Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
mikael_matsson

Varför stänga kylvattenkran?

Rekommendera Poster

Jag stänger kranen för kylvattenintaget varje gång jag lämnar båten för dagen, för att det är så jag lärt mig en gång i tiden.

Men varför gör man det egentligen? Är det bara en skyddsåtgärd ifall en slang skulle lossa å ev vattenfylla båten eller finns det andra orsaker?

Båten är en Winga 25 och motorn en md 11c med sötvattenkylning. Kranen sitter så att jag måste lyfta bort en bit av durken för att komma åt.

 

Hur gör ni? Stänger ni efter varje tur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger också när jag lämnar för dagen men jag har flyttat ventilen så den sitter bredvid "motorhuven" och jag kan stänga den med foten.

Men lite överdrivet egentligen när man har två feta ventiler till självlänsarna i sittbrunnen som står öppna för jämnan.

Antagligen skulle det börja läcka ganska sakta om något händer, förhoppningsvis klara länspumpen det, stiger det mer har jag ett larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger, inte för att jag är överdrivet rädd för att den anslutna slangen ska hoppa av... Utan för att jag tror det är bra att motionera mekanismen...

 

För 30 år sedan så stängde jag inte ventilerna. Men när jag fick upp båten en höst så kändes vredet väldigt lätt att vrida? Bytte ventilen och när jag kollade den gamla så hade den spruckit. Att vrida någon gång per år är för lite i längden anser jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger med hjälp av skrotat reglage.post-52966-0-49486600-1442553536.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger oftast inte mer än när båten skall ligga utan tillsyn några dar.

 

Däremot har det hänt att jag glömt att öppna den om den varit stängd.  :(

 

Det skulle gå att sätta en batterifrånskiljare till startbatteriet strax intill och göra en förregling så att jag måste bryta strömmen till motorn för att stänga kranen och öppna kranen för att kunna sluta frånskiljaren. Fast projektet är lågprioriterat. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger en skylt på ratten när jag lämnar båten med alla genomföringar stängda.

 

Ska se om jag har en bild....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger inte, läste någonstans att om båten blev stulen skulle tjuvarna inte varmköra maskinen då.

 

På den tiden hade jag skjutventiler så det var ett jäkla skruvande, så jag tog till mig detta med att ha öppet snabbt.

 

Men är lite vacklande i min tro, så lämnar jag båten för någon vecka så stänger jag med.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input. Det där att glömma öppna är något jag tänkt på också. Ofta är det mycket göromål när man ska iväg och jag vet att jag kan vara rätt vimsig å glömsk. Så förmodligen är risken större att jag nån gång kommer glömma att öppna än att något springer läck... Lite därför jag ställer frågan för att höra hur andra gör. Andra aspekter då? Om man lämnar öppet, finns det risk att fiskar eller skräp kommer in och täpper till? Eller helt andra skäl att stänga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger bara om jag ska vara borta några veckor, tittar till båten åtminstone varannan dag. Vill inte ha automatisk länspump, vill ha koll på om det börjar småläcka nånstans.

Dessutom är det lätt att glömma öppna eller glömma informera något barn som lånar båten.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger alla ventiler till bordsgenomföringar under vattemlinjen, när jag lämnar båten i hemmahamn. Har även monterat ett larm som tjuter och blinkar om jag slår på tändningsnyckeln med stängd kylvattenkran. Kanske överdrivet, men bättre att ta det säkra, före der osäkra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden ger mig lite dåligt samvete.

Jag stänger aldrig kranarna. Jag motinerar dem ett par gånger per sommar men stänger dem aldrig. Kanske skulle göra det...

Man kan ju inte säga att om jag har klarat mig i 50 år så ska det väl inte vara så noga. Men "plötsligt händer det" sägs det ju.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte ens hört någon som gör det förrän nu :)

De flesta drevbåtar har inte ens nån ventil

Överkurs att stänga varje gång men inte fel att motionera ventilerna blir mitt svar

 

Smidiga elektriska finns ju men ack så dyra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger inte. Min förra båt hade ingen ventil på insuget. Och på nya har jag därför aldrig tänkt på det

o känner jag mig själv är det förmodligen större risk att jag skulle glömma öppna o köra motorn varm än att ventilen skulle börja läcka. Men det kanske säger mer om mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt fel underrättad SKALL det va avstängnngsventil på alla bottengenomföringar som sitter lägre än 30 cm över vattenlinjen.
 
