Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Seglare korsade militärövning

Rekommendera Poster

Han var ju observant och ringde sjökontrollen. Att det är en massa militärbåtar ute på vattnet efter en övning är väl inte så konstigt och det är ju bara att följa de väjningsregler som finns. Att sjökontrollen inte hade koll är en annan sak, men det var kanske det du menade egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du läst artikeln?

För det krävs en viss intelligens, som verkar saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utav alla Snedseglare som ska moppsa upp sig mot motorbåtar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sätt att sälja några tidningar på påstådd spektakulär händelse. Löpsedelns stora bokstäver säljer tusentals extra exemplar av blaskorna.

 

Läser man sedan artikeln finns inte mycket substans kvar även om man försöker skruva texten maximalt.

 

Därför behöver jag inte kvälls eller morgontidningar sedan många år.

 

Tänker man efter är det väl säkert att gå ut när stridsledningen meddelar eld upphör.

 

Säkrare än annars om man t.ex är rädd för pirater eller om båten skulle kapsejsa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade nån gång på 1990-talet från Vinga mot Läsö på Kryss med min Havsfidra. Kom in mot övningsområdet väst Styrsö. Det kom genast en patrullbåt och upplyste mig om att jag inte fick segla där, utan blev beordrad att en säker väg.

 

Hade det varit nån fara hade militären säkert upplyst seglaren om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras vart jag beskuten med röda signalskott mitt i natten ifrån Karlsborgsfästning på Vättern. Jag var tvungen att ge mig över i en väderlucka men åkte ändå på 20ms

Lantärnan funkade inte men man tycker ju att militären borde se en på radarn. Först trodde jag det var en röd fyr och tog sikte på denna, men sen hörde jag smällarna.

Jag vart dock inte så skraj, då jag dagarna innan överlevt värre saker. Jaha nu slutar det så här istället tänkte jag. Men tog mig ut ur området och in till götakanal, där gick jag på ett grund som inte fanns på kortet. Detta var en transportsegling mellan Stockholm och Vänern med oprövad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis seglade du in i riskområdet för Kråks skjutfält strax söder om fästningen. Signalskotten kan ha varit en varning till dig att ta dig ut ur det FÖRBJUDNA området snarast. Hade Försvarsmakten inte sett Dig hade Du kunnat bli träffad av avsevärt farligare saker än signalskott. Försvarsmakten skjuter aldrig/extremt sällan "bara signalpatroner".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...