Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
seglarfreaken

Bemötande och service i gästhamnar?

Rekommendera Poster

Det är inte bara i Kroatien som man kan bli dåligt bemött! Vi har vid ett flertal tillfällen och genom åren blivit blivit rätt snorkigt bemötta av personalen i Sandhamns gästhamn. Förra året så upplevde vi att nu är måttet rågat, så nu kommer vi inte att segla hit om det inte är så att vi har några vänner med ombord som absolut vill hit. Här kommer anledningarna:

 

!. Mycket tråkigt bemötande vid incheckningen! Vi blev torrt och kallt utfrågade om hemmadress och antal personer ombord och vi upplevde detta nästan som ett polisförhör! Om nu dessa uppgifter var så viktiga, så anser vi att de på ett pedagogiskt och vänligt sätt skall berätta det för oss muntligen istället för att peka på ett inplastat papper med deras föreskrifter. Jag /vi kan ha överseende för att de måste vara effektiva och kortfattade om de hade flera som skulle checka in samtidigt, men så var inte fallet denna gång.

2. Duscharna stängdes på kvällen vilket vi tyckte var helt oacceptabelt! De har öppet dygnet runt i bl a Nynäshamn.

3. De hade ingen koll på mooringtamparna som gick i kors och åtgärdade inte det trots att jag påpekade det på en gång.Det slutade med att den närmaste båtgrannen och jag löste problemet själva trots att det var en slemmig och trist uppgift.

4. Dörrstängaren till duschrummet var väldigt hårt spänd så dörren slog igen så att det nästan slog lock för öronen

5. Den summa som vi fick betala när vi checkade ut stämde inte med den som vi hade fått muntligt besked om. Ingen el eller något annat extra hade vi beställt bör här tilläggas. Ord stod mot ord, så det var till att acceptera och betala.

 

Kan det vara så att till Sandhamn seglar/åker man för att man vill bli förnedrade?

Vad har ni för erfarenheter från Sandhamn eller andra bra/dåliga gästhamnar?

 

Nu är måttet rågat för våran del!

Tack o hej då Sandhamns gästhamn! Möjligtvis kan vi tänka oss Lökholmen i framtiden, men i år blev det ingetdera.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du råkat illa ut i Kroatien??? Eller bara i Sandhamn?

 

Själv har jag, som nämnts i annan tråd, bara positiva erfarenheter av bemötande i gästhamnarna i Kroatien. Men de är dyra även jämfört med Sandhamn.

 

Kan faktiskt inte komma på att jag blivit särskilt dåligt bemött i gästhamnar på mycket länge. På ett sätt är det värst när man inte blir bemött alls (åtminstone om det är säsong) eftersom hamnarna då inte "stuvas" på optimalt sätt vilket gör att djupgående seglare som kommer sent kanske inte får plats.

 

Riktigt dåligt bemötande fick jag en gång för många år sedan på Grand Cayman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Jag har inte seglat i Kroatien, men har en kompis som tre år i rad har trailat sin segelbåt dit och älskar att segla där. Jag pratade med honom om filmtråden och han är inte så förvånad! De kan vara kärva, vill absolut att man gör precis som man blir anvisad att göra samt vill även betalt för tjänster som man egentligen skulle kunna utföra själv, som t ex påmastning mm. Men SNÄLLA!

Kan vi försöka att hålla Kroatientråden där den hör hemma och gästhamnarna här i Sverige-tråden där den tråden hör hemma?

Jag tror definitivt inte att vi är de enda som har blivit dåligt bemötta i Sandhamns gästhamn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag vet en hamn där en av hamnvärdarna fick öknamnet "hitlerjugend "...

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att servicen blir sämre ju längre norrut i Stockholms skärgård man kommer. Sandhamn, Furusund, Grinda och Utö är alla tämligen kassa på kundbemötande och då de dessutom kombinerar det med höga priser och usla serviceinrättningar är det ganska lätt att hålla sig därifrån.

Alternativ saknas ju inte, som tur är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig service i Furusund? Jasså!? Vi var där tidigt på säsongen och blev väldigt väl bemötta! Ett trevligt inslag där tyckte jag var att man fick låna en SUP-bräda helt gratis om man övernattade där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn har jag hoppat över de senaste 25 - 30 åren, har helt förlotat sin charm. Tidigare var jag mycket där både som barn och ung vuxen. Kan tänka mig att segla dit tidigt på våren eller sent på hösten.