Sen säger ditt inlägga att du är en helt normal människa.
 
Pga denna tråden började jag fundera på varför min impeller rasade förra gången jag var ute med båten. Det har aldrig hänt tidigare.(bortsett från när jag köpt en gammal båt där ett varv hade haft fullservic på båten - det fanns abndra tecken på att de inte gjort allt de hade tagit betalt för) Bottengenoföringen hade varit öppen i minst en månad, men det har hänt några gånger de tre senaste åren att jag kört en bra stund med stängd bottenkran.
 
Om motorinstallatören som gjorde första servicen efter motorbytet, bytte impeller vet jag inte. När jag fick fakturan kollade jag bara på slutsumman, och inte på vad han hade gjort. Själv har jag nog inte bytt impeller oftare än vart 5;e år på mina motorer de senaste 40 åren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skäl att stänga kranen är väl risken för hävertverkan och vattenfylld motor, om avgaskröken ligger under vattenlinjen?

Då ska det visserligen finnas en vakuumventil i kylvattenledningen som förhindrar att detta händer, men sådana kan ju fallera (saltkristaller m m).

Själv stänger jag alla genomföringar under vattenlinjen om båten lämnas utan tillsyn mer än några timmar (bortsett från sittbrunnens självlänsar).

En enda gång har jag startat motorn med stängd kran. Då gick temperaturlarmet på avgaskröken igång efter mindre än en minut. Ingen skada på impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hjälp nu blir jag man ju rädd! jag har aldrig stängt mina kranar!!ingen som sagt något i min närhet.

Så vad ni nästan allihopa säger är att ni stänger samtliga genomföringar under vattenlinjen!

sjövatten in

toa vatten in

toa ut (septi)

jag tänker att det är som om du trycker en spann mot vatten ytan så fylls ju inte den!!

jag stänger aldrig kranen ens när jag skall lossa locket för att rengöra sjöfiltret!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger allt utom sittbrunns länsarna när jag lämnar båten. Blir det fullt i sittbrunn så fylls båten via friskluft intaget till motorn som sitter på akterspegel i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger i princip alltid när jag lämnar båten minst några dagar.

 

För att inte glömma att öppna har jag lösning med i princip en nedtyngd flottörbrytare inne i intagsfiltret som påverkas av inkommande vattenström, kopplad till en kontrollampa och varningssummern. Denna skall alltså slockna ungefär samtidigt som oljetryckslampa m.m. när jag startar, annars är det inget kylvattenflöde. Larmar då givetvis även om intaget skulle bli igensatt av t ex en plastpåse under färd.

 

Hade f.ö. denna lösning som en GDS-artikel i PB för ett antal år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag läser det igen så ser jag ju att dom flesta här inte stänger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju AQ-drev på nya båten, med kylvattenintaget i drevet, mig veterligen finns det ingen avstängning. Däremot flera andra skrovgenomföringar, båda avloppen från handfatet och diskhon mynnar under vattenytan, och det är bara den på toan kag kan komma åt, korkat. Dessutom rinner ju diskhon och handfatets vatten ut långsamt. Och det kluckar och brusar en del i dessa under gång. Sedan är det ju septiktankens utlopp under vattenytan och toans spolvattenintag man i såfall skall stänga samtidigt. Men jag lämnar det öppet, även på gamla båten som har rak axel.

MEN jag inspekterar och motionerar genoföroingar med kulventiler minst två gåger per år, och dagarna innan sjösättning. Jag har väl bytt dessa också ungefär vart femte år, vare sig det behövs eller ej.

Batterifrånskiljarna stänger jag däremot av när jag lämnar båten i hemmahamnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är rädd att man ska glömma att öppna kranen vid motorstart kan man ju hänga startnyckeln på kranen.

