Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Varför stänga kylvattenkran?

Rekommendera Poster

"Risken med kylvattenintaget är inte större än sittbrunnsavloppet som ju måste vara öppet. "

 

Det beror på, på min VP går vattnet från intag, igenom backslaget och till pumpen. In/ut på backslaget finns det bara plats för enkel slangklämma. Detta är tydligen ganska vanligt. 

 

Jag skulle hellre låta vattnet gå igenom backslaget på pumpens trycksida men vågar inte koppla om, förhoppningsvis finns det en anledning till att det är kopplat som det är. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man kan ju vara orolig för allt förstås... Men om man varje vår kollar att slangarna är av bra kondition med dubbla slangklämmor som håller fast dom, så tror jag risken är minimal för ett totalhaveri. Det är ju inget vattentryck att tala om, så varför skulle plötsligt och mirakulöst slangen hoppa av? I vart fall är det inget jag oroar mig för längre.

 

Tanken har dock funnits där, så jag frågade faktiskt mitt förra försäkringsbolag (IF) när jag tecknade försäkring för typ 10 år sedan om dom ansåg att man skulle stänga kranarna när man lämnar båten, men dom tyckte inte alls att det behövdes. Tolkade det som att antalet försäkringsfall var för litet för att dom skulle bry sig.

 

Vattnet lär knappast stiga av sig själv i slangen och för att det ska bli en hävert effekt krävs att utloppet på slangen är lägre än inloppet och de flesta båtar har väl insuget i botten.

 

Nej, det är när slangutloppet ligger lägre än VATTENYTAN som hävert kan uppstå.

Därmed inte sagt att en sådan hävert lätt uppstår spontant i en inombordsmotor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har det på samma sätt på min D2 55 en massa kopplingar blir det. Troligen är det mindre risk för läckage vid drift men också risk för större läckage vid stillaliggande. Jag har satt ett T-stycke under vattenfiltret och anslutet en utkastarslang (plattslang) som går högt upp i båten. Denna slang sugs tät vid drift men öppnar sig något när motorn stängs av så det inte kan bildas hävert.

Jag vet några som borrat ett litet hål i locket på vattenfiltret och satt i en saxpinne som är nästan lika stor som hålet och får då samma effekt. Ersätter också vacuumventilen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag har köpt båt där motorn, Yanmar 6LP, blev fyld med vatten från kylvatten genom sjövattenintag som inte var stängd. Dom tänkte inte på att vid extra vikt i båten och lite självlensing som går båda vägar om den också kommer under havsytan ger lägre skrog i havet. Sen gick sjön rakt inn i cylindern - dvs genom vattenpump.

 

Att ägarn så tänkte att man måste kolla om det gick att starta - det var inte klokt tänkt. Med cylindrar fyld med vatten. Vatten komprimeras inte...

 

Jag vill tro att många här på forumet har båtar och motorar som inte har risk för detta vid att motor har hög montering gentimot havsytan. Men många har inte kollat ville jag tro.

 

Jag stänger sjövatteninnget varje gång. Då glömmer jag inte. Och jag kollar motorn innan start varje gång - så det är inte extra strul.

 

Men som med brandförsäkring - så är det inte nogot som används ofta, men vill gärna ha detta ändå...

 

-man jag är tacksam för alle som inte stänger ventilen, för det blir mycket bra köp som begagnat båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag har köpt båt där motorn, Yanmar 6LP, blev fyld med vatten från kylvatten genom sjövattenintag som inte var stängd. Dom tänkte inte på att vid extra vikt i båten och lite självlensing som går båda vägar om den också kommer under havsytan ger lägre skrog i havet. Sen gick sjön rakt inn i cylindern - dvs genom vattenpump.

 

Att ägarn så tänkte att man måste kolla om det gick att starta - det var inte klokt tänkt. Med cylindrar fyld med vatten. Vatten komprimeras inte...

 

Jag vill tro att många här på forumet har båtar och motorar som inte har risk för detta vid att motor har hög montering gentimot havsytan. Men många har inte kollat ville jag tro.

 

Jag stänger sjövatteninnget varje gång. Då glömmer jag inte. Och jag kollar motorn innan start varje gång - så det är inte extra strul.

 

Men som med brandförsäkring - så är det inte nogot som används ofta, men vill gärna ha detta ändå...

 

-man jag är tacksam för alle som inte stänger ventilen, för det blir mycket bra köp som begagnat båt!

Jag förstår inte hur sjövattnet kunde ta sig in i cylindrarna!!om inget har rostat sönder dvs. Sjövattnet skall ju bara kyla i en slinga runt motorn och pga en öppen kran så skall inget kunna komma in i cylindrarna!eller missuppfattar jag det hela tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett bra poeng, men förstå behöver jag inte. Motorn var våt av sjövatten. Inuti cylindrerna. Och billig.

 

För så får inte ske. Genom att sjövatten går in i kylvattenkretsen och sen genom jag vet inte vad för att dras in i cylindrarna.

 

Men kanske såhär: sjövatten genom sjövattenkrets eftersom den ligger lågt i havet måste gå genom impeller. Så genom kretsen och ut genom eksos. Men i stället för att gå ut i havet där så går det åt andra hållet inn i turbo. Från turbo in i intag genom luftvärmeväxlare in i cylindrar. Inget hidrar detta. Men att så ska ske?! Inte troligt, men bevisat att det hamnar i cylindrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hm, jag har köpt båt där motorn, Yanmar 6LP, blev fyld med vatten från kylvatten genom sjövattenintag som inte var stängd. Dom tänkte inte på att vid extra vikt i båten och lite självlensing som går båda vägar om den också kommer under havsytan ger lägre skrog i havet. Sen gick sjön rakt inn i cylindern - dvs genom vattenpump.

 

Att ägarn så tänkte att man måste kolla om det gick att starta - det var inte klokt tänkt. Med cylindrar fyld med vatten. Vatten komprimeras inte...

 

Jag vill tro att många här på forumet har båtar och motorar som inte har risk för detta vid att motor har hög montering gentimot havsytan. Men många har inte kollat ville jag tro.

 

Jag stänger sjövatteninnget varje gång. Då glömmer jag inte. Och jag kollar motorn innan start varje gång - så det är inte extra strul.

 

Men som med brandförsäkring - så är det inte nogot som används ofta, men vill gärna ha detta ändå...

 

-man jag är tacksam för alle som inte stänger ventilen, för det blir mycket bra köp som begagnat båt!

Jag förstår inte hur sjövattnet kunde ta sig in i cylindrarna!!om inget har rostat sönder dvs. Sjövattnet skall ju bara kyla i en slinga runt motorn och pga en öppen kran så skall inget kunna komma in i cylindrarna!eller missuppfattar jag det hela tro?

 

 

Scenariot: Kylvattenanslutningen på avgaskröken ligger under vattenytan. Här uppstår en hävert som först fyller ljuddämpare och avgassystem. När vattennivån når avgaskrökens tröskel rinner vattnet bakvägen in i motorn och når cylindern via en ventil som inte sluter tätt. Ungefär så.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras hade jag faktiskt läckage på kylvattenslangen. Precis där den går in i värmeväxlaren böjer den ganska kraftigt, där hade det blivit en spricka. Gammal slang i kombination med att man råkat trycka till den i samband med filterbyte misstänker jag.

 

Har en separat motorströmbrytare var röda nyckel hängs på inloppsventilen när den är stängd för att undvika att starta utan att öppna.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...