanske finns fler/andra fel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...