Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
red_lobster

Ändrade hummerfiskeregler 2016

Rekommendera Poster

HaV spekulerar i eventuella ändringar i fiskereglerna främst rörande min mått och fiskeperiod, se:

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.4313856-regler-for-hummerfisket-kan-skarpas

 

Vad tycks om det?

Bra tycker jag. Men minska också mången redskap i vattnet. Att två pers får fiska med 28 tinor är rena vansinnet.

 

Men kommer nåt hända?

Det tror inte jag. Det verkar mest vara lösa tankar. HaV brukar inte hasta iväg direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att något måste göras är ju helt klart!

Jag hoppas att man beslutar ett ökat minimimått samt begränsar antalet burar till ca 10 per person.

Det finns säkert massor av andra bra insatser att göra men detta skulle ju vara en bra start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att som i Irland, klippa romhonor i stjärten säkerställer att de får bära rom ifred. Enligt fiskare har fångsten ökat med 300% jämfört med för 15 -17 år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att som i Irland, klippa romhonor i stjärten säkerställer att de får bära rom ifred. Enligt fiskare har fångsten ökat med 300% jämfört med för 15 -17 år sedan.

Det där förstod jag tyvärr inte.

Kan du förklara bättre hur det går till?

bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att som i Irland, klippa romhonor i stjärten säkerställer att de får bära rom ifred. Enligt fiskare har fångsten ökat med 300% jämfört med för 15 -17 år sedan.

Det där förstod jag tyvärr inte.

Kan du förklara bättre hur det går till?

bergsmag

 

Man märker dem så att man inte tar upp honor som ej har yttre rom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man hur många fritidshummerfiskare det finns i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man hur många fritidshummerfiskare det finns i Sverige?

Flera en det finns hummrar, är jag rädd..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tankar tycker jag. Även om 10 tinor kan vara lagom kan jag tänka mig max 6 också. Det gäller ju för alla andra fiskeredskap, så varför inte hummertinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergsmag:

 

 

Ca 2 min in i videon kommer klippet i stjärten

Redigerad av hummertorsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns relativt få alternativ. Skulle de försöka minska antalet burar så får väl gängen på sportfiskeverket(hav) byta jobb pga av kravvaller.

 

Så, det lättaste sättet att komma vidare är nog att göra flyktgångarna större, det går ju att kontrollera enkelt. Men för yrkesfisket är det lika med 2-3 år utan inkomst från hummern och många yrkesfiskare är beroende av inkomsten. För att kompensera bör därför licenserade fiskare få fiska i 2 år med småflykthål på dispans, medan fritidsfisket får byta på direken. I alla fall om man är beroende av inkomsten. Yrkesfisket tar ändå en så liten mängd om man ser till helheten.

 

Men jag är inte heller så säker på det är så enkelt att om 2-3 år så finns det lika många stora som det fanns små förut. Jag tänker mig att det finns faktorer som kanabalism och revirhållande som kan påverka överlevnaden. Därtill så har ju det på många områden haft en kompakt  storleksmsässig dödlighet på 8cm, det finns alltsså en risk att hummern har adapterat sig och är mer småvuxen än förut.

 

I övrigt lär ju större flykthål gynna och öka tjufisket.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på hummerfisket förra året, fiskar inte alls i år. Det förtar nöjet lite med mängden tinor som ligger ute och jag tycker absolut att antalet tinor bör begränsas och min måttet ökas ( helt ok som skrivs ovan, att yrkesfisket har dispens i början) Jag har även svårt att förstå dem som tar 30, 40, kanske ännu fler humrar / säsong, varför nöjer man sig inte, girigt ? Bjuder man hela släkten, grannar mfl på kalas eller ska man käka hummer varje vecka året runt ??? Kanske fodrar hunden med dom. Gör nog inget om antalet humrar även får en övre gräns.

Sen funderar jag på hur torskpopulationen påverkar hummerbeståndet. Torkbeståndet verkar ha ökat lite vilket ju annars är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergsmag:

 

 

Ca 2 min in i videon kommer klippet i stjärten

Stort tack för den fina fimen!

bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på hummerfisket förra året, fiskar inte alls i år. Det förtar nöjet lite med mängden tinor som ligger ute och jag tycker absolut att antalet tinor bör begränsas och min måttet ökas ( helt ok som skrivs ovan, att yrkesfisket har dispens i början) Jag har även svårt att förstå dem som tar 30, 40, kanske ännu fler humrar / säsong, varför nöjer man sig inte, girigt ? Bjuder man hela släkten, grannar mfl på kalas eller ska man käka hummer varje vecka året runt ??? Kanske fodrar hunden med dom. Gör nog inget om antalet humrar även får en övre gräns.

Sen funderar jag på hur torskpopulationen påverkar hummerbeståndet. Torkbeståndet verkar ha ökat lite vilket ju annars är riktigt bra.

 

I grunden kan man väl säga att problematiken bottnar i att lagen inte är i fas med verkligheten, samt att myndigheter vet om situationen men struntar i situationen pga av att den är så laddad.

 

Du kan även notera att förra regeringen inte vågade ta ställning för frågan om 6 redskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som framgår nedan och som befarats har inget ändrats till denna säsong:

https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/sport--och-fritidsfiske/fiskeregler/regler-och-information-till-skydd-av-arter/hummerfiske---regler.html

 

HaV pratar mycket men inget händer.

Får se fall nåt händer tills 2017... Zzzzz...

 

I Norge däremot är man inte rädda att göra vad som krävs för att rädda bestånden:

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Noen-utvalgte-arter/Hummer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som framgår nedan och som befarats har inget ändrats till denna säsong:

https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/sport--och-fritidsfiske/fiskeregler/regler-och-information-till-skydd-av-arter/hummerfiske---regler.html

 

HaV pratar mycket men inget händer.

Får se fall nåt händer tills 2017... Zzzzz...

 

I Norge däremot är man inte rädda att göra vad som krävs för att rädda bestånden:

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Noen-utvalgte-arter/Hummer

 

Är nog stört omöjligt att få jämkat ihop något i denna frågan. Och i Sverige skall man vara överrens när något görs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på hummerfisket förra året, fiskar inte alls i år. Det förtar nöjet lite med mängden tinor som ligger ute och jag tycker absolut att antalet tinor bör begränsas och min måttet ökas ( helt ok som skrivs ovan, att yrkesfisket har dispens i början) Jag har även svårt att förstå dem som tar 30, 40, kanske ännu fler humrar / säsong, varför nöjer man sig inte, girigt ? Bjuder man hela släkten, grannar mfl på kalas eller ska man käka hummer varje vecka året runt ??? Kanske fodrar hunden med dom. Gör nog inget om antalet humrar även får en övre gräns.

Sen funderar jag på hur torskpopulationen påverkar hummerbeståndet. Torkbeståndet verkar ha ökat lite vilket ju annars är riktigt bra.

 

Orsaken att många tar upp så många som möjligt är väl att de säljer vidare till bekanta etc. Att det blev förbjudet härom året har nog inte ändrat på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...