Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heldefolksingers

Bästa ställe att sälja långfärdsbåt?

Rekommendera Poster

Man seglar ut i världen men avslutar det hela med att flyga hem. Kanske kan man sälja sin båt med vinst någon stans, men var är marknaden hetast, högst priser.

Jag träffade en Tysk som köpt Vegan i Sverige 20000kr och sålde den i Karibien för över 100000kr.

Själv har jag 11m katamaran. Den skulle jag vilja sälja i USA eller karibien, men får man bra betalt kanske man ska åka till Kina i stället. Eller kanske något oljeland.

Tullar och sådant åker man på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Då jag seglade ner min båt till Medelhavet 1986 sålde jag den sex månader senare för 49.000kr och gjorde då en vinst på 14.000kr på båten då jag köpt den för 27.000kr precis innan avresan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nä. Jag var ung och hade noll koll ifs. Men jag sålde den då jag kom hem till en kille som ville segla i Medelhavet men inte ta ner den.

Så jag gjorde som du själv skriver i inlägget, jag tog flyget hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du betala någon tull, eller var det någon extra pappersexersis, i Sverige är ju båtar ej registrerade.

 

Man brukar väl registera båtar frivilligt i fartygsregistrets båtdel om man skall långsegla för att lättare kunna klarera in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Nya Zeeland är det populärt med segelbåtar meb lite bättre komfort och övernattningsmöjlohheter. Hörde om en kille som köpte båtar i Karibien, seglade dem till Nya Zeeland och sålde dem med vinst.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog väldigt mycket på vad det är för båt. Hörde en kille som sålde sin Vega i Medelhavet och fick betydligt mer än i Sverige, här finns det så många Vegor och då blir priset lågt.

För att nu reta denne fd Vega-ägaren så kollade jag på båtar i samma storleksklass på Medelhavet, han kunde få två sådan för de pengarna han fick för Vegan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya Zeeland är ju inte helt fel. Då får man ju det finaste av haven på vägen. Men lite långt. Det finns förmodligen ett gyllene ställe för god affär. Rätt båt till rätt ställe, det vore ett ypperligt sätt att försörja sig på. I Sverige finns ju extremt mycket båtar per person, men i tex Saudi- Arabien där borde det råda stor katamaran brist. Hmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som ofta är avgörande är hur ett lands valutastyrka ligger till vid tillfället.

Jag har sålt två båtar i Australien. Ena gången med vinst, andra med förlust. 

Vid båda gångerna (2008 & 2013) lyckades valuta störtdyka inom loppet av ett par månader.

 

För 10 år sedan kunde man nästan till 100% räkna med att göra vinst vid försäljning i Auastralien och Nya Zeeland. Dessvärre är det väldigt många som numera väljer att avsluta sina långseglingar iu dessa områden = utbud/efterfrågan. Därför går det inte att räkna med vinst, även om det helt klart fortfarande är möjligt. 

 

Just nu är fördelen att USD är stark. Det gör köpare med dollar köpstarkare. Så om du köper en båt i t.ex. Sverige för en billig peng kan du lyckas sälja den i USD med en vinst. Ska ju dock nämnas att  i just USD är båtar rätt så billiga om man tar en snittkurs på vad USD har legat på de senaste 7-8 åren.  

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...