 

Däremot gillar jag Utö och har bara gott att säga gästhamnen, gästerna, personalen och omgivningarna.

 

Vanligtvis blir man väl bemött i gästhamnarna tycker jag, även om vi helst undviker dem.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var flera ggr både på Grinda och Sandhamn både denna och föregående sommar. Har blivit väldigt bra bemött på båda ställena och inga som helst problem. Sandhamn håller de dessutom hårt på tyst efter 23 och går runt på bryggorna och säger till, vilket är bra.I norra skärgården har vi blivit bra bemötta både i furusund och på Fejan.

Sandhamn är vad det är och under högsäsong är det både mycket folk, hektiskt och en del party. Trots att vi har barn på 6 och 8 år så gillar hela familjen Sandhamn, barnen har alltid hittad kompisar där och jag tycker det är en skön mix av allt från klassisk överklassbåtliv till småbåtar och dagturister. Många verkar ha problem med detta men då är det ju bara att hoppa över Sandhamn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar också blandningen i Sandhamn. Det finns några partyhelger under året när hela Strandvägen är där, men även vanligt folk. En gång låg det, vid samma brygga som vi låg vid, på ena sidan en ny fin Princess 52 med pappas pojkar i. De hade dukat upp champagnebadkar fyllt med is och flera flaskor rosa bubbel, lagt sig med bar överkropp som de draperade med Paris-Hilton-hundar. Syftet var förstås att locka ombord Östermalmsflickorna som kom ut i stimm med Vaxholmsbåten och gick brygga upp och ner för att välja vilket akterdäck man skulle låta sig bjudas in på. På andra sidan bryggan låg en gammal Uttern 690 lämpligt döpt till Pruttern med lika förhoppningsfulla killar med bar överkropp på fördäck... Hur det gick för vem vet jag inte, men stämningen var det inget fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har aldrig haft några problem med lyxen och flärden på Sandhamn och inte heller känns någon avundsjuka eller obehag av festandet. Under barnens uppväxt låg vi ofta på Lökholmen och tog passbåten över till Sandhamn utan några som helst problem. Det blev väl rätt anonymt när vi var på Sandhamn vilket vi självklart accepterade, men när vi låg på Lökholmen så hittade barnen som vanligt nya kompisar att fiska, bada och leka med. Lika mysigt och lättsamt har vi även upplevt det i bl a Östemarfladen. MEN snorkighet stelheten och den dåliga servicen har vi alltid upplevt från gästhamnens personal oavsett om vi har legat på Lökholmen eller inne i smeten i Sandhamn! Varför beter de sig som de gör år efter år? Efter att Sandhamn förlorade Gotland runt- målgången mm så hade jag i min enfalld hoppas på att de skulle börja bry sig mera om "vanligt båtfolk" och bjuda på bra service, MEN ICKE! Varför ska jag behöva bli utfrågad under incheckningen på Sandhamn på ett sätt som  jag skulle kunna tänka mig att ett polisförhör i värsta fall sker? Varför ska jag behöva uppge min e-post om jag inte vill ha reklam eller erbjudande mejlade till mig?

Varför ska jag behöva ange hur många vi är ombord på båten? Det behöver man inte göra i någon annan gästhamn när vi checkar in. Jag tog upp frågorna och mina synpunkter med hamnkaptenen. Han motiverade att de måste veta hur många som är ombord om t exen brand utbryter. Hur kan de veta om alla är ombord vid olyckstillfället eller om det är någon som har mönstrat av och tagit Waxholmsbåten hem? Det var inget medhåll alls som jag fick av min kritik utan helt enkelt uppmaningen: Passar det inte så välj annan gästhamn! JA! Hädanefter så väljer vi andra gästhamnar! Vi vill inte bli behandlade så här dåligt flera gånger: Jag skrev även till Skärgårdstidningen om detta och undrade hur de och andra småföretagare i skärgården och på Sandhamn tycker om en så här dålig attityd som i princip innebär att vi inte gynnar någon annan näringsidkare på ön? Märkligt nog fick jag inget svar!  Annars uppfattar jag den tidningen som att de verkligen vill skriva om  kreativa och servicemindiga företagare i skärgården.

