Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Elvan

Vinterkonservera Mercruiser med avmonterat drev

Rekommendera Poster

Konservering finns det massor att läsa om men jag har inte hittat något inlägg med detta innehåll.

 

Jag tidigare haft båtar med Volvo penta drev, när jag konserverade dessa tog jag först av drevet och kopplade sedan först vatten direkt till kylvattenintaget på skölden för att spola ur sedan kopplade jag slang till kylvattenintaget i skölden till en dunk med glykol som sedan fick rinna ut i en tunna under drevet.

 

Kan jag göra motsvarande på mitt Bravo III drev?

Någon som gör på detta sätt?

 

Fördel att kunna dela upp jobbet lite, först få av drevet och kunna ta hem det, sedan i lugn och ro kunna konservera motor, utan att behöva göra allt detta vid samma tillfälle.

 

/Hans

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bravo så har du troligen sjövattenpumpen på motorn så det borde funka tii skillnad mot oss med alphadrev där den sitter i drevet. Följ slangarna på insidan av båten o se efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bravo så har du troligen sjövattenpumpen på motorn så det borde funka tii skillnad mot oss med alphadrev där den sitter i drevet. Följ slangarna på insidan av båten o se efter

 

OK, jag får gå ner och kolla i båten.

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med vatten inn, dock så finns det ingen slang för vatten ut, så här får du använda en spann modell större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta slang mot inntag på skölden, för att köra på sötvatten, sen med slang til hink med glykol, eller på eget sjøvattensinntag. Lite mekk eftersom på skölden blir det lite svårt att få det sitta. Det passar sådär med slang. Men det går med lite mekk.

 

Kylvatten kommer ut lite mer spridt från eksoshålet, så att samla det i hink ger att det måsta vara en stor hink og kort avtstånd från hålet. Lite spill blir det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren,

nu har jag en bra bild av hur jag kan göra.

 

/Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...