Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nellos

Hjälp - tips på 40+ fotare

Rekommendera Poster

Jag söker tips på bra stora segelbåtar.
Alltså för långfärd. Inga skärgårdskryssare. Inga motorbåtar.
Budget ca 300k till 1M.
Katamaran funkar också.

Denna sökning (fast 38+ fot) på Blocket visar 86 annonser bara i Sverige. 
Jag tycker Sverige är för trångsynt när man tänker sig segling över hela världen. Men ändå det alldeles för många annonser för att jag ska kunna ta ställning. Vilka märken bör jag undvika? Vilka anses stå för kvalitet? För moderna lösningar? Eller trams-lyx som inte är värt pengarna, osv.

Tacksam för alla tips och åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
WOW!

Ungefär en likadan sökning på yachtworld.com gav drygt 3 000 träffar!

Behöver verkligen hjälp att hitta rätt i den här djungeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mängden båtar säger väl att du bör avgränsa på något sätt?

 

Äldre båt vs yngre båt.

Snabb vs mer komfortabel ( tyngre och designade för långfärd brukar vara mer komfortabla )

Stark infästning av roder vs spadroder

Stora tankar vs snabbare båt

Skrov som går att lasta ner vs snabbare båt ( charterbåtar klarar lite mindre lastning sägs det )

 

Det finns hur många parametrar som helst.

Du kan även fundera över marknaden av köpare när du ska sälja, de sitter ju som du just nu...

 

Att få en tillräckligt stor och moderna katamaran för upp till en miljon bedömer jag som svårt.

Men utbudet av "blyfraktare" är som du ser väldigt stort och du hittar säkert din drömbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu börjar jag bli mer och mer exakt i mitt sökande men jag har fortfarande en bra bit kvar innan jag vet vilken båt jag ska köpa. Jag tog just mina senaste sök-erfarenheter och skrev ett långt inlägg på cruisersforum, som jag fått rekommenderat, och jag tänkte även skriva det här. Det är förstås på engelska men det är väl inget problem?

 

ps. Jag har nu sett hela intervjuserien med Lars Hässler samt ett antal YouTubeklipp med honom. Mycket intressant! ds.

 

Här kommer inlägget i sin helhet som jag skrivit på cruisersforum:

 

Yep, title says it all.

I'm still dreaming... but I've started planning! I've been asking around a lot about boats and I'm starting to zeroing in more and more around what I'm looking for and what's reasonable.

 

I'd greatly appreciate any tips experienced recommendations about boats under 180 000 USD suitable for a long world circumnavigation.

 

As I've searched on yachtworld until my fingers started to bleed I've learned the following:

 


NO CHARTER

no wood

no steel

Few people, but big; meaning I don't want to rent cabins for crew. This is for me and my girl and our dogs. So a handful of toilets and a bunch of cabins is useless. Sure we'll have visitors but I won't chose the boat based on the odd visit. 4-6 cabins and 4-6 toilets is just a waste of space for us.


 

Honestly, the perfect boat for us would be 50+ feet long, 1 master bedroom, 1 double bed cabin, 1 toilet, (pretty fast boat if possible but not important) - that's it. (and fit for long voyages obviously)

 

So in my searches I've found the following pattern but please let me know what you think about it;

 

I think it feels like that for about 80k USD - 120k USD can get 50 feet if you are not too picky.

The cheapest appears to be the boats

Bavaria 50 e.g. However heard that they are a low budget and poor quality. True?

 

Beneteau Oceanis 500. Too many cabins and 4 (!) Toilets.

 

Beneteau Cyclades. Apparently built mainly for charter so exactly the opposite of what I'm after.

 

Beneteau First seems more in my direction. But can't find that many out for sale .

Here is an example. Only three cabins and two toilets but still 53 feet: 1992 Beneteau First 53 F5 Segel Båtar till salu - se.yachtworld.com

On Beneteaus website, they no longer list the 53fot-size, only much smaller. Should I be worried about it?

 

Macgregor 65 - large and fast boat, right? But is it good? There is no other such long boat around 120k USD so I become suspicious ...

 

See a lot of Jeanneau Sun Odyssey and Dufour - what about them?

 

See also some Atlantic 50ish but rarely or never (!) Pictures of and inside the boat. That makes me suspicious. Experiences?

 

The next level is at 155k USD when it starts to open up a bit more interesting models that match my search but also other brands I do not know starts to pop up such as Elan, Wauquiez, Malcolm, Hako, Andrews, Bruce Roberts, Bay Class, Amel, Passport, Colvic, Tayana, Hanse, etc. 

Any of them good?

 

Then it just gets more and more exciting the closer to 350k USD I get but I'm not there yet ;)

 

But the budget's not set in stone. If everyone here would answer this to my perfect boat costs 215k USD so I guess I'll save some more ...

 

Pure comfort wise I'm actually very interested catamaran sail boats. They seem unbeatable. Gladly accept tips of those as well.

However, no trimaran racer thanks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, på crusiersforum brukar man få en hel del vettiga svar och från folk med egen erfarenhet. Kul när man läser typ "de 7 åren vi har varit ute så har båten fungerat fint".

Jag lägga till minna högst personliga åsikter: Stryk Bruce Roberts, långsammare båtar får man leta efter. Colvic är mest självbyggen. Beneteau First är i mina ögon inga Atlantbåtar. 

Wauquiez Amphitrite verkar trevlig och vad jag vet ansedd som en bra långseglare. Amel Super Maramu är i mina ögon en långfärdsmaskin, byggd för ändamålet. Lite trögare men fina är Cheoy Lee, Formosa, Hans Christian mm.

Lycka till och glöm inte berätta hur det går!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...