Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vill ha en snabb trailerbar liten segelbåt.. vilken?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har mer och mer insett att jag inte har tid att riktigt njuta av vår husvagn till båt och skulle vilja ha något snabbt att bara kunna kappsegla och köra korta vändor till närliggande hamnar med.

 

Helst vill jag kunna ha den på en trailer så jag kan ha den hemma på vintern och ha möjlighet att köra till nya skärgårdar..

 

Jag har funderat mycket på Soling som dock ligger på gränsen viktmässigt med sina 1100 kg.

 

Ett annat alternativ är 707 ...

Ni ser åt vilket håll det lutar. Ruff är inte prioriterat. En snabb båt för klubbseglingarna som går att dra efter en normal personbil.

 

Vad har ni seglare för tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad får det kosta? Hur många ingår i besättningen? J/70, CB66, Seascape 26 eller 18.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal minitonnare som t.ex. Minicompis. Afrodite 22 är en annan som det går att pimpa till bra fart, handikappräknat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste den ha ruff? Jag går i samma tankar och funderar på c55. Mina karv är samma men att det måste finnas en aktiv entypsfleet. Sedan kan barnen segla c55 själva från ca 9 års ålder (om dom är tre st...) vilket är ett plus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den behöver absolut inte vara ruffad! Vi kommer vara mellan en och tre vuxna och två-tre barn. Vi har en relativt fin maxi 77 nu som känts stor och trygg men inte så kul.

 

SRS ska ligga på minst 1,1.

 

Budgeten är på drygt 50 000 men jag köper hellre en billig båt och lägger pengar på utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill egentligen inte ha en mindre båt. Bara lättare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Express eller Maxi racer. Banner har också någon modell som platsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Express eller Maxi racer. Banner har också någon modell som platsar.

Om nu en soling på 1100kg ligger på gränsen vad hans bil klarar att dra, vad väger en Express eller Maxi Racer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på både expressen och framförallt maxi racer men kommit fram till att de är för tunga. Båda väger strax under 2 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tror jag är för tunga båtar att traila och även för dyra. CB66racer är en häftig båt men en del av dessa har haft lite väl mycket kvalltetsproblem och fått  mastbrott står det att läsa i Hamnen.se. Pelle Pettersons C55 skulle kunna vara ett lämpligt alternativ, men båda dessa båtar är för dyra och hamnar närmare 100.000.- än 50.000.-.

606:an är nog trots allt nog det bästa alternativet och troligtvis så kappseglar man fortfarande med denna gamla klass. Annars är jag ju en stor förespråkare för Hobie16, men vet inte hur flitigt som den kappseglas med och hur mycket man behöver ge för en sådan i kappseglingsbart skick, men klart kul att segla är den i alla fall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm Hobie! Ni är för många! Jag får svårt att få ihop den här ekvationen med pris, utrymme och trailerbar mm. Möjligtvis en ruffad liten segelbåt med sänkköl typ Fabola Campus, men frågan är om ni ryms och om 50000.- räcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill helst ha en riktig kölbåt, och en erkänt snabb båt.

 

Kvar blir nog bara 707 och Soling. Har följt upp ett par sådana annonser i sommar, men blivit besviken när jag tittat på dem.

 

606 och Mustang Jr är även de rätt trevliga båtar som skulle rymmas i budgeten, men jag tycker att de är lite för små och utan längden blir de tyvärr lite väl långsamma mot större båtar i klubbkappseglingarna.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad.är det som har gjort dig besviken på 707? Det är ju bara ett plastskal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Express eller Maxi racer. Banner har också någon modell som platsar.

Om nu en soling på 1100kg ligger på gränsen vad hans bil klarar att dra, vad väger en Express eller Maxi Racer?
För mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den däringa Viper var intressant.

 

Det är nämligen så att en båt med köl är helt omöjlig att ta upp själv på trailer, kran behövs. Sjösätta går möjligen, har lyckats en gång. Men om kölen går att dra in i båten kommer det hela att funka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att en 606's skulle passa med dina krav, förhållandevis billig, trailerbar efter de flesta bilar och en väldigt aktiv kappseglingsklass. SM i Lidköping hade näsan 50 båtar med och det finns en rikscup där man seglar på flera olika ställen runt omkring i landet. Om du bor i Stockholms trakten så seglar man där en cup under vår/försommar och sensommar/höst på Lidingö där det har varit med upp till 25 båtar med på en tisdags kväll. Mer info finns på http://www.s606k.se och http://www.606-forbundet.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...