Hur rimmar det då med den dåliga attityden som de har i Sandhamns gästhamn år efter år? Troligtvis vill  man bara skriva om positiva saker som gynnar skärgårdsfolket och vill hålla alla dessa företag bakom ryggen. Ska de skriva något negativt så lär det nog bara vara om politiker , skärgårsbor/företagare som har det tufft eller oförstående  "utbölingar"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten parantes bara: Jag vet inte om man har flyttat både starten och målgången från Sandhamn. Men jag vet i alla fall att Sandhamn förlorade ett STOR traditionell tilldragelse, folkliv och pengar i samband med förändringarna.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn har jag i år hittills endast varit på Sandhamn i maj, och de frågade då överhuvudtaget inte hur många vi var ombord. Har inte hänt tidigare år heller, något nytt grepp kanske. Jag tror inte jag hade tänkt så mycket på frågan om jag fick den. Jag hade nog bara svarat. När det gäller e-mailadresser så råkar man ju ofta ut för kravet att avge en sådan. Larvigt nog har jag valt en pragmatisk hållning och käftar inte längre. Jag brukar skriva

 

tjabo@hovet.se

 

Eller något liknande. Min Lokala konsumbutik har säkert fått 100 rabattkuponger genom åren som undertecknats av Knugen, Carl-Gustf och andra fina alias.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en hamn där en av hamnvärdarna fick öknamnet "hitlerjugend "...

 

:D

 

när det gäller e-post burkar jag använda no.name@no.net men hovet.se det var ju kul :)

Redigerad av Marrexxx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMART! Det är ju ett riktigt smart, tyst  och humoristiskt sätt att protestera mot onödigt uppgiftsutlämnande. Jag brukar säga ett lugnt och bestämt NEJ, när de frågar efter mitt postnummer när jag handlat på Bauhaus /Hornbach.

Det är en väldig skillnad att ligga i Sandhamns gästhamn under lågsäsongen mot högsäsongen. Men rimligtvis så bör samla sina resurser då det som mest att göra och göra allt för att fortsätta kunna ge bra service. Är "överklassmänniskor", ksss, framgångsrika företagare immuna mot badwill? Det verkar så; eller så går de till domstol om det blir riktigt skarpt läge!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMART! Det är ju ett riktigt smart, tyst och humoristiskt sätt att protestera mot onödigt uppgiftsutlämnande. Jag brukar säga ett lugnt och bestämt NEJ, när de frågar efter mitt postnummer när jag handlat på Bauhaus /Hornbach.

Det är en väldig skillnad att ligga i Sandhamns gästhamn under lågsäsongen mot högsäsongen. Men rimligtvis så bör samla sina resurser då det som mest att göra och göra allt för att fortsätta kunna ge bra service. Är "överklassmänniskor", ksss, framgångsrika företagare immuna mot badwill? Det verkar så; eller så går de till domstol om det blir riktigt skarpt läge!

Jo, för egen del tänker jag så att jag skall öda minsta möjliga tid eller energi på skit, och samtidigt blåsa idioter;-)

 

Jag har andra liknande knep. Poängen är att jag numera väldigt sällan retar upp mig över oväsentligheter. Går bara vidare med ett leende. Gäller det något viktigt är jag däremot beredd att ta strid, vilket jag hoppas de flesta är.

 

Hur den riktiga överklassen gör vet jag inte. Inte heller oroar jag mig;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet en hamn där en av hamnvärdarna fick öknamnet "hitlerjugend "...

:D

 

när det gäller e-post burkar jag använda no.name@no.net men hovet.se det var ju kul :)

Asgarv.

 

Kanske kan vi få igång en rörelse av hovanslutna båtmänniskor. Tänker t.e.x. På hon som var ute och åkte Storebro 340 Adriatic på Kanholmsfjärden.....

 

henemark@hovet.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en hamn där en av hamnvärdarna fick öknamnet "hitlerjugend "...

 

Tillkomme dit rike..brukar man visst säga någonstans. Visst står det i någon bok också?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ystad... =) härligt å lägga till där, å bastun var varm å allt rent å snyggt,  där vill jag förtöja igen.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl varit ute i kanske 45 dgr i somras varav möjligen 30 i gästhamn, i princip hela ostkusten upp och ned. Genomgående trevligt och bra bemötande. Mysigast är många ställen, men Stora Rör och Sandvik på Öland (med bra väder) är riktiga pärlor. Nabbelund var väl inget att se egentligen, men lagunen gjorde vattnet osannolikt varmt, och trollskogen kanske man skall återkomma till. Stegesund har marmor i gästtoaletten (!). Gotland i slutet av stockholmsveckan är ju som det är, och den yttre gästhamnen på piren är mer väderutsatt men med färre kotlettfrillor.

