Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jontehall

MD5A starar inte

Rekommendera Poster

Har fått problem med min volvo penta MD5A som inte vill starta. Jag har läst alla tips om hur man ska lufta motorn men efter flera försöka så börjar motorn tugga igång när jag startar den men tänder inte hela vägen utan står bara och tuggar på startmotorn. 

 

Var ute och använde båten och den gick fint när den plötsligt dog, tankade fullt och fick igång motorn igen varpå den gick en stund men dog efter ungefär 30 sekunder. Är det bara försöka lufta alla de punkter som beskrivs i "Md5A for dummies" eller kan det tänkas att det är något annat som gör att motorn inte kickar igång utan bara tuggar på startmotorn?

 

Har bytt förfilter och upplever att motorn endast pumpar ut rent bränsle, men är det bara lufta alla ventiler om och om igen?

 

Tack för alla hjälp.

 

Jonathan Hall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan. Luftar nu mera enbart på insprutningspumpen, de andra tipsen i md5 for dummies brukar jag inte lyckas med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket soppa kommer?

Min motor la av, jag luftade och luftade. Pratade sedan m en vän med likadan motor; han sa att det skall spruta ordentligt när man luftar, men min "bubblade" bara lite när jag pumpade fram soppan manuellt. Det visade sig att matarpumpen var paj. Bytte den, sedan dess funkar allt.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den snabba hjälpen!

 

När jag matar på med pumpen så sprutar det ordentligt ur de ventiler jag luftar, så antar att det trycket är som de borde vara. Hur hårt bör trycket bli i slangarna? Upplever att de är lite ospända, men de kanske är normalt?

 

Att lufta någon av de större punkterna är inte att föredra alltså?

 

Hur ska man göra med kompressionshandtaget? SKa det vara stående i läget längst ner?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionshandtaget spelar ingen roll, men visst kör du med startmotor för att lufta så lyft det så går inte så mycket batteri.

Om det kommer bränsle från finfiltret så bör inte övriga större punkter behöva luftas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken och läste MD5 för dummies, upplägget gav ett väldigt seriöst utryck, snygg text, meningsbyggnad och fina bilder, men är det någon motorkunnig som skrivit instruktionen för att lufta maskinen?

 

Ska skriva lite om luftning i allmänna ordalag, som är relevant för alla dieselmaskiner.

 

Luftningen måste ske i samma ordning som bränslet går från tanken till insprutningen, med start vid tanken.

 

Första anhalt blir då vattenavskiljare/ förfilter, skaffa en flaska, tratt eller vad som kan funka på din maskin, och fyll filtret/burken. (Tidigare nämnda instruktion skriver rör ej! Då blir det ju hela burkens volym med luft som ska luftas ut på annat ställe.)

 

Nästa länk i kedjan är matarpumpen, upplever ni att handpumpen "tar dåligt" prova att baxa (rotera svänghjulet) en bit så att du får längre slaglängd på handpumpen.

 

Nu har vi kommit till finfiltret, även här kommer vi att fylla burken innan luftning, vill minnas att md5 har en plugg på filterlocket som går att fylla genom.

 

Nu lossas luftskruven på finfiltret och börja pumpa på handpumpen tills det kommer bränsle helt utan luftbubblor.

 

'

'Fick en utryckning fortsätter senare

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaks.

 

Vi har nu luftat finfiltret, tyvärr är det så att VP låter bränslereturen gå till finfiltret istället för tanken så endel av luften kommer att gå tillbaks till filtret, mer om det senare.

 

Därefter är det insprutningspumpens tur att bli luftad, samma förfarande som på finfiltret, lossa luftskruven pumpa tills det kommer bränsle utan luftbubblor, luftskruven stängs i det läge där man har tryck på bränslet, dvs när det strömmar ut bränsle.

 

Nu ska maskinen hoppa igång.

 

Det kan nu bli nödvändigt att lufta finfiltret en gång till och eventuellt insprutningspumpen, beroende på att returens eventuella luft kommer att hamna i filtret.

 

 

Bäst att tillägga att man kan ha elektrisk bränslepump, eller gummiblåsa likt en utombordare för att pumpa bränslet, det är även möjligt att sätta tanken under tryck för att få fram bränsle.

 

Metoderna kan variera för att få fram bränslet, men gången att lufta gäller att man luftar varje ställe i tur och ordning från tank till insprutningspump.

 

 

 

Kalle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom min motor sitter så att man knappt når pumpspaken på matarpumpen med vänster långfinger, satte jag en gummiblåsa på slangen från tanken. Med hjälp av den går det väldigt lätt att lufta. Rekommenderas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp, ska slänga mig över motorn till helgen och försöka mig på de tips ni har gett. Bränslepumpen har du monterat den innan matarpumpen då?

 

Tack för beskrivningen Kalle, ska kika över de punkter du nämner och ge det ett försök i den ordningen. Hjälper det att lätta på trycket vid de själva infästningen också? Alltså skruva lite på insprutningspumpens stora fästen, de med 17,18,19 nycklarna eller är det bara satsa på de mindre ventilerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat professionellt med Volvo Penta i 30 år, och har hittills aldrig behövt fylla några filterkoppar efter filterbyte. Om matarpumpen fungerar är det bara öppna luftskruven på finfiltret tills det kommer bränsle. När man luftar insprutningspumpen är det meningslöst att försöka lufta med det som ser ut som en luftskruv. Den funkar inte, då den inte sitter högst upp på pumpen. Det blir en liten luftbubbla kvar i pumpen. På nyare MD 5 ,sitter en spårskruv lite snett uppe på pumpen. Det är nästan alltid den båtägare har missat, när de inte får igång motorn efter filterbyte. På äldre motorer, som inte har den skruven, kan man behöva lossa på tryckventilen, för att få ut luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips att fylla filterburkarna var bara en liten hjälp till dom som har svårt för att komma åt handpumpen, så dom inte behöver pumpa så många slag.

 

 

 

 

I all välmening Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...