Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

Hur bygger man egen rodkick?

Rekommendera Poster

Jag är en total nybörjare och jag skaffade mig i år en Magnifik Midget som min första båt som jag tänker rusta inför nästa säsong. Eftersom bommen faller så lågt i sittbrunnen så behöver jag verkligen en rodkick. Men en ny sådan kostar mer än vad jag betalade för båten så jag bestämde mig för hemmagjort variant.

 

Undrar om någon kan hjälpa mig med bygget av egen rodkick med gasfjäder.

 

Jag har förstått att man ska ha 2 aluminium rör som går i varandra … och att man ska stoppa en gasfjäder i ( från t ex Biltema).

 

Nu undrar jag hur jag monterar fast alla delar och vilka beslag för montering på masten och på bommen behöver jag. Dessutom undrar jag hur man avgör vilken gasfjäder som passar en?

 

Samt hur man fäster kicktaljan ( om man behöver ha den överhuvudtaget) på rodkicken?

 

Hoppas att någon som har gjort det kan svara med några bilder eller ritningar för det skulle underlätta oerhört mycket.

 

Tacksam i förväg!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte använda dirk isället?

 

Billigare och enklare än att bygga eget.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du måste registrera dig för att kunna se bilderna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna försvann vid övergången från Fendern till Hamnens forum. Jag skrev själv i just den tråden då jag tillverkade en rodkick till min dåvarande Triss Magnum.

Både rodkick och utskjutbart peke till gennaker gjorde jag själv. Den Triss Magnumen var nog den mest pimpade på den tiden. Det var lite MacGyver över det hela med lite knåpande med egentillverkade fästen, gängstång, gasfjäder, tvådelad båtshake där jag använde bägge rören som hölje till rodkicken. Blev riktigt bra till slut.

post-95643-0-20797200-1442770091_thumb.jpegpost-95643-0-19011400-1442770007.jpeg

 

Sydde även ett "lazyjackkapell" hemma vid symaskinen vilket ses på bilden ovan.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det svåraste att få till mastfästet, borde vara dubbelledat lika ett bomfäste...? Eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastfästet räcker nog om det är enkelledat och svänger sb/bb så att säga. Sedan sitter bulten till kicken så nära masten det går och tar hand om den vertikala rörelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att vi hade en hemmabyggd kick på vår First tills vi bytte till en Benns i våras. Den hemmagjorda var rätt mycket sämre, bland annat för att fästet var utflyttat 20cm från masten med en svetsad hållare, vilket gjorde att kicken inte fick samma radie som bommen. Skumt bygge!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man placerar ibland fästet så som du beskriver för att bommen skall tryckas föröver på undanvind. Bra i lättvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man placerar ibland fästet så som du beskriver för att bommen skall tryckas föröver på undanvind. Bra i lättvind.

Kallas för preventerkick. Men det visste du redan. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man placerar ibland fästet så som du beskriver för att bommen skall tryckas föröver på undanvind. Bra i lättvind.

Kallas för preventerkick. Men det visste du redan. ;-)
Japp ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har till min lilla Albin 57:a en annan typ av rodkick utan gasfjäder. Den kallas för "boomstrut" och är två parallella glasfiberstänger, alltså helt idiotsäkra där man inte riskerar att gasfjädern börjar läcka efter några år med kostsamma byten om man har en Selden originalkick.post-95643-0-25310600-1442777416_thumb.jpegpost-95643-0-47534300-1442777446_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...