 

Vi hade som princip att försöka gå morgonpromenad till bageri varje morgon. Det skämde bort oss och barnen.

 

ProMarina var i alla fall mkt trevliga och hjälpsamma mot oss i Västervik, sitt rykte till trots.

 

Har även varit i knökfullt Sandhamn, men utan dåliga vibbar.

 

Generellt tycker jag att både folk och företag verkar vilja vara trevliga, hjälpsamma och proffsiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i tre gästhamnar. 1natt i rödhamn. Trevligt. Hamnvärd kom t.o.m. ombord å spelade en låt på vår medhavda gura.

Mariehamn yttre 2 natt. Dom tog betalt, talade om var faciliteter fanns å va inte otrevliga på något sätt... ja betedde sig som dom flesta gör.

Eckerö, 2 natt. Samma som Mariehamn, fast dom har ongen "pommern" (som ska köras bort på varv nu i höst och kommer visst ej åter)

Resten... kanske 50 natt... svaj eller natur... inte träffat en enda otrevlig skäl i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade i Ålandsskärgård, Finlandsskärgård, Estland och Gotland i somras. Estlands kust var helt nytt för oss och vi är väldigt positivt överraskade. Bra hamnar, få gästande båtar, bra service, billigt, god och billig mat i hamnrestaurangerna, fina sandstränder. Hamnkaptener som kom och tog emot linan och hälsade oss välkomna. Rekommenderar verkligen Estlandskust!. Dirhami, Lohusalu och Haapsalu var väldigt bra!

 

I Helsingfors låg vi i Helsingsfors Motorbåtsklubb hamn. Bra service och inte alls så dyrt som vi trodde att det skulle vara. 25 Euro inkl. allt.

 

Bästa stället vi besökte var annars Jurmo. En av de vackrastee platser vi seglat till. Hanö ligger i topp tillsammans med Jurmo.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad falls? Skall fina Pommern bort från Västerhamn?! :-(

 

 

Jag har varit i tre gästhamnar. 1natt i rödhamn. Trevligt. Hamnvärd kom t.o.m. ombord å spelade en låt på vår medhavda gura.
Mariehamn yttre 2 natt. Dom tog betalt, talade om var faciliteter fanns å va inte otrevliga på något sätt... ja betedde sig som dom flesta gör.
Eckerö, 2 natt. Samma som Mariehamn, fast dom har ongen "pommern" (som ska köras bort på varv nu i höst och kommer visst ej åter)
Resten... kanske 50 natt... svaj eller natur... inte träffat en enda otrevlig skäl i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta man blir dåligt bemött i Gästhamnar.

 

Senaste gången var i Dalarö.

 

En av mina kompisar hade skadat sig och behövde till sjukhuset för att sy. 

 

Vi hade tillfälligt  lagt till utanpå en pontonbrygga i lovart. Det blåste kulingvindar och det gungade redigt, och dessutom var det inte vår båt.

 

Hade via SSRS fått möjlighet med transport till sjukhuset med en av deras besättningsmän och jag stod och talade i telefon med nån i detta ärende, eller om det var med sjukhuset. 

 

Killen som tog upp hamnavgift kom och jag försökte få honom att förstå att jag talade i telefon i ett angeläget ärende. Det struntade han i fullständigt och skulle ha sina pengar med en gång. Till slut, efter att försiktigt försökt få honom att vänta tills jag talat färdigt, blev jag riktigt arg och bad honom fara och flyga, och han dröp av. Det händer ytterst sällan att jag blir arg, men när jag blir arg så blir jag riktigt arg.

 

Undrar vad den som jag talade i telefon med tänkte när jag började storskälla, men de förstod kanske när de hörde vad jag sa. Han släntrade förbi när jag hade talat klart och jag ropade på honom, betalade hamnavgiften och när vi fått iväg kompisen gick jag till den sydliga bryggan och la mig  lä för tappen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet en hamn där en av hamnvärdarna fick öknamnet "hitlerjugend "...

 

Tillkomme dit rike..brukar man visst säga någonstans. Visst står det i någon bok också?

 

 

 

Nu var det ju visserligen länge sen ställde frågan, men.......

 

Om man googlar på just de orden du frågar om, så blir man hänvisad till en bok som kallas Bibeln och ett par ställen, bl.a. Matteus 6;9-12

 

Jag hade ingen aning om just var det precis står, men vad det står vet ju större delen av den Svenska befolkningen.