Men det är klart  man kan ju glömma det också :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är lite lurigare med tanke på hävertverkan, att kylvattnet i vissa fall ska passera backslaget mm. I många instruktionsböcker står det att kylvattenintaget ska stängas när inte motorn används. Men antalet båtar som sjunkit pga öppet kylvattenintag tror jag är litet.

 

När det gäller avloppet från diskon gjorde jag ett experiment. Jag ledde ner avloppet i en 12 liter plastdunk som försågs med en liten elpump och nivåbrytare. Utloppet från pumpen mynnar ovan vattenlinjen. Detta har fungerat utmärkt och ska permanentas. Det rann ut dåligt förut och det lät.

Jag är ute efter system som fungerar även om båten får frysa fast i isen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man orolig för hävertverkan, och av den anledningen stänger kylvattenitaget, så måste kranen stängas direkt vid varje stopp.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man orolig för hävertverkan, och av den anledningen stänger kylvattenitaget, så måste kranen stängas direkt vid varje stopp.

 

 

Kalle

Tja, är det givet att häverten rinner fort? Vattnet ska trots allt ta sig förbi impellern och fylla avgassystemet innan det eventuellt kan rinna ner i motorn och orsaka skada.

Jag ser det mer som ett långsamt droppande (men jag vet inte säkert om det är så som riskscenariot ser ut).

Själv litar jag på min hävertbrytare. Jag stänger kylvattenkrannen när jag lämnar båten för att minimera diverse risker och för att det bara tar fem sekunder att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vara orolig för allt förstås... Men om man varje vår kollar att slangarna är av bra kondition med dubbla slangklämmor som håller fast dom, så tror jag risken är minimal för ett totalhaveri. Det är ju inget vattentryck att tala om, så varför skulle plötsligt och mirakulöst slangen hoppa av? I vart fall är det inget jag oroar mig för längre.

 

Tanken har dock funnits där, så jag frågade faktiskt mitt förra försäkringsbolag (IF) när jag tecknade försäkring för typ 10 år sedan om dom ansåg att man skulle stänga kranarna när man lämnar båten, men dom tyckte inte alls att det behövdes. Tolkade det som att antalet försäkringsfall var för litet för att dom skulle bry sig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man orolig för hävertverkan, och av den anledningen stänger kylvattenitaget, så måste kranen stängas direkt vid varje stopp.

 

 

Kalle

 

Vi seglade en båt förra våren där den gamle ägaren krävde att vi stängde bottenkranen till kylvattnet och kontrollerade att det inte kom vatten ur avgasröret, innan vi stängde motorn. 

 

Kranen satt dessutom nästa oåtkomligt åt tillsammans med tre andra kranar och man fick försöka sticka in armen och känna sig fram.Vi gjorde naturligtvis fel redan innan vi lämnat den gamla hemmahamnen och fick en reprimand. Sen stängde seglarkompisen kranen några gånger de första dagarna, för att efter hand allt mer glömma bort det. 

 

Tror inte att ett sån förfarande gör nån nytta, mer än att det förkortar impellerns livslängd. Fast det glädjer ju i alla fall båttillbehörsaffärerna och Volvo Penta.  :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vara orolig för allt förstås... Men om man varje vår kollar att slangarna är av bra kondition med dubbla slangklämmor som håller fast dom, så tror jag risken är minimal för ett totalhaveri. Det är ju inget vattentryck att tala om, så varför skulle plötsligt och mirakulöst slangen hoppa av? I vart fall är det inget jag oroar mig för längre.

 

Tanken har dock funnits där, så jag frågade faktiskt mitt förra försäkringsbolag (IF) när jag tecknade försäkring för typ 10 år sedan om dom ansåg att man skulle stänga kranarna när man lämnar båten, men dom tyckte inte alls att det behövdes. Tolkade det som att antalet försäkringsfall var för litet för att dom skulle bry sig.

 

Vattnet lär knappast stiga av sig själv i slangen och för att det ska bli en hävert effekt krävs att utloppet på slangen är lägre än inloppet och de flesta båtar har väl insuget i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten var nyköpt stängde jag kranen, men sedan jag glömt den några gånger får den stå öppen. Risken med kylvattenintaget är inte större än sittbrunnsavloppet som ju måste vara öppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...