 

"Fader vår som är i himmelen. 
Helgat varde ditt namn. 
Tillkomme ditt rike. 
Ske din vilja, såsom i himmelen 
så ock på jorden. 
Vårt dagliga bröd giv oss idag, 
och förlåt oss våra skulder, 
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, 
och inled oss icke i frestelse 
utan fräls oss ifrån ondo. 
Ty riket är ditt och makten och härligheten 
i evighet." 
 
Nu har man ju ändrat texten, och just den raden du citerade lyder annorlunda och det är väl inte många som kan den nya texten i sin helhet.
 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad falls? Skall fina Pommern bort från Västerhamn?! :-(

 

Ja dom sa det. Å dom trodde inte den skulle komma tillbaka. Fantastiskt museum.. fast själva sjöfartsmuseet blir nog kvar, fast pommern va ju det som ägde.

 

 

 

 

 

Jag har varit i tre gästhamnar. 1natt i rödhamn. Trevligt. Hamnvärd kom t.o.m. ombord å spelade en låt på vår medhavda gura.

Mariehamn yttre 2 natt. Dom tog betalt, talade om var faciliteter fanns å va inte otrevliga på något sätt... ja betedde sig som dom flesta gör.

Eckerö, 2 natt. Samma som Mariehamn, fast dom har ongen "pommern" (som ska köras bort på varv nu i höst och kommer visst ej åter)

Resten... kanske 50 natt... svaj eller natur... inte träffat en enda otrevlig skäl i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norrlandshamnarna finns inte många hamnvakter. Här är det gör-det-själv som gäller, lägg pengar i ett kuvert eller swisha.

 

Små trevliga, billiga (40 - 60 kr) hamnar med bra service som ex.vis tvättstuga, grillplats och bastu.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara i Kroatien som man kan bli dåligt bemött! Vi har vid ett flertal tillfällen och genom åren blivit blivit rätt snorkigt bemötta av personalen i Sandhamns gästhamn. Förra året så upplevde vi att nu är måttet rågat, så nu kommer vi inte att segla hit om det inte är så att vi har några vänner med ombord som absolut vill hit. Här kommer anledningarna:

 

!. Mycket tråkigt bemötande vid incheckningen! Vi blev torrt och kallt utfrågade om hemmadress och antal personer ombord och vi upplevde detta nästan som ett polisförhör! Om nu dessa uppgifter var så viktiga, så anser vi att de på ett pedagogiskt och vänligt sätt skall berätta det för oss muntligen istället för att peka på ett inplastat papper med deras föreskrifter. Jag /vi kan ha överseende för att de måste vara effektiva och kortfattade om de hade flera som skulle checka in samtidigt, men så var inte fallet denna gång.

2. Duscharna stängdes på kvällen vilket vi tyckte var helt oacceptabelt! De har öppet dygnet runt i bl a Nynäshamn.

3. De hade ingen koll på mooringtamparna som gick i kors och åtgärdade inte det trots att jag påpekade det på en gång.Det slutade med att den närmaste båtgrannen och jag löste problemet själva trots att det var en slemmig och trist uppgift.

4. Dörrstängaren till duschrummet var väldigt hårt spänd så dörren slog igen så att det nästan slog lock för öronen

5. Den summa som vi fick betala när vi checkade ut stämde inte med den som vi hade fått muntligt besked om. Ingen el eller något annat extra hade vi beställt bör här tilläggas. Ord stod mot ord, så det var till att acceptera och betala.

 

Kan det vara så att till Sandhamn seglar/åker man för att man vill bli förnedrade?

Vad har ni för erfarenheter från Sandhamn eller andra bra/dåliga gästhamnar?

 

Nu är måttet rågat för våran del!

Tack o hej då Sandhamns gästhamn! Möjligtvis kan vi tänka oss Lökholmen i framtiden, men i år blev det ingetdera.

Aaa. Jobbit som fan med dörrstängare som stänger dörren med ett dån... i alla fall om man släpper igen dörren massor av gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg vid lilla bommen... Rätt dyrt å akterförtöjningar saknades eller var ihoptvinnade. Vi låg till slut tre båtar på en lina... Elskåpen få å ett par uttag ur funktion... Men samma pris med eller utan ström.... Dock jättefina duschar å toaletter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i sommar nyttjat Nynäshamn och Arkösund, bara positiva erfarenheter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...